50luvun jääkaappi halutaan toimintaan

Mökki67

Ostimme mökin jonka keittiössä on noin 50-60 -luvulla ostettu pieni jääkaappi. Merkistä ei muuten tietoa muuta kuin lukee että valmistettu porin konepajalla. Ongelma on kuitenkin se, että kun laittaa johdon seinään mitään ei tapahdu. En usko että jääkaappia olisi käytettykkään liki 30 vuoteen. Eli siis voiko tommosen saada toimimaan vai heitetäänkö pois. Olisi kyllä aika hieno juttu jos saatais toimimaan!

8

2625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin se on

      Kyseessä on vastuskaappi, siitä ei mitään ääntä lähde. Jos se ei muutamaan tuntiinkaan jäähdy, kokeile seuraavaa: Käännä kappi muutaman kerran ylösalaisin, niin pitäisi alkaa toimimaan. Tässä se on tosi hiljainen jääkaappi, tosin aikamoinen sähkösyöppö.

    • Kiinnostusta

      Lähtikö kaappi toimimaan?

    • UPO

      Absorptiokaappi on sinulla. Eli freonin sijaan kaapin sisällä on korkeapaineistettua vettä, ammoniakkia ja vetyä.
      Kyseiset kaapit ovat käytännössä ikuisia, kunhan ei aineisto pääse karkaamaan. Eli kunhan putket eivät ruostu, eivät aineet karkaa minnekään!

      Absorptiokaapilla kestää 3-4 tuntia päästäkseen täyteen vauhtiinsa huoneenlämmöstä. Kun kytket pistokkeen seinään, noin puolessa tunnissa pitäisi lämpöeristetyn pitkän putken lämmetä. Jos ei, vastus on palanut ja se on helppo vaihtaa.
      Sisällä olevat aineet on mahdollista sekoittaa ja saada kaappiin palautettua entinen teho. Eli kaksi vahvaa miestä kaappiin kiinni ja käännellä sitä ylös-alas muutamaan kertaan.
      Varovasti sitten! 50-60 luvun kaapit painavat helposti 80 kiloa kun ovat umpiterästä eikä muovia pahemmin löydy mistään.

      Kyseisten kaappien ehdoton hyöty on pitkäikäisyys, täydellinen hiljaisuus ja lämpötilan tarkka ylläpito.

      P.S Kaappisi on mitä todennäköisimmin UPO. Niitä painettiin aikoinaan nimenomaan tuossa Porin Konepajalla.

    • Osku vanhempi

      Pientä tarkennusta. Porin konepaja sittemmin Rosenlewin kodinkonetehdas kokosi lisenssillä Ruotsalaista Bolinder ja Electrolux vastuskaappia. Upo on tehnyt omat vastuskaapit itse. Sittemmin nestekaasukäyttöisinä. Upon lisenssivalmistus alkoi kompressorikaapeista.
      Jos puolen tunnin päällä olon jälkeen ei ylin vaakaputki lämpene keittimestä noustessaan, on vastus todennäköisesti viallinen. Varaosan saaminen voi olla vaikeaa, koska uusia vastuksia ei ole varmaan 50 vuoteen valmistettu. Sitä voi kuitenkin kysellä vanhoista Rosenlew merkkihuolloista. Jos vastus vaikuttaa ehjältä tuo kääntely on seuraava korjaustoimenpide,

      • GMAuto

        Minulla on useampia noita retrokaappeja varastossa. UPOt 50-60 luvuilta on valmistettu Porissa. Näin sinakin lukee niiden tyyppikilvissä.

        Suomalaiskaappien lisäksi löytyy General Motorsin valmistama Frigidair kaappi. Ne vasta hienoja onkin...


      • TLkaappi
        GMAuto kirjoitti:

        Minulla on useampia noita retrokaappeja varastossa. UPOt 50-60 luvuilta on valmistettu Porissa. Näin sinakin lukee niiden tyyppikilvissä.

        Suomalaiskaappien lisäksi löytyy General Motorsin valmistama Frigidair kaappi. Ne vasta hienoja onkin...

        Minulta saisi Tampereelta tälläisen toimivan retrokaapin ilmaiseksi, ehdolla että hakee itse pois puh 050 4336285.


      • Anonyymi
        GMAuto kirjoitti:

        Minulla on useampia noita retrokaappeja varastossa. UPOt 50-60 luvuilta on valmistettu Porissa. Näin sinakin lukee niiden tyyppikilvissä.

        Suomalaiskaappien lisäksi löytyy General Motorsin valmistama Frigidair kaappi. Ne vasta hienoja onkin...

        Moro.
        Jos saat tämän viestin jollai ihmeentavalla, niin voisitko pistää mailia mulle. timokankkio "miukumauku" gmail.com
        Haluisin kysellä vanhoista jääkaapeista.. itsellä 3 kpl. ja mielellää nähdä millasia sulla on.


    • Anonyymi

      Just hain mökiltä Rosenlewin pienen vastuskaapin, malli V508. Pistin sen virtoihin 20 seisontavuoden jälkeen ja kas, puolen tunnin päästä oli pakastelokero kylmä. Kaappi lienee 50-luvulta joten jotkut tavarat on tehty kestämään.
      Koneisto on Bolindersin malli AE-50 ja löytyypä vielä Elektro-Helioksen kyltti 220V AC/DC 90W.
      Kaikki kolme tyyppikilpeä alkava numeroilla 56... joten olisiko valmistusvuosi?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe