Mistä löydän osaava ihmisen tarkistamaan oikeinkirjoituksen?

Amatöörikirjailija

Olen pitkään haaveillut oman kirjan kirjoittamisesta, mutta tiedän että oikeinkirjoitus ei kuulu vahvimpaan osaamiseeni, joten mistä löytäisin osaavan ihmisen tekemään sen puolestani? Netistä löytyy runsaasti palveluja jotka tarjoavat oikolukua mutta ne maksavat ja haluaisin löytää jonkun joka olisi valmis tekemään sen ilmaiseksi koska rahaa minulla ei ole paljoa.

Joskus opiskeluaikoina luokallani oli yksi henkilö joka oli kirjoittamassa omaa kirjaa hän sanoi löytäneensä oikolukijan joltain foorumilta jossa tämän tyyppiset jutut ovat arkipäivää. Tästä on kuitenkin aikaa jo monta vuotta eikä hän silloinkaan muistanut mikä sivu oli kyseessä.

Netistä löytyy myös jotain oikoluvun lisäosia eri käyttöliittymiin mutta ovatko ne tälläiseen tarkoitukseen soveltuvia?

Eihän sitä kirjaa kehtaa yrittää esittää kellekkään jos siinä on kirjoitusvirheitä, joten toivon asiantuntevaa apua tähän asiaan. Kiitos etukäteen.

2

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mashiach

      Veikkaisin, että vaikea on löytää kokonaan ilmaista oikolukijaa, mutta ainahan sitä voi toivoa.

      Tarkoitatko siis, että henkilö tsekkaisi ainoastaan oikeikirjoituksen, vai haluaisitko hänen myös kustannustoimittavan tekstin? Sellaista palvelua on vielä vaikeampi saada - ainakaan ilmaiseksi.

      Ehdotan sinulle seuraavaa: Hanki jostain vaikka Äidinkielen käsikirja (sellaisen saat ostettua käytettynä joltain kirjoittaneelta lukiolaiselta, tai peräti ilmaiseksi). Sitten opiskelet ihan itse perus pillku- yhdyssana yms. oikeinkirjoitusasiat. Word on sikäli kiva ohjelma, että se jopa osaa neuvoa monissa perusjutuissa ja joskus jopa korjaa tekstiä ihan itse.

      Kun teksti on valmis, anna se luettavaksi jollekin tutullesi, jonka tiedät osaavan oikeinkirjoituksen ja pyydä häntä tekemään korjauksia tekstiisi samalla kun hän lukee ja muutenkin kommentoi käsistä. Palkkioksi vie hänet syömään tai leffaan tai saunota kunnolla mökillä. Tuolla tavoin uskoisin, että 90 % virheistä tulee karsittua ja suhteellisen halvalla. Loput 10 % hukkuvat eeppisiin mittoihin kasvavan romaanisi sivuille eivätkä haittaa lukemista.

      • scarabaeus

        " Loput 10 % hukkuvat eeppisiin mittoihin kasvavan romaanisi sivuille eivätkä haittaa lukemista. "

        ........ ooohhh ! Mielestäni tämän kauniimmin ei voisi enää palautetta lopettaa.
        Ajattelin tämän lukiessani, että
        Mashiach
        on kyllä epätavallisen suomalaisesti eli kohteliaasti kirjoittanut. Hän on varmaan niitä ihmisiä jotka Stadissakin tervehtivät naapureitaan. Ooohhh !
        ..........kaunista, kaunista. Oli ilo lukea palautetta, kunpa minullekin joku joskus teksteistäni palauttelisi jotakin tämänsuuntaista,
        mutta ei ei ei,
        pelkkää pulauttelua on tähän mennessä tullut joka tuutista.

        No joka tapauksessa, iloista hellettä kaikille kanssaeläjille siellä !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe