Perinnön jakaminen sovussa

12+12

Kun/jos rahaperintö jaetaan sovussa, miten toimitaan ?
Pesänjakajaa ei tarvitse, olen lukenut. Perukirja on perukirja, siinä luetellaan vainajan omaisuus, eikö, ja se menee verottajalle ?
Mihin menee ilmoitus jaetusta rahasta ja koska sen voi jakaa ?
Onko joku raja, minkä kokoinen summa pitää perinnön saajan ilmoittaa ? Mikä on alaraja perinnössä, jota ei mahdollisesti tarvitse ilmoittaa vai ilmoitetaanko se summasta riippumatta aina ? Verottajalle ? Kellepäs muulle ?
Saako hautauskulut yms. kulut ottaa jakamattomasta rahasummasta päältä ensin ennen jakoa ?

6

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhrääjä

      Perukirjassa luetteloidaan sekä pesän varat rttä velat (joihin kuuluu myös hautajaiskulut). Velkojen jälkeen jäävä omaisuus jaetaan perukirjassa mainitun osakasluettelon mukaisesti. Eli perukirjassa menee tieto verottajalle kunkin perintöosuudesta. Ei tarvitse tämän lisäksi ilmoittaa muuta.
      Perinnönjako ( ja -jakokirja) on sitten eri juttu. Listataan kuka saa mitä, useimmiten mennään toki tasaosuuksin mutta ei sekään ole pakollista. Perukirjan ja kaikkien liitteiden kanssa pankkiin (jos jaettavana on vain rahaa) joko kaikki perilliset yhdessä tai joku muiden valtakirjoilla niin oankki jakaa rahat tileille kun on tarkistanut asiakirjojen paikkansapitävyyden.

      • niin ja ...

        Ositus ja jakokirja verottajalle jotta lakkauttaa kuolinpesän verotuksellisessa mielessä.


      • lehmuspirkka
        niin ja ... kirjoitti:

        Ositus ja jakokirja verottajalle jotta lakkauttaa kuolinpesän verotuksellisessa mielessä.

        mitä liitteitä tarvitaan perukirjan lisäksi kun menee pankiin lopettamaan tilit ja jakamaan rahat perijöille ?


      • tuhnupertti
        lehmuspirkka kirjoitti:

        mitä liitteitä tarvitaan perukirjan lisäksi kun menee pankiin lopettamaan tilit ja jakamaan rahat perijöille ?

        jos vaikka lukisit tuolta edellisistä niin huomaisit että jakokirja on se paperi joka kertoo mitä kukin saa


      • jakoa haluava
        lehmuspirkka kirjoitti:

        mitä liitteitä tarvitaan perukirjan lisäksi kun menee pankiin lopettamaan tilit ja jakamaan rahat perijöille ?

        Hei.Kaikki paperit pitäis olla perunkirjassa eli ketkä kaikki on perillisiä ym...mutta jos perittynä teillä on muutakin kuin rahaa se ei ihan onnistu täytyy ottaa yhteys varmaan siihen perunkirjan tekijään,tällaisen tiedon minä sain kun olisin halunnut osuuteni rahavaroista mutta meillä on jaettavana maaomaisuuuttakin?


      • Juristi1
        jakoa haluava kirjoitti:

        Hei.Kaikki paperit pitäis olla perunkirjassa eli ketkä kaikki on perillisiä ym...mutta jos perittynä teillä on muutakin kuin rahaa se ei ihan onnistu täytyy ottaa yhteys varmaan siihen perunkirjan tekijään,tällaisen tiedon minä sain kun olisin halunnut osuuteni rahavaroista mutta meillä on jaettavana maaomaisuuuttakin?

        Kerrotaan vielä kolmannen kerran, että jaosta laaditaan JAKOKIRJA. Sillä jaetaan niin rahat kuin kaikki muukin omaisuus.

        Mutta harva maallikko osaa näitä laatia, joten sinun kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä siihen perukirjan tekijään. Sinänsä kylläkin huonosti hoidettu perunkirjoitus, jos tekijä ei neuvonut teille mitään jatkosta. Taisit valita jonkun halvan? Ehkä kannattaa kuitenkin miettiä, kääntyisitkö sittenkin jonkun toisen lakimiehen puoleen perinnönjakoasiassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe