Oletteko olleet Ruotsin Tornionlaaksossa?

Itäpohjoismaalainen

Minä olen ollut Pajalan markkinoilla yhtenä kesänä. Svenska Tornedalingarnas Riksförbund-Tornionlaaksolaiset piti siellä omaa osastoa.

Ja onhan Akademia Tornedaliensis-Meän Akateemikin siellä. Siinä L.L. Laestadiuksen patsaan lähellä.

Paikannimet oli mielenkiintoisia. Sinne minne valtio oli vetänyt tiet ja rautatiet oli kuulemma paikannimet vaihdettu ruotsinkielisiin.

Sitten yksikin kylä haki oikeusteitse takaisin oikeata nimeä. Olivat laittaneet protestiksi kylän nimen omatekoiselle pahville ladon seinään
ihan tien vieressä olevan tielaitoksen "valtion virallisen" paikannimen taakse.

Sama tuntu olevan kaiku askelten joka puolella.
Övertårneolla sanovat,että "myö vaan kutsutaan tätä Matarengiksi,vaikka ei sais kun viranomaiset anto sille uuden nimen Övertorneå".

Sitä ihmettelin kun ajelin pohjoisesta Haaparantaan niin kaupungin rajalla tervehti iso taulu tervetulleeksi Haaparantaan. Ruotsiksi ja englanniksi.

Kun kysyin paikallisilta,että "miksi" niin sanovat,että "ilmapiiri on sellanen että ei voi olla suomeksi".

Samana kesänä repivät ruotsinkieliset Haaparannan paikallisradion mainokset pois kun niissä oli suomea. Suomenkielisten kappaleiden esittämistä protestoitiin ja paikallisradiota boikotoitiin sen esittämän parin suomenkielisen laulun vuoksi.
(Yrittäjät on ruotsinkielisiä ja rahat on niillä).

Pajalassa keräsivät etelästä muuttaneet ruotsinkieliset listaa,jolla estettiin Pajalan koluissa kertomasta paikallishistoriasta.
Opetussuunnitelma sallisi sen,mutta se ei käynyt,vaikka kysymys olisi ollut parin laulun sanoista meänkielellä Pajalan koululaisille.

Että semmonen on "monikulttuuurinen Ruotsi" jota tuossa ruotsinsuomalaisten keskustelussa mainostetaan kovasti ruotsinsuomalaisten toimesta.

Että hyvin on ainakin opetettu ruotsinsuomalaiset ajattelemaan oikein ruotsalaisittain.

Tämän pituinen tämä. Käykääpä kylässä siellä ja jutelkaa ihmisten kanssa. No siinä putoo suomut silmiltä. Se vaara siinä on.
Sama koskee Pohjois-Norjaa. No jos ei kenenkään paikallisen kansaa antaudu juttelemaan niin säilyyhän se suomalaisten lastenusko pitempään ja vahvempana:DDD

3

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no solen mie

      Lueppa tuo "Mistä lähtösin ja missä asut nyt?" -ketju niin sullekki pian aikaa selviää mistä molhaan (siis tällä palstalla visiteeraavat) niin siitä sitte varhmaan voit fuunteeratakki että onkos meile tuo Ruottin puolen torniolaakso tuttu..

      Onhan se melko mielenkiintonen historia tällä "meänmaala" =)

    • Mimmi

      ..sen kylän nimi on, jossa suomenkielinen nimi oli kirjoitettu ladon seinään??
      Ja muuten, ylitorniolaiset eivät sano "myö" vaan "met".
      Kiitos vaan kutsusta, kyllä minä tulen taas ensi kesäna markkinoille
      Oletkohan sinä itse koskaan käynytkään Ruotsin Tornionlaaksossa??

      • Itäpohjoismaalainen

        Päkkilän kylähä se. Ruotsin tielaitos laitto sitten myöhemmin sen ruotsalaisten keksimän nimen seuraksi. Alapuolelle tietenkin. Ollaanhan Ruotsissa. Siinä se on ihan Tornionjoen rannassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe