H-D:n moottorit

Mika....

Kävin tutkailemassa informaatiota netistä harrikoista ja huomasin, että harrikat usein jaetaan eri luokkiin niiden moottoreiden perusteella. Kästin, että vuosikymmenten saatossa on moottorityypit menneet V-twin, lättäpää, rystypää, pannupää, lapiopää, ja evo... niin ja siten tämä viimeinen, joka on tässä v-rodissakin. Moottoreiden lempinimet aina joksikin "-pääksi" tulee sylinterin kannen muotoilusta. Jokainen moottorityyppi kuitenkin edustaa oman aikansa teknisiä innovaatioita ja lähinnä kai venttiilitekniikan muutokset ovat olleet keskeisessä osassa ja jokainen "-pää" on näyttänyt olevan aika kauan tuotannossa.

Mitenkäs se sitten mene, kun noita pyörä nyt on ollut kaikkina aikoina useita malleja ja erikokoisilla moottoreilla, niin onko näiden "-päiden" alla aina sitten useampi alaluokka kuten vaikkapa bigtwin tai twincam? kuitenkin huomasin kolme selkeästi tunnistettavaa teknistä ratkaisua, jotka ovat H-D:issa olleet kaiketi alusta saakka. Eli vaihdelaatikko on moottorista erillinen yksikkö ja ensiöveto on aina hihnalla tai ketjulla siinä vasemmalla puolella ulkopuolella helposti havaittavissa. Sylinterit ovat aina 45 asteen kulmassa ja toisioveto on myös aina hihnalla tai ketjuilla. Olikohan jossakin välissä joku malli, jossa vaihdelaatikko on moottorin kanssa yhdessä mokkulassa nykyisten japsipyörien tapaan?

Mikä oli se moottorityyppi ja vuosikymmen, joka oli huonossa maineessa? tässä jossakin ketjussa viitattiin johonkin epäonnistumiseen. Kävin kerran tuolla länsisuomessa yhdellä H-D pajalla kyselemässä pyöristä ja ihastelin yhtä harrikkaa, joka oli aika halvalla myynnissä, niin myyjä tuhahti jotenkin vähättelevään tai halveksivaan sävyyn, että "se on noita evoja". Onko EVO se moottorityyppi joka ei nauti Harrikkaväen arvostusta?

58

15597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ai katos vaan

      Harrikkaukot vähättelee jopa omiaan.

    • Olen HD-MIES!!!

      Se on EVO eka HD-moottori, joka pysyy kasassa ja toimii moitteetta yli 100000km, kunhan muistaa vaihtaa öljyt.
      EVOa vähätellään lähinnä siksi ettei sillä saa niin hyvin pillua kuin Pannupäällä.
      Be the man ride a Pan!

      • Punapää

        Jos tärinöiden jälkeen kykenee mihinkään.

        Suuria puheita näillä hd miehillä.


      • Japsikunkku

        Taitaa Harrikaukot olla aika lailla vajaaälyistä porukkaa ja lahjattomia pellejä.


      • OlenHD-MIESeisallitapröt
        Punapää kirjoitti:

        Jos tärinöiden jälkeen kykenee mihinkään.

        Suuria puheita näillä hd miehillä.

        Hehheh kyllä se tärinä pitää kalun kovana ja mielen virkeänä. Perillä odottaa aina PILLU!!!


      • eipimpsaa

        köntsä kovana hanurisssa, perillä odottaa tili.


      • Anonyymi
        Japsikunkku kirjoitti:

        Taitaa Harrikaukot olla aika lailla vajaaälyistä porukkaa ja lahjattomia pellejä.

        Siinä puhuu joku tissiposki joka ajaa äitin sähköjopolla.


    • Sporster-diggaaja

      Onhan nuo kaikki Sporsterit olleet jo viiskytluvulta unit-moottoreita eli vaihdelaatikko kiinteästi moottorilohkossa.
      Joskus olen ihmetellyt, miksi antiikkisemmasta erillisestä vaihdelaatikko/moottorikonstruktiosta kehitettiin tämä isompi mallisarja? Onhan Sporsterin moottori huomattavasti nykyikaisempi ja kaikissa Harleyn kilpamoottoreissa perustana.

      Usein ajatellaan, että Sporster olisi jotenkin köyhän miehen Harrikka. Itse pidän Sporsterista nimenomaan sen vuoksi, että se ei ole sellainen raskas rohjake kuin BT.
      Mutta usemmat valitsevat isomman mallisarjan ja senkin kyllä ymmärrän. Itse en vaan ole niille koskaan hirveästi lämmennyt senkään vuoksi, että oma tallini on aika ahdas.

    • Hd0

      Osassa twincam88 moottoreista oli vaimistusvirhe 1999-2006.
      Valmistusvirheen ansiosta yli 25000 mailin, eli noin 40233km jälkeen kannattaa tarkistaa nokkaketjun molempien kiristimien laahainosat koska ne ovat heikkoa muovia ja hajoavat palasiksi ennen aikaisesti, sen jälkeen nokkaketju joko katkeaa tai hyppää kokonaan pois paikaltaan. Matka tietysti katkeaa siihen. Silloin kun ongelma alkaa niin moottorista alkaa kuulua pahaa metallin hioutumisen tai kolinan kaltaista ääntä. paras keino ratkaista tämä ongelma on vaihtaa nokka akselit ratasvetoisiin nokka-akseleihin. Esim. Andrews 21G tai Feuling Reaper 525 gear drive part 1004. Silloin paranee twincam88 luotettavuus, samalla tulee tehoa ja vääntöä lisää ilman alaväännön huonontumista. Luotettavuus kasvaa siksi koska nokkaketjut ja nokkaketjun kiristimet poistetaan kokonaan twincam88 moottoristä tämän muutoksen yhteydessä.


      Twincam96, twincam103, twincam110 moottoreissa ei tätä ongelmaa ole. Koska näissä moottoreissa tuo jakopää on suunnitletu uudelleen ja nokkaketjun kiristimet ovat täysin erilaiset kuin twincam88 moottorissa.

      • Hd.

        "Twincam96, twincam103, twincam110 moottoreissa ei tätä ongelmaa ole. Koska näissä moottoreissa tuo jakopää on suunniteltu uudelleen ja nokkaketjun kiristimet ovat täysin erilaiset kuin twincam88 moottorissa. "

        Nokkaketju on myös erilainen kuin twincam88 moottorissa. Uudemmissa, isommissa twincameissa(TC96, TC103, TC110) nokkaketjut ovat mekaanisilta ääniltään hiljaisempia kuin twincam88 moottorin nokkaketju.


      • voisunpipari

        Paljonkohan kustantaa tuommoinen muutos liikkeessä teetettynä , noita alkupään
        tc-malleja ei ole tuon takia viitsiny katsoakkaan kun noita uudempiakin versioita alkaa olemaan sopivasti tarjolla , kustannuskysymys. Alkaa olemaan joissain esim.dynan malleissa melkonen kustannus pyörän arvoon nähden,jos tekee niin sit ajaa ite hamaan tappiin,ruma ku per..le.


      • Jake77

        Mulla on twin cam 88 ajettu 96000km, kerran vaihdettu jakopään laahaimet. Enpä tiedä onko tuo vika?? Noi on normaaleja huolto osia siinä kuin ensiövedon kiristimen laahain... :)


      • Anonyymi

        ite vaihdatin laahaimet 88 koneeseen kun tuli 80 tkm täyteen ni ei miusta tuntunut siltä etteivät kestä mitään!


    • mietippävähä

      Muutamia hyviä hd harrastajien sivuja löytyy ihan suomenkielelläkin,kannattaa lueskella niin saa käsityksen mihin soppaan on sormensa sotkemassa,eli laittoa ja rahaa tarttee ja vastineeksi saa komiat äänet.

      • Mika...

        No olen minä tänäkin kesänä aika paljon nähnyt liikenteessä ihan vakio mallisia harrikoita joille ei ole tehty yhtään mitään. Samanlaisia säksättimiä ne näyttäisi olevan kuin muutkin, mutta laitetut pyörät sitten kääntää päät ihan toisella tavalla ja niiden laittamiseen on usein käytetty rahaa, taitoa ja nähty vaivaa. Laitetut pyörät ei muutne läheskään aina ole harrikoita, vaan rakentelijat käyttää kyllä aihioina ihan mitä merkkiä tahansa. Esimerkiksi intikoita niitä tonninelisatasia näkee aika paljon pitkäkeuliksi tuunattuina ja monet todella hienosti tehthtyjä niin, että on ihan peltiäkin leivottu eikä pelkästään ruuvia väännetty.

        Moottoripyörien rakentelijat ja ne paljon parjatut "liivi" tyypitkään eivät ole läheskään niin nurkkakuntaisia yhden merkin nimeen vannovia, kuin täällä foorumilla annetaan ymmärtää. Jos kuuluu MC/MCC (tai muuhunkin) kerhoon, niin käytetään niitä liivejä ajoipa sitten minkä merkkisellä pyörällä tahansa.

        Mitä olen kokeneempien kanssa jutellut, niin olen myös kuullut tuon (ihan harrikkarakentelijoiden suusta), että harrikoissa on omat konstinsa tekijän näkökulmasta. Itse olen sitä mieltä, että kaikki pyörät joissa on omat rakenteelliset omaleimaisuutensa, ovat kiinnostavia (H-D:n 45 asteinen v, Moto Guzzin poikittain oleva v, Bemarin bokseri, Triumphin kolmisylinterinen konsepti, etc.) kaikki jotka ovat tehneet jotakin muista poikkeavaa ovat kiinnostavia. Myös japanialaisissa pyörissä on omat kotkotuksensa kun niihin tutustuu. Jotkut ovat ehdottomasti kardaanin kannalla kun taas jotkut vannovat hihnan nimeen ja kolmansille asialla ei ole mitään merkitystä.


      • hevonketut

        Nuo alkupään hd:n twincamit kyllä jättäsin suosista väliin ongelmineen , noissa ollu järjestäin jotain laittamista konepuolessa mitä on tullu eteen lähinnä liikkeiden vaihdokeissa ilmi ja laskut on sitten ollu 4-numeroisia. mekaanisten äänien ja tuotantokustannusten takiahan tuo muutos big-twineihin tehtiin,taisi siinä useampi vuosi vierähtää ketuilleen ennen parannuksia.


      • Anonyymi
        hevonketut kirjoitti:

        Nuo alkupään hd:n twincamit kyllä jättäsin suosista väliin ongelmineen , noissa ollu järjestäin jotain laittamista konepuolessa mitä on tullu eteen lähinnä liikkeiden vaihdokeissa ilmi ja laskut on sitten ollu 4-numeroisia. mekaanisten äänien ja tuotantokustannusten takiahan tuo muutos big-twineihin tehtiin,taisi siinä useampi vuosi vierähtää ketuilleen ennen parannuksia.

        ja taas... itellä ollu eka tc 88 -99 ja ainut minkä tosiaan joutunut tekee on laahaimienvaihto kun 80 tkm tuli täyteen. nyt mittarissa vasta 125 tkm ja toimii...


    • HDforride

      Jokainen HD on ollut aikansa suunnittelijan näkemys millainen toimiva pyörä tulisi olla. Kaikilla on omat puolustajansa mutta täydellistä kaikkia harrastajia tyydyttävää pyörää ei ole tehty. Vain naisia joita motoristit välillä käyttävät on siunattu täydellisesti tyydyttävillä ominaisuuksilla.

      • Paskanmarjat!

        HarleyDavidsonin valmistus maksaa saman minkä Japsipyörän,lopputuote on vaan hinnoiteltu 1/3-1/2 kalliimmaksi! Harrin tehtaalla tietävät tekevänsä pelinsä kokonaisuutena huonommin,nauravat vain partaansa kuinka hullut merkkifanaatikot ovat valmiit maksamaan hirvittävän hinnan tuotteesta. Harrikassa hullun hyvä kate tekijälleen ja hölmöjä riittää maailmassa.


    • Shovelhead

      See no evo, hear no evo, ride no evo.

    • Putputput

      Tuohon kysymykseesi V-Twinistä vastaan, että kaikki ne "päät" ovat myös V-Twinejä. Twin = kaksonen, kaksi jne. Eli V2-moottori siinä missä V8 on Vee eight.

      • sähkö-Harrikka

        onhan Harley Davidsonilla jo valmiina E-Harleykin!

        Tosin vasta projektina eikä vielä valmis. Mutta näyttää meille tietä sähköiseen tulevaisuuteen.

        Toivottavasti linkki pelaa:
        Project.harley-davidson.com


    • nfpq

      V 8 oli juttuu miehestä joka teki prätkän 600 e , ei ollu hd ,mut ajattava härveli ... sitä en tiedä miten tollasen sais leimalle , jos ite tekis ... tääl on kaikki aika tiukkaa ...Ruotsin puolella helpompaa toi leiman saaminen ....

    • hdkokemuksia

      Juurikaan ei tee mieli ostaa noita 99-06 tai vielä vanhempaa isolohkoa , itse pysynyt uskollisena sporsterissa joka perinteisintä hd tuotantoa ja todella mukavan raaka ajettava,fiilistä parhaimmillaan.Uskon myös jotta tulevat vielä nousemaan arvoonsa kun ja jos malli haudataan tuotannosta vesiikoneiden alta.

      • hooree

        Itsellä vakio 99-06 tc88 100000km ja olen oikein tyytyväinen.
        Varmaan tuuria kun mitään ei ole vielä mennyt rikki.
        Jakopään laahaimien kanssa pitää tietysti olla tarkkana ja koneremppa alkaa jossain vaiheessa tulla vastaan, niin kuin missä tahansa pyörässä.
        Samalla kun konetta aletaan avaamaan, niin piristellään sen hetkisen rahatilanteen mukaan.

        Sitä vaan, että nää paremmuusjutut on joskus enemmän makuasioita...

        Vanhemman tekniikan ylläpito voi joskus vaatia enemmän työtä, mutta uusi tekniikka ei välttämättä ole enää käyttökelpoista vanhetessaan.


    • sulatukseen vaan

      Hautaisivatpa koko HD tuotannon, niin Maapallo olisi taas hieman parempi paikka elää..........

      • Anonyymi

        ja eu pakottaisi meidät kaikki ostamaan sähköpolkupyörät kaikkien moottoripyörien tilalle :) maailma pelastuu.


    • rautaalapää

      Taitaa olla ironhead sportster eli "rautapää" se joka harrikan nimeä on vähän lokaan vetänyt. Evo moottorit sensiaan niin sportstereissa, kuin big twinneissäkin on edeltäjiään huomattavasti toimintavarmempia sekä suht öljytiiviitäkin. Ei mennytkään kuin melkein 100v suunnitella moottori joka kestää liemet sisällään ;). Mukavia vehkeitä ajella ja suht yksinkertaisia rassailla. Kyykkymiehet jostain syystä hirmu vihaisia harrikkakuskeille. Ei luulis olevan heiltä pois toisten pyörämieltymykset. Liikenteessä kiihdytellään ja nettipalstoilla haukutaan, mutta naamatusten ollaan kuset housussa.

      • röpötysäänet

        Jotkut kyykkypyöräilijät morjestavat harrikalla ajavaakin ja tietenkin morjestan takaisin.Eilenkin joku nuori kevarikuski morjesti.Toiset taas eivät katso päinkään :)
        Eipä asialla minulle isonpaa merkitystä ole,kunhan tein huomion.Harrikkakuskeilla tuntuisi olevan hieman samankaltainen "koodi" kuin jenkkiautoilla ajavillakin,morjestetaan kun kohdataan.Tämäkään ei tosin tunnu kaikkia koskevan.


    • pulttilinkomasokistit

      Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: Millään noilla HD:n moottoreilla ei pysty pitämään satasta kovempaa nopeutta pitkään, joten on aivan sama, minkä "Koneen" valitsee. Paikat hampaista on poissa jo viidenkymmenen kilometrin ajon jälkeen.........

      • kdjvhd

        Taasen näitä kateellisten juttuja , voisi jotain uuttakin välillä keksiä muiden iloksi......


      • EtOleCool

        Taasen näitä luulosairaiden juttuja. Voisitte mennä välillä vaikka hoitoon.....Suomessa vielä kohtuuhintaista Paljon ihailemaanne Amerikkaan verrattuna......


      • Ouraska

        Jokaisen oma asia millä ajaa.kunhan ajaa.


      • Anonyymi

        Kokeilisit joskus.


      • Anonyymi

        :D :D :D kokemusasiantuntija :D :D :D


    • Reissu2015Helsinki-Rooma

      Vai ei satasta kovempaa matkanopeutta :) noh me tultiin just keski-Euroopasta pitkältä reissulta, porukalla oli Dynaa, Softailia ja pari Rodia, ja kyllä kaikilla mentiin välillä pitkään n 140-160km/h tietysti täytyy sanoa rehellisesti että tuo 160 on jo hieman liikaa ja ajettavuus sitä sun tätä, mutta 120 on se nopeus mikä toimii hienosti. Porukassa oli osaa jotka halusivat ajaa ainoastaan hieman alle sataa ja heitä sitten jouduttiin usein parkkipaikoilla tai sovituissa paikoissa venttaamaan. Sateen tullessa oli luonnollista että matkanopeutta kaikki vähensi ja ne sateet ei olleet mitää pikkujuttuja, satoi valtavasti ja näkyvyys todella huono. Moottoripyöräily on hieno harrastus mutta mielestäni erittäin vaarallinen sellainen.

      • Motoristifaija

        Parhaiten taitavat porukasta pusyä hengissä ja terveenä ne alle satasta cruisailevat motoristit.
        Pakko on myöntää, että moottoripyöräily on vaarallista. Se pitää aina muistaa ja uskoa. Keluminen ja kuminpoltto tuolla liikenteen seassa on vähän kuin hautakiviarpajaisiin osallistuisi.

        Oma poika saa keväällä kevarin. Itse asiassa en niin kauhean innostunut ole asiasta, vaikka itse moottoripyöräilen noin 10 tkm kaudessa. Vähän huolettaa.


      • hormoonitmuuttuuu

        faija on muuttunu mummoksi


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä.


    • pulttilinkomasokistit

      Mikähän tarkoittaa HD hemmoille sana "pitkään"? 30km? 50km? 100km? Yhtä soittoon.......

      • cmoonheeeboooo

        viikko käntsä hanusssa on aika pitkä sessio


      • Anonyymi

        Imatralta kaunasiin ajoin nyt toukokuussa. Riittääkö? Laiva matka ( 84km. ) välissä...


    • Isabel2016

      Omalla 88:lla ajettu nyt 84tkm, kerran laahaimet vaihdettu. Jos haluaa pyöränsä toimivan,ja ajaa sillä luotettavia kilometrejä,mielestäni sitä kannatta välillä huollattaa, eikö niin? Nuo laahaimet kun ei hirveitä maksa,vaihtoon noin 40tkm:ssä. Ja jos ajat pyörällä kymppitonnin kesässä,ajelet 4 vuotta aika huoletta. Luulen kyllä että muitakin pyöriä huolletaan,ihan merkistä riippumatta. Hyviä ajokilometrejä kaikille,täällä ainakin lapa nousee tervehdykseen kun pyörä tulee vastaan,merkistä riippumatta.

    • jhgfgfhj

      On se kumminkin iso kustannus kun kohdalle sattuu ,ja sattuuhan se kummiskin , eikä tuo ole ainoa ongelma noissa suinkaan , kehottasin pysymään erossa jos ajaa aikoo ilman huolta huomisesta .lähemmäs tuhannen maksava "huolto" on mielestäni kallis.
      Hinta selviää kysymällä liikkeestä !

      • Sepi90

        Kun olet selvästi kone miehiä niin voisit varmaan valaista mitä noissa on muutakin mistä ei ns. huoltamalla selviä? Kiinnostaa kuulla . Laahaimet maksaa noin parisataa, ja vaihtotyö ammattilaisella 3 tuntia. Jos on kallista ei kannata hankkia kyseistä laitetta,,eikö? Käytin auton huollossa,normaali huolto maksoi 680€ oli kallista ,eikö? Ei vaihdettu osia, nesteitä vain.


    • HdMuistoja

      mulla oli 1970 L pieni hd, siinä oli puch moottori. Tuo kaksi tahtien hd kulki iloisesti ja monesti kävin sillä kaupalla ja kioskilla. sitten uhnohtui koko harrastus kun syksyllä oli kylmä.

      • Sonnila

        Ok.mites tänä päivänä menee?vieläks on kylmä?


    • UusiaMoottoreitako

      2017 Vuoden touring malliston harrikat saavat uuden moottorin. 107ci/1746CC ja 114ci/1868CC (CVO mallit) "Milwaukee-Eight" nimiset moottorit. Tämä moottorinimi Milwaukee-Eight johtuu siitä että nämä uudet harrikan moottorit ovat 8 venttiilisiä(4 venttiiliä per sylinteri). Näissä kahdessa videossa on lisää tietoa näistä uusista moottoreista.
      https://www.youtube.com/watch?v=knKBF9OfXJY
      https://www.youtube.com/watch?v=bAsWcrj_Y5c

    • HowlerSam

      Evolution sporasta lähdin kun ensi Hartikka oli hankinnassa ja nortti mulle Floridasta silloin -88 huggerin lähetti tais maksaa 900$ ja rahteineen 1200 muistan siitä että se oli kuitti merkattu määrä koska neuvottiin tekemään niin kun tullissa ei alle 1000 sporaa tunnettu ja kovasti niitä kiinnosti myös hinta rahdilla mikä oli 1200 ja sillä siisti ei ne oikein tienny mitä nyt ku ei ollu mistä verottaa sama spora on vieläkin tosin jäykkäperäksi ja muutenkin mun mittaan sopivammaksi rakennettu joka talvi jotain pari isoa HD tä oli välillä mut onneks ei ikinä sporasta tarvinnu luopuu 84 shoveli on ehkä hyvä mutta en ikinä tykännyt sen käytöksestä sporaan verrattuna möin pois samoin kuin 87 fxr sporasta tykkään se on ripaus ketterä ja 120 sopiva vauhti matkalla mutta rätkällä ja autolla on se ero että autolla mennään nopeasti paikasta toiseen kun taas pyörällä ei oo mitään kiirettä mukaiset maisema reitit lisää nautintoa että kauniina kesäpäivänä on synti lähteä motarille customilla ja varsinkin sopperilla kiireisen voi ajaa autolla tai japaninpyörällä hyviä muistoja mulla on 350 hondastakin kaikkiitos ajaa sillä mistä tykkää ite oon niin evoluutio sporaan kiintynyt ettei tuu mitään asiaa pyöräkauppaan luultavasti ellei sitten pöllitä tai jotain muuten tietääkö kukaan onko rakennetuille pyörille mitään vakuutus diiliä esim smoto ym puolueeton edustaja arviosi ennen vakuutusta missä summista puhutaan ja kuinka paljon pyörän ajettavuus muuttuu usein parempaan varsinkin jarrut ym on kehittyneet ja ajettavuus ei ainakaan huonompaan suuntaan mene jos on retsi ja reikki hallussa onneksi on kavereilla ku itellä tuskin osuisi ainakaan ilman runko jigiä

      • PorsterillaPärsseeseen

        Oletko homoseksuaali? Tervetuloa joukkoon.


      • Jutustelija1

        On vakuutusyhtiöillä arvioijat sitä varten jos peruspyörä rakennetaan näyttelykuntoon ja arvo nousee. Sitten saat kovemman korvauksen mutta toisaalta myös vakuutusmaksu nousee.


      • Jutustelija1
        Jutustelija1 kirjoitti:

        On vakuutusyhtiöillä arvioijat sitä varten jos peruspyörä rakennetaan näyttelykuntoon ja arvo nousee. Sitten saat kovemman korvauksen mutta toisaalta myös vakuutusmaksu nousee.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.de/

        Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

        http://mattiviikate.blogspot.de/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

        http://mattiviikate.blogspot.de/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html


    • Anonyymi

      Alkuperäisinä pysyneet Harrikat ihan ok..se vaan,,että niihin väännetään kaiken maailman tingel-tangelia, eli menevät ettenkö sanoisi saatanan rumiksi .

      • Anonyymi

        Kuulisitpas miten arvostellaan kavereidemme nahkahousupärsseitä ja kuis paljo toi tarttis vaseliinii. HiiHaa.


    • Anonyymi

      Tuossa jäi nyt olennaisimmat pois. Sekaventtiilit, bokserit jne. Ja HD:n ainoat kunnon koneet eli kaksitahdit, jotka nekin tosin olivat vain kopioyritelmiä tai muiden tekemiä.

    • Anonyymi

      Tuttava ajanut EVOlla yli 450 t ilman suurempia remontteja.

      • Anonyymi

        Ja sitten mä heräsin ja päästin kissan ulos...

        Tais olla vain 450km.


    • Anonyymi

      Onkos nuo uudehkot M8-moottorit ihan susia , tuskin ihan syyttä youtube täynnä näitä ongelma videoita , melkosen haastavia ongelmia tuntuvat kohtaavan aiheuttajan etsimisessä että , melkoista käden vääntöä voipi olla asian suhteen jos huono onni kohtaa .

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe