Rokotuksista kitiseminen

Järkevää

Me saatiin tossa kutosen loppu puolella ne hpv rokotukset. Myönnän, että itselläkin huimasi ja oli huono olo. Jouduin sitten lähtemään kesken koulupäivän pois. Mutta se ei ollut pointti vaan se, että niistä rokotteista tehdään niin iso asia. Sielä muut luokan tytöt itkivät ja vuodattivat toisilleen kuinka kamalaa se oli ja kuinka paljon se sattui. Sitten menin itse ottamaan rokotteen ja tajusin että nyt muut liioitteli.

Miksi niistä rokotteista ja verikokeista tehdään maailmanlopun veroinen asia. Itse niihin olen tottunut ja tajunnut, että niitä tulen ottamaan vielä paljon joten sellainen säälittävä lapsellinen kitiseminen voisi jättää nyt sinne pienille lapsille.

Toki jos pelkää neuloja se on eri asia.
Mutta ei se rokotus satu yhtään. Pysyy liikkumatta ja rentona ja ajattelee niittyjä ja sateenkaaria niin kaikki menee hyvin eikä se satu. Mulla otettii tossa vähän aikaa sitten verikoe ja se lääkäri sörkki mun kättä varmaan puol tuntia eri kohdista ja joutui lopulta kutsumaan toisenkin lääkärin joka sitten sai verta ulos. Lopulta laskin että lääkäri oli pistänyt mua kuusi kertaa neljä kertaa oikeasta kädestä ja kaksi kertaa vasemmasta kädestä. Sillä normi neulalla ja sitten vielä avolla kun ei meinannut saada.
En itkenyt en valittanut eikä rokottaminen sattunut paljon paskaakaan. Vaikka lääkäri sörkki kättä ties kuinka kauan ei se silti sattunut. Toki se aina kirpaisee vähäsen.

Joskus kaveri oli silleen että "No tottakai se sattuu, ajattele nyt ku se neula törmätään sun käteen." tai jotain muuta vastaavaa. No toki jos sitä ajattelee se saattaa olla aika ikävää. Mä aina vaan katson pois.

Minkälaisia kokemuksia teillä on rokotteista tai verikokeista? Sattuuko ne paljon teidän mielestä? Ootteko nähnyt saman kaltaista liioittelua rokotteista?

Muistutan vielä, että jos pelkää neuloja se on eri asia.

Toki kaikki nämä rokotus jutut on ihan ihmisestä riippuen erilaisia. Minun mielestäni jos siitä ei tee isoa asiaa se ei ole iso asia.

37

5464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kammottaakammottaa

      Mua vituttaa toi ihan sama. Ja sit jos sanaa että mä oikeesti varmaa pyörryn tonne, ni se rokottajaki todennäkösesti on vaa sillee, kaikkihan sanoo tolleen. Mul on jääny tosi pahat traumat yhestä tipan laitosta ja kukaan ei oikeen usko, kuin paljon voi oikeesti pelottaa se rokotus. Sitku kaikki itkee ja suurentelee sitä vielä. Viimeks kun hain sen rokotteen, pyörryin heti ku näin sen neulan, ettei sillä (y)

    • Riippuu siitä mihin rokotuspiikki pistetään. Yhtenä syksynä otin influenssapiikin ja yllätyin vähän itsekin, kun olkavarren lihaksesta löytyi kohta jossa pistoa ei oikeastaan huomannutkaan. Lihakseen tökättävä piikki on yleensäkin selvästi kivuttomampi kuin verinäytteen otto - kerran sain leikkauksen esilääkityksenä piikin pakaraan eikä se tuntunut sen pahemmalta kuin sormella painaminen.

    • Nih.

      Mulla on yleisestikin ihan todella matala kipukynnys, ja kaikki rokotteet sun muut sattuu tosi paljon. Ei siis ihme että on myös järkyttävä neulakammo. Viimeksi kun otettiin verikoe, äiti istui siinä vieressä, puristin sen kättä kun pelotti niin kovasti. Ja heti kun neula pisti, aloin itkeä tosi voimakkaasti, yhdessä vaiheessa vilkaisin neulaan ja tuntu hetken että oksentaisin. Ja olen siis 15.

      • mato737273

        Sen takia siihen neulaan ei pidä kattoa. Ja pitää myös pitää käsi rentona!


      • pelkurijaeivoimitää

        Mä taas joskus 13vuotiaana aloin huutoitkemään, kun sain kuulla että multa otetaan verikoe. Oon henkilö, jolla on verikammo eli meinaan pyörtyy verta nähdessäni omani tai jonkun muun ja myös sen haju on hirvee. Ja mulla on piikkikammo ja lisäksi matala kipukynnys. Että tommoset on aika tuskaa ainaki mulle.
        Vaikka olinki jo "isotyttö" niin istuin silti iskän sylissä ja itkin ku kädet puudutettiin mömmöllä ja pistettiin. Enhä mä sitä tuntenu, mutta se tieto, että mun ihon läpi menee jotain nii hyi!
        Hyvä teille, jotka pärjää vähemmällä, joillekki se vaan vaatii enemmä ittesä psyykkausta. Huomio myös että yksilöt kokevat eri asiat erilaisina. Ymmärrätte ajan kanssa tälläset pienet asiat :)


      • Anonyymi

        Ei tuossa vielä mitään kun mä olin menossa verikokeeseen ja ootettiin siinä penkeillä huoneen ulkopuolella niin arvaas mitä? Mä karkasin. Juoksin sinne käytävään ja mut jouduttiin tilla repimään sieltä pois. Sitten pääsin siihen verikoe huoneeseen istuin siinä hetken ja karkasin uudestaan. Ja ei ku vaan uudestaa ne tyypit hakemaan että sellasta!


    • 654-653=1

      Siis oletteko tosiaan noin tyhmiä että menette ottamaan rokotuksia? Ei ihme että ihmiset nauraa ja osoittelee sormella.

      • juu ei

        Juu, ei kaukomaille lähtiessä mitään rokotuksia tarvitse, mä sain Thaimaasta hepatiitin ja Kongosta aidsin ja jostain malarian, en muista mistä, ja ne vaan rikastuttaa elämää.


      • ei oo ei
        juu ei kirjoitti:

        Juu, ei kaukomaille lähtiessä mitään rokotuksia tarvitse, mä sain Thaimaasta hepatiitin ja Kongosta aidsin ja jostain malarian, en muista mistä, ja ne vaan rikastuttaa elämää.

        Paitsi AIDSia ja malariaa vastaan ei edes ole rokotetta.


    • VM vitusti piikkejä

      ilmeeni kun olen itse saanut n. 22 rokotetta ja nykymuksut saa sen 3-6 ja sitten ne valittaa kun niitä on niin paljon :D

      • elikkäs

        nyt haisee lammas.


      • Piikitetty

        22han on vielä vähän... itse olen saanut 5 vuoden ajan joka toinen viikko piikin käteen, vuorotellen kumpaankin. Jotain 130 tähän mennessä kertynyt piikkejä yhteensä. Kyllähän siihen sitten tottuu ajan mittaa


      • Diabeetikon sukulainen
        Piikitetty kirjoitti:

        22han on vielä vähän... itse olen saanut 5 vuoden ajan joka toinen viikko piikin käteen, vuorotellen kumpaankin. Jotain 130 tähän mennessä kertynyt piikkejä yhteensä. Kyllähän siihen sitten tottuu ajan mittaa

        Joo, mun sukulainen joutuu ottamaan joka ikinen päivä verinäytteen, sillä hänellä on diabetes. Sille on pistetty tuhansia piikkejä et repikääs siitä..


    • totuuden torvi

      Rokotteiden otto sinäänsä ole paha asia. Mutta kun ovat myrkkyä. Ne tekevät sinusta steriilin ja ihmisen, joka ei voi liikkua, eli on aivan jäykkä. En ota niitä ikinä!!
      ps. Rokotteista ei ole oikeasti apua

      • IlluminatiBilderberg

        Tietenkin. Ja koska kerroit totuuden, emme valitettavasti voi antaa sinun elää. Tiedämme osoitteesi ja iskemme kun sitä vähiten odotat.


      • Ttttttttttttt

        totuuden torvi törisee täyttä tarua


      • Anonyymi

        Niistä löytyy runsaasti apua


    • piikkisika

      No joo, aloittajan kanssa samaa mieltä tosta liiottelusta. Mutta toisaalta myös jokainen kokee nuo mahdollisesti pistämisestä tulevat oireet eri tavoin.

      Mulle laitettiin täs jokunen vuos takaperin jäykkäkouristus käsivarteen ja terkkari oli niin taitava, etten ees tajunnut että hän oli jo pistänyt. Kysyinkin vähän hämmentyneenä et joko hän laittoi sen. :D Verikokeissa se neulan laitto nipistää välillä aika ikävästi, ja joskus kohdalle osuu taitava henkilö, jolloin se ei satu yhtään. Mutten silti pysty katsomaan sitä neulaa.

      Kanyylinkaan laitto käteen ei satu yhtään, jos on taitava lääkäri ja suonet hyvin saatavilla.

    • iriomontegro

      Mäkin oon sitä miektä, ettei asioita pidä suurennella. Kun itsekin olen nyt 2 annosta tota hpv rokotusta saanu. Se sattu ihan sikana, kun on matala kipukynnys ja neulakammo, ja sit on rokotuskohta turvonnu, ja ollu ihan hirvee olo pari päivää rokotuksen jälkeen. Ja kavereille ja vanhemmille sanoin, ettei se niin hirveetä ollu, vaikka tärisin pelosta vielä pari tuntia sen jälkeen, ja seuraavana päivänä en voinut edes kouluun mennä.

    • Tutkailin vähän asioita ja tuo kyynärtaive on valitettavasti aika kipuherkkä paikka. Miksi verinäyte sitten otetaan yleensä siitä - siksi että siinä on iso ja mehevä suoni lähellä pintaa. Kanyyli kädenselkään ja rokotuspiikki lihakseen sattuvat paljon vähemmän.

    • "leimattu"

      Nykyisin rokotukset ovat melko kivuttomia. Itse sain rokotukset jo 60-luvulla ja silloin ne pistettiin paljon paksummilla neuloilla ja ruiskuilla. Mm. reiteen painetut calmetoinnit sattuivat ja jätti isot arvet. Vieläkin muistona pari "monttua" reidessä. Rokotukset piikitettiin jokaiselle luokan edessä, eikä siinä paljoa yksityisyyssuojaa ollut, kun housut kintuissa seisoi muiden edessä :) puhutatakaan, että olisi kysytty haluaako rokotuksen.

      • esim

        En malttanut olla kommentoimatta näinkin vanhaan ketjuun.
        Lasten leikkiä nämä nykypäivän rokotukset entiseen verrattuna.Rokotettiin Calmetet ja Isorokot eikä tosiaan haluja kyselty.Itselle annettiin jostain kumman syystä isorokkorokotuskin reiteen .Komeat "arpitatuoinnit" molemmissa reisissä.Calmettemonttu vasemmassa ja kolme isorokon arpea oikeassa reidessä.Eivät toki ole mitään haitanneet.


    • Poju_13

      Ei ne rokotukset oo nii pahoi ku luulis. Housut vaa alas ja piikki pyllyy.

      • piikki_siili01

        Onhan se ällöä ja itsellänikin on piikkikammo sellainen, että tuik vaan ja laatta lentää, mutta ensinnäkin ne on hyödyllisiä pikku pistoksia, joista johtuu terveytemme. Toisekseen, en tajua miksi siinä on se hysteria koska se vain pahentaa tilannetta. Oikeesti, mä ainakin oon sellanen että tuun ihan normaalisti.
        1. Saavun rauhassa huoneeseen
        2. Piikki pistetään ja kiljun
        3. Oksentelen ja saatan pyörtyä. Huimaa.
        4. Lähden hymyillen pois ja viheltelen.

        Että tällaista.


    • snhfjf

      Ite aina tuijotan sit piikkii ja se helpottaa kipuu.
      Rokote ei satu paljoa HETI -> muutama pv sen jälkeen käsi HELVETIN kipee
      Verikoe: pistos sattuu ku tunkee neulaa ihoo mut sit se ei enää satu

      Ite en ottan hpv koska se on uus rokote kuiteski ja sillee. Mut jos vaik tuhkarokkoo vastaa pitäs ottaa nii oisin sillee ok, ei ongelmaa.

    • hei_786

      Itse olen kohta saamassa hpv-rokotuksen ja jännittää. Pelkään neuloja ja mulle tulee siitä jo huono-olo, kun katon jos jotakin muuta pistetään. Tuijotan aina piikkiä enkä tiedä miksi. Ei se ainakaan kipua helpota, mutta kai se rauhoittaa mua, kun tiedän milloin pistetään. Mua on pistetty vasta yhden kerran ilman puudutusta. Ei se sattunut edes vähän vain kirpaisi, kun neulalla pistettiin ja kun se otettiin pois. Olkavarteen ei ole ennen pistetty, mutta viestien perusteella sen pitäisi olla vähemmän epämiellyttävä kokemus.

      • rgftrsdth

        Se hpv:hän ei oo millään muotoa pakollinen eikä ees terveellinen rokote. Sori että varoitus tulee tällee hiuka myöhässä


      • jenniina111111

        höpöhöpö


    • 891289

      Oon aivan samaa asiaa pohtinu. Välil ei vaan jaksa kuunnella kavereitten valitusta siitä kuinka hirveää se on. Heti ku tulee tieto rokotteista tai verikokeesta ni aletaa tyyliin itkeä. Ymmärrän sen että riippuu yksilöstä mutta pahempi se vain on lietsoa sitä pakokauhua muihinkin. Koko vyyhti alkaa siitä että kuullaan joitakin huhuja miten paljon se sattuu ja sitä aletaan sitten pelkäämään ja levittelemään kaikkialle.
      En väitä ettei mitään pahaa olisi ikinä kenellekään tapahtunut. Ne ikävät kokemukset on harmillista :( huonon kokemuksen saaneena on vaikeaa luottaa terveyshuollon henkilöihin.
      Se on osaksi myös asenteesta kiinni kuinka paljon sattuu. Jos menet sinne paskat housussa ihan varmana että kohta joudutaan käsi amputoimaan tyylillä, tottakai se tulee sattumaan. Toki joskus se worst case skenaarion kuvitteleminen voi auttaa jos se todellinen kipu yllättäisi positiivisesti sitten kun ei ollutkaan niin paha. Mutta jos menee sinne rentona ja ajattelee ihan muita asioita, se menee hetkessä ohi. Kaikista pahinta on kun jotkut jännittää sitä lihasta(rokotuksessa) pitäisihän se tietää että rentona se sattuu vähemmän. Ei sitä toki kehon luonnollisille reaktioille voi mitään. Et sä paniikkikohtauksen saaneellekkaa mee "hei lopeta toi täriseminen ja oksentelu, pysyt vaa rentona ni kyl se siitä"
      Mutta jos asiassa pystyy pitämään kontrollin niin se on hyvä.
      Jälkioireilukin on asia erikseen. On todistettu fakta että jos kuvittelet saavasi helvetinmoiset jälkioireet, keho alkaa tuottamaan kaikenlaisia oireita. Itse aina ajattelen että ei siitä mitään tuu, vaikka välillä vähän arastaakin kättä.
      Ikinä ei silti pitäisi vähätellä niitä neula- tai verikammoisia jotka pyörtyvät rokotuksen tai verikokeen jälkeen.

      • fghftgyjhft

        Verikokeessa ei panna kehoo mitää myrkkyjä, joten sen tuoman kivun kestää ihan ilolla. Rokotus taas sattuu enemmän ku siihen liittyy fyysisen kivun lisäksi sitä henkistä ressiä. Ja ohan verkokeet myös selvästi tarpeellisempia ku rokotukset.
        Eipä se verikoe oikeestaan satu yhtään, vaikka se neula pusketaan aivan siihe ihon läpi kuultavaan pulskaan laskimoon. Voi aivan rauhassa seurata toimitusta silmä kovana. Vähän kai toki riippuu mihin kohti hoitsu neulan tuikkaa. Lisäksi on mainittava, että paljon sen toimituksen nautinnollisuuteen vaikuttavat hoitsun ominaisuudet ja ulkoiset avut/avuttomuudet: onkse ruma, vanha, ryppyset hyppyset omistava, lyhytukkane, kylmäkätinen ja hymytön töykiö vai pitkätukka kultakutri, pehmone, silonen, kurvikas hymyävä parkymppinen lintunen


    • VitsinPelottelijaÄmmät

      No voi saatana nää otsikot. "HPV ROKOTE TAPPAA LAPSESI HITAASTI JA KIVUILAASTI!?!??!?" Joo ei. "Joka toinen kuolee HPV-rokotteeseen." Enemminki "Kohdunkaulan syöpää vastaan otettava rokote todettu kivuttomimmaksi rokotteeksi 50-vuoteen!" Ja vaikka hieman piikkikammoinen olenkin, niin ei sattunu yhtään. Vaikka itkien oikealla kädellä puristin kaveriani (tullut tueksi), niin sain pidettyä piikitettävän käden rentona, eikä sattunut yhtään. Ehkä 30s myöhemmin tämmönen kuumeentapainen tunne tuli käteen. Siitä ehkä 5-min myöhemmin alkoi vaan vähä kirvelemään. Kotona alkoi aika kova kipu. Laitoin mustikkapussin (:D) käden päälle ja ei sattunu enää. Tuli vaan semmonen tooooooosi outo oire 😅. Sen jälkeen en pariin tuntiin pystyny nostaa kättä napaa ylemmäs. Oisko joku 1vk ja kaikki oireet oli ohi. Nyt siitä on jo 6kk ja ei mitään oireita! 😀

    • ghjfgjh

      Ite oon allu 15 vuotta ilman rokotteita eikä oo sattunu yhtään. Tervennä on aika lailla myös pysytty, mitä nyt perusnuhia ja kuumeita välillä

    • Anonyymi

      No itse olen viitos luokalla ja pelkään neuloja aivan kamalasti. Olisin halunnut olla ottamatta HPV-rokotetta mutta mun vanhemmat ei suostu siihen, joten itken nyt täällä mun sängyssä, koska en oikeasti halua sitä vaikka tajuankin että se auttaa syöpään mutta silti. Mun neula kammo on niinniso että te ette ees tajua kuinka iso ja haluisin nyt vaan tietää etä eikö se oikeasti satu?

      • Anonyymi

        Rokotukset pistetään nykyisin kai lähes aina olkavarteen. Sain viime viikolla koronarokotteen (olen alle 25 v mutta kuulun riskiryhmään) ja se sattui saman verran kuin kuulakynän kärjellä painaminen eli ei oikeastaan yhtään.

        Vaari sai rokotuksen jo aikaisemmin ja sanoi että tuntui samalta kuin sormenpäällä painaminen. Mummun kommentti taas oli että pieni pistos tuntui ehkä parin sekunnin verran ja se oli sitten siinä.

        Kyllä sinäkin sen kestät. Koita olla murehtimatta.


      • Anonyymi

        Just näin mäkin teen tällä hetkellä ja on ihan hirveetä


    • Anonyymi

      No Mulla ainakin jännitän rokottamista mut ku otan sen piikin ni ei satu. Mutta vuoden päästä olisi uusi jännitän taas sitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe