Löytyisikö logistiikan opiskelijaa, joka voisi selittää, millaista tämän alan työ varsinaisesti on?
Tai ainakin millaista se on/tulee olemaan omalla alalla johon on erikoistunut?
Miten vaikeat opinnot ovat?
Onko paha lähteä opiskelemaan jos ei ole lukenut fysiikkaa aikaisemmin esim?
Logistiikka
4
894
Vastaukset
- logistiikan DI
Jonkun määritelmän mukaan logistiikka on: "materiaalivirtojen hallintaa, niin että esim. tuotteet ovat oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja oikein kustannuksin". Eli ainakin itse käsitän logistiikan hyvin laaja-alaisena terminä. Seuraavia juttuja voisi sisällyttää logistiikan alle:
- Kuljetus- tai jakelulogistiikka eli erilaisten kuljetustapojen yhdistelmistä ja reittioptimointia. Tämä voi olla melko käytännönläheistäkin eli jopa itse kuljetusalaan liittyvää (ajosuunnittelua yms.)
- Varastohallintaa eli varastotasojen optimointia ja suunnittelua. Tämä liittyy läheisesti tuotannonohjaukseen eli tämä taas lähempänä itse teollisuuden prosessisuunnittelua, jota Suomessa ei edes kovin paljon opeteta(?)
- Sähköinen liiketoiminta eli tilaus-toimitusketjun osittaista hallintaan esim. web-pohjaisten sovellusten avustuksella
- jne.
Yleisellä tasolla itse miellän logistiikan Supply Chain Management (eli tilaus-toimitus- /tuotantoketjun hallintaa) tyyppiseksi kokonaisuudeksi, jonka alikokonaisuuksia yllämainitut _esimerkit_ ovat. Uskoisin, että jokainen koulu on rajannut logistiikan opinnot johonkin lähestymisnäkökulmaan, koska koko logistiikan skaalaa ei voi alle 300 opintoviikolla opettaa.
Fysiikkaa ei kovin paljon luulisi tarvitsevan ja itse asiassa tarvittavat matematiikkataidot liittyvät esim. lineaariseen optimointiin, jota ei lukiotasolla edes opeteta?
Suosittelen!- ylioppilas vasta
Kiitos noinkin laajasta valistuksesta.
Jonkin verran oon tutkinut korkakoulujen sivuja aiheesta, mut kauheesti ei anneta käytännön esimerkkejä, että millasia ne todelliset työt sitten voisi olla (ei varmaan kyllä muillakaan aloilla).
Hyvä jos fysiikka ei ole kovin keskeisessä roolissa. Vaikka sekin riippuu mihin erikoistuu tietysti. Kyllä lineaarista optimointia lukiossa käsitellään jopa lyhyessäkin matematiikassa.
Todennäköisesti suuntaan tälle alalle kunhan intistä selviän. - logistiikan DI
ylioppilas vasta kirjoitti:
Kiitos noinkin laajasta valistuksesta.
Jonkin verran oon tutkinut korkakoulujen sivuja aiheesta, mut kauheesti ei anneta käytännön esimerkkejä, että millasia ne todelliset työt sitten voisi olla (ei varmaan kyllä muillakaan aloilla).
Hyvä jos fysiikka ei ole kovin keskeisessä roolissa. Vaikka sekin riippuu mihin erikoistuu tietysti. Kyllä lineaarista optimointia lukiossa käsitellään jopa lyhyessäkin matematiikassa.
Todennäköisesti suuntaan tälle alalle kunhan intistä selviän.Kuten edellisessä postauksessa kerroin, on logistiikan skaala todella laaja. Juuri tätä pidän kuitenkin ko. alan parhaana puolena, eli kaikki alikokonaisuudet liittyvät toisiinsa ja jonkun osa-alueen syvällisempi tunteminen todellakin tukee toisia osa-alueita.
Kun tähän vielä lisää sen, että logistiikka on hyvin lähellä yrityksten core-bisnestä, niin voin vain sanoa, että valinnan varaa työtehtävissä todellakin, vaikka olisit syventynyt mihin tahansa alikokonaisuuteen. Eli käytännössä logistiikkaosaaja voi työskennellä myynnnin tuesta tietojärjestelmä implementointiin ja kaikkialla sen välillä...
Siis logistiikka on (minun mielestä) paras "perus-/pohjatutkinto", jonka päälle voi sitten rakentaa oman osaamiskokemuksen esim. tryöelämässä... - okkis
Mitä joku amis on sanomaan mitä lukiossa opetetaan ja mitä ei???
Kyllä lukiossa nimittäin lineaarista optimointia opetetaan jopa lyhyessä matematiikassa....
Ja fysiikkaa tullaan kyllä lukemaan logistiikka insinööriksi kouluttautuessa ihan riittävästi...nim kokemusta on...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042945Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391560Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921412- 881322
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401246Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481176Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119969Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89892Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44773