Neuvoja kynsienleikkuuseen!! APUA!!

Epätoivoinen123

Eli koiramme kynsien leikkuu on erittäin vaikeaa. koira näykkii (kovaa) ja kiljuu murisee huutaa rimpuilee..!! No uskon että tuo ei ole ongelma kun joku auttaa minua jne. mutta näyttää että kynnen ydinkin olisi jo kasvanut melkein kärkeen.. joten en oikein uskalla leikata jos leikkaan vahingossa ytimeen ja koira saa siitä jotain "traumoja". ja lisäksi suurin osa koiran kynsistä on mustaa joten sekin tuo oman hankaluuden.. Miten saan lyhennettyä jos ydin on kasvanut melkein kynnen kärkeen?

6

287

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liinavaate

Epäilen tuota, että ydin kasvaisi kärkeen. Mutta, jos haluat varovainen olla, osta tukeva viila, jolla viilaat vielä lisää leikattuasi tosi pienen palan. Ja alat sitten useammin leikkaamaan, että kasvu normalisoituu. Koiran rimpuilu johtuu omasta jännittämisestäsi. Entäpä jos leikkuuttaisit aluksi koiran kynnet eläinlääkärillä kuntoon ja sitten jatkaisit itse, riittävän usein.

• Epätoivoinen123

Saatiin äitini kanssa eilen leikkattua! Äiti otti koiran syliin ja minä leikkasin varovasti n. millin joka kynnestä. Ei onneks tullut verta. koirakin oli rauhallisempi ja oli paljon helpompi leikata (toki oli kuonokoppa..) ja hyvin onnistuneen leikkauksen lopuksi koira sai herkkuansa kurkkua. Kiitos neuvoista yritetää lyhennellä tosi usein sen millin verran niin kaipa se ydin siitä lähtee vetäytymään :)

• Kynsiä voi leikata joka viikko noin hiukan kerrallaan, mikä on hyvä harjoituksen kannalta. Sen lisäksi kannattaa tehdä lisäharjoituksia vaikka koskettamalla kynsiä saksilla ja palkitsemalla rauhallisesta käytöksestä. Muut harjoitukset, tassun anto, tassujen hieronta, karvojen leikkaus jos pitkät tassukarvat, ym tukevat tuota kynsien leikkuuta.

Oma koira on jo vuosia ehdollistettu namituksella tassujen hoitoon, niin ettei koira enää edes vedä tassua pois kädestä vaikka sattuisi pikkuvika ja kynnestä tulisi tippa verta, kun nipistyksistä saa aina herkkua...: Jos joskus käy vahinko, siitä on turha hermostua ja tehdä mitään numeroa, parempi jatkaa rauhallisesti.

• llllllllllllllllllll

Muistaa vaan, että koiraa ei koskaan päästetä tilanteesta pois jos riehuu, rimpuilee tai kiljuu. Oppii muuten tekemään niin jo valmiiksi, jottei joutuisi ikävään tilanteeseen.

Kynnet voi leikata viikon-pari välein millin kerrallaan, niin ydin vetäytyy pikkuhiljaa taaksepäin. Jos vahinko sattuu ÄLÄ PANIKOI! Saat koirasi jännittämään ja pelkäämään. Ole kun mitään ei olisi sattunutkaan. Jos koira vingahtaa, ole silti tyyni. Osta apteekista kaliumpermanganaattia ja kostuta pumpulipuikko, upota se jauheeseen ja paina kynnen päätä -> verenvuoto lakkaa. Hoida homma loppuun ja kun koira on aivan rauhallinen, päästä se rauhallisesti ylös ja anna herkku RAUHALLISESTI (älä turhaan innosta).

• ..............

Ja sen lisäksi, aloittakaa heti koiranne käsittelyharjoitukset yleisemminkin. Ihan normiarjessa syliin nostmista, selälleen kääntämistä, kaikkea kivassa yhteydessä tapahtuvaa. Tuo kynsienleikkuuongelma kertoo riittämättömistä käsittelyharjoitteista. Koira ei osaa luottaa teihin. Mutta jossain vaiheessa on muitain hoitotoimia edessä, ja kuonokopan kanssa en suosittele iän kaiken jatkamaan. Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun opettaa koiran sietämään kaikenlaista koskettelua. Se on armeliasta jo koirallekkin. Puhumattakaan siitä miten se helpottaa arkea. Ja jos kynnet ovat päässeet liian pitkiksi, on yksi keino se, että eläinlääkäri hoitaa leikkauksen kerran, ja jatkatte ylläpitona sitten tiuhaan.

• Irlis83

Minkä kokoinen koira kyseessä?

Minä leikkaan omalta irlikseltä "hevostyyliin", eli ikäänkuin nostasin kavioo. Muuten nyhtää tassujaan kokoajan, tällä keinolla menee hyvin leikkaukset.

Toinen koira kun näkee kynsisakset, niin heittäytyy selälleen, että no leikkaa sitten =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      116
      2406
    2. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      38
      1471
    3. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      642
      1004
    4. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      106
      993
    5. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      71
      962
    6. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      97
      888
    7. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      875
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      700
    9. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      70
      696
    10. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      31
      686
    Aihe