Vauras maa mutta että Etelä-Ruotsin metsäpalo voi ryöstäytyä noin laajaksi. Yli 10.000 km3, nyt jo ylikin on paloalue.
Vaikka on niin rutikuivaa, meillä ei ole ollut paljon maastopaloja. Valvontalennoilla todetaan tehokkaasti alkavat palopesäkkeet ja hälytetään sinne sammutusväkeä.
Muistan kesiä, joina Venäjän puolella roihuavat metsäpalot toivat sopivan tuulensuunnan takia meillekin savuhaittoja.
Ihmettelen Ruotsin laajaa metsäpaloaluetta!
6
72
Vastaukset
- kopterisammutus
Ennen venäläiset sanoivat; no proplem, syyssateet sammuttavat kyllä palot, talvi viimeistään. Sama isossa lännessä, jossa metsäpaloja on suurien etäisyykien takia melko mahdotonta sammuttaa.
Australiassa palot piinaavat asuttuja alueita. Pakkohan niitä on yrittää sammuttaa kun ne tuhoavat asuinalueitakin.- maasto vpk
Juuri päättyneissä keskipäivän radiouutisissa kerrottiin Tukholman länsipuolisen palo-alueen laajenneen jo 150 km3 laajuiseksi.
Jopa ranskasta asti on luvattu helikopterisammutukseen erikoistuneita yksiköitä taltuttamaan maastopalon laajenemista.
- L - L
Tv uutisoi Tukholman länsipuolella 150km2: paloalueen.
Ainakin vesilähde on lähellä. Mälare. "Vauraan maan" rahavirta ohjaillaan nykyään muihin taskuihin, eikä valtion rahoilla enää edes ylläpidetä sellaisia palveluja joitten oletetaan aina toimivan.
Näin on myös palokuntien kohdalla.
Pienet paloasemat ja vpk:t on lakkautettu. Syrjäkylillä, missä on aikaisemmin ollut paloasemat, saa palaa aivan rauhassa maan tasalle. Kestää kauan
ennenkuin ehditään tulla joltakin suuremmalta kylältä toteamaan että tuli on tehnyt tehtävänsä.
Ennaltaehkäisevät toimenpiteet, kuten pienillä lentokoneilla tehdyt lennot
ja mahdollisten metsäpalojen havaitseminen hyvissä ajoin, on lakkautettu.
Aikaisemmin sai lentoklubit määrätyn määrän lentoja, jolloin klubien jäsenet voivat saada tarvitsemiaan lentotunteja samalla kun he voivat tehdä havaintoja ilmasta käsin ja ilmoittaa hyvissä ajoin havainnoistaan.
Västmanlannissa riehuvasta tulipalosta saavat päättäjät hieman ajattelemisen aihetta. Jos tällaiset kuumat kesät ovat tulevaisuudessa tavallisia niin saattaa myös metsien suurpalot olla tavallisia.- maatorp
Tota miekin arvelin. On todettu, että metsäpalot kuuluvat menneisyyteen, eikä sellaisten torjuntaan riitä enää rahaa.
maatorp kirjoitti:
Tota miekin arvelin. On todettu, että metsäpalot kuuluvat menneisyyteen, eikä sellaisten torjuntaan riitä enää rahaa.
Kyllä täällä rahaa on, mutta ne menevät vääriin taskuihin. Toivottavasti syksyn vaalit muuttavat rahavirtojen ja järjenkäytön suunnan paremmalle mallille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2131403- 961266
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan21001Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9908Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86880Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle15851- 32810
Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.57796T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37748Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44734