Kärkitossut baletissa, missä iässä ?

averell

Mikä on sopiva ikä harjoittelun aloittamiseen kärkitossuilla baletissa ? Missä iässä nilkat kestää sen ? Onko odotettavissa ongelmia jos aloittaa harjoittelun "liian aikaisin" k.o tossuilla ?

94

17304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kärkitossu

      Kärkitossut otetaan käyttöön kun balettia on harrastanut toista vuotta.
      Ei niistä ollut aikanaan minulla sen enempää haittaa.
      Kyllähän se jalkoja muokkaa ja varpaat on ruvella. Kovat tossut otettiin käyttöön kun olin kolmasluokkalainen. Tanssin parikertaa viikossa tuonne kuustoista vuotiaaksi asti. Onhan se tietysti varmaan yksilöllistäkin. Tämä on vain minun kokemukseni.

      • Anonyymi

        Vähä myöhäs... 😂 😂 Mut mä sain ekana vuonna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähä myöhäs... 😂 😂 Mut mä sain ekana vuonna

        Ite oon harrastanut balettia noin 8 vuotta oon nyt 11v ei oo vielä kärkitossuja harrastan keravan tanssiopistolla siellä kärkitossuja ei voi itse päättää että menee hakee vaan ope kertoo kun olet valmis itellä ei mee enää pitkään et saan kärkitossut🩰🩰🩰❤️❤️❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite oon harrastanut balettia noin 8 vuotta oon nyt 11v ei oo vielä kärkitossuja harrastan keravan tanssiopistolla siellä kärkitossuja ei voi itse päättää että menee hakee vaan ope kertoo kun olet valmis itellä ei mee enää pitkään et saan kärkitossut🩰🩰🩰❤️❤️❤️

        jees lisää keravn tanssiopistolaisia ite harrastanu tanssia kevana tanssiopistolla kohta 10v mutta en balettia alotan sen ensi vuonna siksi tulin tänne kattoo millon ne saa :)


    • Ballerina

      Yleisin käytäntö on että varvastossuilla tanssi aloitetaan aikaisintaan 12-vuotiaana, jolloin jalan luut ovat kovettuneet. Jos varpailla tanssi aloitetaan liian nuorena, jalan luille voi aiheutua vahinkoa. Varpailla tanssiessahan vartalon koko paino on vain varpaiden varassa. Nilkat voivat olla riittavän vahvat jo aikaisemmin tai sitten ne vahvistuvat hitammin. Joidenkin nilkat eivät koskaan taivu kunnolla varvastanssiin.

      Jos tanssi on aloitettu vanhempana, varvastossuilla harjoittelu aloitetaan 2-3 vuoden harjoittelun jälkeen. Taustasta riippuen voi mennä pitempäänkin tai jopa vähemmän.

      Joskus olen nähnyt juttuja esim. venäläisistä balettikouluista, jossa varvastanssi on aloitettu aikaisemmin (n. 10v). Toisaalta ne olivat vanhoja juttuja ja toisaalta oppilaatkin oli kyllä valittu aika tarkkaan noihin paikkoihin. Valitettavasti olen myös nähnyt Suomessa opettajia jotka ovat laittaneet jopa 8-vuotiaita tanssimaan kovilla, ehkä lähinnä vanhempia miellyttääkseen. Tosiasia on kuitenkin että 12v on aikaisin turvallinen aloitusikä tuon luiden kovettumisasian takia.

      • Wemolia

        Se alotetaan Baletti kerhoissa silloin kun on kolmannella luokalla.


      • balettipoika
        Wemolia kirjoitti:

        Se alotetaan Baletti kerhoissa silloin kun on kolmannella luokalla.

        Onks tytöistä hirveen vaikee oppii tanssiin kärkitossuilla?


      • Wemolia
        balettipoika kirjoitti:

        Onks tytöistä hirveen vaikee oppii tanssiin kärkitossuilla?

        Kärkitoussuilla tanssiminen on helppoa. Kunhan vaan on pehmusteet tossuissa ja tasapainoa tArpeeks


      • balettipoika
        Wemolia kirjoitti:

        Kärkitoussuilla tanssiminen on helppoa. Kunhan vaan on pehmusteet tossuissa ja tasapainoa tArpeeks

        ..et se niin helppoo ois. Musta ois kyl kiva saada joskus kokeilla itekin kärkitossui. :D


      • Tantsu!
        balettipoika kirjoitti:

        ..et se niin helppoo ois. Musta ois kyl kiva saada joskus kokeilla itekin kärkitossui. :D

        ..siihen tottuu kun jonkun aikaa antaa varpaiden kärsiä,siihen jää riippuvaiseksi! olen nähnyt poikienkin tanssivan kovilla,jalkojan vahvistaniseksi:)


      • balettipoika
        Tantsu! kirjoitti:

        ..siihen tottuu kun jonkun aikaa antaa varpaiden kärsiä,siihen jää riippuvaiseksi! olen nähnyt poikienkin tanssivan kovilla,jalkojan vahvistaniseksi:)

        Missä sä oot nähny poikii jotka tanssi kovil tossuil? Ja suunnilleen mikä ikäsii?


      • balettimies
        balettipoika kirjoitti:

        Missä sä oot nähny poikii jotka tanssi kovil tossuil? Ja suunnilleen mikä ikäsii?

        En oo kyllä minäkään nähnyt että pojat tanssis baletissa kärkitossuilla, mutta kotona on kiva sipsutella varpaillaan:) yllättävän helppoa kävellä käy vaan ostamassa itsellesikin kärkitossut ja kokeilet.
        Pumpulia vaan riittävästi että varpaat pysyy tiukasti paikoillaan niin hyvin menee....


      • balettipoika
        balettimies kirjoitti:

        En oo kyllä minäkään nähnyt että pojat tanssis baletissa kärkitossuilla, mutta kotona on kiva sipsutella varpaillaan:) yllättävän helppoa kävellä käy vaan ostamassa itsellesikin kärkitossut ja kokeilet.
        Pumpulia vaan riittävästi että varpaat pysyy tiukasti paikoillaan niin hyvin menee....

        ...kai ostaa... Pelkään vaan etten kyl osaa ollenkaan kävellä tai ees seisoo niillä heti.


      • BellaBalleriina

        Ei nyt 12 vuotiaana!Hah!Suomessa yleisesti se aloitetaan 8-11 vuoden iässä!


      • tukija
        balettipoika kirjoitti:

        ...kai ostaa... Pelkään vaan etten kyl osaa ollenkaan kävellä tai ees seisoo niillä heti.

        Älä ihmeessä mene ostamaan kärkitossuja, jos sinulla ei niillä tanssimisesta ole kokemusta! Kärkitossut eivät ole mitkä tahansa tossut, joilla leikitään kotona. Myyjäkin voi kieltäytyä myymästä tossuja, jos saa kuulla ettei sinulla ole riittävää taitoa niillä tanssimiseen.
        Itse asiassa vastuuntuntoisen myyjän PITÄISI kieltäytyä myymästä tossuja leikkeihin.


      • tiedän aiheesta
        BellaBalleriina kirjoitti:

        Ei nyt 12 vuotiaana!Hah!Suomessa yleisesti se aloitetaan 8-11 vuoden iässä!

        Kärkitossuilla tanssiminen pitäisi aloittaa vasta, kun tytöillä on alkanut kuukautiset. Aikaisemmin voi olla vahingollista. Valitettavasti usein ensimmäiset kärkitossut hankitaan kuitenkin jo n. 10-vuotiaana. On turhaa hankkia kärkitossuja sen ikäisenä jo senkin takia, että jalka kasvaa kovaa vauhtia ja tossut tulevat nopeasti pieniksi, niihin kun ei kasvun varaa saa jättää.


      • ballet<3
        balettipoika kirjoitti:

        Onks tytöistä hirveen vaikee oppii tanssiin kärkitossuilla?

        no musta ekoilla kerroilla tuntu raskaalta mutta vähitellen siihen oppi ja nyt menee jo aika hyvin=)


      • i love pointe shoes
        balettipoika kirjoitti:

        Onks tytöistä hirveen vaikee oppii tanssiin kärkitossuilla?

        ei todellakaan oo ne on tosi ihanat ja kiva niillä on tanssia lisäksi ne on kauniit


      • i love ballet
        BellaBalleriina kirjoitti:

        Ei nyt 12 vuotiaana!Hah!Suomessa yleisesti se aloitetaan 8-11 vuoden iässä!

        siis ei todellakaan ainaskaa 8 tai 9 vuotiaina mun baletti ryhmässää kaksi tyttöä ei saa kärkitossuja koska ne on vasta 9.v .ja mä oon 11 ja saan ne lauantaina.nilkat eioo kehittynny viellä 8 9 vuotialla.tyhmiä opettajia on jos joku saa kovakärkiset niin nuorena!!!!!


      • Balleriina Barbie
        tiedän aiheesta kirjoitti:

        Kärkitossuilla tanssiminen pitäisi aloittaa vasta, kun tytöillä on alkanut kuukautiset. Aikaisemmin voi olla vahingollista. Valitettavasti usein ensimmäiset kärkitossut hankitaan kuitenkin jo n. 10-vuotiaana. On turhaa hankkia kärkitossuja sen ikäisenä jo senkin takia, että jalka kasvaa kovaa vauhtia ja tossut tulevat nopeasti pieniksi, niihin kun ei kasvun varaa saa jättää.

        Itselläni alkoivat kuukautiset 16 vuoden iässä (rankka treeni kun voi tunnetusti lykätä niiden alkamista) ja balettia olin harrastanut tuohon mennessä ammattitanssijan ura mielessäni jo 12 vuoden ajan... joten siis 16 vuotiaanako minun olisi sitten pitänyt aloittaa kärkitossuharjoittelu ?! Eihän tuossa väitteessä ole mitään järkeä.
        Tottahan toki jalkojen tulee ensin kehittyä eli ikää tulee olla noin 10 vee ja nilkkoihin tulee saada voimaa ennen kärkkäiden jalkaan laittamista. Toisaalta niiden tarkoitushan on myös voimistaa nilkkoja ja kärkitossut vaativat myös täysin oman tekniikkansa, joten harjoittelu on aloitettava nuorena. Jos siis tähdätään tanssijan uraan. Tuskinpa Minna Tervamäkikään on asettanut kärkitossut ensimmäisen kerran jalkaansa 16 vuotiaana...


      • Nenna63

        Iällä ei ole väliä, vaan sillä, että nilkat ovat tarpeeksi vahvat.


      • TiiänOikeesti
        tiedän aiheesta kirjoitti:

        Kärkitossuilla tanssiminen pitäisi aloittaa vasta, kun tytöillä on alkanut kuukautiset. Aikaisemmin voi olla vahingollista. Valitettavasti usein ensimmäiset kärkitossut hankitaan kuitenkin jo n. 10-vuotiaana. On turhaa hankkia kärkitossuja sen ikäisenä jo senkin takia, että jalka kasvaa kovaa vauhtia ja tossut tulevat nopeasti pieniksi, niihin kun ei kasvun varaa saa jättää.

        No joilllain alkaa ne vasta kun ne on jotain 16v että joo tiedät aiheesta, oon harrastanu 1 vuoden ja saan kärkitossut


      • Anonyymi
        Balleriina Barbie kirjoitti:

        Itselläni alkoivat kuukautiset 16 vuoden iässä (rankka treeni kun voi tunnetusti lykätä niiden alkamista) ja balettia olin harrastanut tuohon mennessä ammattitanssijan ura mielessäni jo 12 vuoden ajan... joten siis 16 vuotiaanako minun olisi sitten pitänyt aloittaa kärkitossuharjoittelu ?! Eihän tuossa väitteessä ole mitään järkeä.
        Tottahan toki jalkojen tulee ensin kehittyä eli ikää tulee olla noin 10 vee ja nilkkoihin tulee saada voimaa ennen kärkkäiden jalkaan laittamista. Toisaalta niiden tarkoitushan on myös voimistaa nilkkoja ja kärkitossut vaativat myös täysin oman tekniikkansa, joten harjoittelu on aloitettava nuorena. Jos siis tähdätään tanssijan uraan. Tuskinpa Minna Tervamäkikään on asettanut kärkitossut ensimmäisen kerran jalkaansa 16 vuotiaana...

        Olen harrastanut jo 3 balettia mutta en oo vieläkään saanu kärki tossuja


      • Anonyymi

        Minun tanssikoulussani annettiin 10vuotiaana ja kukaan ei vieläkään ole sieltä murtanut jalkaa


      • Anonyymi
        BellaBalleriina kirjoitti:

        Ei nyt 12 vuotiaana!Hah!Suomessa yleisesti se aloitetaan 8-11 vuoden iässä!

        Bellaballeriina niin


      • Anonyymi
        TiiänOikeesti kirjoitti:

        No joilllain alkaa ne vasta kun ne on jotain 16v että joo tiedät aiheesta, oon harrastanu 1 vuoden ja saan kärkitossut

        Oon harrastanut 8 vuotta keravantanssiopistolla
        Balettia Oon 11v ja saan kohta kärkitossut
        Kuka opettaja antaa 1 vuoden harrastaneelle kärkitossut oikeesti🩰❤️🩰❤️🩰❤️ellet oo treenannut tosi paljon nii voi olla et oot valmis kärkitossuille😉 mut silti❤️🩰❤️🩰❤️🩰❤️🩰


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen harrastanut jo 3 balettia mutta en oo vieläkään saanu kärki tossuja

        Mä oon 11v Oon harrastanut 8 vuotta balettia en mäkään oo vielä saanut kärkitossui mut kohta saan🩰❤️🩰❤️🩰


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun tanssikoulussani annettiin 10vuotiaana ja kukaan ei vieläkään ole sieltä murtanut jalkaa

        Kärkitossut voi saada aikaisintaan 10 vuotiaana tiedän koska oon harrastanut 3 vuotiaasta asti balettia nyt oon 11v😊saan muuten kohta kärkitossut🩰❤️🩰❤️🩰


      • Anonyymi
        balettipoika kirjoitti:

        ..et se niin helppoo ois. Musta ois kyl kiva saada joskus kokeilla itekin kärkitossui. :D

        Joo.Mustakin ois kivaa kokeilla


      • Anonyymi
        TiiänOikeesti kirjoitti:

        No joilllain alkaa ne vasta kun ne on jotain 16v että joo tiedät aiheesta, oon harrastanu 1 vuoden ja saan kärkitossut

        En ite harrasta mut uskaltaisi sanoo että "jotkut oppii nopeesti ja joillain nilkat vahvistuu nopeaan":)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon harrastanut 8 vuotta keravantanssiopistolla
        Balettia Oon 11v ja saan kohta kärkitossut
        Kuka opettaja antaa 1 vuoden harrastaneelle kärkitossut oikeesti🩰❤️🩰❤️🩰❤️ellet oo treenannut tosi paljon nii voi olla et oot valmis kärkitossuille😉 mut silti❤️🩰❤️🩰❤️🩰❤️🩰

        jess keravantanssiopistolaisia lisää mikä sun oppetajan nimi on? ite harrastanu keravan tanssiopistolla kohta 10v


    • ..:jepulis:..

      MOi, et mä oon harrastanu balettii puol vuotta ja sain jo ny kärkkärit..

      • Nya

        No tuota, en mä kyllä hirveesti jaksa uskoa että puolen vuoden treenin jälkeen saa kärkkärit.

        Mä olen lukenu jostain että lapset alottaa kärjillä tanssimisen vasta 10 vuotiaana just ton takia, ettei jalat vahingoitu ja vaikka alottaisikin teininä/ aikuisena niin ei sillonkaan kärkkäreitä todellakaan saa puolenvuoden treenin jälkeen! Se on vähintään se 2v. Toki voihan sitä enen ostaa kärkkärit ja kokeilla itsekseen, mutta ei kyllä kärkkäri tunneille pitäis päästä vielä.


      • pointe shoes
        Nya kirjoitti:

        No tuota, en mä kyllä hirveesti jaksa uskoa että puolen vuoden treenin jälkeen saa kärkkärit.

        Mä olen lukenu jostain että lapset alottaa kärjillä tanssimisen vasta 10 vuotiaana just ton takia, ettei jalat vahingoitu ja vaikka alottaisikin teininä/ aikuisena niin ei sillonkaan kärkkäreitä todellakaan saa puolenvuoden treenin jälkeen! Se on vähintään se 2v. Toki voihan sitä enen ostaa kärkkärit ja kokeilla itsekseen, mutta ei kyllä kärkkäri tunneille pitäis päästä vielä.

        Ooon harjotellu puolitoista vuotta ja syksyllä 2009 saan kärkkärit.
        Oon sillon 11-v.


      • tuttiheppa

        sulla menee nilkat pilalle ja varpaat mä harrastin balettii 4-5 vuotta ja sain ne eilen=p


      • ©©©©
        tuttiheppa kirjoitti:

        sulla menee nilkat pilalle ja varpaat mä harrastin balettii 4-5 vuotta ja sain ne eilen=p

        riippuu mis luokas alottaa mut nilkat pitää olla vahvat!


      • Anonyymi

        Miten voit saada niin aikaisin ite oon harrastanut balettia 3 vuotta enkä oo vieläkään saanu kärki tossuja


      • Anonyymi
        Nya kirjoitti:

        No tuota, en mä kyllä hirveesti jaksa uskoa että puolen vuoden treenin jälkeen saa kärkkärit.

        Mä olen lukenu jostain että lapset alottaa kärjillä tanssimisen vasta 10 vuotiaana just ton takia, ettei jalat vahingoitu ja vaikka alottaisikin teininä/ aikuisena niin ei sillonkaan kärkkäreitä todellakaan saa puolenvuoden treenin jälkeen! Se on vähintään se 2v. Toki voihan sitä enen ostaa kärkkärit ja kokeilla itsekseen, mutta ei kyllä kärkkäri tunneille pitäis päästä vielä.

        Mäkin sain puolen vuoden jälkeen (alotin kyl vähän vanhempana ja olin harrastanu muuta tanssii jo useamman vuoden) ja siis tanssi ope kysy multa et haluisinko alottaa ja sanoin joo et on ihan mahollista


      • Anonyymi

        SIIS MITÄ!!!!!!!!!🩰❤️🩰❤️🩰❤️


      • Anonyymi
        ©©©© kirjoitti:

        riippuu mis luokas alottaa mut nilkat pitää olla vahvat!

        Ja notkeet😊🩰❤️🩰❤️🩰


    • pullariina

      kyllähän tuon iän täytyy olla vähintään kymmenen, sillä nuoremman lapsen luusto ei ole siihen tarpeeksi kehittynyt eikä nilkat sitten välttämättä kestä kovista tossuista johtuvaa rasitusta. jos balettiopettaja pistää alle 10-vuotiaat opettelemaan kärkkäreillä, pistää se vähän miettimään opettajan ammattitaitoa..

      • Anonyymi

        Nii🩰❤️❤️🩰🩰🩰


    • Tanssijatar

      Kyllä mullakin on kärkitossut, ja oon vast 4 luokalla. ^^ Eihän niillä iha alussa oo helppo taiteilla, mut kyllä se siitä.

    • Ballerina1222312342

      Sopiva ikä olis noin kymmenen vuotta, jolloin mäkin sain tossuni. Mut jos on jo kymmene, ja baletissa ei anneta viel, ni ei saa mennä omin päin ostamaan. Baletista pitää olla lupa. Jos aloittaa liian aikaisin, niin nilkat saattavat vaurioitua. Et sitten ehkä enää koskaan voi tanssia tossuilla. Jos olet alle kymmenen ja baletista annetaan lupa, niin opettaja on varmasti huomannut, että nilkkasi ovat vahvat ja valmiit kärkitossuihin. Silloin kyseessä ovat enää vanhempasi. Vanhemmilla on myös oikeus päättää asiasta. Itse en kyllä olisi ottanut tossuja alle kymmenen vuotiaana, kuten en ottanutkaan, mutta joidenkin nilkat ovat aikaisemmin valmiit. Jalkasi voivat vääntyä, jos otat tossut liian aikaisin.

    • Ballerina97

      Sopiva ikä olis noin kymmenen vuotta, jolloin mäkin sain tossuni. Mut jos on jo kymmene, ja baletissa ei anneta viel, ni ei saa mennä omin päin ostamaan. Baletista pitää olla lupa. Jos aloittaa liian aikaisin, niin nilkat saattavat vaurioitua. Et sitten ehkä enää koskaan voi tanssia tossuilla. Jos olet alle kymmenen ja baletista annetaan lupa, niin opettaja on varmasti huomannut, että nilkkasi ovat vahvat ja valmiit kärkitossuihin. Silloin kyseessä ovat enää vanhempasi. Vanhemmilla on myös oikeus päättää asiasta. Itse en kyllä olisi ottanut tossuja alle kymmenen vuotiaana, kuten en ottanutkaan, mutta joidenkin nilkat ovat aikaisemmin valmiit. Jalkasi voivat vääntyä, jos otat tossut liian aikaisin.

    • sape+x

      harrastan itse balettia ja olen harrastanut pienestä asti. sain kärkitossut kun olin harrastanut neljävuotta ja olin silloin noin 8v. mutta silti tuntuu että tossut tuli liian aikaisin kun nilkat oli heveröiset,joten minusta pitäisi tossut antaa vasta sitten kun on harrastanut väh. 6 vuotta.

      • balettityttö

        jos meillä saataisiin kun ollaan 6 vuotta tanssittu saisin tossut.....16v! olen 12 ja täällä tuppukylässä ei ole kuin tunti viikossa. olisin mielestäni valmis kärkitossuihin, kotona välillä (siis tosi vähän) harjoittelen


      • minduliini91
        balettityttö kirjoitti:

        jos meillä saataisiin kun ollaan 6 vuotta tanssittu saisin tossut.....16v! olen 12 ja täällä tuppukylässä ei ole kuin tunti viikossa. olisin mielestäni valmis kärkitossuihin, kotona välillä (siis tosi vähän) harjoittelen

        En ole ikikuunapäivänä harrastanut balettia (pienenä en tajunnu pyytää ja nyt olen jo liian vanha aloittamaan, 17vuotias.) Olen kyllä muuta tanssia ja urheilua harrastanut, kaikenlaista voimistelua myöskin. Mun nilkat on ketävät, sipsuttelen muutenkin varpaillani, joten haluan kärkitossut ja rupeen opetteleen ihan itte balettia tanssiin videoiden ja kirjojen avulla. aina olen halunnu, pikkutytöstä asti.


      • pointe shoes
        minduliini91 kirjoitti:

        En ole ikikuunapäivänä harrastanut balettia (pienenä en tajunnu pyytää ja nyt olen jo liian vanha aloittamaan, 17vuotias.) Olen kyllä muuta tanssia ja urheilua harrastanut, kaikenlaista voimistelua myöskin. Mun nilkat on ketävät, sipsuttelen muutenkin varpaillani, joten haluan kärkitossut ja rupeen opetteleen ihan itte balettia tanssiin videoiden ja kirjojen avulla. aina olen halunnu, pikkutytöstä asti.

        Määkin rakastan kärkitosui, ja yleensäki balettia.Se on tosi kivaa!
        Saan syksyl kärkkärit


      • missään
        minduliini91 kirjoitti:

        En ole ikikuunapäivänä harrastanut balettia (pienenä en tajunnu pyytää ja nyt olen jo liian vanha aloittamaan, 17vuotias.) Olen kyllä muuta tanssia ja urheilua harrastanut, kaikenlaista voimistelua myöskin. Mun nilkat on ketävät, sipsuttelen muutenkin varpaillani, joten haluan kärkitossut ja rupeen opetteleen ihan itte balettia tanssiin videoiden ja kirjojen avulla. aina olen halunnu, pikkutytöstä asti.

        nimessä tee sitä. mä oon tanssinut kärkkärillä jo 6-7 vuotta, olen 16 ja tiedän kuinka huonosti voi käydä jos itse yrittää oppia. jos ei ole oikea tekniikka eikä opettaja ole valvomassa ei koskaan saa tehdä kärkitossuilla, jos niin teen voi käydä huonosti etkä välttämättä ikinä pysty enää kävelemään, sellastakin ikävää on sattunut enä suosittele!


      • pointe shoes
        missään kirjoitti:

        nimessä tee sitä. mä oon tanssinut kärkkärillä jo 6-7 vuotta, olen 16 ja tiedän kuinka huonosti voi käydä jos itse yrittää oppia. jos ei ole oikea tekniikka eikä opettaja ole valvomassa ei koskaan saa tehdä kärkitossuilla, jos niin teen voi käydä huonosti etkä välttämättä ikinä pysty enää kävelemään, sellastakin ikävää on sattunut enä suosittele!

        Tosta yläpuolella olevasta kommentista"mä rakastan kärkitossui jne... selvennys:

        Ensi syksynä v. 2009 saan kärkkärit, ja olen silloin tanssinut balettia 4 vuotta. Olen silloin 11v. MOI!


      • kohta 20v
        minduliini91 kirjoitti:

        En ole ikikuunapäivänä harrastanut balettia (pienenä en tajunnu pyytää ja nyt olen jo liian vanha aloittamaan, 17vuotias.) Olen kyllä muuta tanssia ja urheilua harrastanut, kaikenlaista voimistelua myöskin. Mun nilkat on ketävät, sipsuttelen muutenkin varpaillani, joten haluan kärkitossut ja rupeen opetteleen ihan itte balettia tanssiin videoiden ja kirjojen avulla. aina olen halunnu, pikkutytöstä asti.

        Ammattitanssijan urasta ei voi haaveilla jos ei aloita balettia aivan pienenä, mutta kyllä harrastamisen voi aloittaa myöhemminkin. Itse aloitin 18-vuotiaana. Esimerkiksi Helsingin tanssiopistossa on baletin alkeisopetusta, ja pikaisen googlauksen perusteella myös vaikkapa Kuopiossa ja Lahdessa (en tiedä mistä olet kotoisin). Baletti on loistava harrastus vähän vanhemmallekin!


      • 11 vee
        kohta 20v kirjoitti:

        Ammattitanssijan urasta ei voi haaveilla jos ei aloita balettia aivan pienenä, mutta kyllä harrastamisen voi aloittaa myöhemminkin. Itse aloitin 18-vuotiaana. Esimerkiksi Helsingin tanssiopistossa on baletin alkeisopetusta, ja pikaisen googlauksen perusteella myös vaikkapa Kuopiossa ja Lahdessa (en tiedä mistä olet kotoisin). Baletti on loistava harrastus vähän vanhemmallekin!

        Joo, siis ite alotin nyt kun oon jo 11 -vuotta, ja tiiän etten enää ammattitanssijaksi voi tulla.. mutta baletin opettajaksi haluaisin. :D Ite ootan innolla että saan kärkkärit ! Toivottavasti joskus 2-3 vuoden päästä. : )


      • baletti!!!
        11 vee kirjoitti:

        Joo, siis ite alotin nyt kun oon jo 11 -vuotta, ja tiiän etten enää ammattitanssijaksi voi tulla.. mutta baletin opettajaksi haluaisin. :D Ite ootan innolla että saan kärkkärit ! Toivottavasti joskus 2-3 vuoden päästä. : )

        mä saan kärki tossut lauantaina ja mäki ootan innolla että saan ne! kärki tosuut saa muute ku on 10 vuotias


      • I love balet
        pointe shoes kirjoitti:

        Määkin rakastan kärkitosui, ja yleensäki balettia.Se on tosi kivaa!
        Saan syksyl kärkkärit

        Olen harrastanut 5 vuotta ja minua kehutaan kärkitossuilla tanssimisesta. Olen vantaantanssiopistossa!


      • Anonyymi
        minduliini91 kirjoitti:

        En ole ikikuunapäivänä harrastanut balettia (pienenä en tajunnu pyytää ja nyt olen jo liian vanha aloittamaan, 17vuotias.) Olen kyllä muuta tanssia ja urheilua harrastanut, kaikenlaista voimistelua myöskin. Mun nilkat on ketävät, sipsuttelen muutenkin varpaillani, joten haluan kärkitossut ja rupeen opetteleen ihan itte balettia tanssiin videoiden ja kirjojen avulla. aina olen halunnu, pikkutytöstä asti.

        Suosittelen vaan etsimään balettiryhmän ikäisillesi varmasti jostain löytyy😊🩰❤️🩰❤️🩰


    • baletti <33

      oon harrastanu balettia 4 vuotiaasta asti ja sain kärkitossut jo 9v
      Harrastan 2x viikossa balettia 16vuotiaitten ryhmässä ja oon itte 12v
      Haluisin että pääsisin ammatti tanssijaksi vielä joskus...

      • ballet-girl

        sama mul :) itseasias just lukiolaisten kaa oon samas balettiryhmäs ja ite täytin viime kuus 13 :D


      • Anonyymi
        ballet-girl kirjoitti:

        sama mul :) itseasias just lukiolaisten kaa oon samas balettiryhmäs ja ite täytin viime kuus 13 :D

        Onko se aikuisbaletin alkeis taso? Lol vähän myöhässä


    • jsg

      oon harrastanu 5-6 vuotiaasta asti ja sain kärkitossut 11 vuotiaana.

    • Ballerina forever<3

      Moroo : D Mä oon harrastanu 4-vuotiaasta saakka ja kohta täytän 13. Mulla neljännet kärkkärit menossa ja balettiin oon koukussa...

    • Balettilady

      Epistä!MÄ oon harrastanut balettii 5vuotta enkä oo viel saanut kärkitossuja ,ja täytin 3päivää sitten 10vuotta.Nii on vähän epistä kun kaikillla muilla on;(

    • kärkkäriprinsessa

      Mä olin 23-vuotias kun sain ekat kärkkärini. Balettitaustaa oli vajaat 3 kuukautta, ja opettaja oli tyytyväinen, kun mullakin oli pointet, kuten muillakin.:)

    • RussianBallerina

      olen nyt 22 vuotias ja asunut suomessa neljä vuotta. olin ennen tanssijana venäjällä ja siellä kärkitossu harjottelu alotettiin kuusi vuotiaana jos halusi tanssijaksi ja se oli todellakin liian nuorena. niillä harjoittelimme melkein joka päivä niin tehokkaasti että tupla ja tripla piruetit onnistu jo vuoden harjoittelun jälkeen( kun suomessa niitä osaa tehdä kärjillä vasta 13-16 vuotiaat että voitte kuvitella sen harjoituksen määrän ja tuskan).lopetin tanssimisen 17 vuotiaana koska polvet oli ihan rikki. harjoittelu alotetaan siellä nuorena koska halutaan että lasten jalat muovautuu jo nuoresta pitäen tietynlaisiksi eli yli ojentuviksi ja venyviksi, mutta monet tanssijat ovat joutuneet leikkaamaan polviaan siellä juuri sen takia että ne on menneet rikki. että ei kannata olla surullinen jos on vasta kymmennen vuotias eikä ole vielä saanut kärkitossuja koska voin sanoa että ei ole kiva kun nilkat on ihan epämuodostuneet ja jouduin syömään pitkään kovia kipu lääkkeitä polvileikkauksien jälkeen.

    • vasta-alkajaC::

      Mä olen vasta muutama viikko sitten aloittanut baletin. opettaja on ihan kiva vaikka kaikenikäiset tanssii samassa porukassa, mutta; opettaja kysyi minulta jo tässä vaiheessa, osaanko/haluanko tehdä kärkitossut. Olin heti ihan pihalla ja kun luin nämä teidän viestinne, niin ajattelin että onkohan minun viisasta suostua kärkitossuihin, vaikka olen vasta pari viikkoa harrastanut?? olen kohta 14 w. olisin kiitollinen jos vastaisitte pian (:

      • balettiaaaa

        Moi! mä alotin baletin 12 vuotiaan ja olin aiemmin harrastanu nykytanssii. alotin eka sellases ryhmäs jos olin ite nuorin ja muut oli jtn 16-50 vuotiait. tänä vuon menin sit sellaseen ryhmään jos on vaa mun ikäsii. Ja sain nyt kärkkärit 2 vuoden baletin jälkee (oon siis 14). En tiiä kannattaako sun ottaa kärkkäreit viel ku oot harrastanu niin vähän, mut voithan puhuu sen open kaa ja jos sen mukaan sun nilkat kestaa nii sit...


    • rosekarkitossufani

      hellou :) no mä laitoin kärkkärit jalkaan jo eskarissa.. mut valittiin sellaseen ryhmään ekana oon tanssinu 2vuotiaasta asti :D

    • kärkitossuttt

      Mä alotin kärjillä puolen vuoden treenin jälkeen. Ensin 5 kuukautta kaksi kertaa viikossa treeniä ja sit alotin kärjillä tekeen.

    • balettia

      Mä 12-vuotias, ja oon aloittamassa loppu kesästä baletin. Ikäisilleni ei ole alkeis-ryhmiä, mutta liikunta taustani takia pääsen suoraan edistyneiden ryhmään.
      Heti ensimmäisellä tunnilla pitäisi olla kärkitossut mukana. Oikein ?

    • toepads

      Balettia: Et tarvi ensimmäiselle tunnille vielä kärkkäreitä.. Sun ope kyllä kertoo ja neuvoo sua, millon saat ne hankkia :).

    • balettitiiii

      Oon harrastanu nyt vuoden ja sain kevään alussa kärkkärit :)

    • Ballerina(ko?)

      Kärkitossut saa ottaa käyttöön vasta 10-vuotiaana (jos on harrastanut aiemmin ainakin pari vuotta balettia) koska kovassa kasvuvaiheessa jalkaterän luusto saattaa vaurioitua, tekniikka ei ole vielä aiemmin tarpeeksi kehittynyttä ja nilkkojen pitää olla tarpeeksi vahvat! Olen itse harrastanut balettia (Johon sisältyy lastentanssi ja taidetanssinperusteet) 10 vuotta ja sain kovat noin siinä 10-vuoden iässä ja olen pienesti perehtynyt tähän alueeseen.. :))

    • heimoipäivää

      ongelmia on odotettavissa todellakin!

    • balettifani

      meidän paletissaa tehään kesäloman jälkeen eli syksyllä kärkitossu testi eli siis kokeillaan onko nilkat/jalat tarpeeksi vahvat kärkitossuille:)eli pitää toivoa että sillon onni on mukana!:)jos en pääse testiä läpi niin..siis oon harrastanut jo 6vuotta balettia enkä oo vielkään saanut kärkkäreitä niin et joo jos en saa:D

    • ballettomaani

      minduliini91: Baletin voi aloittaa myöhemminkin... Itse kävin ensimmäisillä tunneillani 20-vuotiaana. En luultavasti pääse koskaan tanssimaan kärkitossuilla, nilkkojeni rakenteen vuoksi, mutta nautin silti käydä aikuisbalettitunneilla.

      Meille aikuisille opettaja sanoi ettei kannata kokeilla kärkitossuja ilman valvontaa, koska jos mahdollisisa virheitä ei heti huomata/korjata, jopa luutuneisiin (yli 12-v) nilkkoihin voi tulla pysyviä vauroita, jotka voivat johtaa siihen, ettei tanssiminen ole ollenkaan mahdollista.

    • bellaballeriina

      Riippuu ihan tanssikoulusta ja kauanko on harrastanut , mutta yleensä 8-10.v ainakin täällä meilläpäin (: !

    • y

      Varvastossuharjoittelun aloittamiseen vaikuttavat: ikä, jalkaterien luuston kasvuvaihe, hankitun taidon ja voiman taso, viikottainen treenimäärä, opetusryhmän yleinen taso (ryhmäopetuksessa ei kannata suunnata harjoitteita vain pienelle osalle porukkaa). Harjoittelu kannattaisi aloittaa ennen kuin kehon paino kasvaa liiaksi (pienemmät vaatimukset nilkkojen kestävyydelle), mutta toisaalta liian aikainen aloittaminen altistaa erilaisille vammoille (kasvuvaiheisen pehmeän luuston vauriot, nilkkojen riittämätön voima johtaa virheisiin).

      Riskin suuruuteen vaikuttaa tietenkin myös se, kuinka pitkään varpailla harjoitellaan. Useinhan alussa kyse on vain muutamasta harjoituksesta balettitunnin ohessa, jolloin tietenkään vammojen vaara ei ole yhtä suuri kuin silloin, jos puhutaan jopa tunnin mittaisesta harjoitussessiosta.

      Onnistunut varpailla tanssiminen edellyttää tietyn minimin nilkan ja jalkaterän liikkuvuudelta. Balettiopetuksessa tätä liikkuvuutta yritetään kasvattaa jo ennen varvastossuharjoittelun aloittamista systemaattisesti. Joillakin liikkuvuus on luonnostaan riittävä, joillakin harjoittelulla riittäväksi saatavissa - ja ikävä kyllä - joillakin siihen ei päästä koskaan.

      Lopultakin, vaikka kyseessä on oma tekniikkansa, se kaikkein tärkein edellytys on hyvä baletin osaamisen taso muuten. Vartalon hallinta, liikkeiden hahmottamisen kyky, liikkuvuuden ja voiman hyvä tasapaino. Jos on taitava tanssija, varvastekniikan oppii aika nopeastikin, vaikka aloittaisi myöhemmin. Mutta mikään vuosimäärä harjoittelua ei ole takuu riittävistä taidoista.

      On myös aika eri asia käydä tanssitunneilla vaikkapa alle kouluikäisenä tai paljon isompana. Tällaisten tapausten kohdalla tanssivuosien lukumäärän vertaaminen ei ihan kuvaa hankittujen taitojen laatua tai oletettavan osaamisen tasoa, kun 3-vuotiaiden alkeistunnin sisältö on (ymmärrettävästi) hieman eri kuin 13-vuotiaiden alkeistunnin.

      Tunneilla varvasharjoittelu voidaan aloittaa ihan hyvin n. 10-12 vuotiaana, mutta tärkeämpää on pitää harjoitusmäärä ja yksittäisen harjoitussession pituus maltillisena. Suurempi kynnys onkin sitten sille, milloin voidaan ajatella varpailla esiintymistä, jolloin väistämättä harjoittelun määrän on oltava jo aika suuri ja osaamisenkin jo jonkinlaista, että tanssiminen ilman tangon tukea onnistuu. Toki koreografia on mahdollista rakentaa siten, ettei varpailla tehdä kovinkaan paljoa, vaikka tossut jalassa ovatkin. Tanssiminen vain usein tällä metodilla tulee tarpeettoman kömpelöksi ilman varpaillenousujen efektiä, kun tossu kolisee ja jäykkänä estää pehmeää askellusta.

      PS. Joku kyseli poikien varvastossutanssista. Kuopiossa tänä vuonnakin esiintyi ryhmä, jossa miehet esittävät (varpailla) kaikki roolit. Joten kyllä sitäkin tehdään. Mutta kuriositeetti se silti on näyttämölle asti vietynä ainakin. Enkä oikeastaan itse näe varvastekniikka mielekkäänä vain harjoitusmetodina. Vahvat nilkat saa muillakin harjoitteilla, joiden tuomat taidot ovat miehille muutenkin huomattavasti käyttökelpoisempia. No jos on kauheasti ylimääräistä aikaa...

    • Kärkitossuuuuuuuuuut

      Mä taas oon harrastanut semmoset melkein 7 vuotta balettii ja oon nyt 11
      mut saa vasta syksyllä kärkkärit.Meillä tunteja on 3-4 kertaa viikkossa=)

    • miten voi??

      Miten kärkitossuista pystyy tekemään isompikokoiset? Olen kuullut että se on mahdollista kun omat on liian pienet :'(

    • Baletin ystävä

      Voiko vasta 13-vuotiaana alottaa baletin????

    • Fnobs

      Moi
      Harrastan balettia oopperalla ja tunteja joka päivä 2kertaa. Saatiin kärkitossut 9v ikäisinä kärkitossutunteja 4kertaa viikossa:)

    • erpou

      oot väärällä palstaalla

    • HjelpPlease

      Moi!
      Olen harrastanut nykytanssia yli 12 vuotta, ja balettiakin on tullut pari kertaa kokeiltua, mutta säännöllisesti en ole sitä tanssinut. Onko kärkitossujen hankkiminen mahdollinen ajatus, jos niillä treenaa vain esim. pari minuuttia viikossa venyttelyjen yhteydessä?(tunnen kuitenkin perus liikeradat) Ikää on 17.

      • UuttaKehiin

        Miksi kaivatte näitä iänikuisia ketjuja esille. Lukekaa näitä vanhoja ja aloittakaa uusi jos on kysyttävää tai haluatte kertoa kokemuksianne. Baletti ei taida olla ihan tämän osaston suosituin juttu. Löytyisiköhän jostain toinen osasto josta oikeasti voisi saada neuvoja.


    • Balettiakatemia

      Kun luusto ja nilkat ovat vahvistuneet sekä perusteet ovat hallussa voi aloittaa varvastossuilla opettajan valvonnassa. www.balettiakatemia.fi

    • voimistelijakärkkäreillä

      pakko tuoda tää keskustelu esille, mutta itselläni ei kärkkäreitä ole, enkä harrasta balettia. harrastan joukkuevoimistelua, ja mulla on kuus kertaa viikossa harkat. kyllä tässäkin lajissa on aika kovilla nilkat kun joka ikisessä liikkeessä minkä tekee pitää olla nilkat aivan rutussa ja kyllä me nilkkojen päälle kävellään ympäri salia ja venytetään niitä. kyllähän se silti aika koville ottaa kun baletin opettaja (meillä on balettia kerran viikossa) laittaa meidät hyppimään kärkitossuilla. silti jotenkin haluisin ehkä ostaa itelleni sellaset kun baletin ope sanoo että siitä tulee oikein hyvää treeniä nilkoille, mutta silti oon vielä vähän epävarma. kyllä mä niillä osaan kävellä ja hyppiä ja sen sellasta mutta en tiiä. apui??

    • baletinharrastaja

      itse aloitin 12 v baletin(ei aikaisempaa tanssitaustaa) ja sain 13 v kärkkärit

    • Anonyymi

      Mitä jos pitää tanssista mut ei harrasta ja haluis silti kokeilla kärkitossuja😂

    • Anonyymi

      Sopivaa ikää ei voi sanoa! Kaikilla varpaat ja luusto kehittyy eri tahtia ja jotkut saattaa olla valmiita kärkitossuihin 14-15vuotiaana mutta jotkut taas 12 :) oikeaa ikää ei voi sanoa

    • Anonyymi

      Miksi vitussa täällä ihmiset saa kärkitossut ekana vuonna? Ei herran jumala sentään ! Kärkitossuja varten pitää olla harrastanut balettia ainakin viisi vuotta! Nilkat eivät vahvistu tarpeeksi parissa vuodessa! T: ammattiballerina

    • Anonyymi

      Minä olen ammattiballerina, ja oppilaani saavat tossut aikaisintaan 12-vuoden iässä. Pitää olla harrastanut balettía vähintään 4vuotta!! Uskokaa tai älkää, mutta minä tiedän kyllä AIVAN HYVIN!

    • Anonyymi

      Mä sain ekana vuonna mut siin saattaa olla tekemistä sillä et alotin aika vanhana (jotain 12-13v) ja olin harrastanut tanssia ylipäätänsä jo muutaman vuoden etukäteen

    • Anonyymi

      Kärkitossut saa suomessa 12-vuotiaana tai vanhempana. Riippuen nilkkojen vahvuudesta. Mutta Kärkitossut saa hankkia vain opettajan luvalla.

    • Löysin itse tämmöisen videon ja uskon itse ainakin tanssijoiden kanssa työskenteleviä fysioterapeutteja. Mielummin vähän myöhemmin kuin liian aikaisin. Lapsi kerkeää kyllä kärjille.

      https://youtu.be/qviiZsRIZM8

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      80
      4315
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      29
      3204
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3122
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      2947
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2895
    6. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      2656
    7. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      42
      2613
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      234
      2317
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2156
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      45
      2087
    Aihe