Kertokaas millainen paikka kajaani on.Minkä kokoinen ja millainen asua?Miten suhtaudutaan ulkopaikkakuntalaisiin?Onko siellä opiskelu mahdollisuuksia tai töitä?Millaisia liikkeitä ja kauppoja?
Kiitos jo etukäteen
Kajaani
35
6731
Vastaukset
- itsekkin muuttaja
Noh.. riippuu vähän mistäpäin on muuttamassa.. kajaanihan on aika pieni kaupunki mutta ihan viihtyisä. Harrastus mahdollisuuksia on paljon, varsinkin urheilun ja kulttuurin parissa(taiteet,tanssi,teatteri ym).. opiskelukaupunkina mielenkiintoinen...paljon ala-vaihtoehtoja eri asteilta. ja opiskelija elämä on melko railakasta ja viina voittoista : ) sittenhän täällä on tämä mahtava piliskulttuuri eli ajetaan autolla rinkiä stereot täysillä : ) oma opiskeluaikani oli ikimuistoista, parasta aikaa elämästä..mutta työtä täältä ei kovinhyvin löydä, niin itsekkin pois lähdössä... täällähän on aika paljon nykyään ulkomaalaisia ja opiskelijoita muilta paikkakunnilta nii ei täällä erikoisemmin rasismia oo missään suhteessa.. mutta suomen väkivaltasin kaupunkihan tämä on. piirit on aika pienet pitemmän päälle. liikkeitä on moneen lähtöön, mutta ihan riittämiin... Kauheeta kaenuun murretta jouvut kestämään kyllä.
mutta nii mitäpästä muuta, jospase joku kertois enemmän.- Anonyymi
Harrastusmahdollisuuksia paljon? Ihan hyvä Provo :D
- Anonyymi
paska paikka,mutakuonoja joka lähtöön.
- kiva paikka
joo aika hyvinhän siinä jo tulikin kertomusta.. vähän jatkan ja tarkennan jotai yksityiskohtia jos kerran on todella tuntematon paikka.. asukkaita about 35000 eli sellainen seinäjoki rauma rovaniemi kokoluokkaa.. ei kylläkään niin kaupunkimainen kuin monet pienemmätkin paikat.. (johtuneeko siitä että pommitettu sodassa matalaksi) on ammattikoulua (suomen 3:ksi suurin) jossa on todella paljon linjoja perinteisten puu ja kokkipuolen lisäksi suomen 5:ksi suurin lukio, (tekevät keskenään yhteistyötä eli on mahdollisuus valmistua molemmista yht'aikaa tyyliin tietotekniikka-ylioppilas) sitten korkeakoulu markkinoilta löytyy kajaaniin amk ja oulun yliopiston kajaanin yliopistokeskus tai opettajainkoulutuslaitos tai mikä se nimihirviö onkaan eli myös yliopisto koulutusta on saatavilla.. asuntojen hinnat on kohtalaiset eli keskustasta saa kaksioita alle 400 ja kun jaksaa mennä vähän syrjempään niin tosi edullisesti... Huom. vältä tilhitietä! kauppakeskuksia ei oikeasti löydy (paitsi tottakai kauppapaikka:) yökerhoja on vaan kolme mutta ovatpahan vähän täydempiä.. vaikka onkin väkivaltainen kaupunki niin ei todellakaan pelota liikkua yöllä yksin.. silti on vähän sellaista kulttuuria että: "mistä vitusta se sinäki oot olevinnaan kotosi" lähinnä kännisten nuorten miesten soidin menoja.. niistä pääsee kun ei jää kuuntelemaan, ei ne jaksa perään lähteä.. ja se hilpan heitto kulttuuri... se on oikeasti hieno asia kun siitä osaa nauttia... sikailu on sitten eri juttu...
- .........
Vittu,tänne tarvi tulla vouhottaan,muutahan johonki mualle!
- omn
On ne kaikki taas niin negatiivisella päällä..Tämä on ihan normaali pikkukaupunki, ihan samat asiat täällä tapahtuu kuin muissakin pikkukaupungeissa..Opiskelumahdollisuudet on hyvät, työllisyys huono...Ulkopaikkakuntalaisiin suhtaudutaan ihan normaalisti, ainakin minun kaveripiirissä...En usko että on sen kummempaa kuin muuallakaan...Ja väkivaltaisuudesta puhutaan joka kylläkin on totta, mutta itse olen asunut 24v, kajaanissa eikä ole ikinä sattunut kohdalle mitään uhkaavaa tilannetta...Teppana, soidinsuo, purola, palokangas..siinä esimerkkejä missä on rauhallista asua..Kesällä tosi mukava ja virkee paikka, on paljon tapahtumia...Kauppoja vois olla enemmän, mutta toimeen näilläkin eväillä tulee!!Ei muuta kuin teretulemast.. =)
- Maankiertäjä
Mielenkiintosta luettavaa näin pois muuttaneena ex-Kajaanilaisena. Itse suomea kiertäneenä voin sanoa, että Kajaanin ei tartte hävetä mitään. Erittäin hieno pikkukaupunki. Huonoja puolia toki on, mutta ei yhtään enempää kuin muissa kaupungeissa. Itse tulisin takaisin heti, jos saisin sieltä edes suurinpiirtein nykyistä työtäni vastaavan homman. Tsemppiä Kainuseen, pää pystyyn ja ollaan ylpeitä juuristamme, niinhän jotkut pohjalaiset ja karjalaisetkin on.
- kajaanilainen
Olen asunut täällä 35v, en asuisi ellen tykkäisi. Koko ajan kansainvälistyvä kaupunki, kasvava kaupunki ( Kainuun asukasmäärä on kainuun muissa kunnissa laskussa, kajaanissa koko ajan hieman nousussa... eli asuntoja rakennetaan lisää koko ajan ja kaupunki laajenee ja kasvaa ). Kaikki tyypillisen pikkukaupungin edut ja haitat. Ei mielestäni kovinkaan väkivaltainen, ehkä väkivaltaa esiintyy jossain omissa piireissään lähiöissä...
kaunis kaupunki, kesällä ja talvella. Kuten kaikkialla muualla, asenteita on erilaisia, yleensä kajaanilaiset ovat kuitenkin mukavia ihmisiä ja heistä saa helposti lojaaleja, elinikäisiä ystäviä. Tottakai joukossa on myös muunlaista väkeä, mutta noin yleistäen. Vanhempi väestö elää edelleen "nälkämaassa" eli valitetaan koko ajan joka asiasta ja se on valitettavasti tarttunut myös joihinkin nuoriinkin. Rasismia en ole huomannut, tunnen kymmeniä täällä asuvia ulkomaalaisia ja hyvin ovat täällä viihtyneet. Töitä ei kauheasti ole, työllisyystilanne on kuitenkin kainuun toiseksi paras (?) sotkamo/vuokatti jälkeen (?)... Jos on koulutusta ja pätevä ihminen, töitä ihan varmasti löytyy niin paljon kuin jaksaa tehdä.
Harrastusmahdollisuuksia on paljon laidasta laitaan. Jos täältä haluaa muualle, helsinkiin n. 50 min, ja siitä jatkamaan. Siis lentokoneella...
Itse tykkään kovasti kajaanista ja kajaanilaisista, yleensäkin kainuulaisista. Olen asunut muuallakin, vertailukohteita on suomesta ja ulkomailta, tänne kuitenkin on tullut aina palattua takaisin.
Tervetuloa- pahamieli
Kiitos, taas tuli paha mieli. Jos on koulutusta ja pätevä ihminen, itku pääsee, terkuin pari opistotutkintoa amk ja tuhat hakemusta tulee tällä viikolla täyteen. Noiden kolmen tutkinnon lisäksi kursseja..työkokemusta puuttuu kun sitä ei täällä saa. Kainuulainen puoliso ei suostu muuttamaan muualle, eikä anna minunkaan lähteä, itkettää. Ero luultavasti edessä, että töitä saisi.
- kajaanilainen
pahamieli kirjoitti:
Kiitos, taas tuli paha mieli. Jos on koulutusta ja pätevä ihminen, itku pääsee, terkuin pari opistotutkintoa amk ja tuhat hakemusta tulee tällä viikolla täyteen. Noiden kolmen tutkinnon lisäksi kursseja..työkokemusta puuttuu kun sitä ei täällä saa. Kainuulainen puoliso ei suostu muuttamaan muualle, eikä anna minunkaan lähteä, itkettää. Ero luultavasti edessä, että töitä saisi.
Anteeksi, Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi. Tottakai on hankalaa saada töitä ellei ole työkokemusta, ne suhteet joita edellisistä töistä on tullut, ovat usein tärkeimpiä kun hakee uutta työtä. Eikö puolisollasi tai tuttavillasi ole suhteita yrityksiin joista voisit kysellä töitä ? Hae töitä esimerkiksi sotkamosta/vuokatista, lähiknnista joihin voit kulkea kajaanista. Tai opiskele lisää kun on aikaa, yliopistolla tms.
Nämä on vain vinkkejä... - Sivusta seuraaja
kajaanilainen kirjoitti:
Anteeksi, Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi. Tottakai on hankalaa saada töitä ellei ole työkokemusta, ne suhteet joita edellisistä töistä on tullut, ovat usein tärkeimpiä kun hakee uutta työtä. Eikö puolisollasi tai tuttavillasi ole suhteita yrityksiin joista voisit kysellä töitä ? Hae töitä esimerkiksi sotkamosta/vuokatista, lähiknnista joihin voit kulkea kajaanista. Tai opiskele lisää kun on aikaa, yliopistolla tms.
Nämä on vain vinkkejä...Kyllähän se on valitettavasti niin, että vähintään 400 km kohti etelää ja voit valita missä huvittaa millonkin työskennellä. Itse myönsin sen itselleni kahden vuoden työttömyys-kurssitus-vitutus-jakson jälkeen. Oulu ja Kuopiokin on valitettavasti työllisyyden suhteen vähän kömöjä. Sinne se Kajaaniin munkin puoliso jäi. Sen jälkeen on kyllä duunia riittäny enemmän kuin kerkee tekemään. Muussa mielessähän tää etelässä elo on kyllä aivan perseestä.
- omn
Sivusta seuraaja kirjoitti:
Kyllähän se on valitettavasti niin, että vähintään 400 km kohti etelää ja voit valita missä huvittaa millonkin työskennellä. Itse myönsin sen itselleni kahden vuoden työttömyys-kurssitus-vitutus-jakson jälkeen. Oulu ja Kuopiokin on valitettavasti työllisyyden suhteen vähän kömöjä. Sinne se Kajaaniin munkin puoliso jäi. Sen jälkeen on kyllä duunia riittäny enemmän kuin kerkee tekemään. Muussa mielessähän tää etelässä elo on kyllä aivan perseestä.
Kyllä se melkein on valitettava tosiasia..Monelle omalle kaverillekin on käynyt niin...Se on hyvin paljon alasta kiinni! Tietenkin jos pystyy ja on valmis tekemään mitä työtä tahansa niin voi onnistua kajaanissakin!!Itsellä on juuri sellainen tilanne...
- pahamieli
omn kirjoitti:
Kyllä se melkein on valitettava tosiasia..Monelle omalle kaverillekin on käynyt niin...Se on hyvin paljon alasta kiinni! Tietenkin jos pystyy ja on valmis tekemään mitä työtä tahansa niin voi onnistua kajaanissakin!!Itsellä on juuri sellainen tilanne...
Yrittäjyys olisi yksi vaihtoehto, mutta täällä ei oikein tunnuta tajuavan, että yritykset ne ovat niitä mitkä työllistävät, vaan yrittäjä on joku ö-luokan kansalainen. Ihan tajutonta, jos joku perustaa jotain, niin paikalliset sanovat "kyllä minä nauran vielä, ei se pitkään kestä kuitenkaan". Ei huvita tällaiseen ilmapiiriin yrittäjäksi ryhtyä.
Ei Suomessa muutenkaan ymmärretä yrittäjyyden merkitystä, vaan kaikki yrittäjät ovat lusmuja rikollisia, mutta täällä se ajatusmaailma on järkyttävämpi vielä kuin muualla. Itse olen rehellisen pienyrittäjän jälkeläinen, vähän etelämpää alunperin kotoisin. - Leenu
Nimim. kajaanilainen sanoi, että joillakin on jäänyt "nälkämaavaihde" päälle eli valitetaan vaan omaa ja paikan kurjuutta. Näin valitettavasti on ja se ottaa päähän tätä parikymppistä paljasjalkaista kainuulaista.
Valittamalla tätä maakuntaa ei saada pelastettua. Ainoa keino on yrittää, uskoa ja toivoa. Itse en halua lähteä töiden perässä "etelään", vaan aion yrittää omalta osaltani estää Kotokainuuta kuolemasta :) Haaveissa olisi työllistää tulevaisuudessa itseni ja jopa muitakin ryhtymällä yrittäjäksi, kunhan kokemusta ensin karttuu muiden leivissä... :) - Leenu
pahamieli kirjoitti:
Yrittäjyys olisi yksi vaihtoehto, mutta täällä ei oikein tunnuta tajuavan, että yritykset ne ovat niitä mitkä työllistävät, vaan yrittäjä on joku ö-luokan kansalainen. Ihan tajutonta, jos joku perustaa jotain, niin paikalliset sanovat "kyllä minä nauran vielä, ei se pitkään kestä kuitenkaan". Ei huvita tällaiseen ilmapiiriin yrittäjäksi ryhtyä.
Ei Suomessa muutenkaan ymmärretä yrittäjyyden merkitystä, vaan kaikki yrittäjät ovat lusmuja rikollisia, mutta täällä se ajatusmaailma on järkyttävämpi vielä kuin muualla. Itse olen rehellisen pienyrittäjän jälkeläinen, vähän etelämpää alunperin kotoisin.On valitettavan totta, että toisen onnesta ja menestyksestä ei osata nauttia, vaan heti aletaan haukkumaan ja odottamaan epäonnistumista. Tämä lienee sitä kuuluisaa kaenuulaesta katteotta.
Tiedostin kateuden ja kyräilyn itsekin jo aikaisemmin, mutta muualta kotoisin oleva opiskelukaverini kertoi sen olevan ulkopuolisen silmin todella räikeää verrattuna siihen, miten yrittäjyyteen suhtaudutaan esim. hänen kotisudullaan. - pahamieli
Leenu kirjoitti:
On valitettavan totta, että toisen onnesta ja menestyksestä ei osata nauttia, vaan heti aletaan haukkumaan ja odottamaan epäonnistumista. Tämä lienee sitä kuuluisaa kaenuulaesta katteotta.
Tiedostin kateuden ja kyräilyn itsekin jo aikaisemmin, mutta muualta kotoisin oleva opiskelukaverini kertoi sen olevan ulkopuolisen silmin todella räikeää verrattuna siihen, miten yrittäjyyteen suhtaudutaan esim. hänen kotisudullaan.Piti vielä ennen nukkumaanmenoa tulla katsomaan, jäin koukkuun tähän keskusteluun. Puolisonikin on muuten huomannut, että kotipaikkakunnallani ollaan erittäin yrittäjäystävällisiä, sitä koko kuntaa pitävät pienyrittäjät pystyssä. Luulen, että kotikuntani on maanlaajuisessakin mittakaavassa hyvin yrittäjämyönteinen, valitettavasti vain myös petturit ovat tämän huomanneet :(.
Itse olenkin omalta osaltani yrittänyt luoda tänne toisenlaista mielikuvaa. Sukulaiseni, siis miehen puolelta, olen kyllä jopa saanut vähän tympääntymään itseeni, kun olen tehnyt selväksi, että minusta on hyvä asia jos yrittäjällä menee hyvin. Puolisoni olen jo opettanut oikeille tavoille. Kysyin kerran, että tuleeko hän iloiseksi jos hänen mielestään vähemmän miellyttävä yrittäjä ei menesty ja mitä iloa se tuo hänen elämäänsä. Eivät sukulaiset enää tule minun kuullen toivomaan, että jollain menisi huonosti. Itse taidan kyllä olla heidän silmissään "vähän olevinani", mutta who cares, asennemuutos tulee ulkopuolelta jos se ei itsestä lähde. - kajaanilainen
pahamieli kirjoitti:
Piti vielä ennen nukkumaanmenoa tulla katsomaan, jäin koukkuun tähän keskusteluun. Puolisonikin on muuten huomannut, että kotipaikkakunnallani ollaan erittäin yrittäjäystävällisiä, sitä koko kuntaa pitävät pienyrittäjät pystyssä. Luulen, että kotikuntani on maanlaajuisessakin mittakaavassa hyvin yrittäjämyönteinen, valitettavasti vain myös petturit ovat tämän huomanneet :(.
Itse olenkin omalta osaltani yrittänyt luoda tänne toisenlaista mielikuvaa. Sukulaiseni, siis miehen puolelta, olen kyllä jopa saanut vähän tympääntymään itseeni, kun olen tehnyt selväksi, että minusta on hyvä asia jos yrittäjällä menee hyvin. Puolisoni olen jo opettanut oikeille tavoille. Kysyin kerran, että tuleeko hän iloiseksi jos hänen mielestään vähemmän miellyttävä yrittäjä ei menesty ja mitä iloa se tuo hänen elämäänsä. Eivät sukulaiset enää tule minun kuullen toivomaan, että jollain menisi huonosti. Itse taidan kyllä olla heidän silmissään "vähän olevinani", mutta who cares, asennemuutos tulee ulkopuolelta jos se ei itsestä lähde....niinhän se valitettavasti on että yrittäjiä kadehditaan ja varsinkin menestyneitä. Akke Virtanen kertoin että kun hän hankki Jaguarin, hän menetti samalla 3 asiakasta...
- -ei paha paikka
Itte muutin Kajjaanista pois elämäntilanteen takia, mutta aina on niin kivaa käydä ja kattoo, kun kaupunki elää ja kasvaa.
Noita lieveilmiöitähän on kaikkialla,väkivaltaa yms....ei Kajaani ole poikkeus säännöistä,Eipä ole montaa vuotta,kun Lahti oli Suomen"Chigago",että se siitä...
Ja jos ihmiset on muka "sisäänpäinlämpiäviä", se on mielestäni kyllä jokaisen korvien välissä vika...niinhän se on muuallakin.
Täälläkin sanoivat,et vaikee paikka...mutta niin vaan on ystäviä ja piiriä löytynyt..."korvista" kiinni se vaan on...itse jokainen tekee asuinpaikkansa tutuksi - ja kotiutuu...
Kajjaaniin muutan takas sit kun elo sallii...
Muuta vain ja tee ittestäsi kajjaanilainen...vaikkapa väliaikainenkin...voit vielä "rakastua" kaupunkiin...
Hoitopaikat lapsille on aina löytynyt,koulut vaihdettu muuton mukana...ei ongelmia oo ollut!
Ja päivähoitokin pelittää...mun mielestä...tosin siitä on jo aikaa 10v.kun oltiin sen tarpeessa...mutta kuitenkin..
Terkkuja Keskisuomalaiselta...yhyy.- Anonyymi
Lahtiko Suomen Chicago? ("Chigago")
On siinä vähän koossa eroa vai eikö muka koolla ole väliä?
- Ella
Pidemmän aikaa jo muualla asuneena ja useammassa paikassa asuneena, voin sanoa, että Kajaani ei ole sen huonompi paikka kuin muutkaan. Korkeintaan paljon kauniimpi kaupunki kuin monet, esim. jossa nyt asun. Ihmiset on jopa puheliaampia kuin täällä. Turhaan ainakaan Kajaanilaiset kaupunkiaan häpeilee ja uskon, että tulevaisuudessa saattaa työtilannekin siellä vielä parantua. Ainakin vaikuttaa siltä, että jotain on jo asioiden eteen ruvettu tekemään.
- ahmed
Ei tänne kannata tulla, itsekin ollaan lähdössä pois ihan tulevaisuuden kannalta. Kajaani kuihtuu jos upm lakkaa, ympäristökunnat ovat köyhiä, mikä vaikuttaa paljon terveyspalveluiden saantiin/tasoon - ei ole muuten lääkäreitäkään riittävästi, kuka viisas tänne jää?- sekä ainakin hoitohenkilökunnnan työllistymiseen. Lisäksi täällä on kaupungin kokoon nähden liikaa maahanmuuttajia. Lastenkin tulevaisuus eri koulutusmahdollisuuksineen näyttää kainuun ulkopuolella paremmalta.
- Liisa
Tuohon terveyspalveluihin vielä sen verran. Asun itse isossa kaupungissa ja täällä ne vasta onkin retuperällään. Mitä olen seurannut sukulaisten ja tuttujen saamaa terveydenhuoltoa Kajaanissa, niin onpa se ollut paljon paremmalla tolalla kuin esim. täällä.
- Kajaanissa asunut
Asustelin tuossa välillä itsekin vajaan vuoden Kajaanissa ja panin kyllä merkille erään pikkukaupungin asukkaan mentaliteettia kuvaavan asian. Kun itsellä menee hyvin, siitä puhutaan suurilla ylisanoilla ja yritetään saada keskustelukumppania aloittamaan myötäilemään juttua ja kehumaan tarinan kertojaa. Kun sitten kaverilla menee hyvin, ollaan sen näköisiä niin kuin olisi sitruuna syöty ja yritetään peitellä kateutta, siinä kuitenkaan onnistumatta.
- 20 asunu
Täällä tykätään ehdottomasti eikä kadehdita ketään, ollaan hyvin ystävällisiä muuta ehdottomasti.
- Anonyymi
Kainuulainen kateus
- Anonyymi
Mutta pieru haisee nykyään kyllä joka paikassa enemmän kuin ennen.
- Anonyymi
Epäilyttävä kaupunki.
- Anonyymi
Vainoharhaisuus eli paranoidiselle ajattelulle sairastut Kajaanissa.
- Anonyymi
200km lähimpään mäkkäriin ja vaatteet Oulusta tai Kuopiosta. Töitä saat jos onni on myöten.... 20-vuotta Kajaanissa riitti..
- Anonyymi
Ai saatana, 200km ajat että pääset mäkkäriin!!!!
- Anonyymi
Ihmiset voi erittäin pahoin. Lapsiperheelle painajainen asua Kajaanissa
- Anonyymi
Kierrä kaukaa. Täällä yks Folio vandalisoi jauhamalla sontaa.
- Anonyymi
Kajaania ja Kainuuta markkinoidaan viihtyisyydellä ja luontoarvoilla. Ainakaan Kajaanin kaupungissa näin ole, vaan raha kulkee asukkaiden viihtyvyyden, toiveiden ja tarpeiden edellä. Hyvä/paha esimerkki siitä on jo vuosia muhinut lähivirkistysalueiden ja kuntolenkkipoluille suunnitellut avohakkuut. Kaupunki ei yksinkertaisesti suostu ymmärtämään kaupunkilaisten tarpeita liikkumiseen ja virkistymiseen.
- Anonyymi
paska paikka. kateudella lämmitetään asunto nyt tämä on iso .
- Anonyymi
Tuo perspilujen luvatu paika! Joka itse sälin märä!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791