Kissani saa outoja säikkymiskohtauksia

Huolestunut123

Uusi kissani on majaillut luonani nyt noin pari viikkoa. Suurimman osan ajasta kissa on rauhallinen, kehrää, tulee syliin, leikkii ja nukkuu. Mutta varsinkin iltaisin kissa rupeaa ryntäilemään yhtäkkiä niin että matotkin menee rullalle! Silmät on suurina, jos puhuu kissalle niin se ei kiinnitä juurikaan huomiota. Välillä kissaa pystyy silittämään, mutta jos vaikka tulee toisesta huoneesta (varovasti ja kissalle jutellen) niin kissa pelästyy ja ottaa jalat alle. Kissa on 1v leikkaamaton naaraskissa. Haluaisin tietää tekeekö muiden kissat samaa, mistä kohtaukset voisivat johtua, tai miten pitäisi toimia.

11

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikkiä

      Meillä 1v. leikattu poika,joka kaupungissa valjaissa.Mökillä on irti(koska pysyy omalla maalla).Alkukesästä pörhisteli häntäänsä ja käveli kaksinkerroin,kuten kissat tekee säikkyneenä,kun polulla tultiin vastaan ja vimmatusti juoksi karkuun.Itse ymmärsin sen jonkinlaiseksi leikiksi.Joskus tekee myös kotona illalla,jos oikein iloisella leikkipäällä.
      Ikävämpi tapa leikkiä on se,että kissa hyppää jalkaan kiinni,ottaa kynsillä napakan otteen ja meinaa purra.Tein vahvasta maton pätkästä pötkylän kyseistä saaliin nujertamis-leikkiä varten."Saalis" on kissan kokoinen ja aikamoista painia näkee välillä.

    • dhdth

      Onko kyse oikeasti säikkymisestä, eikä tavallisten kissa-spurttien saamisesta?

      • Huolestunut123

        En osaa sanoa, kun kyseessä on ensimmäinen kissani :D Eilen illalla kissa rupesi taas riehumaan, niin leikitin sitä n. vartin ajan kunnes väsähti. Ehkä se vaan halusikin leikkiä, kun se tuntui auttavan :)


      • höperö pentu
        Huolestunut123 kirjoitti:

        En osaa sanoa, kun kyseessä on ensimmäinen kissani :D Eilen illalla kissa rupesi taas riehumaan, niin leikitin sitä n. vartin ajan kunnes väsähti. Ehkä se vaan halusikin leikkiä, kun se tuntui auttavan :)

        Joo.
        Mulla on pentu 4kk.
        Ja iltaisinhan se saa ne höperyyskohtaukset. Saattaa mennä ihan höperöksi. Juoksee seinästä seinään ja mattojen alta :)

        Ulkonakin se voi olla muulloin aika matalan verkkoaidan turvin. Mutta illalla sitä ei uskalla valvotustikkaan päästää sinne. Kun se villiintyy, niin tsuit vain ja verkon yli tai verkkoa päin.


    • Katti Matikainen

      No mulla on samaa vaivaa omassa kissassani. On kanssa tyttökissa.
      Joskus ne on näitä hepuleita, mitä sille tulee leikkiessä. Eli ihan normaalia, että katti juoksee pitkin kämppää niin, että matotkin on rullalla.
      Joskus kyllä säpsähtääkin vähän säikky ilme naamalla, jos vaikka nousen sohvalta. Vielä, kun mulla on vanha nahkasohva, niin pitää kuitenkin erilailla ääntä, kuin kankainen. Kissa voi olla silloin vain ajatuksissaan tms, niin ei hoksaa heti että toinen lähtee liikkeelle. Varmaankin sama ilmiö, jos itse teet jotain ja joku yhtäkkiä hilpaisee ohi tai siihen vierelle. Varmasti pelästyt.
      Niin juu ja kissahan on kuitenkin ns pimeäaktiivinen, eli on vilkkaampi ilta- ja yöaikaan kuin päivällä. Omastan ainakin huomaakin sen, päivät nukkuu ja makoilee suureksi osaksi, mutta siinä illalla, yleensä klo 21-22 aikoihin alkaa sen oman shown. Juurikin tuon ympäriinsä juoksemisen, leluilla leikkimisen, huomion kerjäämisen ym. Ja tekee sitä juuri tuollainen hullun ilme naamalla, silmät suurena, korvat vähän luimussa ja häntä pörröllään ja kaarella.
      Ja aamulla herätessäni kyllä useimmiten näen, että se on itsekseenkin puuhannut yön tunteina noita omia touhujansa:)
      Mutta tietenkin jos kissa on ollut vähän huonolla pidolla edellisellä omistajalla, niin voi senkin vuoksi saada ainakin ensialkuun tällaisia säikkykohtauksia, ennen kuin tottuu uuteen kotiin ja alkaa luottamaan kunnolla uuteen omistajaan. Eli kun sulla on tuo kissa ollut vasta pari viikkoa, niin olen aika varma, että on ihan normaalia käytöstä siltä.
      Että eiköhän tuo ajan kuluessa tasaannu ja hyvähän taas on, jos kissa on muuten tuollainen energinen. Kun kissahan tarvitsee liikuntaakin, niin tuollaista on sitten hyvä leikittääkin sitten.
      Oman kissan kanssa leikin kyllä silloin, kun sekin alkaa tuollaisen "korttelirallin" ja kyllä se auttaa vaivaan sitten. Ja kyllähän perheen ainoa kissa voi tuolla pyytääkin huomiota/leikkikaveria ihmisestä itselleen.
      Ja eihän tämä sun kissa kuitenkaan tee pahojansa, kuten kynsi tapetteja tms?
      Että eiköhän tuo tuosta lähde sujumaan:)

      • Huolestunut123

        Välillä kissa raapii paria huonekalua, muuten on oikein kiltti. Voi olla, että ajan kanssa kissa vähän rauhoittuu, eilen illalla ei tainnut riehua ollenkaan :) Kissa on menossa pian leikattavaksi, saa nähdä vaikuttaako se jatkossa jotenkin.


      • Katti Matikainen
        Huolestunut123 kirjoitti:

        Välillä kissa raapii paria huonekalua, muuten on oikein kiltti. Voi olla, että ajan kanssa kissa vähän rauhoittuu, eilen illalla ei tainnut riehua ollenkaan :) Kissa on menossa pian leikattavaksi, saa nähdä vaikuttaako se jatkossa jotenkin.

        No kynsii tämä munkin "peto" välillä vähän sohvankulmaa, vaikka sillä on noita kynsimistelineitäkin:)
        Ja eiköhän se tuosta, leikkaus kyllä ainakin useimmiten rauhoittaakin kissaa.
        Ja tyttökissahan kyllä pitää aika mekkalaa miehenkipeänä ollessaan eli onhan siinä omistajankin korvat kovilla mouruaikaan.
        Tänä aamuna oli se perinteinen meillä, katti oli käynyt vaatekaapissa yöaikaan kiipeilemässä sillä seurauksella, että oli iso kasa vaatteita taas lattialla. Heräsin siihen kun se oli niin lutusen suloisena pusipusi-meiningillä ihan mun vieressä sängyllä. Nuoli naamankin ja puski, kehräs yms vähän niinkuin että anteeks vaan ja mähän olen sitten ollut tässä koko aika enkä ole tehnyt mitään luvatonta:D
        Kun tosta kaappikiipeilystä olen vähän ollut niinkuin ei-asenteella hänelle. Vaikka ei se kaki eikä pissi sinne, et tykkää vain kiipeillä ja olla piilossa siellä, mut hirvittää aina, että jos se kuitenkin tippuu sieltä pahasti alas. Ja onhan se kyl muutenkin vähemmän kiva, kun kaappivaatteet on karvaisemmat kuin ennen pesua.


      • höperö pentu
        Katti Matikainen kirjoitti:

        No kynsii tämä munkin "peto" välillä vähän sohvankulmaa, vaikka sillä on noita kynsimistelineitäkin:)
        Ja eiköhän se tuosta, leikkaus kyllä ainakin useimmiten rauhoittaakin kissaa.
        Ja tyttökissahan kyllä pitää aika mekkalaa miehenkipeänä ollessaan eli onhan siinä omistajankin korvat kovilla mouruaikaan.
        Tänä aamuna oli se perinteinen meillä, katti oli käynyt vaatekaapissa yöaikaan kiipeilemässä sillä seurauksella, että oli iso kasa vaatteita taas lattialla. Heräsin siihen kun se oli niin lutusen suloisena pusipusi-meiningillä ihan mun vieressä sängyllä. Nuoli naamankin ja puski, kehräs yms vähän niinkuin että anteeks vaan ja mähän olen sitten ollut tässä koko aika enkä ole tehnyt mitään luvatonta:D
        Kun tosta kaappikiipeilystä olen vähän ollut niinkuin ei-asenteella hänelle. Vaikka ei se kaki eikä pissi sinne, et tykkää vain kiipeillä ja olla piilossa siellä, mut hirvittää aina, että jos se kuitenkin tippuu sieltä pahasti alas. Ja onhan se kyl muutenkin vähemmän kiva, kun kaappivaatteet on karvaisemmat kuin ennen pesua.

        Joo minun 4 kk tietää ettei se saisi kiipeillä tiettyyn hyllykköön. Totteleekin kun sitä kieltää... mutta mutta :D kun alan katsoa TV.tä, niin eikö kakara aivan tahallaan yritä hypätä sinne.

        Ja yhtenä päivänä kun olin 10 minsaa kaupassa, niin ihmettelin mihin kissa kadonnut. Etsin kaikki paikat ja katsoin ovet. Lopulta pieni nolo pää löytyi tuijottamasta eteisen hattuhyllyltä. Hauskinta oli se nolo ilme koska selvästi tiesi jääneensä kiinni itse teosta.

        Pakko oli nyt sitten täyttää se hyllykin koreilla, sillä pelottaa silti, että kiipeilee sinne ( ilm vaatteita pitkin ) eikä pääse pois ja tippuu tai hyppää liian korkeelta-


    • Oma kissani kirmailee ympäri kämppää kaikki karvat pystyssä ja häntä pörrösenä ja se on kissan leikkiä. Ja vauhti vaan kovenee, jos alkaa kannustaa kissaa. Iltakirmailu myös takaa itselle unirauhan, kun kissa saa purettua ylimääräiset energiat.

      Kissani myös välillä säikähtelee ja pomppaa puoli metriä suoraan ilmaan ilman mitään järkevää syytä ja sitten on taas ihan normaali. sen uskon johtuvan pelkästään haavelevan ja ajatuksissaan olevan kissan säpsähdyksestä "takaisin todellisuuteen".

      Joidenkin huonosti kohdeltujen kissojen luottamuksen voittaminen saattaa viedä useita vuosiakin. Toiset kissat ovat taas luonnostaan ujompia ja/tai arempia.

      Anna kissalle aikaa ja anna kissan itse tulla luoksesi kun se itse haluaa. Uusi koti, uusi omistaja, uudet huonekalut, uudet tuoksut ja uudet äänet (liikenne) saattavat tuntua kissasta pelottavalta ja siksi kissa painelee piiloon eli turvaan. Myös ukkosenilma pelottaa montaa kissaa.

      Kissalle kannattaa hakkia kiipeilypuu, jota voi raapia sohvan sijasta. Lisäksi kannattaa hommata paljon leluja.

      Kannattaa ottaa puheeksi eläinlääkärin kanssa kaikki mieltä askarruttavat asiat leikkauksen yhteydessä, koska hän näkee kissasi ja on luotettava ammattilainen. Jotkut kissat rauhoittuvat leikkauksen jälkeen, joihinkin leikkaus ei tee mitään muutosta.

      • Huolestunut123

        Kissa toipuu juuri leikkauksesta, kunhan ei nyt riehuisi liikaa... Ostin kissalle tänään ison kiipeilypuun, jonka se saa käyttöönsä kunhan paranee kiipeilykuntoon :)


      • Katti Matikainen
        Huolestunut123 kirjoitti:

        Kissa toipuu juuri leikkauksesta, kunhan ei nyt riehuisi liikaa... Ostin kissalle tänään ison kiipeilypuun, jonka se saa käyttöönsä kunhan paranee kiipeilykuntoon :)

        Hyvä, saa siihen sitten purettua tuota energiaansa sitten:)
        Seuraile, miten tointuu leikkuusta ja tällaista, just ettei nyt heti ole siellä kaapin korkeimmalla hyllyllä tms. Ja vielä kun on tällaiset helteet, niin haavaa kannattaa seurata tarkemmin, niin ei tule sitten mitään hellevaivoja siihen.
        Eiköhän se tuosta sitten lähde etenemään:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      241
      2132
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1378
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1270
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      999
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      835
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      650
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      649
    Aihe