Minkä ikäiselle olette aloittaneet sormiruokailun? Mitä olette tarjonneet ja miten isoja palasia? Meillä vauva on 7kk ja haluaisin pikkuhiljaa ruveta kokeilemaan mutta hieman jännittää. Tuorekurkusta olen antanut keskustaa ihan minimaalisina paloina, niistä ei tietenkään ole otetta saanut joten olen antanut suuhun... nekin on syljeksinyt vähän aikaa pyöriteltyään suussa. Samoin vesimelonia olen kokeillut ja omenapalaa on saanut imeksiä. Ja valistakaa nyt tätä tietämätöntä että miten annetaan maissinaksuja? Siis itse en tykkää maissista joten en sitä ikinä syö, täytyykö käsitellä jotenkin ennen vauvalle antamista?
Sormiruokailu
2
87
Vastaukset
- Sormiruokailijan äiti
Sormiruokaillessa ei anneta vauvalle mitään suoraan suuhun, vaan hän itse syö. :) Palojen pitää olla sen verran reiluja, että vauva saa niistä nyrkillä otteen ja nyrkin ulkopuolelle jää vielä syötävää, ellei sitten vauvalla ole jo pinsettiote hallussa. Höyrytettyjä kasviksia, kurkkua, hedelmiä, mitä nyt vain keksii. Sellaisia ruokia, joista vauva saa isoja, kovia paloja irti, ei kannata antaa. Ei myöskään viinirypäleitä, pähkinöitä tms., jotka henkitorveen jouduttuaan voivat juuttua kiinni. Alle kahdeksankuisella kakomisrefleksi on sitten vielä edempänä kuin aikuisella, joten jos vauva kakoo ruokaillessaan, hän ei ole tukehtumassa, vaan siirtää ruoan takaisin suun etuosaan. Googlaapa sormiruokailu, niin tulee muutamakin ihan hyvä artikkeli, joista saat perusohjeet.
Maissinaksuille ei tarvitse tehdä yhtään mitään, niitä annetaan vauvalle sellaisenaan. Itse en tosin niitä ostanut, ovat minusta vähän turhaa höttöä. Lapsi söi meillä pelkästään sormin, paitsi puurot, eli aloitti itsenäisen ruokailun hiukan alle kuusikuisena. - 19v äiti
Me aloimme antaa sormi ruokaa 4kuisena (kun ekat hampaat tulivat niin sai kurkkua joka rauhoitti). Siitä eteenpäin tosi neutraaleja ruokia, itse tehtyä leipää, kurkkua, perunaa, kukkakaalia, lihanpaloja. Koska lapsemme on kovin allerginen on pitänyt miettiä tarkkaan mitä antaa. Nykyään hän syö makaroninsa, kasviksensa ja lihan palansa 11kuisena itse pöydältä. Saa itse valita mitä siitä haluaa ottaa ja kuinka paljon. Syö kuitenkin riittävästi kun paino aina ollut plus käyrällä. Sotkua siitä tulee mutta itse laitan sanomalehtiä syöttötuolin alle että ruoat saa kerättyä tosi helposti lattialta ja mökillä syömmekin sitten ulkona.:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2133181
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172941Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3961746Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess321569- 961372
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531289- 991267
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1891190Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1911181Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe1461029