Heissan!
Olen pohtinut josko lähtisin ulkomaille tuulettumaan
ihan pidemmäksi aikaa. Nyt kun Virokin on EU:ssa, voisi se olla ihan "näppärä" vaihtoehto. Kenelläkään kokemuksia tai hyödyllistä tietoa minulle? Onko kukaan miettinyt samaa?
Asuminen Virossa??
16
2922
Vastaukset
- pekkoo
Paljon halvempaa asua, paljon turvattomampaa ja varsinkin Tallinnan alueella erittäin itsekeskeistä elämää.
"Palvelua" saa kaupassa 30 sekuntia, sen jälkeen
myyjä kokee asiakkaan kiusantekijäkseen. Sinällään hauskaa hupia käydä ostoksilla ja katsoa, kun myyjä huokailee.
Ihan eksoottinen paikka asua, sekoitus vanhaa neuvostoliittoa, venäjää ja eestiä.
Ja jos ulkomaailma tökkii, kaapelin kautta saat kaikki mahdolliset 100 kanavaa 15 eurolla kuussa.- Sayra
No sehän kuulostaa hyvältä, sopii tällaselle joka on
itsekin itsekeskeinen :) Satutko tietämään onko esim. Tallinnasta helppoa löytää töitä? - Kalevi
Sayra kirjoitti:
No sehän kuulostaa hyvältä, sopii tällaselle joka on
itsekin itsekeskeinen :) Satutko tietämään onko esim. Tallinnasta helppoa löytää töitä?itte maksan kaapeli-tv:sta 50 EEK.
Mut enaa taallakaan ei oo mikaan enaa halpaa.
- soidupilet
Mitä osaat tehdä työksesi ?
Onko mitään kokemusta... ja mikä on erikoisalasi ?
Laita myös kielitaito ?
Palkkavaatimus olisi kanssa hyvä ?- Sayra
Mä olen vasta opiskelija, joten hirveesti työkokemusta ei vielä löydy. Olen ollut töissä mm.
totomyyjänä, kassamyyjänä ja Shellillä huoltamotyöntekijänä ravintolapuolella. Varmasti työnhakua rajoittaa myös se, ettei osaa viroa. Suomen lisäksi osaan ruotsia, englantia ja saksaakin
kohtalaisesti. Olen opetellut myös espanjan ja latinan alkeita. Palkasta on todella vaikeaa sanoa yhtään mitään, kun en tiedä paikallisesta hintatasosta juuri mitään. Kuitenkin sen verran, että pärjää. :) - huonot palkat
Sayra kirjoitti:
Mä olen vasta opiskelija, joten hirveesti työkokemusta ei vielä löydy. Olen ollut töissä mm.
totomyyjänä, kassamyyjänä ja Shellillä huoltamotyöntekijänä ravintolapuolella. Varmasti työnhakua rajoittaa myös se, ettei osaa viroa. Suomen lisäksi osaan ruotsia, englantia ja saksaakin
kohtalaisesti. Olen opetellut myös espanjan ja latinan alkeita. Palkasta on todella vaikeaa sanoa yhtään mitään, kun en tiedä paikallisesta hintatasosta juuri mitään. Kuitenkin sen verran, että pärjää. :)Jos ei ole työkokemusta kuin myynnistä etkä osaa viroa, veikkaampa että paljon muuta työtä et saa kun jonkunlaista myyjän tahi tarjoilijan töitä, ja myyjillä on Virossa huonot palkat. Suomalaisella myyjällä suurempi ostovoima Suomessa kuin Virolaisella myyjällä Virossa.
- jubchonka
Muakin kiinnostaisi työskentely ja asuminen Virossa, lähinnä Tallinnassa. Ja mielellään suomalaisessa firmassa tms. Kielitaitoakin on. Mol:in sivuilta en ole ainakaan löytänyt mahdollisia työpaikkoja Virosta, joten onkohan jollain tietoa mistä voisi etsiä?
- ryzzä
marko135kg kirjoitti:
www.job.ru
Jos tosiaan meinaatte, että eläminen eestissä on halvempaa, niin metsään menee. Ja tässä tarkoitan tilannetta, että tulopuolikin hoidetaan eestissä.
Tai no, loikkasivathan jotkut aikoinaan neuvostoliittoonkin. Eihän se raha ole kaikille tärkeintä.
Veroprosentti ensi vuonna kaikilla sama 24%.
Palkat:
Keskipalkka 470€/kk.
Rakennusmies 570€/kk.
Opettaja 400€/kk.
Veturinkuljettaja 650€/kk.
Insinööri (osaava) 950€/kk.
Lehdenjakaja (250€/kk), siivooja yms. saa heti töitä... että sinne vaan!
Niin, ja se koko yhteiskunta aika sekaisin edelleen liian nopeasta siirtymisestä kommunismista täysin vapaaseen markkinatalouteen ja kapitalismiin.
Identiteettikriisiä lisää pieni asukasluku, 1,4 miljoonaa ja sekin jaettu kahteen osaan, eestiläiset ja venäläiset. Vain 2 isompaa kaupunkia, Tallinna ja Tartto. Maaseutu vs. kaupunki asetelma myös.
Elämänasenne nuorilla melko vaarallinen, "mulle paljon rahaa heti ja nyt, eikä töissä tarvis hikoilla" - Sekomaa
ryzzä kirjoitti:
Jos tosiaan meinaatte, että eläminen eestissä on halvempaa, niin metsään menee. Ja tässä tarkoitan tilannetta, että tulopuolikin hoidetaan eestissä.
Tai no, loikkasivathan jotkut aikoinaan neuvostoliittoonkin. Eihän se raha ole kaikille tärkeintä.
Veroprosentti ensi vuonna kaikilla sama 24%.
Palkat:
Keskipalkka 470€/kk.
Rakennusmies 570€/kk.
Opettaja 400€/kk.
Veturinkuljettaja 650€/kk.
Insinööri (osaava) 950€/kk.
Lehdenjakaja (250€/kk), siivooja yms. saa heti töitä... että sinne vaan!
Niin, ja se koko yhteiskunta aika sekaisin edelleen liian nopeasta siirtymisestä kommunismista täysin vapaaseen markkinatalouteen ja kapitalismiin.
Identiteettikriisiä lisää pieni asukasluku, 1,4 miljoonaa ja sekin jaettu kahteen osaan, eestiläiset ja venäläiset. Vain 2 isompaa kaupunkia, Tallinna ja Tartto. Maaseutu vs. kaupunki asetelma myös.
Elämänasenne nuorilla melko vaarallinen, "mulle paljon rahaa heti ja nyt, eikä töissä tarvis hikoilla"Systeemi on aivan eri, mihin heidät totutettiin.
Nyt koulutus / terveys / sähkö / vesi / maksaa.
Ennen kaikki oli systeemin puolesta, ja siten jollakin saattaa jäädä jokunen lasku piikkiinkin.
- Koidula
Kannattaa ehdottomasti kokeilla.
Ennenkuin kokonaan CCCP aika jää unholaan, ja ns vanha aika.
Neuvosto Virossa oli paljon hyvääkin, ja näin nopea muutos ei palvele ketään.
Neuvostoaika toi paljon pitemmän leivän, kuin nykyinen rahan ostovoima ja epävarma työllisyys.- mitte
Ennen vain ei saanut matkustaa NSEV Eestiin.
En tunne juuri ketään, joka olisi ollut siellä näinä hyvinä aikoina.
- kaabakas
Osta muutama virolainen kasetti. Sekä musiikkia että video, niin opit ja saat tatsin kieleen.
On hyvin suomen tapainen, mutta monet sanat tarkoittavat aivan jotakin muuta.
Virolaiset oppivat näin suomen kieltä, ja siten heillä on etu päästä töihin. - p_ietu45
5500€:n kuukausitulot Tallinnassa, kyllä kannatti muuttaa tänne.
- IhanOikeest
Aloittaja on varmasti iloinen saadessaan tuon tiedon 15 vuotta myöhässä.
- koskahanSuomessa1000
Virossa otetaan vakavasti väestön ylläpito. Suomessa 3 lapsesta saa lapsilisiä yhteensä 330 €, Virossa yhteensä 510 €. Kun ottaa huomioon rahan ostovoiman niin se on Virossa reilusti yli kaksinkertainen. Tällä on saatu syntyvyys nousemaan selvästi.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137400- 495541
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa603070Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101588Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2001427Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251067Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2441037Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926