Helsingin eläinsuojeluyhdistys-kokemuksia?

ihmetteljiä

Minua nyt kiinnostaa se, miksi HESY-n kotisivulla olevassa luovutusehdoissa ei ole merkitty sakkoa, vaikka antavat paikan päällä vielä lisäksi erillisen paperin missä sakot alk 500 eur mutta ns kotisivun julkisella luovarissa sitä ei ole missään sivustolla, osaako kukaan sanoa miksi niin? Onko se laiton?
Tässä on kopioitu luovutussopimus, mutta se ei ole kaikki, niillä on vielä erillinen paperi siitä, ns sopimussakkojen liite, kotisivuilla sitä ei ole? Miksi.
Kaikki, jotka ovat HESY-ltä lemmikin ottanut tietävät sen, että siihen tulee vielä yllätyksellinen sakkoliite. Miksi sitä piilotellaan julkisesti? Miksi se ei ole esillä?

HESY-n Sopimusehdot

Hoidan minulle luovutettua eläintä hyvin. Otan heti yhteyttä eläinlääkäriin, jos eläin sairastuu. Huolehdin siitä, että eläimen rokotukset pysyvät voimassa ja että eläin steriloidaan/kastroidaan vuoden ikään mennessä, mikäli sitä ei ole suoritettu ennen luovutusta. Minulle luovutetulla eläimellä ei saa teettää pentuja.

Huolehdin siitä, että ottamani eläin ei pääse putoamaan ikkunoista/parvekkeelta tai karkaamaan sitä kuljetettaessa. Ulkoilutan eläintä vain valvotusti. Mikäli ottamani eläin katoaa tai kuolee, ilmoitan siitä välittömästi yhdistykselle. Ilmoitan yhdistykselle myös nimeni, osoitteeni ja puhelinnumeroni mahdolliset muutokset.

Mikäli en pysty pitämään ottamaani eläintä, ilmoitan siitä yhdistykselle. Minulla ei ole oikeutta luovuttaa eläintä eteenpäin ilman yhdistyksen edustajan suostumusta. Minulla ei ole myöskään oikeutta lopettaa eläintä ilman eläinlääkärin toteamaa lääketieteellistä syytä.

Yhdistyksen edustajalla on oikeus käydä katsomassa minulle luovutettua eläintä. Mikäli yhdistyksen edustaja ja eläinlääkäri toteavat, että eläintä kohdellaan huonosti, on yhdistyksellä oikeus ottaa eläin välittömästi takaisin ilman korvausta.

Vastuu eläimen terveydestä ja eläinlääkärikuluista

Luonnosta tai huonoista oloista talteen otetut eläimet saattavat olla vammaisia tai piilevästi sairaita, vaikka eläinlääkäri on todennut ne luovutushetkellä kliinisesti terveiksi. Yhdistys vastaa eläimen eläinlääkärikuluista HESYn eläinlääkärillä yhden kuukauden ajan luovutuksesta. Tämän jälkeen kuluista vastaa eläimen ottaja. Jos yhdistys kuitenkin tietää, että luovutettavalla eläimellä on krooninen sairaus, yhdistys maksaa eläinlääkärikulut tapauskohtaisesti.

Jos eläin luovutetaan eteenpäin ilman yhdistyksen suostumusta tai se lopetetaan ilman lääketieteellistä syytä, on yhdistyksellä oikeus periä eläimen ottajalta 500 euron sopimusrikesakko ja vahingosta syntyneet kulut.

Minulle luovutetusta alle 6 kuukauden ikäisestä leikkaamattomasta kissanpennusta olen suorittanut 120 euron ennakkomaksun steriloinnista/kastraatiosta. Minulle luovutetusta eläimestä olen korvannut eläinlääkärikuluja ________€ (luovutusmaksut nähtävillä eläintiloissa).

Olen lukenut ja ymmärtänyt yllä olevat sopimusehdot ja sitoudun noudattamaan niitä.

5

1083

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttakaa..aa

up

• samanlainen sopimus

Itselläni on samantyylinen sopimus, tosin yksityiseltä henkilöltä. Siinä ei tosin merkitty sakkoa.

Yleensä yhdistyksien kotisivut ovat vähän niin ja näin ja en yhtään ihmettele, ettei siellä ole asiasta mainintaa. Se ei ole laitonta pelkästään kotisivujen päivittämättömyyden kannalta. Mikäli sinulla ei ole ollut mahdollisuutta tietää mitenkään sakosta ennen maksun maksamista sitten se on todennäköisesti laitonta (esim. soittamalla tai käymällä paikalla tai emaililla).

Itse ilmoittaisin yhdistykselle asiasta ja toivoisin päivitystä sivuille. Ja nuo ehdot ovat astetta kovemmat kuin omassa sopimuksessa, esimerkiksi tuo katsomassa käyminen (ei olisi kiva ajatus, että joku voisi milloin vain päättää tulla katsomaan kissaa). Muuten näyttää ihan asialliselta kissasta huolehtimiselle tuo sopimus.

• samanlainen sopimus

Ja siis vielä itse en tiedä yhdistyksestä, mutta sanoin vain näin yleisesti :).

• kkkkfkfkkffkekxbnxkd

Juridisesti ajateltunahan tuo on täysin turha sopimus. Koska silloin kun eläimen omistusoikeus on siirtynyt, saa uusi omistaja eläimellä tehdä aivan mitä tahansa, mitä nyt lain puitteissa on sallittua tehdä. Tällaisen sopimuksen voi myös yksipuoleisesti purkaa ilman seuraamuksia.
      Ovat varmasti ihan päteviä eläinten suhteen, mutta lainsäädännöstä heillä ei näytä olevan harmainta hajuakaan.

• kysymysvain

Onko kukaan joutunut luopumaan Hesylta hommatusta kissastaan? Kuinka tämä järjestynyt? Oletko itse etsinyt uuden kodin kissalle ja sitten infonnut Hesyä jonka jölkene uusi omistaja tehnyt Hesyn kanssa luovutussopimuksen? ... Ovat varmaan tämän suhteen kovin tuomitsevia Hesyllä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe