Ikääntyvän koiran ruokinta?

kääpiö

Kääpiökoirani täyttää pian 10v ja aloin miettimään, että mitenhän on ruokinnan laita näin vanhemmalla iällä? Koiraa ei vielä tunnu liiemmin ikä painavan. Nyt koira syö aamuisin tavallisia aikuisen koiran nappuloita ja iltaisin märkäruokaa (molemmat eläinkaupasta). Katselin viimeksi eläinkaupassa käydessäni, että pienille koirille ei oikein edes ole senioriruokia saatavilla?? "Normaaleissa" senioriruuissa taas on aivan liian suuret nappulat. Voinko siis jatkaa nykyisellä ruokavaliolla jatkossakin vai onko tarvetta muutoksiin, jos on niin millaisiin? Miten nuo senioriruuat eroaa aikuisten koirien ruuasta?

5

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Senioriruokien pitäisi olla helposti sulavia, esim. sisältää nivelien ja sydämen toimintaa tukevia hivenaineita ja vitamiineja, ja seniori-ruuissa on vain kohtuudella energiaa. Eikai ole välttämätöntä vaihtaa ruokaa, jos koiralla ei ole erityisvaatimuksia (esim. nivelongelmia), ruoka maistuu ja koira voi hyvin.

Eri eläinkaupoissa on eroja valikomissa, eikös Mustiin ja mirriin tullut juuri koko sarja pienille tarkoitettuja nappuloita, Petit... Tai tilaa netistä.

• dgdxr

Elimistön ikääntymistä voi huomioida monivitamiineilla, lohiöljyllä sekä lisäämällä ruokavalioon hapanmaitotuotteita yms., mutta ei sitä koiranruokaa kannata pelkän iän perusteella alkaa miettiä uusiksi.

Mitä sitä hyvää vaihtamaan ;)

• lihansyöjä

Ei ne senioriruuat ole sen kummempia. Rasvaa ehkä vähän vähemmän. Lisäravinteiden lisäksi ikääntymistä voi hidastaa syöttämällä sitä oikeaa koiranruokaa, eli lihaa. Broilerin ja kalkkunan jauheliha on helposti sulavaa.

• kääpiö

Kiitos vastauksista! Jatketaan siis samalla nappulalla ainakin toistaiseksi.

Mietin että tottuisikohan tuollainen iäkkäämpi koira siihen raakaan lihaan vaikka ei ole koskaan eläissään sitä syönyt? Voinko siis antaa tyyliin aamuisin nappuloita tavalliseen tapaan ja iltaisin raakaa kanaa/kalkkunaa? Ihan sellaisia jäisiä pötköjä siis ostan, mitä eläinkaupoissa myydään? Riittääkö pelkkä liha iltaruoaksi? :)

• molossi ei rek

Moni ns,kohderuoka taitaa olla ihan vaan myyntipropagandaa...

"Voinko..." Vaikea sanoa.Riippuu koirasi suolistosta.Jos on vahva,niin voi.Mutta noin iäkkäällä olisi hyvä tehdä hyvin pikkuhiljaa,ja kannattaisi aloittaa ensin kypsennetyllä.Toisaalta kannattaa miettiä,onko sopivaa lisätä pelkkää proteiiniä enää tuon ikäiselle.Voi olla turhan "tuhtia".Tosin pientä annosta voi lisätä normiruuan joukkoon,mutta aloittaa sekin siis varoen.

Jos vanha ruoka on ihan hyvin sopivaa,niin ei välttämättä kannata muuttaa.Mutta riippuen mitä siinä on,niin tarvittaessa voi lisätä jotain lisäravinteita.Voi toki lisäillä siis jotain,mutta kannattaa hyvin varovasti aloittaa.

Itselläni on vanhat tirriäiset syöneet ihan samaa ruokaa ikänsä.Kotiruokaa,tosin jollain hieman suhteita on muuteltu(koskee noita kaikkia,myös isompia).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe