Sormiruokailu

tuutikki¨¨

Minkä ikäiselle olette aloittaneet sormiruokailun? Mitä olette tarjonneet ja miten isoja palasia? Meillä vauva on 7kk ja haluaisin pikkuhiljaa ruveta kokeilemaan mutta hieman jännittää. Tuorekurkusta olen antanut keskustaa ihan minimaalisina paloina, niistä ei tietenkään ole otetta saanut joten olen antanut suuhun... nekin on syljeksinyt vähän aikaa pyöriteltyään suussa. Samoin vesimelonia olen kokeillut ja omenapalaa on saanut imeksiä. Ja valistakaa nyt tätä tietämätöntä että miten annetaan maissinaksuja? Siis itse en tykkää maissista joten en sitä ikinä syö, täytyykö käsitellä jotenkin ennen vauvalle antamista?

2

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sormiruokailijan äiti

      Sormiruokaillessa ei anneta vauvalle mitään suoraan suuhun, vaan hän itse syö. :) Palojen pitää olla sen verran reiluja, että vauva saa niistä nyrkillä otteen ja nyrkin ulkopuolelle jää vielä syötävää, ellei sitten vauvalla ole jo pinsettiote hallussa. Höyrytettyjä kasviksia, kurkkua, hedelmiä, mitä nyt vain keksii. Sellaisia ruokia, joista vauva saa isoja, kovia paloja irti, ei kannata antaa. Ei myöskään viinirypäleitä, pähkinöitä tms., jotka henkitorveen jouduttuaan voivat juuttua kiinni. Alle kahdeksankuisella kakomisrefleksi on sitten vielä edempänä kuin aikuisella, joten jos vauva kakoo ruokaillessaan, hän ei ole tukehtumassa, vaan siirtää ruoan takaisin suun etuosaan. Googlaapa sormiruokailu, niin tulee muutamakin ihan hyvä artikkeli, joista saat perusohjeet.

      Maissinaksuille ei tarvitse tehdä yhtään mitään, niitä annetaan vauvalle sellaisenaan. Itse en tosin niitä ostanut, ovat minusta vähän turhaa höttöä. Lapsi söi meillä pelkästään sormin, paitsi puurot, eli aloitti itsenäisen ruokailun hiukan alle kuusikuisena.

    • 19v äiti

      Me aloimme antaa sormi ruokaa 4kuisena (kun ekat hampaat tulivat niin sai kurkkua joka rauhoitti). Siitä eteenpäin tosi neutraaleja ruokia, itse tehtyä leipää, kurkkua, perunaa, kukkakaalia, lihanpaloja. Koska lapsemme on kovin allerginen on pitänyt miettiä tarkkaan mitä antaa. Nykyään hän syö makaroninsa, kasviksensa ja lihan palansa 11kuisena itse pöydältä. Saa itse valita mitä siitä haluaa ottaa ja kuinka paljon. Syö kuitenkin riittävästi kun paino aina ollut plus käyrällä. Sotkua siitä tulee mutta itse laitan sanomalehtiä syöttötuolin alle että ruoat saa kerättyä tosi helposti lattialta ja mökillä syömmekin sitten ulkona.:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe