Vinkkejä traktoriksi

Pikkujussi

Aikomuksenani on ostaa pihahommiin ja harrastuskäyttöön sopiva traktori. Tehtäviä hommia olisivat mm. soranlevitys, puun ajo, peltoläntin hoito (kyntö, niittäminen, kylvö jne.) ja klapin teko. Ostamaltani vanhalta maatalolta löytyy ainakin niittokone ja kaksisiipinen aura, joista saisin pienellä laitolla varmasti käyttökelpoiset.

Olen miettinyt, että traktorilta kaipaan seuraavia ominaisuuksia:
- hinta alle 5000 euroa
- etukuormain
- hytti
- voimaa sen verran, että selviää em. hommista
- hydrauliulosotto ainakin peräkärryn kipin käyttämiseen (kärry tuli talon mukana)

Plussaa tai muuten ostamiseen vaikuttavia ovat seuraavat ominaisuudet:
- neliveto
- huolto Suomessa (mm. varaosien saanti)
- muut lisäominaisuudet (Tuosta luin, että jossain Ursuksessa on paineilmakompura mukana. Sille on varmasti käyttöä.)

Tiedän traktoreista ennestään aika vähän, joten esimerkiksi merkit ja mallit eivät (vielä) sano minulle mitään. Kokonsa, ja ehkä hintansakin, puolesta minulle sopiva voisi olla ehkä Valmet 502, jos nyt olen oikein sen ominaisuusluetteloa tulkinnut. Belaruksia tuntuu olevan nelivetoina kohtuulliseen hintaan, mutta uskaltaako sellaista ostaa? Entäs mikä toi Ursus on? (Kysymyksiä riittää...)

Tähän asiaan liittyen kaipailisin vinkkejä. Minulle voi suositella jotain tiettyä mallia tai sitten kertoilla linkkejä hyville sivuille, joista tietoa löytyy. Kuten jo kerroin, että pelkkä merkki malli kertoo minulle hyvin vähän, joten perusteluja suosituksille kuuntelen mielelläni.

61

59013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kekeveke

      Volvo v70, siin on hyvä traktori..

      • Pikkujussi

        Kiitos tästä vitsistä, jota en ollut kuullut koskaan aikaisemmin. Keksitkö ihan itse?


    • Pöljä

      Osta Belarus, sillä tekee samat työt kuin muillakin. Kestää ja on halpa. Vähän asennettahan se vaatii kun naapuri kehuu Foortiaan tai Valmettiaan, mutta mutta...

    • Jappe

      Osta se 502 valmet niin kuin ajattelit, on toi belarus aika karu vehje siihen verrattuna. Ja asettamallasi hintaluokalla kun ei kovin uutta saa, niin tosi asiahan on että tuon ikäisissä vehkeissä ainoastaan valmetissa oli hytti ja samalla hallinta laitteet kohdallaan, muissa jälkiasennuskoppi, ja jokainen vipu siellä mihin on sattunut sopimaan. Onhan valmetissakin huonot puolensa, mutta osia saa ainakin helpolla ja ovat suht kestäviä.

    • -Kari-

      Unohtaisin sinuna nämä "väliin putoaja merkit" Onhan niitä valmetteja sitten 602, 702, ja 702s. Meinaan vaan että kannattaa ostaa hieman tehokkaampi, koska ei mene kauaa kun huomaat tarvitsevasi pienen ranka kärryn ja kuormaimen tai yms... Voin kokemuksesta sanoa, että nälkä kasvaa syödessä.

      Pihan perälle ilmestyy pieni suuli traktorille ja sen viereen 1,5 m3 farmisäiliö jota fortumin tankkiauto täyttää kerran kahdessa vuodessa. Laitteita ilmestyy 1-2 vuodessa erillaisiin tarpeisiin. Lopuksi huomaat että peltosi ojat ovat huonossa kunnossa ja kun olet traktori harrastuksen makuun päässyt. Pihalle ilmestyy vanha traktorikaivuri.

      Edellämainittu oli vain tarina miten minulle on "harrastuksen" myötä sattunut. Kannattaa lukea ao. linkistä kohta, vanha traktori ja mitä täytyy tietää ennen ostoa?

      http://www.dunkeldunkel.com/traktori/index.html

      • V-702

        Ostin tuossa muutama päivä sitten Valmet 705:n kakkoskoneeksi...

        Oli kauppiaan kanssa vähän juttua vanhan seiskanollakakkosen myynnistä... Hän sanoi, että 502 on kysytympi malli, ja siksi 702 on vaikeampi myytävä, kuin 502. Käytännössä sen kyllä saa aina myytyä, mutta ihan samanlaista hintaa siitä ei kuulemma saa.

        Tämä ei sinänsä ollut mikään yllätys, sillä usein olen nähnyt, kun joku väittää 702:n olevan liian iso, ja ottavansa mieluummin 502:n...

        Koska minä olen kuitenkin vähän ajanut tuommoista seiskanollakakkosta, niin pidän tuota todella outona. 702 on ainakin minun mielestäni (ulkomitoiltaan) pieni ja ketterä kone. Ehkäpä neliveto malli on vähän kankeampi, mutta tuon ajan nelivedot taitavat yleensäkin olla vähän kankeita.

        Voin kokemuksesta sanoa, että 702 on kaikkea muuta kuin iso ja kömpelö... Tehoa ja vääntöä sen sijaan riittää vaikka muille jakaa... Myönnettäkööt, että hydrauliikka ei riitä paljon muuhun kuin kippikärrylle...

        Faktat puhukoot puolestaan:

        702:
        Pituus: 3.82 m
        Leveys (pienin raideleveys) : 1.9 m
        Kääntösäde : 3.8
        Teho: 56 kW (76 hv) DIN
        Vääntömomentti: 262 Nm / 20 r/s DIN

        502:
        Pituus: 3.55 m
        Leveys (pienin raideleveys) : 1.89 m
        Kääntösäde : 3.5 m
        Teho: 36 kW (49 hv) DIN
        Vääntömomentti: 170 Nm / 22 r/s DIN

        502 on vähän noin 27 senttiä lyhyempi... Ja noin sentin kapeampi. Ja kääntösäde on huikeat 30 senttiä lyhyempi!...

        Ainakaan minun mielestäni tuo kokoero ei ole mikään valintaperuste... Se kokoero kysymys perustuu enemmänkin mielikuvaan kuin mihinkään todelliseen.


      • mörkö
        V-702 kirjoitti:

        Ostin tuossa muutama päivä sitten Valmet 705:n kakkoskoneeksi...

        Oli kauppiaan kanssa vähän juttua vanhan seiskanollakakkosen myynnistä... Hän sanoi, että 502 on kysytympi malli, ja siksi 702 on vaikeampi myytävä, kuin 502. Käytännössä sen kyllä saa aina myytyä, mutta ihan samanlaista hintaa siitä ei kuulemma saa.

        Tämä ei sinänsä ollut mikään yllätys, sillä usein olen nähnyt, kun joku väittää 702:n olevan liian iso, ja ottavansa mieluummin 502:n...

        Koska minä olen kuitenkin vähän ajanut tuommoista seiskanollakakkosta, niin pidän tuota todella outona. 702 on ainakin minun mielestäni (ulkomitoiltaan) pieni ja ketterä kone. Ehkäpä neliveto malli on vähän kankeampi, mutta tuon ajan nelivedot taitavat yleensäkin olla vähän kankeita.

        Voin kokemuksesta sanoa, että 702 on kaikkea muuta kuin iso ja kömpelö... Tehoa ja vääntöä sen sijaan riittää vaikka muille jakaa... Myönnettäkööt, että hydrauliikka ei riitä paljon muuhun kuin kippikärrylle...

        Faktat puhukoot puolestaan:

        702:
        Pituus: 3.82 m
        Leveys (pienin raideleveys) : 1.9 m
        Kääntösäde : 3.8
        Teho: 56 kW (76 hv) DIN
        Vääntömomentti: 262 Nm / 20 r/s DIN

        502:
        Pituus: 3.55 m
        Leveys (pienin raideleveys) : 1.89 m
        Kääntösäde : 3.5 m
        Teho: 36 kW (49 hv) DIN
        Vääntömomentti: 170 Nm / 22 r/s DIN

        502 on vähän noin 27 senttiä lyhyempi... Ja noin sentin kapeampi. Ja kääntösäde on huikeat 30 senttiä lyhyempi!...

        Ainakaan minun mielestäni tuo kokoero ei ole mikään valintaperuste... Se kokoero kysymys perustuu enemmänkin mielikuvaan kuin mihinkään todelliseen.

        Ja ennekaikkea huomioon pitää näitä vertaillessa ottaa se, että pyöräkoko ja maavara on täysin eri luokkaa. Eikös 502:ssa ole vakiona 14.9x30 takakumit ja 702:ssa 16.9x34. Tuolla isommalla pyörällä mennään metsässä ihan toiseen malliin varsinkin, kun maavaraakin on enemmän. Lumessakin iso pyörä vetää paremmin.


    • Asko

      Kunnon peruskoneita:ford 10tai100-sarjaa,m-f 200-300-600-sarjaa.Lujia ja halvat osat.Tuohon hintaan ei kovin kaksista 4-vetoa saa(ehkä zetorin kuitenkin).Valmet 502 ja belarukset ovat romuja.

      • Jappe

        Vanhat fordit ei lähde käyntiin kun aurinko menee pilveen ja noissa massikoissa sellainen hydrauliikka että sitä on velipojan kanssa naurettu pienestä pitäen, samaten perkinsin surkeaa vääntöä. Fordi sinällään kova vetämään ja jos löytyy malli jonka moottori kunnossa, niin kyllä sellaisenkin ostaa voi. IH myös laite johon kannattaa tutustua, mutta noi massikat kannattaa kiertää kaukaa, niillä ajaa perusjuntti joka ei itsepäisyyttään suostu kokeilemaan parempaa. Valmet taas on tehty Suomen oloihin ja luotettava.


      • mörkö
        Jappe kirjoitti:

        Vanhat fordit ei lähde käyntiin kun aurinko menee pilveen ja noissa massikoissa sellainen hydrauliikka että sitä on velipojan kanssa naurettu pienestä pitäen, samaten perkinsin surkeaa vääntöä. Fordi sinällään kova vetämään ja jos löytyy malli jonka moottori kunnossa, niin kyllä sellaisenkin ostaa voi. IH myös laite johon kannattaa tutustua, mutta noi massikat kannattaa kiertää kaukaa, niillä ajaa perusjuntti joka ei itsepäisyyttään suostu kokeilemaan parempaa. Valmet taas on tehty Suomen oloihin ja luotettava.

        Oletkos ihan tosiaan ajanut samanikäisellä verkulla, voortilla ja valmetilla... taisi nuo hydrauliikka- ja vääntöasiat nyt pikkusen mennä sekaisin kuin ne entisen ukon puurot ja vellit...

        valmetissahan on nuo ergonomia-asiat huomioitu jo varhaisessa vaiheessa, mutta moottorit ja voimansiirto oli retuperällä niin kauan kunnes haettiin oppia itävallasta samoin kuin hydrauliikkaan ruotsista volvon traktoreista.

        Kyllä ihan varmaan pärjäät tuollaisella 60-80hp takatuupparilla pihahommissa ja pellolla, metsään laittaa ketjut, niin hyvin menee. Jos jotain sorakuormia tms. raskaampaa aiot vetää, niin sitten kannattaa katsella joku yli 100hv kone; tuossa teholuokassa takatuupparit erittäin edullisia ja vähän ajettuja joskin harvoin kaupan.


      • Jappe
        mörkö kirjoitti:

        Oletkos ihan tosiaan ajanut samanikäisellä verkulla, voortilla ja valmetilla... taisi nuo hydrauliikka- ja vääntöasiat nyt pikkusen mennä sekaisin kuin ne entisen ukon puurot ja vellit...

        valmetissahan on nuo ergonomia-asiat huomioitu jo varhaisessa vaiheessa, mutta moottorit ja voimansiirto oli retuperällä niin kauan kunnes haettiin oppia itävallasta samoin kuin hydrauliikkaan ruotsista volvon traktoreista.

        Kyllä ihan varmaan pärjäät tuollaisella 60-80hp takatuupparilla pihahommissa ja pellolla, metsään laittaa ketjut, niin hyvin menee. Jos jotain sorakuormia tms. raskaampaa aiot vetää, niin sitten kannattaa katsella joku yli 100hv kone; tuossa teholuokassa takatuupparit erittäin edullisia ja vähän ajettuja joskin harvoin kaupan.

        Kuule, sitä on tullut ajettua kaiken merkkisiä traktoreita ihan työkseni, joten tiedän mistä puhun. Ton hintaluokan massikat on just niitä missä nostolaitteet laskee ittekseen, kippi nousee kaasu pohjassa pikkuhiljaa ja muutenkin koko hydrauliikan hallinta on mitä on. Ja isoja juurikaskuormia ajaesssa Massikalla on se hauska kuunnella ylämäessä kun perkinsi hyytyy, saman kokoluokan valmet kun vetää ylös turbon iloisesti viheltäessä. Ei se verku urakointikäytössäkään koskaan mikään suosittu ole ollut, johtuen just noista ominaisuuksista. Ja kun tuo kaveri kun oli ostamassa alle 5000eur traktoria, niin sillä saa 100-sarjan verkun, ja niissä on kyllä ominaisuus mitä muissa merkeissä ei ole: Ohjaus vetelee koko ajan puolelta toiselle, joten jos tiellä haluaa pysyä niin ohjata saa kieli keskellä suuta.


      • mörkö
        Jappe kirjoitti:

        Kuule, sitä on tullut ajettua kaiken merkkisiä traktoreita ihan työkseni, joten tiedän mistä puhun. Ton hintaluokan massikat on just niitä missä nostolaitteet laskee ittekseen, kippi nousee kaasu pohjassa pikkuhiljaa ja muutenkin koko hydrauliikan hallinta on mitä on. Ja isoja juurikaskuormia ajaesssa Massikalla on se hauska kuunnella ylämäessä kun perkinsi hyytyy, saman kokoluokan valmet kun vetää ylös turbon iloisesti viheltäessä. Ei se verku urakointikäytössäkään koskaan mikään suosittu ole ollut, johtuen just noista ominaisuuksista. Ja kun tuo kaveri kun oli ostamassa alle 5000eur traktoria, niin sillä saa 100-sarjan verkun, ja niissä on kyllä ominaisuus mitä muissa merkeissä ei ole: Ohjaus vetelee koko ajan puolelta toiselle, joten jos tiellä haluaa pysyä niin ohjata saa kieli keskellä suuta.

        Että fundamentalistinen valametinmiäs. Antaa olla sitte tämän tässä. Ajakoon ittekukin millä tykkää...


      • ford
        Jappe kirjoitti:

        Vanhat fordit ei lähde käyntiin kun aurinko menee pilveen ja noissa massikoissa sellainen hydrauliikka että sitä on velipojan kanssa naurettu pienestä pitäen, samaten perkinsin surkeaa vääntöä. Fordi sinällään kova vetämään ja jos löytyy malli jonka moottori kunnossa, niin kyllä sellaisenkin ostaa voi. IH myös laite johon kannattaa tutustua, mutta noi massikat kannattaa kiertää kaukaa, niillä ajaa perusjuntti joka ei itsepäisyyttään suostu kokeilemaan parempaa. Valmet taas on tehty Suomen oloihin ja luotettava.

        jappe sinulle tiedoksi että tallissani
        on fordi se lähtee pikkupakkasellakin lois-
        tavasti käyntiin. ikää 38v. malli 4000 3syl.
        ja siis 1966.


      • "Harrastelijaviljelijä...
        Jappe kirjoitti:

        Kuule, sitä on tullut ajettua kaiken merkkisiä traktoreita ihan työkseni, joten tiedän mistä puhun. Ton hintaluokan massikat on just niitä missä nostolaitteet laskee ittekseen, kippi nousee kaasu pohjassa pikkuhiljaa ja muutenkin koko hydrauliikan hallinta on mitä on. Ja isoja juurikaskuormia ajaesssa Massikalla on se hauska kuunnella ylämäessä kun perkinsi hyytyy, saman kokoluokan valmet kun vetää ylös turbon iloisesti viheltäessä. Ei se verku urakointikäytössäkään koskaan mikään suosittu ole ollut, johtuen just noista ominaisuuksista. Ja kun tuo kaveri kun oli ostamassa alle 5000eur traktoria, niin sillä saa 100-sarjan verkun, ja niissä on kyllä ominaisuus mitä muissa merkeissä ei ole: Ohjaus vetelee koko ajan puolelta toiselle, joten jos tiellä haluaa pysyä niin ohjata saa kieli keskellä suuta.

        Perkinsin vääntö on huono ? Vastaavan tehoiseen
        Valmettiin verrattuna(702)MF-590 Perkins vääntää
        paremmin(A-4 248). Hydrauliikka on samanikäisissä
        Massikoissa(-70 luku)valovuoden edellä Massikoissa. Massikassa on erill. ohjaushydrauliikka. Ulkop.hydrauliikan hallinta-
        venttiilit, jotka ovat riippumattomia nostolait-
        teesta(multipower,suurtehopumppu), hydr.voimanuloston kytkin.(Itse omistan MF-135 MP
        ja MF-590 MP traktorit)


      • xxx
        "Harrastelijaviljelijä... kirjoitti:

        Perkinsin vääntö on huono ? Vastaavan tehoiseen
        Valmettiin verrattuna(702)MF-590 Perkins vääntää
        paremmin(A-4 248). Hydrauliikka on samanikäisissä
        Massikoissa(-70 luku)valovuoden edellä Massikoissa. Massikassa on erill. ohjaushydrauliikka. Ulkop.hydrauliikan hallinta-
        venttiilit, jotka ovat riippumattomia nostolait-
        teesta(multipower,suurtehopumppu), hydr.voimanuloston kytkin.(Itse omistan MF-135 MP
        ja MF-590 MP traktorit)

        590 massikka on sellainen puukenkä, ettei sillä ole traktorin kanssa mitään tekemistä. Voi jeesus sitä ulkonäköäkin jo... ja kömpelö kun perkele... kippaaminenkin on noilla 70-luvun massikoilla urheilusuoritus: ensin vipuja vähän joka asentoon ja sitten perkinsi huutamaan kuolemaa, toivoten että josko se lava nousisi... Ja lopuksi vivut takaisin tiettyihin asentoihin ettei pumppu pala... vertaapa vaikka johonkin natikkaan tai valluun, on sentään hydraulilohkoille oma keppi ettei tarvi niitä nostolaitteen keppejä hämmennellä.


      • jarrumies
        "Harrastelijaviljelijä... kirjoitti:

        Perkinsin vääntö on huono ? Vastaavan tehoiseen
        Valmettiin verrattuna(702)MF-590 Perkins vääntää
        paremmin(A-4 248). Hydrauliikka on samanikäisissä
        Massikoissa(-70 luku)valovuoden edellä Massikoissa. Massikassa on erill. ohjaushydrauliikka. Ulkop.hydrauliikan hallinta-
        venttiilit, jotka ovat riippumattomia nostolait-
        teesta(multipower,suurtehopumppu), hydr.voimanuloston kytkin.(Itse omistan MF-135 MP
        ja MF-590 MP traktorit)

        Vakolan mukaan moottorin kierrosnopeuden vähenemistä vastaava vääntömomentin kasvu ilmaisee moottorin sitkeyden. Mitä enemmän vääntömomentti kasvaa kierrosnopeuden vähetessä sitä sitkeämpi moottori on. Sitkeän moottorin etuna on pienempi vaihtamistarve kuormituksen suurentuessa. Kun moottorin nopeus vähenee suurimman tehon kohdalta 20--40%, vääntömomentin kasvun pitäisi olla yli 15%, jotta sitkeys olisi hyvä. Jos kasvu on 10--15% sitkeys on keskinkertainen ja jos momentin kasvu on vähemmän, kuin 10%, sitkeys on huono. Tässä testissä paras oli Belarus MTZ 800 21,2%:lla. Valmet 702 18,3% Fiat 780 15,8% MF 590 15,2% Ford 6700 14,5% Zetor 8011 14,2 Jotenka puolueeton elin on todennut Valmet 702:n moottorin (411B73)sitkeämmäksi, kuin MF 590:n (Perkins A4.248)koneen.


      • xxx
        jarrumies kirjoitti:

        Vakolan mukaan moottorin kierrosnopeuden vähenemistä vastaava vääntömomentin kasvu ilmaisee moottorin sitkeyden. Mitä enemmän vääntömomentti kasvaa kierrosnopeuden vähetessä sitä sitkeämpi moottori on. Sitkeän moottorin etuna on pienempi vaihtamistarve kuormituksen suurentuessa. Kun moottorin nopeus vähenee suurimman tehon kohdalta 20--40%, vääntömomentin kasvun pitäisi olla yli 15%, jotta sitkeys olisi hyvä. Jos kasvu on 10--15% sitkeys on keskinkertainen ja jos momentin kasvu on vähemmän, kuin 10%, sitkeys on huono. Tässä testissä paras oli Belarus MTZ 800 21,2%:lla. Valmet 702 18,3% Fiat 780 15,8% MF 590 15,2% Ford 6700 14,5% Zetor 8011 14,2 Jotenka puolueeton elin on todennut Valmet 702:n moottorin (411B73)sitkeämmäksi, kuin MF 590:n (Perkins A4.248)koneen.

        Että näin.


      • "Harrastelijaviljelijä...
        xxx kirjoitti:

        590 massikka on sellainen puukenkä, ettei sillä ole traktorin kanssa mitään tekemistä. Voi jeesus sitä ulkonäköäkin jo... ja kömpelö kun perkele... kippaaminenkin on noilla 70-luvun massikoilla urheilusuoritus: ensin vipuja vähän joka asentoon ja sitten perkinsi huutamaan kuolemaa, toivoten että josko se lava nousisi... Ja lopuksi vivut takaisin tiettyihin asentoihin ettei pumppu pala... vertaapa vaikka johonkin natikkaan tai valluun, on sentään hydraulilohkoille oma keppi ettei tarvi niitä nostolaitteen keppejä hämmennellä.

        Vai on ulkonäöllä merkitystä traktorin työsken-
        telyominaisuuksiin!!! En ymmärrä, mikä ihmeen
        urheilusuoritus MF-590:lla perävaunun kipin
        käyttö on. Minun massikassa on 2kpl ulkop.hydr.
        hallintaventtiileitä, täysin riippumattomia
        nostolaitteen pumpusta(erill. suurtehopumppu),
        kippi nousee aivan riittävällä nopudella. Köm-
        pelyyteen liittyen et ilmeisesti ole ajanut
        metriäkään 500-sarjan massikalla.


      • mörkö
        xxx kirjoitti:

        Että näin.

        ...ja viiatissa on sitten sitkeästi vääntävä kone... juuhuu. Kyllä numeroilla voidaan näyttää mitä tahansa testituloksia, mutta pitäisi ottaa huomioon myös eräitä muita asioita, jotka vaikuttavat liikkumiseen, kuten välityssuhde, nopeus (liike-energia) ja koneen paino. Ne vaikuttaa aika mittavasti varsinkin subjektiiviseen tulokseen...

        Kyllä se kuulkaa on niin, että ajakoon ittekukin ihan millä lystää ja parhaiten kykenee. Ja mitä useampia koneita eri malleja ja merkkejä käy kokeilemassa, niin syntyy jonkinlainen kuva objektiivisesta totuudesta, jos semmosta onkaan.
        Ja ennekaikkea pitää kokeilla myös yksilöä, joka on reilusti yli sen oman budjetin, koska siitä saa hyvän referenssin halvemman koneen arvosteluun.

        Minä olen puhunut ja lähden nyt reissuun; kiitos ja näkemiin tälle hiekkalaatikolle.


      • tompula
        "Harrastelijaviljelijä... kirjoitti:

        Perkinsin vääntö on huono ? Vastaavan tehoiseen
        Valmettiin verrattuna(702)MF-590 Perkins vääntää
        paremmin(A-4 248). Hydrauliikka on samanikäisissä
        Massikoissa(-70 luku)valovuoden edellä Massikoissa. Massikassa on erill. ohjaushydrauliikka. Ulkop.hydrauliikan hallinta-
        venttiilit, jotka ovat riippumattomia nostolait-
        teesta(multipower,suurtehopumppu), hydr.voimanuloston kytkin.(Itse omistan MF-135 MP
        ja MF-590 MP traktorit)

        Mitä oot noin muuten tykännyt ferkusta, olen vähän mietiskellyt hankkimista joko MF135 tai DB 880 ( eli pikkutraktoria enemmällä kuin 6 vaihteella )


    • saatavilla

      belarus ei. zetor ennen kuin ursus. kompuraa
      et tarvitse traktorissa. osta sellainen erikseen.
      valmet ok. mf ok. ford ok. hyviä peruskoneita.
      4veto ei kuvailemassasi käytössä pääse oikeuksiin
      jos talvikäyttöä ketjut vetopyöriin.
      valmetissa 502, mf 165, fordissa 4000 näitä
      malleja ollut jostain 1970 alun siitä puoliväliin
      hyttehin tullut myös lämmityslaitteet.
      itselläni on kaikista käyttökokemusta.
      kaippa tuosta jotain tolkkua saa.

      • Naapuri vaan

        Ei tuo naapuri tuossa ainakaan ole Ursuksestaan kompuraa pois ottanut. 7,3m:n perävaunu pysähtyy täydessä viljakuormassakin moitteetta! Plussaa on jos kompura on traktorissa. Pientä letkunpätkää pitää mukana, niin ilmatäydennystä saa aika pian renkaisiinkin!


      • Maono
        Naapuri vaan kirjoitti:

        Ei tuo naapuri tuossa ainakaan ole Ursuksestaan kompuraa pois ottanut. 7,3m:n perävaunu pysähtyy täydessä viljakuormassakin moitteetta! Plussaa on jos kompura on traktorissa. Pientä letkunpätkää pitää mukana, niin ilmatäydennystä saa aika pian renkaisiinkin!

        Kompura ainakii vanhemmiten siitä raktorikuskista tulee.jos raktorina on vaikka pelarus.


    • mbe

      Tuolta löytyy malleja ja niiden ominaisuuksia. Jos vanhempaa nelivetoa havittelet,listaan ilman muuta fiat. On peruskone ja oikea neliveto. Varaosia ja osaavaa huoltoa löytyy koko suomesta.

      http://www.konedata.net/Traktorit/traktorit.htm

    • Pikkujussi

      Alkaa vaikuttaa siltä, että se neliveto tosiaan on turha minun käytössäni. Kun se lisäksi kasvattaa kääntöympyrää, olen päättänyt unohtaa nelivedot.

      Etukuormaaja on meillä ihan välttämätön - tai eihän se välttämätön, muttei meidän kannata traktoria ostaa ilman sitä. Suurin osa vanhoista peleistä myydään kuin ilman etukuormaajaa. Millainen homma etukuormaaja on asentaa, ja löytyykö niitä käytettyinä kohtuulliseen hintaan. Uudet ovat selvästi ulkona budjetistani, mutta jos käytettynä löytyy ja asentaminen onnistuu, niin käytettyjen traktorien valikoima lisääntyy hurjasti.

      Kiitos hyvistä linkeistä, jotka olivat erittäin käyttökelpoisia. Dunkel-sivut lisäsivät traktorikuumettani entisestään - jos se nyt ylipäätään on mahdollista :)

      • mörkö

        Kuormaaja käytettynä on useimmiten pelkkää romua, poikkeuksikin tietysti on, mutta ei ihan äkkiä tule mileleen miksi joku myisi kuormaajan irrallaan... Kyllä se traktorissa kiinni oleva on helpompi vaihtoehto. Ja ainahan sitä voi kuormaajallista tarktoria ostaessa tingata sillä argumentilla, että etupää on nivelistä ja puslista väljä. Kauhat ei sitten kanssa ole mitään ihan halpoja kapistuksia, ja tarjonta on vähintäänkin kirjava.


      • Jappe
        mörkö kirjoitti:

        Kuormaaja käytettynä on useimmiten pelkkää romua, poikkeuksikin tietysti on, mutta ei ihan äkkiä tule mileleen miksi joku myisi kuormaajan irrallaan... Kyllä se traktorissa kiinni oleva on helpompi vaihtoehto. Ja ainahan sitä voi kuormaajallista tarktoria ostaessa tingata sillä argumentilla, että etupää on nivelistä ja puslista väljä. Kauhat ei sitten kanssa ole mitään ihan halpoja kapistuksia, ja tarjonta on vähintäänkin kirjava.

        Nyt olen mörkön kanssa samaa mieltä. Ei vanhaa kuormaajaa tahdo enää ehjänä löytää. Kyllä niissä vanhoissakin vehkeissä niitä jameksia ja valtroja ym. kiinni on aika runsaasti sentään, ei kun kattelemaan myynti-ilmoituksia ja traktoriliikkeiden takapihoja...


      • -Kari-
        Jappe kirjoitti:

        Nyt olen mörkön kanssa samaa mieltä. Ei vanhaa kuormaajaa tahdo enää ehjänä löytää. Kyllä niissä vanhoissakin vehkeissä niitä jameksia ja valtroja ym. kiinni on aika runsaasti sentään, ei kun kattelemaan myynti-ilmoituksia ja traktoriliikkeiden takapihoja...

        hän se on kuin edellä on mainittu.

        Tuon oman näkökulman mukaan. Mielestäni pienemmät traktorit kuormaimet ovat paremmassa kunnossa kuin sarjassa seuraavana kokoluokkana olevat. Joku väitti täällä taannoin että 50hv koneet ovat aivan liian pieniä etukuormain käyttöön. Ei minulla IH434 -66 ja quicke kanssa ole ollut mitään ongelmia. Millon on nosteltu maata kärryyn, tuotu ikkunasta takkaa ja laskettu kaivonrenkaita. Taka painoa pitää olla ettei kippaa ja saa peruutetuksi ylämäkeen, mutta kun tämän tiedosta ei ole ongelmia. Alla linkki josta saat lisää vettä myllyysi Pukkujussi.

        http://www.geocities.com/kari_westerholm/


      • -Kari-
        -Kari- kirjoitti:

        hän se on kuin edellä on mainittu.

        Tuon oman näkökulman mukaan. Mielestäni pienemmät traktorit kuormaimet ovat paremmassa kunnossa kuin sarjassa seuraavana kokoluokkana olevat. Joku väitti täällä taannoin että 50hv koneet ovat aivan liian pieniä etukuormain käyttöön. Ei minulla IH434 -66 ja quicke kanssa ole ollut mitään ongelmia. Millon on nosteltu maata kärryyn, tuotu ikkunasta takkaa ja laskettu kaivonrenkaita. Taka painoa pitää olla ettei kippaa ja saa peruutetuksi ylämäkeen, mutta kun tämän tiedosta ei ole ongelmia. Alla linkki josta saat lisää vettä myllyysi Pukkujussi.

        http://www.geocities.com/kari_westerholm/

        Mitään hameväkeä ei sitten ruveta kuulustelemaan konehankinnoissa. Se on katsos niin, että harraste traktoriton mies on kuin peilitön nainen!


      • Pikkujussi
        -Kari- kirjoitti:

        Mitään hameväkeä ei sitten ruveta kuulustelemaan konehankinnoissa. Se on katsos niin, että harraste traktoriton mies on kuin peilitön nainen!

        Ikävä kyllä hameväen ääntä on nyt kuunneltava. Traktorin ostoa varten kun pitäisi tuo vaimon auto myydä pois :)

        Haku Keltaisesta pörssistä tuotti aika paljon vaihtoehtoja, jotka osuvat haluamaani haarukkaan. Tuossa kirjoitettiin, ettei 5000:lla saa kunnon traktoria. Olen siinä käsityksessä, että kyse on ennemminkin siitä, miten "toimiva" määritellään. Harrastushommiin riittää vähempikin, eikä esimerkiksi hytin mukavuudelta vaadita liikoja.

        Näyttää noita Valmetin 502:akin olevan haluamassani hintahaarukassa. Lienevätkö sitten niin huonossa kunnossa, vai miksi ovat noin halpoja? Tarkennan vielä, että hakualueeni on Itä-Suomi (Etelä- ja Pohjois-Karjala, Etelä-Savo ja Kymenlaakso). Ehkä ruuhkasuomessa traktoritkin maksavat enemmän? Erityisesti tuolta Joensuu-Mikkeli-Savonlinna-seudulta näyttää löytyvän kohtuuhintaisia vehkeitä.


    • mtz

      Osta vaan neliveto belkku etukuormaimella!
      Kokemusta n. 4000h maatalouskäytössä!
      Hyvä linkki agrikymi.fi/vaihtokoneet

      • mtz

        käytät meikäläisen nimimerkkiä,


    • rattorimies

      Älä haaveilekkaan Valmet 502 traktoria niin vaatimattomalla hinnalla, jota esität. Se on yksi kysytyinpiä traktoreita, romut maksaa 4000, etukuormaaja 1000, eikä tuontasoisia vielä uskalla maantielle viedä. Remontointi tekee 1300 ja sitten mennään jälleen yksi sukupolvi eteenpäin. Itse entisöin tätä tarkoitusta varten valmet 565 (1966-68) jollekin joka haluaa ostaa.
      Tuskin ehtiin sinun tarpeisiin, mutta ei sillä niin väliä koko ajan ostajat kärkkyy milloin kone valmistuu.

    • pena

      Kyllä kallistuisin johonkin fordiin massikkaan tai fiattiin. peruskoneita , kestäviä murikoita ja saa suht edullisesti. esim ford 5600 oiva peli moneen hommaan tia jos löytyy niin 6600 vielä parempi. hytti aikaisekseen huippu.

    • akselsson

      et saa juuri minkäänlaista traktoria katso vaikka traktori liikkeistä tai yleensä alan julkaisuista...

      • Viki

        Tässä vähän listaa siitä mitä viidellä tonnilla saa, hakua tehty 4-6 tonnin välille, siis huomioiden normaalit tinkivarat:

        Kitee LEYLAND 272 -78, Sukkela 2100 -etukuormaaja, ketjut, lumilinko, h. 5500 e , puh. 013-423635, 0400-372654, Kitee, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 5500 08.10.2004 klo 03:32

        Isojoki DAWID BROWN -78, aj. 3440 h, etukuormaaja, ketjut, uusi limilinko, kärryt, aurat, äes, perälevy, istutuskone, h. 6000 e , puh. 06-2631207, Isojoki, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 6000 29.09.2004 klo 18:33

        Kuopio VALMET 702 S TURBO -78, Valtra-etukuormaaja, hyväkunt., h. 6000 e , puh. 040-7208134, Kuopio, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 6000 28.09.2004 klo 11:36

        Alavus VALMET 703 -78, etukuormaaja, hydr. kauhankääntö, pikak., lumikauha, hyvä kunto, h. 6000 e , puh. 0400-297445, Alavus, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 6000 17.10.2004 klo 17:48

        Mikkeli ZETOR 5711 -74, turvaohjaamo. Ohjaustehostin, lohkolämmitin, etukuormaaja, hiekkapuhallettu ja maalttu sisältä ja päältä. Hyvä peli vielä vuosiksi. Puh. iltaisin. kuljetus järjestyy. Tee tarjous? H. 4000 e , puh. 015-213215, 0400-254852, [email protected], Mikkeli, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 4000 13.10.2004 klo 09:57

        Kuopio FORD 4550 TEOLLISUUSTRAKTORI -75, tarpeettomana, umpiohj., 2-toiminen etukuormaaja kauhalla ja trukkipiikeillä. Tartu tilaisuuteen, hinta sis. alv. H. 5900 e , puh. 0440-310353, Kuopio, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 5900 12.10.2004 klo 11:30

        Mouhijärvi FORD 5000 -78, Hara-hytti, Vilske 1000 -etukuormaaja, rekisterissä, hyväkuntoinen. Kuva Pörssin nettisivuilla. H. 5500 e , puh. 040-5281474, Mouhijärvi, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 5500 10.10.2004 klo 20:08

        Multia MASSEY FERGUSON 188-8 RV 4X4 2450 -76, 4.6 koneella, Multipower, etukuormaaja James, 2 renkaat, siistikunt., h. 6000 e / vaihto pienempään., puh. 050-3475962, Multia, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 6000 07.10.2004 klo 17:05

        Vaasa MASSEY-FERGUSON 175S-70, hyvin toimiva ja vahva traktori, vanha mutta ei ole paha, Ålö pikavik 2000 etukuormaaja, ohj.teh., koeajaa ja ihastuu. H. 4100 e , puh. 050-5901962, [email protected], Vaasa, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 4100 05.10.2004 klo 22:35

        Vantaa VALMET 502, -72. Ajettu 5000 h. Etukuormaaja, lumi ja maakauha. Takapaino, nastarenkaat, lohkolämmitin. Taakse Muko-harjalaite. Kone rekisterissä. H. 5700 e , puh. 040-8334089, Vantaa, osasto: Traktorit ja


      • Viki
        Viki kirjoitti:

        Tässä vähän listaa siitä mitä viidellä tonnilla saa, hakua tehty 4-6 tonnin välille, siis huomioiden normaalit tinkivarat:

        Kitee LEYLAND 272 -78, Sukkela 2100 -etukuormaaja, ketjut, lumilinko, h. 5500 e , puh. 013-423635, 0400-372654, Kitee, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 5500 08.10.2004 klo 03:32

        Isojoki DAWID BROWN -78, aj. 3440 h, etukuormaaja, ketjut, uusi limilinko, kärryt, aurat, äes, perälevy, istutuskone, h. 6000 e , puh. 06-2631207, Isojoki, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 6000 29.09.2004 klo 18:33

        Kuopio VALMET 702 S TURBO -78, Valtra-etukuormaaja, hyväkunt., h. 6000 e , puh. 040-7208134, Kuopio, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 6000 28.09.2004 klo 11:36

        Alavus VALMET 703 -78, etukuormaaja, hydr. kauhankääntö, pikak., lumikauha, hyvä kunto, h. 6000 e , puh. 0400-297445, Alavus, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 6000 17.10.2004 klo 17:48

        Mikkeli ZETOR 5711 -74, turvaohjaamo. Ohjaustehostin, lohkolämmitin, etukuormaaja, hiekkapuhallettu ja maalttu sisältä ja päältä. Hyvä peli vielä vuosiksi. Puh. iltaisin. kuljetus järjestyy. Tee tarjous? H. 4000 e , puh. 015-213215, 0400-254852, [email protected], Mikkeli, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 4000 13.10.2004 klo 09:57

        Kuopio FORD 4550 TEOLLISUUSTRAKTORI -75, tarpeettomana, umpiohj., 2-toiminen etukuormaaja kauhalla ja trukkipiikeillä. Tartu tilaisuuteen, hinta sis. alv. H. 5900 e , puh. 0440-310353, Kuopio, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 5900 12.10.2004 klo 11:30

        Mouhijärvi FORD 5000 -78, Hara-hytti, Vilske 1000 -etukuormaaja, rekisterissä, hyväkuntoinen. Kuva Pörssin nettisivuilla. H. 5500 e , puh. 040-5281474, Mouhijärvi, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 5500 10.10.2004 klo 20:08

        Multia MASSEY FERGUSON 188-8 RV 4X4 2450 -76, 4.6 koneella, Multipower, etukuormaaja James, 2 renkaat, siistikunt., h. 6000 e / vaihto pienempään., puh. 050-3475962, Multia, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 6000 07.10.2004 klo 17:05

        Vaasa MASSEY-FERGUSON 175S-70, hyvin toimiva ja vahva traktori, vanha mutta ei ole paha, Ålö pikavik 2000 etukuormaaja, ohj.teh., koeajaa ja ihastuu. H. 4100 e , puh. 050-5901962, [email protected], Vaasa, osasto: Traktorit ja lisälaitteet 4100 05.10.2004 klo 22:35

        Vantaa VALMET 502, -72. Ajettu 5000 h. Etukuormaaja, lumi ja maakauha. Takapaino, nastarenkaat, lohkolämmitin. Taakse Muko-harjalaite. Kone rekisterissä. H. 5700 e , puh. 040-8334089, Vantaa, osasto: Traktorit ja

        Lukaisin tuon oman sepustukseni jälkeen viestisi, ja tälläinen vielä sieltä alueelta.

        Punkaharju MASSEY FERGUSON 188 MULTIPOWER, -75, etukuormain lumi- ja sorakauhalla, ketjut, vannepainot, h. 4400 e , puh. 050-5314345, [email protected], Punkaharju, osasto: Traktorit ja lisälaitteet

        Haku oli siis tehty traktoreista, joissa on etukuormaaja. Ilman sitä tietysti valikoima kasvaa.

        Se nyt on suhteellista, jos joku meitä fiksumpi pitää kaikkia tuon hintaluokan traktoreita romuina. Itsellä MF 165MP, se on meluisa, Palmun koppi on ahdas, ja maantieajettavuus oli huono.

        Hyviä puolia on perskinssin moottori, vetovastussäädön toiminta hydrauliikassa, ja kaikenpuoleinen luotettavuus, osien hinta ja saatavuus (eniten myyty traktorimalli Suomessa). Siis tyypillinen englantilainen työkalu. Vaihteisto on huomattavasti parempi kuin saman ikäluokan Valmeteissa. MP on plussaa, maantienopeus on hyvä.
        Ajettavuus parani huomattavasti kun vaihdoin kaikki pallonivelet ohjaussysteemistä (vajaa parikymppiä kappale), ei vaeltele enää, ajettavuus kuten saman ikäluokan Valmeteilla mutta vanha kolmevitonen oli parempi ajaa maantiellä.

        Tuossa edellisessä listassa näytti olevan 702S vallu, sellaisella ajelin aikoinaan ja tehoa oli kokoisekseen traktoriksi tosi hyvin. Miten lie tuon turbollisen kestävyys verrattuna normaaliin?


    • 4610

      Ostin vastaavaan käyttöön takapotku Ford 4610 vm-83 ajettu 3465h ja takarenkaat olivat uudet etuset ostin itse. Maksamaan jouduin 4700€.
      Aiemmin oli Valmet 502 joka sekin oli helppo myydä eteen päin.
      Mutta täytyy vain todeta, että ennakkoluulot Fordia kohtaan kyllä hävisivät ensimmäisenä linkouspäivänä jolloin sattui olemaan vielä jonkinverran pakkasta.
      Totuus on että Fordin tekniikka on sukupolven edellä Vallua.
      Tosi kätevä vaihteisto yhdistettynä kytkimestä riippumattomaan voiman ulosottoon tekee Fordista kyllä mainion linkoustraktorin.
      Ohjaamo on myös eri sukupolvea verrattuna Valluun ja kun tehoakin on tarjolla huomattavsti enempi kuin Vallussa niin minusta tuli tyytyväinen traktorimies mielestäni pienillä kustannuksilla.

      • Repe

        Sukupolven edellä... Kuule, oiskohan toi 502 kymmenisen vuotta vanhempi sitä sun voortias, eli se siitä edistyksestä... Vertaa sitä SAMAN ikäiseen valluun, niin voorti onnettomine rattivaihteineen ja sekuraohjaamoineen on aika lelu johonkin 604 turboon tai volvo bm valmettiin verrattuna, tiedän vain kun molemmat löytyy naapurista... Toi sun vertaukses oli kuin olis verrannut 1. ja 3. sukupolven vw golfia keskenään.


      • Kuultu on
        Repe kirjoitti:

        Sukupolven edellä... Kuule, oiskohan toi 502 kymmenisen vuotta vanhempi sitä sun voortias, eli se siitä edistyksestä... Vertaa sitä SAMAN ikäiseen valluun, niin voorti onnettomine rattivaihteineen ja sekuraohjaamoineen on aika lelu johonkin 604 turboon tai volvo bm valmettiin verrattuna, tiedän vain kun molemmat löytyy naapurista... Toi sun vertaukses oli kuin olis verrannut 1. ja 3. sukupolven vw golfia keskenään.

        Jos Vallun vuosimalli on -82 ja Fordin -83, niin oman matematiikkani mukaan eroa on yksi (1) vuosi.
        Kokenus ei perustu mihinkään naapurilta nähtyyn vaan nimenomaan omaan kokemukseen.
        Oletko kuullut koskaan Ford ohjaamosta--------- traktorissani on sellainen.
        Rattivaihde on omasta mielestäni tosi kätevä ja kun kertojakin löytyy ratista voidaan sitä verrata nyky traktorien suunnan vaihtajaan.
        Edelleen pysyn käsityksessäni, että kyseiset traktorit ovat aivan eri luokassa.


      • Repe
        Kuultu on kirjoitti:

        Jos Vallun vuosimalli on -82 ja Fordin -83, niin oman matematiikkani mukaan eroa on yksi (1) vuosi.
        Kokenus ei perustu mihinkään naapurilta nähtyyn vaan nimenomaan omaan kokemukseen.
        Oletko kuullut koskaan Ford ohjaamosta--------- traktorissani on sellainen.
        Rattivaihde on omasta mielestäni tosi kätevä ja kun kertojakin löytyy ratista voidaan sitä verrata nyky traktorien suunnan vaihtajaan.
        Edelleen pysyn käsityksessäni, että kyseiset traktorit ovat aivan eri luokassa.

        Et nyt tajunnut ideaa... 502 suunniteltiin vuonna -71, joten vallu jota sinun pitää verrata tuon ikäiseen Fordiisi on juuri tuo 80-luvun alkupuolella suunniteltu punainen mallisarja, ja se nyt on 4610:ä edistyneempi. 502 paini aikoinaan 4000 kanssa samassa aikakaudessa. Kyse on siis eri sukupolvista, en minäkään ala vertaamaan Valtran Sigmapoweria mihinkään 80-luvun TW-Fordiin. Ja se kumpi ohjaamo koneessasi on ei paljoa merkitse, ei se voortin oma juuri sekurasta eroa, ainakaan positiivisesti. Ja mitä rattivaihteeseen tulee, ei ole oikean käden lattiavaihteistoa voittanutta, jos se olisi ollut hyvä systeemi niin kaikissa traktoreissa olisi nykyään sellaiset. Ja naapuri viittaus johtuu siitä että kyseiset koneet löytyy sieltä, itselläni varmasti viljelijänä enemmän kokemusta eri traktoreista kuin sinulla harrastelija, itsellä nyt vaan sattuu olemaan isomman kokoluokan vallut, joten niitä ei nyt voi verrata tässä keskustelussä mihinkään.


      • 4610
        Repe kirjoitti:

        Et nyt tajunnut ideaa... 502 suunniteltiin vuonna -71, joten vallu jota sinun pitää verrata tuon ikäiseen Fordiisi on juuri tuo 80-luvun alkupuolella suunniteltu punainen mallisarja, ja se nyt on 4610:ä edistyneempi. 502 paini aikoinaan 4000 kanssa samassa aikakaudessa. Kyse on siis eri sukupolvista, en minäkään ala vertaamaan Valtran Sigmapoweria mihinkään 80-luvun TW-Fordiin. Ja se kumpi ohjaamo koneessasi on ei paljoa merkitse, ei se voortin oma juuri sekurasta eroa, ainakaan positiivisesti. Ja mitä rattivaihteeseen tulee, ei ole oikean käden lattiavaihteistoa voittanutta, jos se olisi ollut hyvä systeemi niin kaikissa traktoreissa olisi nykyään sellaiset. Ja naapuri viittaus johtuu siitä että kyseiset koneet löytyy sieltä, itselläni varmasti viljelijänä enemmän kokemusta eri traktoreista kuin sinulla harrastelija, itsellä nyt vaan sattuu olemaan isomman kokoluokan vallut, joten niitä ei nyt voi verrata tässä keskustelussä mihinkään.

        Kun verrataan kahta hintaluokan alle 5000€ traktoria niin miksi ei saa verrata suunnittelu sukuopolven edellä olevaa traktoria vanhempaa tekniikkaa olevaan saman hintaluokan traktoriin.
        Loogisen ennakko luulottoman ajatusmaailman omaavat ihmiset tekevät yleensä juuri näin.
        Itseasiassa suomekielinen sanavastine ihmiselle joka ostaa korkealla hinnalla huonoa tavaraa kun samalla hinnalla on tarjolla hyvääkin on HÖLMÖ.


      • Repe
        4610 kirjoitti:

        Kun verrataan kahta hintaluokan alle 5000€ traktoria niin miksi ei saa verrata suunnittelu sukuopolven edellä olevaa traktoria vanhempaa tekniikkaa olevaan saman hintaluokan traktoriin.
        Loogisen ennakko luulottoman ajatusmaailman omaavat ihmiset tekevät yleensä juuri näin.
        Itseasiassa suomekielinen sanavastine ihmiselle joka ostaa korkealla hinnalla huonoa tavaraa kun samalla hinnalla on tarjolla hyvääkin on HÖLMÖ.

        No eikäs se sitten kerro jotain vallun laadusta jos kerran 502:sen hinnalla saa uudempia voorteja... Niinhän sitä saa vanhan audinkin hinnalla uuden ladan, mutta kyllä se silti jää ostamatta. Ja tosta 4610 voi sanoa että on se aika lelu vanhoihin kunnon 4000 ym. voorteihin nähden.


      • 4610
        Repe kirjoitti:

        No eikäs se sitten kerro jotain vallun laadusta jos kerran 502:sen hinnalla saa uudempia voorteja... Niinhän sitä saa vanhan audinkin hinnalla uuden ladan, mutta kyllä se silti jää ostamatta. Ja tosta 4610 voi sanoa että on se aika lelu vanhoihin kunnon 4000 ym. voorteihin nähden.

        Jos Vallun (502) laadusta kertoo se, että ainakaan omassa kevyessä käytössä mm. kytkin hajosi alle 3000h ja vaihtoon johtanut vika koneen loppuminen alle 6000h on laatua, niin käsityshän se on sekin.
        Ainakin tähän saakka on Fordi ollut halvasta hinnastaan huolimatta luksusta Valluun verrattuna.
        Yksikään ominaisuus ei häpeä tippaakaan saman hintaluokan 502 Valmetille. Mitä koneeseen tulee niin lienee aika tarkkaan sama kuin 4000:ssa.
        Mutta jos joku tulee onnelliseksi ainoastaan tietystä merkistä niin toki se heille suotakoon.
        Keskustelun avannut kuitenkin haki ennakko luulottomasti hyvää pakettia alle 5000€ hintaluokkaan ja koska koin onnistuneeni samaisessa haussa niin katsoin okeudekseni tuoda sen myöskin julki.


      • Repe
        4610 kirjoitti:

        Jos Vallun (502) laadusta kertoo se, että ainakaan omassa kevyessä käytössä mm. kytkin hajosi alle 3000h ja vaihtoon johtanut vika koneen loppuminen alle 6000h on laatua, niin käsityshän se on sekin.
        Ainakin tähän saakka on Fordi ollut halvasta hinnastaan huolimatta luksusta Valluun verrattuna.
        Yksikään ominaisuus ei häpeä tippaakaan saman hintaluokan 502 Valmetille. Mitä koneeseen tulee niin lienee aika tarkkaan sama kuin 4000:ssa.
        Mutta jos joku tulee onnelliseksi ainoastaan tietystä merkistä niin toki se heille suotakoon.
        Keskustelun avannut kuitenkin haki ennakko luulottomasti hyvää pakettia alle 5000€ hintaluokkaan ja koska koin onnistuneeni samaisessa haussa niin katsoin okeudekseni tuoda sen myöskin julki.

        Saahan nuo molemmat, koneen ja kytkimen rikki alle 2000h jollei osaa käyttää niitä. Kummasti vaan valmetit muilla on kestänyt, urakointikäytössäkin niillä ajetaan järjettömiä tuntimääriä, jopa 502:sella joka on aika suosittu kiinteistön hoidossa vieläkin. Ja vertaa vieläkin sitä 4610 esim. 604:seen valluun, vaikka se kalliimpi onkin, minkä sille voi jos samanikäiset ja samansukupolven traktorit maksavat eri hintoja, laadusta on aina saaanut maksaa.


      • Ari
        Repe kirjoitti:

        Et nyt tajunnut ideaa... 502 suunniteltiin vuonna -71, joten vallu jota sinun pitää verrata tuon ikäiseen Fordiisi on juuri tuo 80-luvun alkupuolella suunniteltu punainen mallisarja, ja se nyt on 4610:ä edistyneempi. 502 paini aikoinaan 4000 kanssa samassa aikakaudessa. Kyse on siis eri sukupolvista, en minäkään ala vertaamaan Valtran Sigmapoweria mihinkään 80-luvun TW-Fordiin. Ja se kumpi ohjaamo koneessasi on ei paljoa merkitse, ei se voortin oma juuri sekurasta eroa, ainakaan positiivisesti. Ja mitä rattivaihteeseen tulee, ei ole oikean käden lattiavaihteistoa voittanutta, jos se olisi ollut hyvä systeemi niin kaikissa traktoreissa olisi nykyään sellaiset. Ja naapuri viittaus johtuu siitä että kyseiset koneet löytyy sieltä, itselläni varmasti viljelijänä enemmän kokemusta eri traktoreista kuin sinulla harrastelija, itsellä nyt vaan sattuu olemaan isomman kokoluokan vallut, joten niitä ei nyt voi verrata tässä keskustelussä mihinkään.

        Ford 4610 tuli muistaakseni v1981 ja jos sitä vertaa valmet 604:een,niin kyllähän se 604 on antiikkinen fordiin verrattuna.Esim. ulosoton kytkentä, jarrut ja 604:en aluevaihdekin on surkea.


      • 4610
        Repe kirjoitti:

        Saahan nuo molemmat, koneen ja kytkimen rikki alle 2000h jollei osaa käyttää niitä. Kummasti vaan valmetit muilla on kestänyt, urakointikäytössäkin niillä ajetaan järjettömiä tuntimääriä, jopa 502:sella joka on aika suosittu kiinteistön hoidossa vieläkin. Ja vertaa vieläkin sitä 4610 esim. 604:seen valluun, vaikka se kalliimpi onkin, minkä sille voi jos samanikäiset ja samansukupolven traktorit maksavat eri hintoja, laadusta on aina saaanut maksaa.

        Piti oikein Valtran sivuilla käydä katsomassa kuinka hyvä 604 on verrattuna 4610.
        Tässä löytyneet faktat.
        Teho V=61hv F=61hv
        Nostolaite V= 1900kg F= 1950kg
        Hydraulipumpun tuotto V=27l F=53l
        Vaihteet V=6/2 F=8/4
        Edelleen nuokin numerot kertovat kahden eri sukupolven traktorista vaikkei voiman ulosoton toimintatapaa oteta huomioon (joka menee Fordille 7-0). Ohjaamo lienee makuasia mutta itse pidän Ford ohjaamoa parempana ja lämmityslaitetta parempana (ainakin lämppärin moottori kestää pidempään).
        Taidatkin kuulua kategoriaan "holmö" traktorimies noine Valmet tietämyksenisi.
        Vieläpä ilkeät mainostaa olevasi niitten kanssa tekemisissä.
        Meillä maallikoillakin taitaa olla parempi hahmotus kyky mistä kannattaa maksaa ja mistä ei.


      • Repe
        4610 kirjoitti:

        Piti oikein Valtran sivuilla käydä katsomassa kuinka hyvä 604 on verrattuna 4610.
        Tässä löytyneet faktat.
        Teho V=61hv F=61hv
        Nostolaite V= 1900kg F= 1950kg
        Hydraulipumpun tuotto V=27l F=53l
        Vaihteet V=6/2 F=8/4
        Edelleen nuokin numerot kertovat kahden eri sukupolven traktorista vaikkei voiman ulosoton toimintatapaa oteta huomioon (joka menee Fordille 7-0). Ohjaamo lienee makuasia mutta itse pidän Ford ohjaamoa parempana ja lämmityslaitetta parempana (ainakin lämppärin moottori kestää pidempään).
        Taidatkin kuulua kategoriaan "holmö" traktorimies noine Valmet tietämyksenisi.
        Vieläpä ilkeät mainostaa olevasi niitten kanssa tekemisissä.
        Meillä maallikoillakin taitaa olla parempi hahmotus kyky mistä kannattaa maksaa ja mistä ei.

        Et huomannut sitten kattoa että sitä saa myös turbona, niitä ei fordiin tohon aikaan saanut. Ja aja ne nyt rinnakkain, on se ford aika lelun näköinen siihen valmetiin nähden joka sentään näyttää työkoneelta. Ja vies ne pellolle vetämään vaikka jotain äestä niin huomaat eron. Mutta jos lähtökohtasi on tuo, niin minkä sille voi, olet varmaan juuri sellainen ihminen kun sanoo että saab on auto ja sdp puolue.


      • Mauno A
        Repe kirjoitti:

        Et huomannut sitten kattoa että sitä saa myös turbona, niitä ei fordiin tohon aikaan saanut. Ja aja ne nyt rinnakkain, on se ford aika lelun näköinen siihen valmetiin nähden joka sentään näyttää työkoneelta. Ja vies ne pellolle vetämään vaikka jotain äestä niin huomaat eron. Mutta jos lähtökohtasi on tuo, niin minkä sille voi, olet varmaan juuri sellainen ihminen kun sanoo että saab on auto ja sdp puolue.

        Repe oot oikea puuropääpuusilmä.


    • lanttufarmari

      Valmet 502 tai 702 vois olla kova peli tuohon hintaan. Varmasti tulee nuo hommat tehyksi.

      • 550022

        Ostin joka pojan unelman.
        Valmetin .


      • mietintää
        550022 kirjoitti:

        Ostin joka pojan unelman.
        Valmetin .

        5000e saa vaikka mitä jopa traktorin,riippuu vaan siitä MITÄ haluaa? jos on vähän töitä koneelle ei kannata laittaa rahaa koneeseen seisomaan aivan kuten uuteenautoonkaan.
        Mut jos on paljon hommia esim.jokapäiväinen leipä lähtee maatila ym töistä asia eri juttu harrastekoneilijat kuten minäkin pärjätään vanhal taavilla ja IH.lla,jos noista jompikumpi laukee niin ei harmita enää tiensä päässä ovat ja joku entisöijä olisi seuraava omistaja,romumiehille ÄLKÄÄ mitään vanhaa antako, ilmasiks hakee ja 1000e myy ja todistettu on tuokin hiljattain.


    • Hemma..

      Kullervoita jos vielä sais,niissä on piävät pyörät.

    • 3fm

      Oletko jo katsonut www.konedata.net ?

      Oma ehdotukseni olisi joku 80-90-luvun Ford. Kestäviä, ei mitään turhia sähköhärpäkkeitä, varaosat saa New Holland huolosta.

    • hax

      itellä setka 7245 vm -86 ja mf 168 vm -70 ja jos noita vertaa toisiinsa niin massikka on paljon parempi esim.pelto hommissa ja jne. setka neliveto joten kulkee tietysti paremmin muuten täysi susi koko traktori,hidas nostolaite ja kaiken lisäksi epätarkka ja ihmeellisesti säädettävä,setka hyvä kone esim. puu hommin ja linkon eteen, ei juurikaan muita hommia voi sillä pelillä tehä,massikalla onnistuu sellaisetkin hommat mitä ei voisi setkalla kuvitellakkaan tekevän,esimerkiksi saada paalaimen ulosotto akseli taitettua kun kokematon lähti paalaamaan ja nosti paalainta liian ylös (setkalla täysi mahdottomuus,kokeiltu tapahtuman jälkeen),onneksi pääsee siitä isännän kauhusta eroon kun uusi valtra n82 Hitech tulee taloon.joten setka on hyvä kone tälläiseen "pikkuhommaan",mutta ei tadia saada suht. hyvä kuntoista ihan 5000 eurolla,riippuu mallista ja jne.niin NOIN 10 000 eurolla saa jo hyvän setkan(taitaa olla muuten kompura vakiona setkoissa???)

    • Fordman
    • ehdotus

      702 !!!

    • 80-90 dt turbo

      ootko kahtonu fiiatteja? siinä on pomminvarma kone... en vaan tiiä että saiskohan iha tuohon 5000€ hyväkuntosta...
      hyviä puolia on että kuluvat osat kestää, huippu lähtemään käyntiin, koppi lämmin (omastamielestä ja ei se kovin huonokaan muuten oo), hydraulikka hyvä nostolaite/nostolaitehallinta hyvä, helppo huoltaa, vara-osien saanti hyvä
      ja sitte (huonoa) vanhemmissa koppi tahtoo ruostua (uuemmissa sinkitty) sähköt on vähä huononpuoleiset, kierroskone (minua ei oo ainakaan haitannu vaikka se paras teho/vääntöalue löytyy sieltä 2000rpm)
      Hyvä peruskone... ja saattaa jopa löytää 4wd tuohon 5000€

    • MF-130

      Olisko kellään ford 4600-4610 ford ohjaamolla siistiä ja vähänajettua alle 5000€,myytävänä.puh.0505507031

    • simassuu

      Jokhaa alottaja on ostannu koneen? 7 vuatta takoperin on kyselly kuulumisii. Myä jonnikkamiähet ei olla viäl kaik osattu sillon kirjottaa, eikä kaik meitist ol viäl ollu syntynnehiikää... hihi...

    • 1337

      zetor 7245 ja kompura vakiona mukana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      103
      1747
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1551
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      140
      1474
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1430
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      78
      1361
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      118
      1215
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      274
      1121
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1021
    9. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      38
      992
    10. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      985
    Aihe