Asuminen Virossa??

Sayra

Heissan!
Olen pohtinut josko lähtisin ulkomaille tuulettumaan
ihan pidemmäksi aikaa. Nyt kun Virokin on EU:ssa, voisi se olla ihan "näppärä" vaihtoehto. Kenelläkään kokemuksia tai hyödyllistä tietoa minulle? Onko kukaan miettinyt samaa?

16

2781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pekkoo

      Paljon halvempaa asua, paljon turvattomampaa ja varsinkin Tallinnan alueella erittäin itsekeskeistä elämää.

      "Palvelua" saa kaupassa 30 sekuntia, sen jälkeen
      myyjä kokee asiakkaan kiusantekijäkseen. Sinällään hauskaa hupia käydä ostoksilla ja katsoa, kun myyjä huokailee.

      Ihan eksoottinen paikka asua, sekoitus vanhaa neuvostoliittoa, venäjää ja eestiä.

      Ja jos ulkomaailma tökkii, kaapelin kautta saat kaikki mahdolliset 100 kanavaa 15 eurolla kuussa.

      • Sayra

        No sehän kuulostaa hyvältä, sopii tällaselle joka on
        itsekin itsekeskeinen :) Satutko tietämään onko esim. Tallinnasta helppoa löytää töitä?


      • Kalevi
        Sayra kirjoitti:

        No sehän kuulostaa hyvältä, sopii tällaselle joka on
        itsekin itsekeskeinen :) Satutko tietämään onko esim. Tallinnasta helppoa löytää töitä?

        itte maksan kaapeli-tv:sta 50 EEK.

        Mut enaa taallakaan ei oo mikaan enaa halpaa.


    • soidupilet

      Mitä osaat tehdä työksesi ?

      Onko mitään kokemusta... ja mikä on erikoisalasi ?

      Laita myös kielitaito ?

      Palkkavaatimus olisi kanssa hyvä ?

      • Sayra

        Mä olen vasta opiskelija, joten hirveesti työkokemusta ei vielä löydy. Olen ollut töissä mm.
        totomyyjänä, kassamyyjänä ja Shellillä huoltamotyöntekijänä ravintolapuolella. Varmasti työnhakua rajoittaa myös se, ettei osaa viroa. Suomen lisäksi osaan ruotsia, englantia ja saksaakin
        kohtalaisesti. Olen opetellut myös espanjan ja latinan alkeita. Palkasta on todella vaikeaa sanoa yhtään mitään, kun en tiedä paikallisesta hintatasosta juuri mitään. Kuitenkin sen verran, että pärjää. :)


      • huonot palkat
        Sayra kirjoitti:

        Mä olen vasta opiskelija, joten hirveesti työkokemusta ei vielä löydy. Olen ollut töissä mm.
        totomyyjänä, kassamyyjänä ja Shellillä huoltamotyöntekijänä ravintolapuolella. Varmasti työnhakua rajoittaa myös se, ettei osaa viroa. Suomen lisäksi osaan ruotsia, englantia ja saksaakin
        kohtalaisesti. Olen opetellut myös espanjan ja latinan alkeita. Palkasta on todella vaikeaa sanoa yhtään mitään, kun en tiedä paikallisesta hintatasosta juuri mitään. Kuitenkin sen verran, että pärjää. :)

        Jos ei ole työkokemusta kuin myynnistä etkä osaa viroa, veikkaampa että paljon muuta työtä et saa kun jonkunlaista myyjän tahi tarjoilijan töitä, ja myyjillä on Virossa huonot palkat. Suomalaisella myyjällä suurempi ostovoima Suomessa kuin Virolaisella myyjällä Virossa.


    • jubchonka

      Muakin kiinnostaisi työskentely ja asuminen Virossa, lähinnä Tallinnassa. Ja mielellään suomalaisessa firmassa tms. Kielitaitoakin on. Mol:in sivuilta en ole ainakaan löytänyt mahdollisia työpaikkoja Virosta, joten onkohan jollain tietoa mistä voisi etsiä?

      • www.job.ru


      • ryzzä
        marko135kg kirjoitti:

        www.job.ru

        Jos tosiaan meinaatte, että eläminen eestissä on halvempaa, niin metsään menee. Ja tässä tarkoitan tilannetta, että tulopuolikin hoidetaan eestissä.

        Tai no, loikkasivathan jotkut aikoinaan neuvostoliittoonkin. Eihän se raha ole kaikille tärkeintä.

        Veroprosentti ensi vuonna kaikilla sama 24%.

        Palkat:
        Keskipalkka 470€/kk.
        Rakennusmies 570€/kk.
        Opettaja 400€/kk.
        Veturinkuljettaja 650€/kk.
        Insinööri (osaava) 950€/kk.

        Lehdenjakaja (250€/kk), siivooja yms. saa heti töitä... että sinne vaan!

        Niin, ja se koko yhteiskunta aika sekaisin edelleen liian nopeasta siirtymisestä kommunismista täysin vapaaseen markkinatalouteen ja kapitalismiin.

        Identiteettikriisiä lisää pieni asukasluku, 1,4 miljoonaa ja sekin jaettu kahteen osaan, eestiläiset ja venäläiset. Vain 2 isompaa kaupunkia, Tallinna ja Tartto. Maaseutu vs. kaupunki asetelma myös.

        Elämänasenne nuorilla melko vaarallinen, "mulle paljon rahaa heti ja nyt, eikä töissä tarvis hikoilla"


      • Sekomaa
        ryzzä kirjoitti:

        Jos tosiaan meinaatte, että eläminen eestissä on halvempaa, niin metsään menee. Ja tässä tarkoitan tilannetta, että tulopuolikin hoidetaan eestissä.

        Tai no, loikkasivathan jotkut aikoinaan neuvostoliittoonkin. Eihän se raha ole kaikille tärkeintä.

        Veroprosentti ensi vuonna kaikilla sama 24%.

        Palkat:
        Keskipalkka 470€/kk.
        Rakennusmies 570€/kk.
        Opettaja 400€/kk.
        Veturinkuljettaja 650€/kk.
        Insinööri (osaava) 950€/kk.

        Lehdenjakaja (250€/kk), siivooja yms. saa heti töitä... että sinne vaan!

        Niin, ja se koko yhteiskunta aika sekaisin edelleen liian nopeasta siirtymisestä kommunismista täysin vapaaseen markkinatalouteen ja kapitalismiin.

        Identiteettikriisiä lisää pieni asukasluku, 1,4 miljoonaa ja sekin jaettu kahteen osaan, eestiläiset ja venäläiset. Vain 2 isompaa kaupunkia, Tallinna ja Tartto. Maaseutu vs. kaupunki asetelma myös.

        Elämänasenne nuorilla melko vaarallinen, "mulle paljon rahaa heti ja nyt, eikä töissä tarvis hikoilla"

        Systeemi on aivan eri, mihin heidät totutettiin.

        Nyt koulutus / terveys / sähkö / vesi / maksaa.

        Ennen kaikki oli systeemin puolesta, ja siten jollakin saattaa jäädä jokunen lasku piikkiinkin.


    • Koidula

      Kannattaa ehdottomasti kokeilla.

      Ennenkuin kokonaan CCCP aika jää unholaan, ja ns vanha aika.

      Neuvosto Virossa oli paljon hyvääkin, ja näin nopea muutos ei palvele ketään.

      Neuvostoaika toi paljon pitemmän leivän, kuin nykyinen rahan ostovoima ja epävarma työllisyys.

      • mitte

        Ennen vain ei saanut matkustaa NSEV Eestiin.

        En tunne juuri ketään, joka olisi ollut siellä näinä hyvinä aikoina.


    • kaabakas

      Osta muutama virolainen kasetti. Sekä musiikkia että video, niin opit ja saat tatsin kieleen.

      On hyvin suomen tapainen, mutta monet sanat tarkoittavat aivan jotakin muuta.

      Virolaiset oppivat näin suomen kieltä, ja siten heillä on etu päästä töihin.

    • p_ietu45

      5500€:n kuukausitulot Tallinnassa, kyllä kannatti muuttaa tänne.

      • IhanOikeest

        Aloittaja on varmasti iloinen saadessaan tuon tiedon 15 vuotta myöhässä.


    • koskahanSuomessa1000

      Virossa otetaan vakavasti väestön ylläpito. Suomessa 3 lapsesta saa lapsilisiä yhteensä 330 €, Virossa yhteensä 510 €. Kun ottaa huomioon rahan ostovoiman niin se on Virossa reilusti yli kaksinkertainen. Tällä on saatu syntyvyys nousemaan selvästi.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe