NAISVARTIJOIDEN KOKEMUKSIA

dokkari

Millaista on olla nainen vartijana? Saako naisvartija täyden luottamuksen ja hyväksynnän miespuolisilta työkavereiltaan? Miten nainen pärjää kiinniottotilanteissa?
Kertokaa naiset kokemuksia ja miksi halusitte/päädyitte vartijan ammattiin. Miesvartijat: kommentoikaa millainen työpari nainen on.

14

6485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tigger

... Kokemuksia nimittäin...
      Olen ollut viitisen vuotta alalla, ja suhtautumista löytyy jos jonkin näköistä. Muutama päivä uudessa duuniporukassa on melkoista varpaillaan oloa (eikös se ole tosin sama myös miehillä), mutta kyllä tässä ollaan jätkänä jätkien joukossa.
      Tietysti on olemassa ns. old schoolin edutajia, ettei naisesta ole mihinkään muuhun kuin hellan viereen, mutta ko. tyypit eivät yleensä saa muiltakaan minkään tahon arvostusta...

Kiinniottotilanteet... Painittu on välillä kunnollakin, mutta harva on karkuun päässyt. Yleensä kyllä näppärit tottelevat kun mamma vähän korottaa ääntään. Tosin naispuoliset näppärit tahtovat välillä kokeilla on lehmä/huora/tms. vartijasta mihinkään.

Vaihdoin aikoinaan naisvaltaisen alan turvallisuusalaan lähinnä juuri duunikavereiden takia. Tällä alalla kun loppujen lopuksi puhutaan suoraan asioista niiden oikeilla nimillä.

• kenttäkonstu

Voin kertoa vain naispoliiseista mutta pätee sama varmasti vartijoihinkin. Olen aika paljon ajanut naisen kanssa keikkaa ja mitään ongelmia ei ole ollut. Nainen pärjää siinä missä mieskin. Ainoa missä nainen on heikommilla on luonnollisesti voima ja painitilanteet noin yleisesti ottaen. Tosin on naisia jotka pärjäävät siinäkin hyvin. Asenne ratkaisee ja jos edes vähän osaa jotain kikkoja niin se auttaa.

Ja kuten aina olen sanonut niin voihan naispuolinen vartija/poliisi käyttää hieman pienemmällä kynnyksellä niitä voimankäyttövälineitä, patukkaa ja kaasua jos tulee tarvetta.

• Nikkari

Moikka

Oman kokemuksen mukaan naiset selviävät verbaalisista haasteista paremmin, eli voimankäyttöön ei tarvitse lähteä niin helposti. Tosin voimankäyttökin onnistuu useimmilta oikein hyvin, riippuen juuri asenteesta ja kokemuksesta.

Varmasti kaikille naisille löytyy alalta sopiva työtehtävä, suurin osa on kuitenkin asiakaspalvelua ilman voimankäyttöä.

Vartijan ammattitutkinto olisi varmasti harkinnan arvoinen vaihtoehto, siellä käsitellään kaikki perustehtävät jolloin valmiudet erilaisiin tehtäviin paranevat.

just my 2c
        Nikkari

• -tirriäinen

Työskenteli 1½ vuotta piirivartijana ja sain muilta kuin työkavereilta epäilyjä etten pysty tekemään työtäni niin kuin mies. Itse en koskaan tuntenut mitään muuta pelkoa kuin sen saman kuin mies puolinen vartija ilman minkäänlaista aseistusta tai siis olihan sellainen. Maglightin kolmella paristolla toimiva taskulamppu ja omat nyrkit. Onneksi ei ollut mitään kohtaamisia varkaiden kanssa. Siis miksei se nainenkin pysty tekemään vartijan työtä samoin kuin mieskin.

• Callahan

Mielestäni on huono verrata naista poliisina ja vartijana. Voisi helposti ajatella että kun naiset näin(kin) hyvin ovat poliiseina pärjänneet niin miksei sitten vartijoina? RATKAISEVA ero on ainakin siinä että naispoliisilla on aina se PARI!
        Eli silloin kun se naisen "verbaalinen ylivoimaisuus" ei tehoa (tai jonkun postaajan kertoma kova ääni), niin hopsankeikkaa, astutaan syrjään ja mies hoitelee loput. Piirissä nainen on yksin ja pitää pystyä tasapäiseen voimankäyttöön miehen kanssa.

Tosin isommissa kaupungeissa on mahdollisuus pyytää aina toinen piiri tukemaan. Entäpä pienemmässä kaupungissa missä piirivartija saattaa hoitaa osan yöstä täysin yksin koko kaupunkia? Ja piiriin mahdollisesti kuuluu arvokuljetukset ja hälytystehtävätkin kaiken muun ohella! Laittaisitteko tirriäisen magliten ja omien nyrkkien kanssa striitille?

• kenttäkonstu
        Callahan kirjoitti:

Mielestäni on huono verrata naista poliisina ja vartijana. Voisi helposti ajatella että kun naiset näin(kin) hyvin ovat poliiseina pärjänneet niin miksei sitten vartijoina? RATKAISEVA ero on ainakin siinä että naispoliisilla on aina se PARI!
        Eli silloin kun se naisen "verbaalinen ylivoimaisuus" ei tehoa (tai jonkun postaajan kertoma kova ääni), niin hopsankeikkaa, astutaan syrjään ja mies hoitelee loput. Piirissä nainen on yksin ja pitää pystyä tasapäiseen voimankäyttöön miehen kanssa.

Tosin isommissa kaupungeissa on mahdollisuus pyytää aina toinen piiri tukemaan. Entäpä pienemmässä kaupungissa missä piirivartija saattaa hoitaa osan yöstä täysin yksin koko kaupunkia? Ja piiriin mahdollisesti kuuluu arvokuljetukset ja hälytystehtävätkin kaiken muun ohella! Laittaisitteko tirriäisen magliten ja omien nyrkkien kanssa striitille?

Unohdat että poliisitehtävillä on usein monta kiinniotettavaa/kohdehenkilöä, joten ei se mies voi aina tulla naisen avuksi. Monissa piireissä on myöskin ainoastaan se yksi partio käytössä, ja sillä pärjätään. Olen itsekin ollut keikalla, jossa jouduimme painimaan kolmen henkilön kanssa samanaikaisesti, lähin tukipartio oli 60 km päässä. Ratkaisevaa ei ole se, että onko parina mies vai nainen, vaan se että tällä pysyy hermokontrolli pahassakin paikassa ja osaa toimia harkitusti ja tarvittaessa paeta tilanteesta.

On myös muistettava, että poliisit joutuvat huomattavasti useammin voimankäyttötilanteisiin kuin vartijat keskimäärin. Tätäkin taustaa vasten on vaikea mennä sanomaan, että naiset eivät pärjäisi vartijoina.

On loppujen lopuksi sama, onko sitä arvokuljetusta hoitamassa nainen vai mies, jos joku sen päättää tosissaan ryöstää. Sukupuolella ei ole väliä jos uhataan aseella.

En tässä nyt yritä esittää mitään feministiä mutta olen vain sitä mieltä, että ei se lihasmassan määrä ja ruumiinpaino ole tärkeimpiä kriteereitä vartijan työssä. Joku portsarin duuni olisi sitten taas asia erikseen.

• Callahan
        kenttäkonstu kirjoitti:

Unohdat että poliisitehtävillä on usein monta kiinniotettavaa/kohdehenkilöä, joten ei se mies voi aina tulla naisen avuksi. Monissa piireissä on myöskin ainoastaan se yksi partio käytössä, ja sillä pärjätään. Olen itsekin ollut keikalla, jossa jouduimme painimaan kolmen henkilön kanssa samanaikaisesti, lähin tukipartio oli 60 km päässä. Ratkaisevaa ei ole se, että onko parina mies vai nainen, vaan se että tällä pysyy hermokontrolli pahassakin paikassa ja osaa toimia harkitusti ja tarvittaessa paeta tilanteesta.

On myös muistettava, että poliisit joutuvat huomattavasti useammin voimankäyttötilanteisiin kuin vartijat keskimäärin. Tätäkin taustaa vasten on vaikea mennä sanomaan, että naiset eivät pärjäisi vartijoina.

On loppujen lopuksi sama, onko sitä arvokuljetusta hoitamassa nainen vai mies, jos joku sen päättää tosissaan ryöstää. Sukupuolella ei ole väliä jos uhataan aseella.

En tässä nyt yritä esittää mitään feministiä mutta olen vain sitä mieltä, että ei se lihasmassan määrä ja ruumiinpaino ole tärkeimpiä kriteereitä vartijan työssä. Joku portsarin duuni olisi sitten taas asia erikseen.

on aina kaksi puolta! kirjoitin tästä "naisasiasta" sen vuoksi koska mielestäni naista usein pidetään täysin tasavertaisena miehen kanssa poliisi/vartija tehtävissä voimankäytössä ja useasti korostetaan ettei koko ja voima niin paljoa merkitse. Lisäksi kun äidytään kehumaan sitä naisen loistavaa ulosantia ja rauhallisuutta niin tulee mieleen tarvitaanko niitä miehiä siellä enää?

En ole vielä tavannut yhtään joka olisi sanonut että koosta on turvallisuusalalla haittaa.

Pari kyssäriä konstulle. Naisia on paljon poliiseina. Koskaan en ole nähnyt kahta naista samassa partiossa. Miksi näin jos voima ja koko eivät ole niin keskeisiä ja verbaalisuudella pärjää? Missä tilanteessa poliisi lähtee karkuun? Luulin ettei poliisin tarvitse lähteä karkuun.

• Callahan
        Callahan kirjoitti:

on aina kaksi puolta! kirjoitin tästä "naisasiasta" sen vuoksi koska mielestäni naista usein pidetään täysin tasavertaisena miehen kanssa poliisi/vartija tehtävissä voimankäytössä ja useasti korostetaan ettei koko ja voima niin paljoa merkitse. Lisäksi kun äidytään kehumaan sitä naisen loistavaa ulosantia ja rauhallisuutta niin tulee mieleen tarvitaanko niitä miehiä siellä enää?

En ole vielä tavannut yhtään joka olisi sanonut että koosta on turvallisuusalalla haittaa.

Pari kyssäriä konstulle. Naisia on paljon poliiseina. Koskaan en ole nähnyt kahta naista samassa partiossa. Miksi näin jos voima ja koko eivät ole niin keskeisiä ja verbaalisuudella pärjää? Missä tilanteessa poliisi lähtee karkuun? Luulin ettei poliisin tarvitse lähteä karkuun.

vastata tuohon arvokuljetusta koskevaan huomautukseesi. Eli siinä vaiheessa se on todellakin sama kun se kuljetus päätetään ryöstää että toimiiko siellä mies vai nainen. Mutta entäpä se päätöksenteko kun rikollinen sen kuljetuksen ryöstämistä harkitsee ja esim. tarkkailee vartijaa ennen keikkaa.

Jos kysymyksessä on keskivertomies vartija ja keskiverto naisvartija. Kummanko kohdalla rikollinen todennäköisemmin keikan tekee? Etenkin kun konnilla on korkeakoulussaan paljolti fyysisyyteen ja väkivaltaan perustuva arvojärjestelmä.

Mielestäni ei siis ole sama onko siellä yksi mies vai yksi nainen. Miten suuri se ero on sen päättäköön jokainen kohdallaan, mutta eroa siinä kuitenkin on!

• kenttäkonstu
        Callahan kirjoitti:

Koosta ja voimasta ei missään nimessä ole haittaa turvallisuusalalla, usein päinvastoin. Henkilökohtaisesti ottaisin kuitenkin partiokaverikseni mieluummin pienen kaverin (tai naisen), joka on kylmäpäinen ja kykenee harkittuun ja tehokkaaseen toimintaan kovassakin stressitilanteessa kuin ison lihaskasan jolla on heti pasmat sekaisin kun tulee vähän kovempi paikka.
        Voimasta on toki hyötyä, ei siinä mitään. Kritisoin vain usein esitettyjä argumentteja (ei sinun taholtasi, mutta muuten) joissa vartijan/poliisin "pätevyydestä" tehdään arvioita pelkän ulkoisen olemuksen perusteella.

Ettei jäisi tämän suhteen mitään väärinkäsityksiä, niin mainittakoon että olen itse 182 cm ja 92 kg, en mikään karpaasi tai hankisääski vaan ihan normaali kaveri.

Vielä kysymykseesi: Naisia ei tavallisesti pidetä samassa partiossa juuri tämän voimapuolen takia. Kun on laittaa mies naisen kanssa niin miksi ajattaa kahta naista samassa partiossa. Tosin, Helsingissä on tällaisia naispartioita toisinaan ollutkin ja tulee varmasti olemaan myös tulevaisuudessa.

Poliisi voi poistua jostain tilanteesta työturvallisuuden ollessa uhattuna tai jos katsotaan, että virkatoimen loppuun saattaminen aiheuttaisi kohtuuttoman tuloksen tavoiteltavaan päämäärään nähden. Esim. kotikeikalta voidaan vetäytyä rappukäytävään ja odottaa siinä tukipartiota tai takaa-ajosta voidaan luopua jos sen jatkaminen vaarantaisi kohtuuttomasti muuta liikennettä.

• Something else?

No, asioillahan on aina monen monta puolta, kuten eräässä viestissä myös tässä keskustelussa mainitaan.

Mitä tulee vartijan hommiin naisena, en koe itseäni mitenkään huonommaksi kuin miespuoliset työkaverini. Näissä hommissa on asiat otettava sellaisena kuin ne tulee. Ei kannata tiukan paikan tullen miettiä, että "tuo on mua 30cm pidempi ja 50kg isompi, pärjäänkö?"

Kun päätin lähteä tälle alalle töihin, mietin tarkkaan onko minusta tähän. Totta on se etten ole yhtä voimakas kuin suurin osa miespuolisista tai naispuolisista työkavereistani. Mutta toisaalta, kovapäisellä luonteellani olen selvinnyt monista tilanteista ilman fyysistä kanssakäyntiä.

"Kunnioituksen" olen ansainnut, tästä olemme keskutelleet miespuolisten työkavereiden kanssa. Se on tietenkin tullut ajan kanssa. En itsekkään luottaisi ihan keneen tahansa joka on juuri tullut firmaan töihin.
      Eikä ukkoja epäilytä lähteä kanssani hälylle, vaikka olenkin nainen. Kun tietää mihin pystyy, on myös kykenevä toimimaan sen mukaan.

Kiinniotto tilanteita ja poistoja on ollut useampia. Painimaan olen joutunut vain kerran. Silloin vastassa oli 2 miestä ja voin suoraan sanoa, etten olisi tilanteesta selvinnyt ilman hätiin tullutta työkaveriani.

Suurimmaksi osaksi (kuten suurinosa vartijoista) teen työtäni yksin. Kuten varmasti monilla miehilläkin, kohteeseen meno saa pulssin hakkaamaan, mutta jännitystähän tässä hieman kaivataankin, eikö?

• QAWSED

Olen ollut lähes 10 vuotta turvallisuus alalla töissä ja joutunut tekemään naisten kanssa töitä pitkin hampain. Minun mielestäni naiset sopivat hyvin poliisina esim kaikenlaiseen muuhun kuin järjestyksenpitoon. Esim. kuulustelijoina naiset on aika hyviä, kokemukseni mukaan. Samoin vartijoina, ne on hyviä respoja, mutta siihen se jääkin. Kun et sille paska päälle joka aloittaa riehumisen ehdi kertoa kuinka hyvä tyyppi olet tms. ja pitäis aloittaa miesten homma, niin naiset on oikeesti vain tiellä. En ole IKINÄ ollut esim. kiinniottotilanteessa missä naisesta olisi ollut hyötyä. Niitä saa töniä tieltä, niin poliisina kuin vartijana, ne menee paniikkiin eikä uskalla toimia, ja sit ne ei osaa edes taktisesti sijoittua oikein. Jos minä saan parini valita, niin se ei ikinä ole nainen. Nainen pysyköön naisena ja mies hoitakoon miesten työt.

Ps. Sit kun nainen pääsee koirapartioon mä nostan hattua sille yhdelle naiselle. Siihen asti pidän naisia tällä alalla onnettomina Minni Hiirinä.

• Ihme ja kumma.
        QAWSED kirjoitti:

Olen ollut lähes 10 vuotta turvallisuus alalla töissä ja joutunut tekemään naisten kanssa töitä pitkin hampain. Minun mielestäni naiset sopivat hyvin poliisina esim kaikenlaiseen muuhun kuin järjestyksenpitoon. Esim. kuulustelijoina naiset on aika hyviä, kokemukseni mukaan. Samoin vartijoina, ne on hyviä respoja, mutta siihen se jääkin. Kun et sille paska päälle joka aloittaa riehumisen ehdi kertoa kuinka hyvä tyyppi olet tms. ja pitäis aloittaa miesten homma, niin naiset on oikeesti vain tiellä. En ole IKINÄ ollut esim. kiinniottotilanteessa missä naisesta olisi ollut hyötyä. Niitä saa töniä tieltä, niin poliisina kuin vartijana, ne menee paniikkiin eikä uskalla toimia, ja sit ne ei osaa edes taktisesti sijoittua oikein. Jos minä saan parini valita, niin se ei ikinä ole nainen. Nainen pysyköön naisena ja mies hoitakoon miesten työt.

Ps. Sit kun nainen pääsee koirapartioon mä nostan hattua sille yhdelle naiselle. Siihen asti pidän naisia tällä alalla onnettomina Minni Hiirinä.

Sitten olisit saanut nostella hattua koko urasi ajan. :o)

• Anonyymi

Joku kusipää kuristi muutaman kerran tajuttomaksi Lielahden Prisma siis äijä kosto paras kylmänä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku kusipää kuristi muutaman kerran tajuttomaksi Lielahden Prisma siis äijä kosto paras kylmänä

Kai se oli niitä pellejä jotka kiusasi pienempiå, idioottit kuvas sama kun rupesin kuvaa huume kauppa tai kunnon varkais käyntiä ja varmasti karma hoitaa pelle ja jos ei linnassa järjestetään jos joutuu lusimaan vartija parka

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      293
      6567
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2039
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1780
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1257
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1251
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      168
      1163
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1136
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      52
      1025
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1021
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      962
    Aihe