13v ja ei menkkoja

Miksimiksimiksi???

Moi... Oon siis nyt 13 vuotias tyttö. Mulla ei ole vieläkään alkanut menkat, kavereilla on. En ole puhunut KENENKÄÄN kanssa menkoista... Äidin kanssakaan ei ole tullut puhutuksi, se on varmaan niin arka aihekkin... Mitä teen jos ne alkavat kun koulut alkaa. Nyt on vielä 2 viikkoa kesälomaa. Menen uuteen kouluun yläasteelle ja olisi kauheaa jos punainen veriläikkä näkyis housuista läpitte tunnilla ja tuntisin kuinka veri valuisi :/. Okei, tiedän että ne alkavat usein niukkoina, mutta eivät aina.
Sitten en kehtaa mennä ostamaan niitä suojia. Enkä voi pölliä äitiltä kun se huomaisi...
Olen kehittynyt ehkä hieman hitaasti (pienet rinnat yms) mutta terkan mukaan olen nyt siinä vaiheessa että valkovuoto pitäisi pian alkaa.. No en oikein tiedä onko se alkanut vai ei. Jotain valkoista limamaista on ollut alushousuissa VÄLILLÄ mutta ei aina. Epäilen että se on valkovuotoa, joten siksi pyydän apua teiltä... Mitä pitää nyt tehdä...? Miten kerron äitille sitten kun ne alkaa...? En kehtaa mennä kauppaan ostamaan suojia joten on pakko kertoa äitille... Ja voiko ne "valua yli" ne menkat??? Oon epätoivonen ja pelkään että jonain aamuna herään ja ne on alkanu ja tällee.

Sitten okei, kun tulee eka kerta kuukautisia, ja toiseen kertaan voi vierähtää vaikka vuosi lukemani mukaan, niin mistä tiedän että milloin ne alkaa vai pitääkö mun pitää suojia vuoden jokasena päivänä ootellen niitä. Ja tuleeko ennen menkkoja valkovuotoa?? Ja sitten mun pituus on 166cm ja paino 47kg niin että varmaan kohta alkaa.
Pitäisikö mun puhua kaverille tekstaamalla se voisi olla helpompaa :)?

Kiitos jos vastaatte itken tän asian takia :( kun en haluu menkkoja enkä haluu olla enää tyttö haluun olla pikkulapsi vailla huolia :(((

26

3982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksimiksimiksi???

      Ja sitten luulin tuoss vähän aika sitten että mulla oli alkanu ne... Olin istunu autossa sitte oltiin menossa uimaan ja huijasin et mua särki päätä et en voi tulla.. Sitten vaihoin vaatteita ja katoin et onko alkanu nii ei ollu ja olin niin huojentunu!! :( auttakaa mua hei

    • Muija -00

      Okei raksu, focus. Se vaalee mönjä on todennäköisesti valkovuotoa. Sitä ei tuu kokoajan, varsinkaan ennen menkkojen alkua. Ja kyllä, menkat voi mennä yli jos liikut paljon ja menkat on runsaat. Kannattaa käyttää siivellisiä siteitä tai vaihtoehtoisesti muistaa vaihtaa tamponia muutaman tunnin välein :) Mut älä yhtään jännitä tai panikoi menkkoja. Kaikki aina valittaa kuinka ne on kamalat, mutta oikeesti ei ne niin pahat oo. Varsinkin jos yttää kuukuppia tai tamponeja, urheilee menkkojen aikana ja syö kipulääkkeitä, ei menkkoja ees huomaa :) Ja ainakin mulla on aina ennen menkkoja alavatsa ja -selkä kipuja, samaa on monet kaverit sanoneet. Kokosin sulle tohon tollasen pienen listan, toivon että siitä on apua.

      1. Kun sun menkat alkaa, älä ala panikoimaan, vaan ota burana tms ja kerro äidilles asiasta heti vaikka tekstarilla.
      2. Pidä laukussa mukana kaiken varalta yhtä tai kahta sidettä, niin menkkojen alkaessa oot varautunu :)
      3. Käy rohkeesti vaan ostamassa siteitä/tamponeja. Jos hävettää, ota siihen "hämäystuote" esim karkkipussi ja pudä sitä sidepaketin eessä. Ja kukaan ei kato vinoon kun ostat niitä, oot tyttö ja se on ihan normaaliostos :)
      4. Juttele jollekin luotettavalle kaverille menkoista yms, ihan samat jutut on kaikilla mielessä.

    • Äet ja poeka

      Hei. Mitäpä jos kirjottaisit äidille kirjeen jossa pyytäisit ostamaan pikkuhousunsuojia ja siteitä valmiiksi. Kirjoittaisit myös että olisi hyvä puhua asioista koska tämä on todella tärkeä juttu.
      Menkat tulee kun ne tulee,niiden alkamisaikaan ei voi itse vaikuttaa. Valkovuoto on normaalia limakalvojen suojausta mutta sekään ei tarkkaa aikaa alkamisesta kerro.
      Mulla itselläni oli hyvin pienet rinnat kun kuukautiset alkoivat kun olin 14-vuotias. Eräällä ystävälläni ne alkoivat 16-vuotiaana vaikka hän oli runsas muotoinen.
      Alussa kuukautiset useinkin epäsäännölliset eli eivät tule kuukauden välein eli kyllä olisi hyvä pitää side vaikka taskussa. Niitä saa yksittäin pakattuina, sellaisina missä jokaisessa on suojamuovi päällä.
      Muistan myös hyvin tunteen jo 30-vuotta taaksepäin kun alkuun hävetti ostaa terveyssiteitä mutta kun ne ovat luonnollinen osa elämää. Nykyään telkkarissakin mainostetaan kaikenlaisia eri merkkejä ilman häpeää. Miehetkin ostavat vaimoilleen ja tyttöystävilleen suojia ihan tuosta vain. Pikkuhiljaa menet vaikka äitisi mukaan kauppaan ja muitten ostosten yhteydessä ostatte sulle suojia niin totut.
      Kuukautisten odottelu on jokaisella naiseksi kasvavalla edessä ja se jännittää.
      Yritähän nyt nukkua tai jos uni ei vielä tule niin kirjoita äidille se kirje, jookos? Kaikki menee ihan hyvin : ).

      • huahnämä 01-03.....

        Sä et vittu muutu aikuiseks ja "isoks" kun menkat alkaa.
        Ja kerronpa mitä mulle on käyny. Menin ylä asteelle ja menkat alko ja ne tuli läpi näin on käynyt kolme kertaa eikä se ole kaatanut maailmaa, vaikka vähän on nolottanut.
        JA MIKÄ VITTU SIINÄ ÄITILLE KERTOMISESSA ON NIIN VAIKEETA. SÄ OOT PERKELE TULLU SEN PIMPISTÄ ULOS NIIN MIKSET VOI KERTOO MENKOISTASI. LUULEN ETTÄ ÄIDILLÄSIKIN ON OLLUT JOSKUS MENKAT.

        Sull on monta vuotta aikaa kärsiä menkka kivuista joten mikä kiire?

        Ps:Sain sellaisen käsityksen että kun sanoit että kavereillasi on alkanu. Ajattelin että olette niitä perus 01-03 jotka juoruaa toistensa menkoista ja pelkäät että pojat pitävät sinua epä kypsänä.


      • kasva
        huahnämä 01-03..... kirjoitti:

        Sä et vittu muutu aikuiseks ja "isoks" kun menkat alkaa.
        Ja kerronpa mitä mulle on käyny. Menin ylä asteelle ja menkat alko ja ne tuli läpi näin on käynyt kolme kertaa eikä se ole kaatanut maailmaa, vaikka vähän on nolottanut.
        JA MIKÄ VITTU SIINÄ ÄITILLE KERTOMISESSA ON NIIN VAIKEETA. SÄ OOT PERKELE TULLU SEN PIMPISTÄ ULOS NIIN MIKSET VOI KERTOO MENKOISTASI. LUULEN ETTÄ ÄIDILLÄSIKIN ON OLLUT JOSKUS MENKAT.

        Sull on monta vuotta aikaa kärsiä menkka kivuista joten mikä kiire?

        Ps:Sain sellaisen käsityksen että kun sanoit että kavereillasi on alkanu. Ajattelin että olette niitä perus 01-03 jotka juoruaa toistensa menkoista ja pelkäät että pojat pitävät sinua epä kypsänä.

        Tarpeettoman lapsellinen olet...


    • Äet ja poeka

      Kuules "huahnämä..." Sanonpa vaan tämän minkä olet varmasti jo kuullut monesti muuallakin live-elämässä ennenkin eli jätä se vee- sana pois, varsinkin nyt kun olet mielestäsi niin iso ja tässä hyviä neuvoja jakelet. Edustat vanhempaa ikäluokkaa eli näytä sitten se! Ok?
      Mieti millaisen käsityksen annat nyt itsestäsi?

      Kun menkkojen alkaminen jännittää niin ne jännittää,so?
      Mua saa arvostella vapaasti, ole hyvä.

    • :))

      Tekstistä tuli aika pitkä, mutta kannattaa ehkä lukea, jos asia painaa sun mieltä.
      Ensimmäiseksi, kuulostaa siltä et valkovuotos on alkanu. yleensä kun valkovuoto on alkanu, nii siitä seuraavan 2 vuoden aikana myös menkat alkaa.
      tässä mun stoori mite kaikki alko:
      Olin just täyttäny 13 kun pyysin äitiä ostamaan mulle sidepakkauksen iha vaa kaiken varalta (kyllä, oli vähän noloa mutta äiti ymmärs tilanteen 100% ja osti sen mulle), ja laitoin yhen siteen laukkuun odottamaan sitä oikeaa hetkeä. sit yks päivä (n. puolvuotta siteiden ostosta) mulla oli jotenki outo olo, en tunnistanu sitä aluks menkoiks vaikka alavatta oliki vähä hassun olonen. sit mulla tuli vähä märkä olo ja menin vessaan ja näin et nyt mulla on menkat.
      En kertonu äidille mitään ekana päivänä, heitin pikkuhousuni roskiin, ja otin uudet ja laittoin siteen jotenki pöksyihini. sit tein sellasen suunnitelman että menin aamulla ennenku äiti on heränny kertomaan, että nyt se on tapahtunu, nii se oli jotenki helpompi ku se oli vielä unentokkurassa :D sit pyysin et saanko olla menemättä kouluun sinä päivänä ja se anto mun jäädä kotiin.
      Eli pyydä äitiäs ostamaan siteitä ja/tai pikkuhousunsuojia ja ota yks varalta mukaan jos poistut kotoa. Sit jos sulla tulee jotenki outo olo ja arvelet menkkoja, käy laittaa suoja. ne menkat ei välttämättä tuu heti sen oudon olon jälkeen, mut kuitenki saman päivän aikana mulla tuli ainaski. ((jos sulla tulee usein näitä "outoja oloja" / arvelet menkkoja (eli laitat sen siteen), ja sul loppuu siteet kesken vaikkei menkat ookkaan vielä alkanu, pyydät äitiis vaa ostaa lisää))
      Sitku sul on ne menkat, voit tehä niinku mä, eli kerrot asiasta ku äitis esim. nukkuu (tai sen huomio on jossain muualla), nii tilanne on vähemmän kiusallinen. sit pyydät sitä vaikka ostaa sulle lisää siteitä ja yösiteitä. myös kalenterivihko on hyvä olla kun menkat alkaa. siihe voit aina merkata esim A-kirjaimen aina kun ne alkaa, ja B-kirjaimen kun ne loppuu. näin sä oot perillä kuinka kauan sulla kestää menkat, ja kuinka pitkä sun kuukautiskierto on. (HUOM. kierto lasketaan aina alkupäivästä alkupäivään. ei loppupäivästä alkupäivään) vihosta sä voit sitten aina laskea kuinka monta päivää suunnilleen seuraaviin menkkoihin. sitku tiedät kuinka pitkä sun kiertos on, voit käyttää pikkuhousunsuojia pari päivää ennen menkkoja, koska menkat ei tuu aina säännöllisesti, varsinkaa alussa. eka vuos mulla meni sillee että joskus kesti vaan 14 päivää kun jo uudet menkat alko, joskus taas meni 50 päivää.
      Jos äitis kysyy "minkälaisia siteitä haluat" (niinku mun äiti teki josta menin iha paniikki ku mullei ollu mitää hajua :DD) nii sanot vaa esim. "jotaki normaaleja siivellisiä". jos se taas ottaa sut mukaan kauppaan, tutkit rauhassa niitä siteitä ja kysyt äidiltä mitä se suosittelee ja näi. (suosittelen siivellisiä, nii ei tuu ohivuotoja)
      Jos ekojen menkkojen jälkeen sulla ei tuukkaan seuraavan 35 päivän aikana menkkojen alkupäivästä niitä, nii ne ei tuu, ihan normaalia. sit teet taas silleen että pidät sitä sidettä siellä laukussa (aina) ja sit ku arvelet taas menkkoja, käyt laittaa sen siteen. (mulla valkovuodon eritys lisääntyy pari päivää ennen menkkoja.)
      jos menkkas alkaa yöllä ja tuhrit lakanat/patjan, kerro asiasta äidille, älä salaa sitä. sanot vaan että menkat alko yön aikana ja verta meni patjalle, sun äiti ymmärtää.
      älä itke tästä asiasta, ihan normaalia ku mietityttää ja näi mut älä tee siitä liian isoa asiaa

      • :))

        jessus.. nytku kattoo kuinka sekavaa tekstiä.. ja kui pitkäki.. oon vissii vähä huono tiivistää asioita muutamalle lauseelle.. :D oli miten oli, kannattaa lukea tuo jos vaivaa päätä. lisääkin voit kysyä jos jäi mietityttämään. netistäkin löytyy paljon tietoa menkoista (esim. hygienian hoidosta menkkojen aikana, kuinka monta tuntia yhtä sidettä voi käyttää; johon voin antaa tässä vastauksen, eli 3-5 (ei 8 tuntia kauempaa, yöllä et tietenkään herää vaihtamaan sitä sidettä, vaikka meniski 9 tuntia) tunnin välein, riippuu vuodon voimakkuudesta))


    • voi elämä

      *huokaus* ..kuules ihan rauhassa nyt siellä vaan. Kaverillani (15v) ei ole menkkoja. Eikä menkat ole mikään niagara putous alkuhetkellään.. Jos et suojia uskalla. Tunge pareria... Kyllä ne lakanat kuitenkin tahriintuu

      • aaaarrgghhhentiedä

        Oon vähä ahdistunu ku menkat ei oo viö alkanu vaik kaikil kavereil on. Tiiän kyl et niihi ei voi ite vaikuttaa ja näin mut en voi sille tunteelle mitää. Oon 13v ja mul on ollu valkovuotoo yli vuoden ja rinnatki on 65A. Oisko niitten menkkojen pitäny jo alkaa? Ne kyl voi alkaa ainaki iha koska vaa ..


      • 8luokalla
        aaaarrgghhhentiedä kirjoitti:

        Oon vähä ahdistunu ku menkat ei oo viö alkanu vaik kaikil kavereil on. Tiiän kyl et niihi ei voi ite vaikuttaa ja näin mut en voi sille tunteelle mitää. Oon 13v ja mul on ollu valkovuotoo yli vuoden ja rinnatki on 65A. Oisko niitten menkkojen pitäny jo alkaa? Ne kyl voi alkaa ainaki iha koska vaa ..

        Oon 13v, täytän muutaman viikon päästä 14v. Mulla alko menkat viime viikon torstaina ja nyt keskiviikkonakin on vuotoa. Mä rupesin jo 12v panikoimaan sitä jos mun menkat ei ala ennen kun täytän 16v. Sit sillo to aamuna mul oli vähän hassu olo alamasussa mut en huomioinu asiaa sen enenpää. Koulussa ekalla välkällä kävin vessassa ja huomasin menkkojeni alkaneen. Ei mulla ollu siteitä mukana vaikka juuri pari viikkoa aikaisemmin terveystarkastuksessa terkkari sanoi että olisi fiksua pitää mukana aina kahta tai kolmea sidettä. Menin siitä sitten hieman nolona terkkarilta pyytämään siteitä. Kotona otin äiteeltä siteitä ittelle ja kun viikonlopun olin kaverilla käytiin ostamassa mulle omat siteet. En oo vielä kertonu äitille koska en halua edes tietää rupeaako se hössöttämään vai mitä. Kerron sitten kun asialle on hyvä väli, sillä pärjään hyvin näinkin. Ja kun sanotaan että ekat menkat on niukat, mulla oli eka pv tosi niukkaa mutta sitten pe-ma tosi runsasta, etten edes halua tietää kuinka runsaat seuraavat on.
        :D


      • 02tyttö
        8luokalla kirjoitti:

        Oon 13v, täytän muutaman viikon päästä 14v. Mulla alko menkat viime viikon torstaina ja nyt keskiviikkonakin on vuotoa. Mä rupesin jo 12v panikoimaan sitä jos mun menkat ei ala ennen kun täytän 16v. Sit sillo to aamuna mul oli vähän hassu olo alamasussa mut en huomioinu asiaa sen enenpää. Koulussa ekalla välkällä kävin vessassa ja huomasin menkkojeni alkaneen. Ei mulla ollu siteitä mukana vaikka juuri pari viikkoa aikaisemmin terveystarkastuksessa terkkari sanoi että olisi fiksua pitää mukana aina kahta tai kolmea sidettä. Menin siitä sitten hieman nolona terkkarilta pyytämään siteitä. Kotona otin äiteeltä siteitä ittelle ja kun viikonlopun olin kaverilla käytiin ostamassa mulle omat siteet. En oo vielä kertonu äitille koska en halua edes tietää rupeaako se hössöttämään vai mitä. Kerron sitten kun asialle on hyvä väli, sillä pärjään hyvin näinkin. Ja kun sanotaan että ekat menkat on niukat, mulla oli eka pv tosi niukkaa mutta sitten pe-ma tosi runsasta, etten edes halua tietää kuinka runsaat seuraavat on.
        :D

        Joo ja mä oon 02 ja mulki on alkanu ja oli kyl noloo kysyy siteitä mut kuitenki ne alkaa jossain vaiheessa


    • NoLolz

      No lool, oon 15-vuotta, ja ei menkkoja. Oikeestaan mulla ei oo mikään kiire sen asian kanssa.

    • ihminen123448

      Se on täysin normaalia ettei oo viel alkanu. Kaikilla alkaa eriaikoihin, se on yksilöllistä. mulla alko 12v. mutta voi olla niinkin että sulla alkaa vasta 15v. Mee juttelee kouluterkkarille jos asia huolettaa.Nauti ku ei oo viel alkanu.

    • millooon

      Entä sit mää oon 13v ja oon 7lk null on karvotusta tullu 6lk lopussa ja sillon mul oli eikoi kertoi valkovuotoo ja on vielki joskus, millon mun menkat alkaa, oon siis 160 ja painan vähän yli normi painon

    • 13v

      Joo tiiän, että tää keskustelu on vanha, mut oon nyt ite 13 ja menossa yläasteelle. Osalla mun kavereista on alkanu jo menkat. Ite oon huomannu että esim mun rinnat on vielä aika pienet. En tiedä onko tämä valkovuotoa mutta joskus aika märkä olo ja joskus myös pukkareil sitä. Nyt ollu alavatsa kipee jo yhen päivän mut ei lähde pois. Voisko olla et mun menkat ois alkamassa?

      • Menkkainen

        Luulen että sulla ehkä saattais olla alkamassa.


    • Menkkainen

      Hei! Oon itse 14 vuotias tyttö ja mulla tais alkaa menkat 13 vuotiaana. Sulla ei varmastikkaan ole mitään hätää, alkavat kun alkavat. On aivan normaalia, jos menkat alkavat vasta vaikka 17 vuotiaana. Turha lukee jostain netistä ihmisten kauhu stooreja ensimmäisestä kerrasta, en usko, että monilla ne ovat niin runsaat ensimmäilellä kerralla. Itselläni meni niin, että huomasin koulussa kamalan vatsakivun ja sitten kotio päästyäni kävin vessassa ja alushousuissa oli pieni punainen läikkä. Ei äidillekkään kertomisesta kannata stressata. Riippuu tietysti suhteestanne, mutta itse vain tokaisin hänelle että nyt alko.
      Ja kaupassa ei kukaan oikeasti kyttää että ostatko siteitä vai mitä ostat. Ja jos kyttää, mitä sitten? Kassalla parhaassa tapauksessa kestää ehkä 4 minuuttia.
      Mutta tosiaan, ihan turha stressata! Ne alkavat kun alkavat, omalla ajallaan. Ei kannata myöskään tuntea ulkopuoliselta jos tulet myöhemmin kuin ystäväsi. Ole onnellinen vielä ilman niitä menkkoja. Sinulla on nyt menkka vapaata ja kivuttomaa ja sitten seuraavan kerran vasta vanhana mummona. Kerkeät kyllä "nauttimaan" niistä koko muun elämäsi.
      Onnea kuitenkin odotukseen <3

    • hoitaja

      Keskustele asiasta koulusi terveydenhoitajan kanssa.

    • Sabrina

      No itse olin 10, ja nyt 13. Eli nyt 13 vuotiaana boin sanoo, et ku mul alko ne. Mul oli ja on edellee viel kovemmat kivut, ku supistukset. Mul tuntuu kivut ihan supistuksilta, ja tuntuu et verta tulee tai tuli yli tonnin tai miljoonan litran paljon sitä. Tää on yhtä helvettiä suoraan sanoen!

      • Voiny

        .... Sä et tiiä ees, miltä supistukset tuntuu. Menkkakipuja on turha lähtee vertaamaan supistuksiin.

        Itel alko 9 vuotiaana menkat ja voin sanoo, ettei ole lähelläkään supistuksia


      • Sabrina

        No hei kuule! Mä tiedän miltä menkat tuntuu ja ne tuntuu ja menee aika lähelle supistuksia. Ps. Turja on ruveta selittelee et mul alko dille, mun mielest ei kaikkee tolladt paskaa. Ja et sä voi tietää millaset kivut toisilla on, ja väittää etteikö muka olis. Mulla on menkkojen aikana kipui, ja mä itte tiedän miltä supistukset tuntuuu nii voin vertaa niihin. Sitä paitsi, en mä söis menkkoihin mulle oikein menkkalääkettä söis jollei mulla olis nii kauheet tuskat ja vuodot menkkojen aikana. Et revi tästä.


    • tääonturhaa

      ihan normaalia ettei ole vielä alkaneet jos ei 15 vuotiaana ole vielä alkaneet niin kannattaa varata lääkärille aika

    • Anonyymi

      Sen näkee pikkareista jos alkaa lähipäivinä ku sillo on valkovuoto tai mikä se nyt onkaan t.11v tyttö

    • Anonyymi

      Sit ku menkat alkaa kerto sun äitille se antaa varmaa sulle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe