Kanala?

juupa juu

Juu kertokaapas mitä mieltä olisitte ajatuksesta perustaa pieni (20-30) kanan kanala ja myydä kananmunia kohtuulliseen hintaan lähialueelle sopimuksella, että kunkin kananmunanostajan olisi ostettava tietty määrä kananmunia kerralla, olisiko nyt vaikka viikossa. Näiden "sopimusostajien" lisäksi muita satunnaisia ostajia. Sopimusostajaidea siksi että kanala ei kaatuisi siihen ettei satunnaisia ostajia olisikaan riittävästi ja kananmunia jäisi hukkaan.
Kanalan aikoisin perustaa joko kotiin pihapiiriin tai esimerkiksi vaikka lähistöllä olevan autiotilan vanhaan navettarakennukseen, josta löytyisi varmasti jokin pienenpuoleinen huonetila pienelle kanamäärälle, tämä olisi hyvä ratkaisu hygienian ylläpitämiselle. Sähkölaskun maksaminen ja huonetilan ylläpito lienee vuokrana hyvä. Kanalan hoidosta minulla on sellainen käsitys, että sen voi järjestää esimerkiksi ajastimella toimivilla automaattivaloilla ja valmiiksi astioihin valmistetuilla rehuannoksilla niin vaivattomaksi että sitä voi tehdä muitten töitten ohella. Rehuja löytyisi omasta takaa, niitähän maatalouden yhteydestä löytyy. Kanat ruokkisin ja hoitaisin muutenkin perinteisin menetelmin, joka sopisi tähän nyt vallitsevaan muoti-ilmiöön lähiruuasta ja ruokapiireistä.

Rahaahan tuosta ei varmaan paljoa tienaa, mutta kun tämä olisi vain sivuansio, josta ei varmaan kertyisi niin paljoa tuottoja että verottajakaan olisi niistä kiinnostunut, joten olisikohan tässä jutussa ideaa?

6

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TAAS KERRAN

      HÖRHÖ SE JAKSAA YRITTÄÄ,,,

      • juupa juu

        Kerropa mikä hörhö minä olen? Täysjärkinen ihminen, ilmeisesti toisin kun eräs.
        Ja jos minä yritän tässä asiallista keskustelua virittää, niin, ASIALLISTA toisinkuin ne "yleistä maataloudesta" osaston muutama oikea hörhö, niin mitä se sua haittaa?
        Ja tämä olikin vain idea pienenä sivuansiona, jonka kyllä arvaisi ettei se hirveästi kannattaisi rahallisesti mutta olisipa ainakin harrastus samalla, työskentelenhän muutenkin paljon tuotantoeläinten, varsinkin nautakarjan kanssa, tosin kanoista ei ole muuten hirveästi kokemusta, ikivanhan kanahoidon oppaan olen kyllä lukenut läpi. Mutta ainakin kotitarpeiksi voisi kanoja ottaa vähintään, toisaalta kun olisi hyviä kanalanpaikkoja lähellä niin miksei siinä voisi samalla tuottaa vähän kananmunia myyntiinkin ja supistaa menot mahdollisimman pieniksi. Kotitilalta ainakin saisi viljaa käytännössä katsoen ilmaiseksi kanojen tarvitseman määrän, ostorehuja hankkisi vain välttämättömän. Mutta on kyllä kieltämättä vähän "Aku Ankan bisnes"
        ps. Ai niin, sulla on CAPS LOCK PÄÄLLÄ...


      • HÖRHÖ,,,,
        juupa juu kirjoitti:

        Kerropa mikä hörhö minä olen? Täysjärkinen ihminen, ilmeisesti toisin kun eräs.
        Ja jos minä yritän tässä asiallista keskustelua virittää, niin, ASIALLISTA toisinkuin ne "yleistä maataloudesta" osaston muutama oikea hörhö, niin mitä se sua haittaa?
        Ja tämä olikin vain idea pienenä sivuansiona, jonka kyllä arvaisi ettei se hirveästi kannattaisi rahallisesti mutta olisipa ainakin harrastus samalla, työskentelenhän muutenkin paljon tuotantoeläinten, varsinkin nautakarjan kanssa, tosin kanoista ei ole muuten hirveästi kokemusta, ikivanhan kanahoidon oppaan olen kyllä lukenut läpi. Mutta ainakin kotitarpeiksi voisi kanoja ottaa vähintään, toisaalta kun olisi hyviä kanalanpaikkoja lähellä niin miksei siinä voisi samalla tuottaa vähän kananmunia myyntiinkin ja supistaa menot mahdollisimman pieniksi. Kotitilalta ainakin saisi viljaa käytännössä katsoen ilmaiseksi kanojen tarvitseman määrän, ostorehuja hankkisi vain välttämättömän. Mutta on kyllä kieltämättä vähän "Aku Ankan bisnes"
        ps. Ai niin, sulla on CAPS LOCK PÄÄLLÄ...

        TÄYS JÄRKISET EI KUTSU ITSEÄÄN TÄYSJÄRKISIKSI,,,:)))

        PS, AI NIIN, MULLA ON CAPS LOCK PÄÄLLÄ,,,,:))


    • kikkiö

      Kokemuksesta voin sanoa että menoja on enemmän kun tuloja.Palkkio vaan tuoreet munat-ei muuta.

    • ex kana farmi

      30 kanaa tuottaa nuorina noin 20 munaa päivässä ja 15 munaa toisena vuotena. Jos kymmenen munaa maksaa 1,5 euroa, voit laskea tulosi.
      Ruokaa menee joka päivä saman, noin 200g kanaa kohti, siitä puolet munitusrehua. ynnä kanakalkkia, mutta säkki riittänee vuodeksi.
      Lisäksi sähkö talvella, aitauskustannukset kesällä, jos ulkona.
      Huom. oli aikanaan 300 kanaa, ja viimeisen vuoden tulos -10 000 ¨markkaa. Joten siihen loppui kanalan pito v 1991,

    • vipra

      No ei se ihan noin mene kuin ex kanafarmarilla meni, ehkä jos noin menee niin onkin exä.tänäpäivänä ruskea kanatuotta nuorena parhaimillaan jonain päivänä sen 30 munaa päivässä norm 26-28kpl jos on 30 kanaa, vanhenmiten se tippuu puolentoista vuoden päästä muminnan alkamisesta n.22 kpl /pv, riippuen tietysti siitä miten hoitaa kanat ja ruokkii.
      Kannattavuuden saat vähentämällä menot tuloista, eli muien myyntihinnan pitää ollasellainen jotta se peittää reilusti menot ja jättääkin jotain jos haluaa saada rahallista korvausta
      Ja toi 200g on kyllä jonkun kalkkunan syömä määrä, ja suhteuta kananpaino siihen niin tuskinpa on kuin jotain puolet.
      Ei muuta kuin Jerry Cottoniksi vaan ja perusta kanala!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      335
      3141
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      71
      1436
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      163
      973
    Aihe