Neuvoja kynsienleikkuuseen!! APUA!!

Epätoivoinen123

Eli koiramme kynsien leikkuu on erittäin vaikeaa. koira näykkii (kovaa) ja kiljuu murisee huutaa rimpuilee..!! No uskon että tuo ei ole ongelma kun joku auttaa minua jne. mutta näyttää että kynnen ydinkin olisi jo kasvanut melkein kärkeen.. joten en oikein uskalla leikata jos leikkaan vahingossa ytimeen ja koira saa siitä jotain "traumoja". ja lisäksi suurin osa koiran kynsistä on mustaa joten sekin tuo oman hankaluuden.. Miten saan lyhennettyä jos ydin on kasvanut melkein kynnen kärkeen?

6

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liinavaate

      Epäilen tuota, että ydin kasvaisi kärkeen. Mutta, jos haluat varovainen olla, osta tukeva viila, jolla viilaat vielä lisää leikattuasi tosi pienen palan. Ja alat sitten useammin leikkaamaan, että kasvu normalisoituu. Koiran rimpuilu johtuu omasta jännittämisestäsi. Entäpä jos leikkuuttaisit aluksi koiran kynnet eläinlääkärillä kuntoon ja sitten jatkaisit itse, riittävän usein.

    • Epätoivoinen123

      Saatiin äitini kanssa eilen leikkattua! Äiti otti koiran syliin ja minä leikkasin varovasti n. millin joka kynnestä. Ei onneks tullut verta. koirakin oli rauhallisempi ja oli paljon helpompi leikata (toki oli kuonokoppa..) ja hyvin onnistuneen leikkauksen lopuksi koira sai herkkuansa kurkkua. Kiitos neuvoista yritetää lyhennellä tosi usein sen millin verran niin kaipa se ydin siitä lähtee vetäytymään :)

      • Kynsiä voi leikata joka viikko noin hiukan kerrallaan, mikä on hyvä harjoituksen kannalta. Sen lisäksi kannattaa tehdä lisäharjoituksia vaikka koskettamalla kynsiä saksilla ja palkitsemalla rauhallisesta käytöksestä. Muut harjoitukset, tassun anto, tassujen hieronta, karvojen leikkaus jos pitkät tassukarvat, ym tukevat tuota kynsien leikkuuta.

        Oma koira on jo vuosia ehdollistettu namituksella tassujen hoitoon, niin ettei koira enää edes vedä tassua pois kädestä vaikka sattuisi pikkuvika ja kynnestä tulisi tippa verta, kun nipistyksistä saa aina herkkua...: Jos joskus käy vahinko, siitä on turha hermostua ja tehdä mitään numeroa, parempi jatkaa rauhallisesti.


    • llllllllllllllllllll

      Muistaa vaan, että koiraa ei koskaan päästetä tilanteesta pois jos riehuu, rimpuilee tai kiljuu. Oppii muuten tekemään niin jo valmiiksi, jottei joutuisi ikävään tilanteeseen.

      Kynnet voi leikata viikon-pari välein millin kerrallaan, niin ydin vetäytyy pikkuhiljaa taaksepäin. Jos vahinko sattuu ÄLÄ PANIKOI! Saat koirasi jännittämään ja pelkäämään. Ole kun mitään ei olisi sattunutkaan. Jos koira vingahtaa, ole silti tyyni. Osta apteekista kaliumpermanganaattia ja kostuta pumpulipuikko, upota se jauheeseen ja paina kynnen päätä -> verenvuoto lakkaa. Hoida homma loppuun ja kun koira on aivan rauhallinen, päästä se rauhallisesti ylös ja anna herkku RAUHALLISESTI (älä turhaan innosta).

    • ..............

      Ja sen lisäksi, aloittakaa heti koiranne käsittelyharjoitukset yleisemminkin. Ihan normiarjessa syliin nostmista, selälleen kääntämistä, kaikkea kivassa yhteydessä tapahtuvaa. Tuo kynsienleikkuuongelma kertoo riittämättömistä käsittelyharjoitteista. Koira ei osaa luottaa teihin. Mutta jossain vaiheessa on muitain hoitotoimia edessä, ja kuonokopan kanssa en suosittele iän kaiken jatkamaan. Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun opettaa koiran sietämään kaikenlaista koskettelua. Se on armeliasta jo koirallekkin. Puhumattakaan siitä miten se helpottaa arkea. Ja jos kynnet ovat päässeet liian pitkiksi, on yksi keino se, että eläinlääkäri hoitaa leikkauksen kerran, ja jatkatte ylläpitona sitten tiuhaan.

    • Irlis83

      Minkä kokoinen koira kyseessä?

      Minä leikkaan omalta irlikseltä "hevostyyliin", eli ikäänkuin nostasin kavioo. Muuten nyhtää tassujaan kokoajan, tällä keinolla menee hyvin leikkaukset.

      Toinen koira kun näkee kynsisakset, niin heittäytyy selälleen, että no leikkaa sitten =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1689
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1598
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1179
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1134
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1112
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      7
      1028
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      981
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      975
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    10. 6
      960
    Aihe