H-D:n moottorit

Kävin tutkailemassa informaatiota netistä harrikoista ja huomasin, että harrikat usein jaetaan eri luokkiin niiden moottoreiden perusteella. Kästin, että vuosikymmenten saatossa on moottorityypit menneet V-twin, lättäpää, rystypää, pannupää, lapiopää, ja evo... niin ja siten tämä viimeinen, joka on tässä v-rodissakin. Moottoreiden lempinimet aina joksikin "-pääksi" tulee sylinterin kannen muotoilusta. Jokainen moottorityyppi kuitenkin edustaa oman aikansa teknisiä innovaatioita ja lähinnä kai venttiilitekniikan muutokset ovat olleet keskeisessä osassa ja jokainen "-pää" on näyttänyt olevan aika kauan tuotannossa.

Mitenkäs se sitten mene, kun noita pyörä nyt on ollut kaikkina aikoina useita malleja ja erikokoisilla moottoreilla, niin onko näiden "-päiden" alla aina sitten useampi alaluokka kuten vaikkapa bigtwin tai twincam? kuitenkin huomasin kolme selkeästi tunnistettavaa teknistä ratkaisua, jotka ovat H-D:issa olleet kaiketi alusta saakka. Eli vaihdelaatikko on moottorista erillinen yksikkö ja ensiöveto on aina hihnalla tai ketjulla siinä vasemmalla puolella ulkopuolella helposti havaittavissa. Sylinterit ovat aina 45 asteen kulmassa ja toisioveto on myös aina hihnalla tai ketjuilla. Olikohan jossakin välissä joku malli, jossa vaihdelaatikko on moottorin kanssa yhdessä mokkulassa nykyisten japsipyörien tapaan?

Mikä oli se moottorityyppi ja vuosikymmen, joka oli huonossa maineessa? tässä jossakin ketjussa viitattiin johonkin epäonnistumiseen. Kävin kerran tuolla länsisuomessa yhdellä H-D pajalla kyselemässä pyöristä ja ihastelin yhtä harrikkaa, joka oli aika halvalla myynnissä, niin myyjä tuhahti jotenkin vähättelevään tai halveksivaan sävyyn, että "se on noita evoja". Onko EVO se moottorityyppi joka ei nauti Harrikkaväen arvostusta?
Ilmianna
Jaa

38 Vastausta



Harrikkaukot vähättelee jopa omiaan.
Ilmianna
Jaa
Se on EVO eka HD-moottori, joka pysyy kasassa ja toimii moitteetta yli 100000km, kunhan muistaa vaihtaa öljyt.
EVOa vähätellään lähinnä siksi ettei sillä saa niin hyvin pillua kuin Pannupäällä.
Be the man ride a Pan!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Jos tärinöiden jälkeen kykenee mihinkään.

Suuria puheita näillä hd miehillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Taitaa Harrikaukot olla aika lailla vajaaälyistä porukkaa ja lahjattomia pellejä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Punapää kirjoitti:
Jos tärinöiden jälkeen kykenee mihinkään.

Suuria puheita näillä hd miehillä.
Hehheh kyllä se tärinä pitää kalun kovana ja mielen virkeänä. Perillä odottaa aina PILLU!!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
köntsä kovana hanurisssa, perillä odottaa tili.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Joo kyllä EVO on eka joka jotenkuten toimii kaikinpuolin, eli osta vaikka se tai sitä seurannut 88 kuutiotuumainen niin saat toimivan pyörän. Toki voit ostaa myös vielä noitakin uudemman tai sitten nestejäähdytteisen. Ne on kaikki toimivia kun Harrikasta puhutaan.

Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Onhan nuo kaikki Sporsterit olleet jo viiskytluvulta unit-moottoreita eli vaihdelaatikko kiinteästi moottorilohkossa.
Joskus olen ihmetellyt, miksi antiikkisemmasta erillisestä vaihdelaatikko/moottorikonstruktiosta kehitettiin tämä isompi mallisarja? Onhan Sporsterin moottori huomattavasti nykyikaisempi ja kaikissa Harleyn kilpamoottoreissa perustana.

Usein ajatellaan, että Sporster olisi jotenkin köyhän miehen Harrikka. Itse pidän Sporsterista nimenomaan sen vuoksi, että se ei ole sellainen raskas rohjake kuin BT.
Mutta usemmat valitsevat isomman mallisarjan ja senkin kyllä ymmärrän. Itse en vaan ole niille koskaan hirveästi lämmennyt senkään vuoksi, että oma tallini on aika ahdas.
Ilmianna
Jaa
Osassa twincam88 moottoreista oli vaimistusvirhe 1999-2006.
Valmistusvirheen ansiosta yli 25000 mailin, eli noin 40233km jälkeen kannattaa tarkistaa nokkaketjun molempien kiristimien laahainosat koska ne ovat heikkoa muovia ja hajoavat palasiksi ennen aikaisesti, sen jälkeen nokkaketju joko katkeaa tai hyppää kokonaan pois paikaltaan. Matka tietysti katkeaa siihen. Silloin kun ongelma alkaa niin moottorista alkaa kuulua pahaa metallin hioutumisen tai kolinan kaltaista ääntä. paras keino ratkaista tämä ongelma on vaihtaa nokka akselit ratasvetoisiin nokka-akseleihin. Esim. Andrews 21G tai Feuling Reaper 525 gear drive part 1004. Silloin paranee twincam88 luotettavuus, samalla tulee tehoa ja vääntöä lisää ilman alaväännön huonontumista. Luotettavuus kasvaa siksi koska nokkaketjut ja nokkaketjun kiristimet poistetaan kokonaan twincam88 moottoristä tämän muutoksen yhteydessä.

Twincam96, twincam103, twincam110 moottoreissa ei tätä ongelmaa ole. Koska näissä moottoreissa tuo jakopää on suunnitletu uudelleen ja nokkaketjun kiristimet ovat täysin erilaiset kuin twincam88 moottorissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
"Twincam96, twincam103, twincam110 moottoreissa ei tätä ongelmaa ole. Koska näissä moottoreissa tuo jakopää on suunniteltu uudelleen ja nokkaketjun kiristimet ovat täysin erilaiset kuin twincam88 moottorissa. "

Nokkaketju on myös erilainen kuin twincam88 moottorissa. Uudemmissa, isommissa twincameissa(TC96, TC103, TC110) nokkaketjut ovat mekaanisilta ääniltään hiljaisempia kuin twincam88 moottorin nokkaketju.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Paljonkohan kustantaa tuommoinen muutos liikkeessä teetettynä , noita alkupään
tc-malleja ei ole tuon takia viitsiny katsoakkaan kun noita uudempiakin versioita alkaa olemaan sopivasti tarjolla , kustannuskysymys. Alkaa olemaan joissain esim.dynan malleissa melkonen kustannus pyörän arvoon nähden,jos tekee niin sit ajaa ite hamaan tappiin,ruma ku per..le.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Muutamia hyviä hd harrastajien sivuja löytyy ihan suomenkielelläkin,kannattaa lueskella niin saa käsityksen mihin soppaan on sormensa sotkemassa,eli laittoa ja rahaa tarttee ja vastineeksi saa komiat äänet.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
No olen minä tänäkin kesänä aika paljon nähnyt liikenteessä ihan vakio mallisia harrikoita joille ei ole tehty yhtään mitään. Samanlaisia säksättimiä ne näyttäisi olevan kuin muutkin, mutta laitetut pyörät sitten kääntää päät ihan toisella tavalla ja niiden laittamiseen on usein käytetty rahaa, taitoa ja nähty vaivaa. Laitetut pyörät ei muutne läheskään aina ole harrikoita, vaan rakentelijat käyttää kyllä aihioina ihan mitä merkkiä tahansa. Esimerkiksi intikoita niitä tonninelisatasia näkee aika paljon pitkäkeuliksi tuunattuina ja monet todella hienosti tehthtyjä niin, että on ihan peltiäkin leivottu eikä pelkästään ruuvia väännetty.

Moottoripyörien rakentelijat ja ne paljon parjatut "liivi" tyypitkään eivät ole läheskään niin nurkkakuntaisia yhden merkin nimeen vannovia, kuin täällä foorumilla annetaan ymmärtää. Jos kuuluu MC/MCC (tai muuhunkin) kerhoon, niin käytetään niitä liivejä ajoipa sitten minkä merkkisellä pyörällä tahansa.

Mitä olen kokeneempien kanssa jutellut, niin olen myös kuullut tuon (ihan harrikkarakentelijoiden suusta), että harrikoissa on omat konstinsa tekijän näkökulmasta. Itse olen sitä mieltä, että kaikki pyörät joissa on omat rakenteelliset omaleimaisuutensa, ovat kiinnostavia (H-D:n 45 asteinen v, Moto Guzzin poikittain oleva v, Bemarin bokseri, Triumphin kolmisylinterinen konsepti, etc.) kaikki jotka ovat tehneet jotakin muista poikkeavaa ovat kiinnostavia. Myös japanialaisissa pyörissä on omat kotkotuksensa kun niihin tutustuu. Jotkut ovat ehdottomasti kardaanin kannalla kun taas jotkut vannovat hihnan nimeen ja kolmansille asialla ei ole mitään merkitystä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Nuo alkupään hd:n twincamit kyllä jättäsin suosista väliin ongelmineen , noissa ollu järjestäin jotain laittamista konepuolessa mitä on tullu eteen lähinnä liikkeiden vaihdokeissa ilmi ja laskut on sitten ollu 4-numeroisia. mekaanisten äänien ja tuotantokustannusten takiahan tuo muutos big-twineihin tehtiin,taisi siinä useampi vuosi vierähtää ketuilleen ennen parannuksia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jokainen HD on ollut aikansa suunnittelijan näkemys millainen toimiva pyörä tulisi olla. Kaikilla on omat puolustajansa mutta täydellistä kaikkia harrastajia tyydyttävää pyörää ei ole tehty. Vain naisia joita motoristit välillä käyttävät on siunattu täydellisesti tyydyttävillä ominaisuuksilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
HarleyDavidsonin valmistus maksaa saman minkä Japsipyörän,lopputuote on vaan hinnoiteltu 1/3-1/2 kalliimmaksi! Harrin tehtaalla tietävät tekevänsä pelinsä kokonaisuutena huonommin,nauravat vain partaansa kuinka hullut merkkifanaatikot ovat valmiit maksamaan hirvittävän hinnan tuotteesta. Harrikassa hullun hyvä kate tekijälleen ja hölmöjä riittää maailmassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
See no evo, hear no evo, ride no evo.
Ilmianna
Jaa
Tuohon kysymykseesi V-Twinistä vastaan, että kaikki ne "päät" ovat myös V-Twinejä. Twin = kaksonen, kaksi jne. Eli V2-moottori siinä missä V8 on Vee eight.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
onhan Harley Davidsonilla jo valmiina E-Harleykin!

Tosin vasta projektina eikä vielä valmis. Mutta näyttää meille tietä sähköiseen tulevaisuuteen.

Toivottavasti linkki pelaa:
Project.harley-davidson.com
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
V 8 oli juttuu miehestä joka teki prätkän 600 e , ei ollu hd ,mut ajattava härveli ... sitä en tiedä miten tollasen sais leimalle , jos ite tekis ... tääl on kaikki aika tiukkaa ...Ruotsin puolella helpompaa toi leiman saaminen ....
Ilmianna
Jaa
Juurikaan ei tee mieli ostaa noita 99-06 tai vielä vanhempaa isolohkoa , itse pysynyt uskollisena sporsterissa joka perinteisintä hd tuotantoa ja todella mukavan raaka ajettava,fiilistä parhaimmillaan.Uskon myös jotta tulevat vielä nousemaan arvoonsa kun ja jos malli haudataan tuotannosta vesiikoneiden alta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Itsellä vakio 99-06 tc88 100000km ja olen oikein tyytyväinen.
Varmaan tuuria kun mitään ei ole vielä mennyt rikki.
Jakopään laahaimien kanssa pitää tietysti olla tarkkana ja koneremppa alkaa jossain vaiheessa tulla vastaan, niin kuin missä tahansa pyörässä.
Samalla kun konetta aletaan avaamaan, niin piristellään sen hetkisen rahatilanteen mukaan.

Sitä vaan, että nää paremmuusjutut on joskus enemmän makuasioita...

Vanhemman tekniikan ylläpito voi joskus vaatia enemmän työtä, mutta uusi tekniikka ei välttämättä ole enää käyttökelpoista vanhetessaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hautaisivatpa koko HD tuotannon, niin Maapallo olisi taas hieman parempi paikka elää..........
Ilmianna
Jaa
Taitaa olla ironhead sportster eli "rautapää" se joka harrikan nimeä on vähän lokaan vetänyt. Evo moottorit sensiaan niin sportstereissa, kuin big twinneissäkin on edeltäjiään huomattavasti toimintavarmempia sekä suht öljytiiviitäkin. Ei mennytkään kuin melkein 100v suunnitella moottori joka kestää liemet sisällään ;). Mukavia vehkeitä ajella ja suht yksinkertaisia rassailla. Kyykkymiehet jostain syystä hirmu vihaisia harrikkakuskeille. Ei luulis olevan heiltä pois toisten pyörämieltymykset. Liikenteessä kiihdytellään ja nettipalstoilla haukutaan, mutta naamatusten ollaan kuset housussa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jotkut kyykkypyöräilijät morjestavat harrikalla ajavaakin ja tietenkin morjestan takaisin.Eilenkin joku nuori kevarikuski morjesti.Toiset taas eivät katso päinkään :)
Eipä asialla minulle isonpaa merkitystä ole,kunhan tein huomion.Harrikkakuskeilla tuntuisi olevan hieman samankaltainen "koodi" kuin jenkkiautoilla ajavillakin,morjestetaan kun kohdataan.Tämäkään ei tosin tunnu kaikkia koskevan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: Millään noilla HD:n moottoreilla ei pysty pitämään satasta kovempaa nopeutta pitkään, joten on aivan sama, minkä "Koneen" valitsee. Paikat hampaista on poissa jo viidenkymmenen kilometrin ajon jälkeen.........
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Taasen näitä kateellisten juttuja , voisi jotain uuttakin välillä keksiä muiden iloksi......
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Taasen näitä luulosairaiden juttuja. Voisitte mennä välillä vaikka hoitoon.....Suomessa vielä kohtuuhintaista Paljon ihailemaanne Amerikkaan verrattuna......
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jokaisen oma asia millä ajaa.kunhan ajaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vai ei satasta kovempaa matkanopeutta :) noh me tultiin just keski-Euroopasta pitkältä reissulta, porukalla oli Dynaa, Softailia ja pari Rodia, ja kyllä kaikilla mentiin välillä pitkään n 140-160km/h tietysti täytyy sanoa rehellisesti että tuo 160 on jo hieman liikaa ja ajettavuus sitä sun tätä, mutta 120 on se nopeus mikä toimii hienosti. Porukassa oli osaa jotka halusivat ajaa ainoastaan hieman alle sataa ja heitä sitten jouduttiin usein parkkipaikoilla tai sovituissa paikoissa venttaamaan. Sateen tullessa oli luonnollista että matkanopeutta kaikki vähensi ja ne sateet ei olleet mitää pikkujuttuja, satoi valtavasti ja näkyvyys todella huono. Moottoripyöräily on hieno harrastus mutta mielestäni erittäin vaarallinen sellainen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Parhaiten taitavat porukasta pusyä hengissä ja terveenä ne alle satasta cruisailevat motoristit.
Pakko on myöntää, että moottoripyöräily on vaarallista. Se pitää aina muistaa ja uskoa. Keluminen ja kuminpoltto tuolla liikenteen seassa on vähän kuin hautakiviarpajaisiin osallistuisi.

Oma poika saa keväällä kevarin. Itse asiassa en niin kauhean innostunut ole asiasta, vaikka itse moottoripyöräilen noin 10 tkm kaudessa. Vähän huolettaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
faija on muuttunu mummoksi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mikähän tarkoittaa HD hemmoille sana "pitkään"? 30km? 50km? 100km? Yhtä soittoon.......
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
viikko käntsä hanusssa on aika pitkä sessio
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Omalla 88:lla ajettu nyt 84tkm, kerran laahaimet vaihdettu. Jos haluaa pyöränsä toimivan,ja ajaa sillä luotettavia kilometrejä,mielestäni sitä kannatta välillä huollattaa, eikö niin? Nuo laahaimet kun ei hirveitä maksa,vaihtoon noin 40tkm:ssä. Ja jos ajat pyörällä kymppitonnin kesässä,ajelet 4 vuotta aika huoletta. Luulen kyllä että muitakin pyöriä huolletaan,ihan merkistä riippumatta. Hyviä ajokilometrejä kaikille,täällä ainakin lapa nousee tervehdykseen kun pyörä tulee vastaan,merkistä riippumatta.
Ilmianna
Jaa
On se kumminkin iso kustannus kun kohdalle sattuu ,ja sattuuhan se kummiskin , eikä tuo ole ainoa ongelma noissa suinkaan , kehottasin pysymään erossa jos ajaa aikoo ilman huolta huomisesta .lähemmäs tuhannen maksava "huolto" on mielestäni kallis.
Hinta selviää kysymällä liikkeestä !
Ilmianna
Jaa
mulla oli 1970 L pieni hd, siinä oli puch moottori. Tuo kaksi tahtien hd kulki iloisesti ja monesti kävin sillä kaupalla ja kioskilla. sitten uhnohtui koko harrastus kun syksyllä oli kylmä.
Ilmianna
Jaa
2017 Vuoden touring malliston harrikat saavat uuden moottorin. 107ci/1746CC ja 114ci/1868CC (CVO mallit) "Milwaukee-Eight" nimiset moottorit. Tämä moottorinimi Milwaukee-Eight johtuu siitä että nämä uudet harrikan moottorit ovat 8 venttiilisiä(4 venttiiliä per sylinteri). Näissä kahdessa videossa on lisää tietoa näistä uusista moottoreista.
https://www.youtube.com/watch?v=knKBF9OfXJY
https://www.youtube.com/watch?v=bAsWcrj_Y5c
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

H-D:n moottorit

Kävin tutkailemassa informaatiota netistä harrikoista ja huomasin, että harrikat usein jaetaan eri luokkiin niiden moottoreiden perusteella. Kästin, että vuosikymmenten saatossa on moottorityypit menneet V-twin, lättäpää, rystypää, pannupää, lapiopää, ja evo... niin ja siten tämä viimeinen, joka on tässä v-rodissakin. Moottoreiden lempinimet aina joksikin "-pääksi" tulee sylinterin kannen muotoilusta. Jokainen moottorityyppi kuitenkin edustaa oman aikansa teknisiä innovaatioita ja lähinnä kai venttiilitekniikan muutokset ovat olleet keskeisessä osassa ja jokainen "-pää" on näyttänyt olevan aika kauan tuotannossa.

Mitenkäs se sitten mene, kun noita pyörä nyt on ollut kaikkina aikoina useita malleja ja erikokoisilla moottoreilla, niin onko näiden "-päiden" alla aina sitten useampi alaluokka kuten vaikkapa bigtwin tai twincam? kuitenkin huomasin kolme selkeästi tunnistettavaa teknistä ratkaisua, jotka ovat H-D:issa olleet kaiketi alusta saakka. Eli vaihdelaatikko on moottorista erillinen yksikkö ja ensiöveto on aina hihnalla tai ketjulla siinä vasemmalla puolella ulkopuolella helposti havaittavissa. Sylinterit ovat aina 45 asteen kulmassa ja toisioveto on myös aina hihnalla tai ketjuilla. Olikohan jossakin välissä joku malli, jossa vaihdelaatikko on moottorin kanssa yhdessä mokkulassa nykyisten japsipyörien tapaan?

Mikä oli se moottorityyppi ja vuosikymmen, joka oli huonossa maineessa? tässä jossakin ketjussa viitattiin johonkin epäonnistumiseen. Kävin kerran tuolla länsisuomessa yhdellä H-D pajalla kyselemässä pyöristä ja ihastelin yhtä harrikkaa, joka oli aika halvalla myynnissä, niin myyjä tuhahti jotenkin vähättelevään tai halveksivaan sävyyn, että "se on noita evoja". Onko EVO se moottorityyppi joka ei nauti Harrikkaväen arvostusta?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta