Tarkoitus pystyttää pihavarasto mökille, toiseen puoliskoon polttopuut ja toiseen työkalut ym ja mielellään ikkunallinen,jos myöhemmin haluaa sisustaa kesähuoneeksi.
Siis kaksiosainen, jotain 8-16 m2.
Kokemuksia eri toimittajilta? Kannattaako kasata itse vai tilata pystytyksen kanssa (kotitalousvähennys) ?
Mökki on 40 km lähimmästä pikkukaupungista ja hyvän tien varrella.
Pihavarasto kesämökille
11
3214
Vastaukset
- verojohtaja
Kotitalousvähennystä et saa siitä senttiäkään, eli sen perusteella ei kannata valintaa tehdä.
- Kaakkoissuom
Niin taitaakin olla, että kun on uusi rakennus. Entäs jos tekis mökkiin jatkoksi? No ei nyt sentään. Ei kuitenkaan vaikuta alkuperäiseen kysymykseen siltä osin että onko kellään kokemuksia eri tuotteista ja toimittajista yms?
- amatöörirakentaja
Kaakkoissuom kirjoitti:
Niin taitaakin olla, että kun on uusi rakennus. Entäs jos tekis mökkiin jatkoksi? No ei nyt sentään. Ei kuitenkaan vaikuta alkuperäiseen kysymykseen siltä osin että onko kellään kokemuksia eri tuotteista ja toimittajista yms?
Tuotteita näet rautakauppojen pihoilla (mallikappaleet). Mutta mutta, suurin osa on täyttä kuraa, tehty ns. kevythirrestä, jonka paksuu huonoimmillaan on jotain 32 mm (tai alle!) luokkaa. Tarkoittaa, että kun varasto on sinulla sään armoilla muutaman vuoden, niin se on vääntynyt ja kieroutunut aika ikäväksi. Eikä rankarakenteineen vaja ohuella (18-19mm lautaverhoilullakaa ole kummoinen.
Varmasti saat laadukasta ja tukevaa valmisvajaa, mutta et edullisesti. Pystytys ei ole normimiehelle kummoinenkaan juttu. Ainoa mietittävä on perustukset. Väitän kuitenkin, että edullisemmaksi tulee rakennuttaa/rakentaa itse!
Jos haluat varmasti hyvän, teet sen siis itse. Piirrustukset tyyliin "tupakkiaskin kanteen" ja ostat puutavaran ja muut tarvikkeet edullisesti joltakin paikalliselta piensahayrittäjältä ja rautakaupasta.
Jos ei ole aikaa, niin palkkaa raksaukko, joka tekee sinulle vajan, tällaiset yleensä tietää myös, mistä ja keneltä saa sahatavaraa edullisesti. Tai palkkaa raksamies tekemään perustukset ja runko ja jatka itse valmiiksi.
Itse tein ensin 12 neliön puuvajan, laajensin myöhemmin (6 neliötä) ja toisen kerran 10 neliötä. Edullista, mutta aikaa se vie, kun on amatööri. Tietysti sinulla pitää olla työvälineitä, muitakin kuin saha ja vasara. Esim. jiirisaha, pistosaha, akkupora, näillä pärjääkin jo ihan kivasti. - Kaakkoissuom
amatöörirakentaja kirjoitti:
Tuotteita näet rautakauppojen pihoilla (mallikappaleet). Mutta mutta, suurin osa on täyttä kuraa, tehty ns. kevythirrestä, jonka paksuu huonoimmillaan on jotain 32 mm (tai alle!) luokkaa. Tarkoittaa, että kun varasto on sinulla sään armoilla muutaman vuoden, niin se on vääntynyt ja kieroutunut aika ikäväksi. Eikä rankarakenteineen vaja ohuella (18-19mm lautaverhoilullakaa ole kummoinen.
Varmasti saat laadukasta ja tukevaa valmisvajaa, mutta et edullisesti. Pystytys ei ole normimiehelle kummoinenkaan juttu. Ainoa mietittävä on perustukset. Väitän kuitenkin, että edullisemmaksi tulee rakennuttaa/rakentaa itse!
Jos haluat varmasti hyvän, teet sen siis itse. Piirrustukset tyyliin "tupakkiaskin kanteen" ja ostat puutavaran ja muut tarvikkeet edullisesti joltakin paikalliselta piensahayrittäjältä ja rautakaupasta.
Jos ei ole aikaa, niin palkkaa raksaukko, joka tekee sinulle vajan, tällaiset yleensä tietää myös, mistä ja keneltä saa sahatavaraa edullisesti. Tai palkkaa raksamies tekemään perustukset ja runko ja jatka itse valmiiksi.
Itse tein ensin 12 neliön puuvajan, laajensin myöhemmin (6 neliötä) ja toisen kerran 10 neliötä. Edullista, mutta aikaa se vie, kun on amatööri. Tietysti sinulla pitää olla työvälineitä, muitakin kuin saha ja vasara. Esim. jiirisaha, pistosaha, akkupora, näillä pärjääkin jo ihan kivasti.No voi voi, ei ole kellään näköjään hyvää sanottavaa juuri niistä valmisvarastoista, joita olin ajatellut.
- toinen amatööri
Tässä just vajaa tehdään ja nimenomaan syystä, että rautakauppojen pihavajat ovat todellakin kuraa, tekisi mieli sanoa, täyttä ***kaa. Hintaa tuollaiselle sisämitoiltaan 3,5 x 2m pitkästä tavarasta itse tehdylle tulee kyllä melkoisesti. Pelkät tarvikkeet maksoivat tuplasti noihin valmisvarastoihin verrattuna
Vaan kestääpähän käyttöä sen mitä talokin, ts. ei ole purkukunnossa 10-20 vuoden päästä. - Ei välimerkkejä
Kannattaa tehdä pitkästä tavarasta lankku ostaa sahalta,isännällä yms. Niin iso kuin rakennuslupa antaa myöten 16 m3 isompikin. Piirustukset joutuu teettämään tehdä mut ei oleellinen kustannus. Katsot noita valmispaketteja täysiä rimakasoja ei hyviä.
- amatöörirakentaja
Nyt täytyy vielä tuosta kustannuspuolesta sanoa jotakin.
Tulee kalliiksi, jos ostat puutavaran rautakaupasta tai ns. puutavaraliikkeeltä. Mutta jos suoraan joltakin piensahaukolta tai isännältä, niin hinta on ihan toinen. Sama pätee osin muihin tarvikkeisiin, eli pitää kysellä ja vertailla hintoja. Esim. erilaisissa kattomateriaaleissa voi säästää vajankin ollessa kyseessä melkoisesti. Ja ainakin minä olen tehnyt itse edullisemmin kuin jos olisin valmisvajan ostanut. Omalle työlle en hintaa osaa laskea.
Lupapolitiikka kannatta myös selvittää. Monessa kunnassa saa tehdä ilmoitusmenettelyllä/toimenpideluvalla pienen vajan. Ota selvää kunnasta. Silloin et mitään rakennuspiirustuksia tarvitse, ehkä asemapiirustuksen. Yleensä ei kuintenkaan rakennuslupaa tarvita, kun tontti kaava-alueen ulkopuolella ja ala jotakin 10-15 neliötä. Ja jos kantti kestää, et edes mieti lupia, vaan sen kun teet. Vanha viidakon sanonta: Nukkuvaa virkamiestä ei kannata herättää.
Jos ja kun et tarvitse rakennuspiirustukia lupaa varten, niin et oikein tarvitse niitä muutenkaan. Toki kannattaa hahmotella ja miettiä perusmitat, kattoratkaisu,oven ja ikkunoiden paikat ym., mutta ei siinä kummoista piirustusta tarvita. Kyse on kuitenkin tosi yksinkertaisesta hommasta, jossa työ opettaa tekijäänsä. Eli jos on aikaa, niin tee itse, ainakin osa. Kun olet huolellinen, niin parempi mieli siitä jää kuin onnettomasta valmisvajasta.
Jos on rahaa, niin kyllä sitten varmaan löytyy niitä laadukkaita vajoja valmiina. Hinta saattaa olla tosi suolainen.
- pihavaraston_kustannus
Tarvitsetko apua pihavaraston rakentamiseen? https://kodinplaza.fi/ kautta tavoitat yhdellä tarjouspyynnöllä useita rakennusliikkeitä. Vertaile esimerkiksi valmispaketin hinta avaimet käteen tai pelkän pystytyksen hinta helposti.
- Anonyymi
Niille jotka pähkäilevät pihavaraston rakentamista tai varastotilan vuokraamista niin kannattaa lukea seuraava artikkeli osoitteesta https://cityvarasto.fi/pihavarasto/
- Anonyymi
Okt ja mökin pihavarastossa säilytetään yleensä talon ja pihan hoitoon liittyvää kausiluonteista tavaraa- Myös polkupyöriä, suksia jne... Vaikea kuvitelle sellaisia kannettavan mihinkään yhtään kauemmaksi - menisi melko hankalaksi, jos ei mahdottomaksi. Edes auton renkaita ei ainakaan taloudellisessa mielessä kannata säilöä mihinkään satasen kuussa maksavaan cityvarastoon. Ellei sitten omista useampia autoja... Kohtuuttomalta kuulostaisi
myös maksaa esim. moottoripyörän talvisäilytyksestä joku 600 €.
Kaipa noille minivarastoille kysyntääkin on... Omakotiasukkaana en vaan koskaan ole edes miettinyt tarvitsevani moista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okt ja mökin pihavarastossa säilytetään yleensä talon ja pihan hoitoon liittyvää kausiluonteista tavaraa- Myös polkupyöriä, suksia jne... Vaikea kuvitelle sellaisia kannettavan mihinkään yhtään kauemmaksi - menisi melko hankalaksi, jos ei mahdottomaksi. Edes auton renkaita ei ainakaan taloudellisessa mielessä kannata säilöä mihinkään satasen kuussa maksavaan cityvarastoon. Ellei sitten omista useampia autoja... Kohtuuttomalta kuulostaisi
myös maksaa esim. moottoripyörän talvisäilytyksestä joku 600 €.
Kaipa noille minivarastoille kysyntääkin on... Omakotiasukkaana en vaan koskaan ole edes miettinyt tarvitsevani moista.Varmaan tarkoitettu kerrostaloasujille jotka ei vielä ymmärrä asuvansa kerrostalossa jossa ei tarvita omakotitalon romumääriä.
Kaukana kun tarvii jotain, vakuutusasiat vaikeita jos säilöö jotain arvokasta. Ei kiinnosta vuokravarastot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983