Kakkosautoksi kiikarissa Clio "kakkonen" (-01 - -06), mutta millä tekniikalla? 1,4 koneella eniten tarjolla, 1,2 vaikuttaa tuhnulta ja 1,6 harvinaisuus. Mikä kestää, mikä toimii ja mitä ei missään tapauksessa kannata edes harkita? Pikkukone kiinnostaisi kulutuksensa puolesta, mutta ilmastoinnin kanssa voi olla melko rauhallinen kulkija. Keskikokoista 1,4 moottoria näyttäisi olevan ylivoimaisesti eniten tarjolla, liekö vikaherkin koska hintaeroa pienempään ei ole?
Kertokaapa kokemuksistanne.
Clio II mutta millä koneella?
7
428
Vastaukset
- DGC
Minulla on 1.2 16v. Ei aavistustakaan mitä kestää. Ostin sen kun 156000 vanhana ja nyt on mittarissa 248000. Auton historiasta löytyy huoltomerkintä 95000 kohdalta jossa on vaihdettu pakoventtiileitä. Jakohihnan vaihtoväli on 90000, oli jätetty vaihtamatta ja hetihän se sitten kilahti. Minun aikanani siitä on mennyt kampiakselin hihnapyörän kohdistuskiila, onneksi ei silloin kilahtanut, jako oli pari hammasta pielessä. En osaa sanoa olisiko sillä yhteyttä tuohon aiempaan tuhoon.
95E10:llä ajettaessa se on aika masentava moottori, menee paikasta A paikkaan B ilman isompia yllätyksiä tai innostuksia. Tilanne muuttuu radikaalisti jos oktaanilukua nostetaan reippaasti. Ilman modifikaatiota se toimii kesällä E85:llä jos tankilliseen laittaa viitisen litraa bensaa mausteeksi. Minulla on sen lisäksi etanoliboksi jolla se tietysti toimii pelkällä E85:llä kelissä kuin kelissä. Näillä sotkuilla se vääntää mukavasti 1700rpm alkaen ja tuntuu huomattavasti pirteämmältä myös kierroksilla, tosin yläkierroksilla saattaa tulla suutinten kapasitetti vastaan.
Minusta on myös mukavaa että siinä on alipainetunnistin eikä ilmamassamittaria ja suunnittelija on päättänyt pärjätä ilman nokka-akselin asennontunnistinta. Vähemmän hajoavia osia. En tosin tiedä miten nämä jutut on isommissa koneissa toteutettu.- Renöö
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Renuko toimii viinallakin? Tuo oli uutta tietoa minulle.
- DGC
Virallisesti se ei tietenkään toimi viinalla. Mutta käytäntö eri asia. Seostankkaus toimii tiettyyn seokseen asti melkein kaikilla bensakoneilla, jotkut kestävät viinaa 5% ja jotkut 85%. Kokeilemalla selviää ja minulle on selvinnyt että tuolla punaviinillä kootulla moottorilla on hyvä viinapää. ECU saa säätöarvot paremmin kohdalleen kun etanolipitoisuutta lisää pikkuhiljaa, esimerkiksi täyteen tankkiin 3 x 10litraa sitä mukaa kun tyhjenee.
Ilman viritysboksia etanolia saa siis olla luokkaa 75% ja tuolla seoksella saa jo kaikki etanolin edut ja haitat. Eli öljyt pitää vaihtaa vähän useammin, minä vaihdan yleensä 10K välein. Kylmäkäynnistys on hankalampaa. 15C lämpötiloissa se vaatii 2-3 nopeaa sahausta ennen kuin lähtee ja pidemmästä sahaamisesta ei ole mitään hyötyä. Kylmä moottori käy huonosti ekan kilometrin.
Viritettynä se toimii pelkällä E85:llä, käytän 100% ryyppyä jolla se lähtee ekalla käyntiin, ryyppy pois päältä heti kun hörähtää. Viritetyt ovat käytännössä mahdottomia muutoskatsastaa lailliseksi.
Isot pojat sanoivat Esson baarissa että auto hajoaa jos bensassa on enemmän kuin 5% viinaa. Taisivat olla oikeassa, minä olen ajanut tähän mennessä 56K E85:llä ja takalokarin kaari on alkanut ruostua. Ruotsissa on ollut saatavana Clio III:sta samalla moottorilla virallisena flexifuelina, luulen että siinä on aika samat materiaalit bensapuolella.
Ja ne bensakoneet millä sitä seostankkausta sitten ei pidä yrittää, ovat modernit suoraan sylinteriin ruiskuttavat direct injectionit, Niissä käytetään sellaisia ruiskutuspaineita että jotain hajoaa melko varmasti. - clio 04
Meillä on 1.2 16V Clio II vm.-04. Tällä hetkellä matkamittarissa on n. 130 tkm ja kohtuullisen huoletonta matkantekoa kaikki. Huollot on tehty säännöllisesti ja sen lisäksi ollut vain pieniä ongelmia, joista isoimmat vaihdot ovat starttimoottori ja "koiranluut". Kaupunkiajossa ja lähimatkoilla vauhti on riittävä, kun ei ole tarvetta kiihdytysajoihin, mutta Suomen halki en ehkä lähtisi ajelemaan, Ilmastoinnin päälle laittamisen huomaa kiihtyvyydessä, mutta edelleen matka kyllä taittuu.
- kuinka eksyinkään
Siis täh? 130 tkm ajettu auto ja starttimoottori vaihdettu??? Lisäksi pieniä ongelmia... huh huijaa tuota ranskanleipien laatua!!!! No, eipä ne ole kovin hinnakkaitakaan joten eipä paljon voi vaatia ominaisuuksista. Onnea teille ranskankippojen omistajat. Tarvitsette sitä.
- DGC
kuinka eksyinkään kirjoitti:
Siis täh? 130 tkm ajettu auto ja starttimoottori vaihdettu??? Lisäksi pieniä ongelmia... huh huijaa tuota ranskanleipien laatua!!!! No, eipä ne ole kovin hinnakkaitakaan joten eipä paljon voi vaatia ominaisuuksista. Onnea teille ranskankippojen omistajat. Tarvitsette sitä.
Joo, onnea tarvitaan, tai sitten asennetta. Minä ajattelen näistä asioista vähän eri tavalla. Minua ei häiritse autojen korjaaminen, varsinkaan jos osat ovat halpoja. Sen sijaan minua häiritsee kovasti ison hinnan maksaminen autosta, varsinkin jos se perustuu laadukkaan merkin oletettuun luotettavuuteen. Toinen asia mikä minua häiritsee on ruoste. Kumpikaan näistä ei ole Rellun ongelma. En kehu Rellua laadukkaaksi, ongelmiakin on ollut, mutta selkeästi vähemmän kuin mitä odotin.
Palatakseni vielä alkuperäiseen kysymykseen. Ainakin 1.2:sta on siis kahta versiota, 8- ja 16-venttiiliset. 44 ja 55kW muistaakseni.
Perävälitys on muuten varsin tiheä. Minulla ei ole vertailukohtaa vastaaviin pikkuautoihin mutta ainakin Rellussa 1.2 16v moottori laulaa melko korkeilla kierroksilla. Suurinpiirtein näin:
80km/h 2700rpm
100km/h 3300rpm
120km/h 4000rpm
Ja varsinkin tuo moottoritienopeuksien kierrosluku alkaa tuntua polttoaineenkulutuksessa. Ei ehkä optimaalinen matka-auto. Kehä III:n sisälle nuo välitykset sopivat hyvin. Tihetä välitykset parantavat tietysti kiihtyvyyttä.
- Hyvä clio
Minulla oli kakkonen vm 2004, oli 8v (ei 16v kuten useimmat), 1,2l koneella. Se oli aika kökkönen kiihtymään, kuski kiihtyi paremmin:) Hyvä auto muuten kaikinpuolin, ajoin sillä 8 vuotta kunnes vaihdoin kolmos-clioon ja 5oviseen, tuo vanha oli 3ovinen.
Kakkos-cliolla ei ollut kaupunkiajossa ongelmia, normaali kiihtyvyys muun liikenteen seassa, pieni kulutus, kätevä auton koko. Mutta ne kiihdytysajot kannatta unohtaa:) Nainen kun olen, en voi sanoa paljon autoista ymmärtäväni mutta sen sanon että vikaa ei ollut pahemmin ja kaupunkiajoon täydellinen. Motarilla vähän tuuli otti liikaa, tuntui että lähti lentoon, tämä uusi ei lennä yhtä herkästi :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818