Genitaaliherpes, ensitartunta kokemus

herpestyttö

Heips,

Ajattelin tänne kertoa kokemukseni genitaali-/sukuelinherpeksen puhkeamisesta. Googlesta itse etsin tietoa ja muiden kokemukset ovat aina helpottavia siinä missä osa taas pelottaviakin. Kokemuksia löytyi kuitenkin yllättävän vähän ja niitä sai totisesti etsiä.

Itselläni herpes tarttui ilmeisimmin oireettomalta poikaystävältäni. En aluksi edes ymmärtänyt, mistä oli kyse. Kuukautiseni olivat juuri alkamassa, kun alapään kutina alkoi. Luulin että jatkuva ystäväni hiiva se siellä vain kutisee. Kutina kehkeytyi parissa päivässä jo melkoiseksi ja ihmettelin, että jopas on paikat ärtyneinä, kun ei tamponia meinannut enää saada sisälle. Hiivalääkkeitä napaan ja voidetta rauhoittamaan ulkoista kutinaa.

Torstaina nousi kuume. (Ensimmäiset kutinan oireet alkoivat edeltävän viikon lauantaina.) Ja huomasin, että virtsaaminen teki järkyttävän kipeätä. Eipä paljon tarvinnut oireita googletella, kun jo selvisi, mistä oli kyse. Peili kauniiseen käteen ja pieni vilaus alapäähän paljasti karun tilanteen. Koko alapää niin ulommat kuin sisemmätkin häpyhuulet olivat rakkuloiden peitossa.

Syystä taikka toisesta en hakeutunut jo perjantaina lääkäriin. Olisi kannattanut. Jotenkin vain jäin nettikeskustelujen perusteella siihen uskoon, että mikäli lääkitystä ei aloiteta heti oireiden ilmaannuttua, siitä ei ole suurtakaan hyötyä. Lauantai oli ehkä kliimaksi olotilassa. Silloin onneksi keksin virtsata vedellä täytetyn vadin kera. Kun kylmään veteen istahti pissaaminen onnistui ilman suurempia kyyneleitä. Muutoin tuli kyllä itkettyä aika paljon kamalaa oloa.

Tiistaina vasta hakeuduin lääkäriin, senkin takia, että tarvitsin sairaslomaa. Maanantain olin siis töissä, mutta työpäivähän oli yhtä tuskaa ja kuume nousi välittömästi kotiin päästyäni.
Tiistaina sain reseptin Valasikloviiriä varten ja omasta mielestäni oireet alkoivat helpottaa jo illalla.

Nyt, keskiviikkona, kuumetta vielä riittää, mutta rakkuloista suuri osa on jo alkanut hälvetä. Valitettavasti olen saanut uusia rakkuloita välilihan alueelle, mutta tuskin niistä samanlaista riesaa tulee, kuin aiemmista.

Tämä on seitsemäs päivä kuumeessa. Burana onneksi tuo siihen pientä apua, vaikkei teho tunnu riittävän kovin pitkäksi aikaa. Olen myös panacodia napsinut kuluneina päivinä, se on helpottanut kipuja ja lisäksi varmistanut unen saannin.
Helvetti, jota olotila pahimmillaan lähenteli, on alkanut helpottamaan.

Summa summarum, hakekaa lääkkeet, vaikkei köpöttely terveysasemalle olisikaan helppoa. Lääkkeet auttavat!!
Ja ainakaan itse en tässä vaiheessa vielä jaksanut alkaa murehtia sitä, että tulen ikuisesti herpestä kantamaan. Tärkeintä minulle oli, että paranen ja saan olotilan kohenemaan.

Olisi hienoa, jos muutkin jakaisivat kokemuksia herpeksestä! :)

80

28496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikru2

      Terve.Sain herpeksen poikaystävältäni 18 vuotta sitten,oireena oli kummallinen tunne kuin en saisi virtsaa tulemaan.Ulkoisesti ei mitään muuta(poikakaverillani oli).Sain tablettikuurin,koska sen pitäisi vaikuttaa taudin uusiutumista ja oireita vähentävästi.Se ei ole koskaan oireillut sen jälkeen,mutta olen onnistunut tartuttamaan suojatusta seksistä huolimatta yhden henkilön.Eli sinun täytyy oireettomanakin suojata kumppanisi koko loppuelämäsi,virusta voi erittyä vaikkei olisi mitään oireita eikä tuntemuksia.Raskaaksi tulon yrittäminen ja itse synnytys ovat sitten oma lukunsa,mutta keinoja löytyy.

      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

        "Eli sinun täytyy oireettomanakin suojata kumppanisi koko loppuelämäsi,virusta voi erittyä vaikkei olisi mitään oireita eikä tuntemuksia"

        No ei kyllä tarkoita, että koko loppuelämä pitää suojaa käyttää!! Jos toisella osapuolella on itsellään tai jos ei ole todettu, mutta ottaa riskin. Porukka huoletta hyväksyy huuliherpeksenkin, ei tämä siitä mitenkään eroa, samoja viruksia, paikka vaan voi vaihdella.....


      • Anonyymi
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        "Eli sinun täytyy oireettomanakin suojata kumppanisi koko loppuelämäsi,virusta voi erittyä vaikkei olisi mitään oireita eikä tuntemuksia"

        No ei kyllä tarkoita, että koko loppuelämä pitää suojaa käyttää!! Jos toisella osapuolella on itsellään tai jos ei ole todettu, mutta ottaa riskin. Porukka huoletta hyväksyy huuliherpeksenkin, ei tämä siitä mitenkään eroa, samoja viruksia, paikka vaan voi vaihdella.....

        Täh? On ihan karmea oireillessaan. Sain itse jo kypsemmässä aikuisiässä miesystävältä. Ja vielä kysyin, onko hänellä mitään tauteja jotka voivat tarttua, että käytettäiskö kortsua.
        Olen kärsinyt herpeksen kanssa jo useamman vuoden. Välillä se onneksi on vähintään kuukausia oireeton.
        En harrasta kenenkään kanssa seksiä. Minusta se on inhottava tauti kun siitä ei milloinkaan pääse eroon.
        Eniten suututtaa kirkkain silmin valehtelu, kun herpeshän tarttuu helpoiten miehestä naiseen. Meni luottamus täysin tähän ihmiseen, ja lopetin suhteen.


      • Anonyymi
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        "Eli sinun täytyy oireettomanakin suojata kumppanisi koko loppuelämäsi,virusta voi erittyä vaikkei olisi mitään oireita eikä tuntemuksia"

        No ei kyllä tarkoita, että koko loppuelämä pitää suojaa käyttää!! Jos toisella osapuolella on itsellään tai jos ei ole todettu, mutta ottaa riskin. Porukka huoletta hyväksyy huuliherpeksenkin, ei tämä siitä mitenkään eroa, samoja viruksia, paikka vaan voi vaihdella.....

        mikä oli vanha keino hoitaa sen?
        mistä herpes alkoi? - etelän maa
        kuinka kulkeutui Suomeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh? On ihan karmea oireillessaan. Sain itse jo kypsemmässä aikuisiässä miesystävältä. Ja vielä kysyin, onko hänellä mitään tauteja jotka voivat tarttua, että käytettäiskö kortsua.
        Olen kärsinyt herpeksen kanssa jo useamman vuoden. Välillä se onneksi on vähintään kuukausia oireeton.
        En harrasta kenenkään kanssa seksiä. Minusta se on inhottava tauti kun siitä ei milloinkaan pääse eroon.
        Eniten suututtaa kirkkain silmin valehtelu, kun herpeshän tarttuu helpoiten miehestä naiseen. Meni luottamus täysin tähän ihmiseen, ja lopetin suhteen.

        miksi miehellä se on oireeton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi miehellä se on oireeton?

        onko se naisten tauti alunperin?


    • Herpetomaniaa

      Itselläni todettiin tänä keväänä flunssan jälkeen. Siis totesin itse, ja virusnäyte saatiin sukupuolipolilla (kun ensin olin istunut ja jonottanut kakkahädässä kolme tuntia polilla, ja rakkulat olivat nimenomaan anaalialueella). Tartunta voinut olla 20 vuoden aikana kenestä vaan. Oireet olivat sen verran vähäisiä, että sattumankauppaa, että huomasin koko homman. Olen elämäni aikana hoitanut "peräaukon haavaumaani", ja näyttää siltä, että se on ollut herpes. Tänä keväänä aloin peilillä katsoa, miltä haava näyttää, ja näin rakkulat. Järkytys. Kieltämättä olo oli tautinen sen jälkeen. Seksielämäni harveni kertaheitolla, tosin eipä ole niin väliä tällä hetkellä, haluan olla muutenkin rauhassa.

      Herpes voi erittyä, vaikka rakkuloita ei näy. Eli muukin ihorikko saa sen tarttuvaksi. Tarkkana kannattaa olla, ettei tartuta sitä itse muualle, kuten silmään. Sen hoito onkin jo vaikeampaa. Muistakaa kertoa herpestartunnasta äitiysneuvolassa, jos tulette joskus raskaaksi.

      Itse en syönyt viruslääkkeitä, koska epäilin tartunnan olevan ikivanha. Parani vaivatta viikossa. Suihkuttelen ja rasvaan/öljyän aluetta, jotta se pysyisi kunnossa ja puhtaana. Onneksi ei ole tuon pahempi, mutta herpes mikä herpes. Kunkin henkilökohtaisista ominaisuuksista riippuu, kuinka usein ja pahana uusiminen tulee.

    • Mun eksä petti mua , ja sai sitä kautta genitaaliherpeksen.ikävä tauti , uusiutuu joka kuukausi sillä, onneksi minä en sitä saanut..tai muutakaan..välillä kyll pelottaa että se tarttuisi jotenkin lapsiin, meillä 4 lasta...olkaa varovaisia siis ja muistakaa käyttää aina kondomia. ..sen kun saa..niin ei siitä eroon koskaan pääse.

    • annankoanteeksi?

      Itse sain nykyiseltä poikaystävältä hänen huuliherpeksensä minun alapäähän, kyllä itketti ja tuntui, että en voi enää seurustella hänen kanssaan, koska olin niin katkera siitä hänelle. Olimme siis seurustelleet silloin puoli vuotta ja hänellä en ollut nähnyt huulessa herpestä, eikä hän siitä erikseen maininnut, ja vasta herpeksen saatuani luin, että huuliherpes voi tarttua myös alapäähän. No 3v myöhemmin olemme vieläkin yhdessä, mutta välillä se katkeruus vaan nousee pintaan, vaikka molemmat olimme tietämättömiä ja vaikka olisin tiennyt tämän riskin en varmaankaan olisi häntä jättänyt, mutta kun en saanut valita :(

      • Anonyymi

        kuinka useammin herpeksen saa afrolta kuin muilta?


    • taikaaaomenas

      Vastuulisuus puuttuu tältä palstalta, ihan oikeesti,suomi24 treffeillä nainen joka tartuttelee herpestä kaikille vastaan tulijoille, no.....ainakin sukupuoli klinikalla on töitä.... mut typerää, onnea vaan Kotkan suunnalla oleville Hyvän omenan metsästäjille , ite sain ja muita tuttuja ympärillä joilla sama kohtalo ......

      • Anonyymi

        ei naisetkaan kerro mitään kun kysytään heiltä sukupuolitaudeilta
        tai ei paljon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei naisetkaan kerro mitään kun kysytään heiltä sukupuolitaudeilta
        tai ei paljon

        kiemurtelevat ja jatkavat valehtelua
        yksi nainen valehteli ja mies sai tartunnan, sitten nainen jätti ja mies tartutti herpeksen toiseen naiseen, josta toinen nainen syyttää miestä, vaikka mies on tietämätön tai jotakin..

        niin mies pyytää olla valehtelematta hänelle

        ja valtio voisi järjestää yksiavioisuus takaisin

        kun saa pakkoavioeron ym, niin mitä mahdollisuuksia jää elämässä

        ja erolapset tietämättöminä löytävät omia sukupuoliongelmia vielä
        koska ei ollut vanhempia lähellä


    • inhottava tauti

      minun gynegologi käski voidella rakkuloita emlalla joka on tarkoitettu pienten lasten verinäytteen oton puunutusvoiteeksi , saa apteekista ilman reseptiä . ensin kirvelee mutta sitten vie kivun pois . voi lisätä aina kun kivut palaavat . pissatessa käytän käsisuihkua suihkutan viileää vettä . hygieenisempää kuin vedessä istuaallaan pissaaminen .

    • vain_elämää

      Vastaanpa tähän vanhaan ketjuun kun näitä kokemuksia nyt itse googlailen ja aika vähän löytyy.
      Itsellä HSV-2 ja en huomannut ensioireita lainkaan enkä muista milloin ensimmäisen kerran huomasin jotain herpekseen viittaavaa. Ehkä joskus 7 vuotta sitten, mutta vasta jälkeenpäin osasin yhdistää oireet herpekseen. Mulle tulee harvakseltaan rakkulaläntti pakaraan aina samaan kohtaan, ja joskus ulompaan häpyhuuleen. Harvakseltaan = max. 3-4 kertaa vuodessa, välissä on ollut varmaan kokonaisia vuosiakin ilman oireita. Diagnoosin hain vasta nyt kun yli kymmenvuotisen parisuhteeni jatko on mietinnässä ja halusin varmistuksen tautistatukseeni mahdollista sinkkuelämää silmälläpitäen. Tähän asti herpes ei ole vaikuttanut elämääni mitenkään, mutta tämähän tulee tietysti vähän muuttumaan jos nykyinen suhde päättyy. Enpä kyllä siitäkään hirveästi osaa stressata, luotan että kai mä aina jollekin loistotyypille kelpaan myös viruksineni ;)

      • Anonyymi

        Kyllä. Kelpaat todellakin. Minäkin 27v suhteesa ja kun tapasin uuden miehen.. kumpikin oireili ja herpeshän se. Ei selvinnyt kummalta tuli kelle mutta kummallakin ekakerta rakkulat.
        Ei olla katkeria toisillemme, ompa jotain yhteistä mikä jakaa, herpes;).
        Ei vaan ikävä vaiva, minulla uusinut nyt kaksi kertaa peräkkäin, miehelläni ei ole pitkään aikaan ollut oireita.


      • Anonyymi

        rakkuloitahan voi olla kaikenlaisia ja onko lääkiksessä raja yhden ja toisen ongelman välillä liukuva jotenkin....niin kuin biologian metsässä joku laji on hybridi...

        puberteetissa ennen seksikokemuksia penikseen syntyi iso rakkula niin kuin finni
        se oli outo eikä sama kuin nenässä esimerkiksi
        finni koski kun kosketti siihen, mutta kasvattuaan isoksi sitten loppui
        finni tuli joskus uudelleen...
        mikä finni se on sukupuolielimessä neitsyellä?

        seksimessuilla aikuisena olin nähnyt pojan lavalla sekstailemassa
        sama poika saunassa sattumoisin tavattuamme oli alasti ja katsoin sen penistä
        peniksen päällä oli iso finni
        koska tiesin että poika on ilopoika, niin en voinut olla ajattelematta, että pojalla on joku ongelma alapäässä harrastuksensa takia
        enpä nähnyt sellaista finniä muilla miehillä saunassa
        vaikka muitakin ongelmia sukupuolielimissä näkyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        rakkuloitahan voi olla kaikenlaisia ja onko lääkiksessä raja yhden ja toisen ongelman välillä liukuva jotenkin....niin kuin biologian metsässä joku laji on hybridi...

        puberteetissa ennen seksikokemuksia penikseen syntyi iso rakkula niin kuin finni
        se oli outo eikä sama kuin nenässä esimerkiksi
        finni koski kun kosketti siihen, mutta kasvattuaan isoksi sitten loppui
        finni tuli joskus uudelleen...
        mikä finni se on sukupuolielimessä neitsyellä?

        seksimessuilla aikuisena olin nähnyt pojan lavalla sekstailemassa
        sama poika saunassa sattumoisin tavattuamme oli alasti ja katsoin sen penistä
        peniksen päällä oli iso finni
        koska tiesin että poika on ilopoika, niin en voinut olla ajattelematta, että pojalla on joku ongelma alapäässä harrastuksensa takia
        enpä nähnyt sellaista finniä muilla miehillä saunassa
        vaikka muitakin ongelmia sukupuolielimissä näkyy

        siis seksimessujen poika on mies


    • Anonyymi

      Olen lähes 5-kymppinen nainen. Sain vastikään huuliherpeksen genitaalialueelle miesystävältä suuseksin kautta. Ollaan varsin uusi pari, tunnettu n 2kk.

      Minulla meni n viikko tajuta, mistä oli kyse. Alkoi kirvelyllä/kivulla virtsatessa, sitten nousi kova, yli 38ast kuume useammaksi päiväksi. Luulin virtsatieinfektioksi ja sain siihen antibioottikuurinkin. Virtsaamisoireet vain jatkuivat, yhden toisen kirjoittajan tapaan minullekin tuli lopulta ns lukko: ei vaan pystynyt pissaamaan muuten kuin haaleaa vettä suihkulla genitaalialueelle lorottamalla. Sattumalta n viikon kuluttua ensioireista oivalsin kurkata peilillä alapäätä. Mikä järkytys kun huomasin rakkulat!!

      Heti ilmoittamaan miesystävälle, joka hänkin oli järkyttynyt ja todella surullinen, kun tajusi tartuttaneensa taudin minuun. Typerintä tässä on, että nyt jälkikäteen tajuttiin kumpikin, että haavauma/rohtuma hänen huulessaan oli herpes - syystä tai toisesta ei vaan tajuttu/haluttu tajuta. Miten voi aikuiset ihmiset olla niin tietämättömän sinisilmäisiä, ettei tunnista huuliherpestä eikä ymmärrä että huuliherpes voi tarttua genitaalialueelle... Todettiin, että oltiin ilmeisesti liian kauan (yli15v) kumpainenkin eletty vakisuhteessa, niin että ei vaan sinkkukauden myötä tajuttu olla riittävän tiedostavia/varovaisia. Epäselvää on, missä vaiheessa mies on saanut tartunnan, mutta sitä on turha miettiä - ei vaikuta meidän kahden väliseen suhteeseen.

      Joka tapauksessa: kävin hetimiten rakkulat huomattuani lääkärissä ja sain 5pv lääkekuurin, joka ehkä auttoi oireisiin. Koko kipuilu on kestänyt nyt n 2viikkoa. Rakkuloita ei ole, mutta iho punottaa ja kihelmöi edelleen.

      Kyllä tässä miettii, kuinka herkästi herpes leviääkään, varovainen saa olla, eikä varovaisuuskaan aina riitä... Rehellisesti sanottuna koen, että on enemmänkin sattumaa, etten ole aiemmin tuota herpestä saanut, sitä kun on viimevuosina, sinkkuaikana useammankin kumppanin kanssa suuseksiä tullut harrastettua. Veikkaisin, ettei kovin moni mies (eikä nainenkaan) tosiaan ”muista”/miellä että ”vaarattomampi” huuliherpes voi tarttua alapäähänkin, ja tosiaan on mahdollista että oireetonkin voi tartuttaa.

      Koen, että onni onnettomuudessa on, että olen jo muksut hankkinut ja perheenperustamisvaiheen elänyt. Jos olisin 2-kymppinen sinkkuvaihetta elävä nuori neito, surisin ja pelkäisin kyllä, miten herpes vaikuttaisi kumppanin löytymiseen ja perheen perustamiseen. Nyt pikemminkin koen, että tämä oli sen verran kolauttava kokemus minulle ja miesystävälleni, että se pitää meitä vain tiiviimmin yhdessä.

      • Anonyymi

        "etten ole aiemmin tuota herpestä saanut, sitä kun on viimevuosina, sinkkuaikana useammankin kumppanin kanssa suuseksiä tullut harrastettua"
        Herpestartunnan olet voinut saada toki jo paljon kauemmin sitten joltain toiselta, mutta vasta nyt alkoi oireet. Oireet voi tulla vasta vuosien päästä tartunnasta, joten ei voi olla varma keneltä tartunnan saa, ellei sitten ole ollut vain se yksi kumppani. Suuseksi on kyllä ilman suojaa riski, koska lähes kaikilla on huuliherpes. Mutta jos sinulta ei testattu, niin et sitäkään voi varmaksi tietää, onko sinulla hsv2 vai 1?


      • Anonyymi

        Kiteytit pointsini: (huuli)herpes on niin yleinen, että jos ylipäätänsä suuseksiä harrastaa niin riski saada se alapäähän on todella suuri. Eikä sitä tule (välttämättä) ajatelleeksi. Ei ajatellut minäkään, mukamas ns fiksu, keski-ikäinen nainen...

        No turha tässä vaiheessa itkeä, aika näyttää, millainen riesa siitä tulee, jos tulee..(henk fyys). Nyt elän ihan normielämää, kesön kärsimysviikot on takana.

        Eli viestini vain kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta: tunnistakaa herpes ja olkaahan varovaisia..! Mutta älkää jättäkö rakastamatta ja rakastumatta herpeksen takia .. ;-)


      • Anonyymi

        Ajattelin postata vielä jatkosta - kun jotakuta voi kiinnostaa miten herpes vaikuttanut elämään.

        Kaikkinensa tuon ensivaiheen oireet kestivät noin 3 viikkoa. Sen aikana ei seksiä tullut harrastettua, kyllä siinä ajatukset blokkasivat tyystin kaikki himot. Mutta samalla tuo aika oli hyväksi parisuhteen kehittymisen ja oman herpesdiagnoosin hyväksymisen kannalta. Kun sitten mielihalut palasivat, seksielämä palasi kuvioihin.

        2kk meni, kunnes erään viikonlopun jälkeen tunsin kirvelyä. Pieni haavauma. Seuraavana päivänä kihelmöintiä, mikä jatkui. Kolmantena päivänä tajusin, että kyse herpeksestä, pieniä rakkulan aihioita yritti tunkea pintaan. Googlettamalla löysin vinkkiä sinkkisalvasta (käytin öisin). Lisäksi popsin joka päivä sinkkitabletin ja monivitamiinia. Lääkäriin en mennyt koska halusin testata/tietää millainen uusintaepisodista tulisi. Yhteensä 8pv meni oireiden kanssa. Vaikea sanoa, mikä auttoi (aika vai salva/vitamiinit) . Aihiot eivät koskaan muodostuneet rakkuloiksi, eivätkä koskaan puhjenneet. Kutina oli ajottain hel.. siis todella piinallista. Muutamana viimeisenä päivänä käytinkin mietoa hydrocortisonia, mikä poisti kutinan.

        Lopputulemana voisin todeta että ei tämä kuulkaas ole maailmanloppu. Tämän kanssa oppii varmasti elämään. Ja tämän ikäisenä (n 50) elämässä on paljon muitakin haasteita, niin herpes ei kovin hetkauta. Zemppiä kaikille jotka herpeksen kanssa elämäänsä jakavat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin postata vielä jatkosta - kun jotakuta voi kiinnostaa miten herpes vaikuttanut elämään.

        Kaikkinensa tuon ensivaiheen oireet kestivät noin 3 viikkoa. Sen aikana ei seksiä tullut harrastettua, kyllä siinä ajatukset blokkasivat tyystin kaikki himot. Mutta samalla tuo aika oli hyväksi parisuhteen kehittymisen ja oman herpesdiagnoosin hyväksymisen kannalta. Kun sitten mielihalut palasivat, seksielämä palasi kuvioihin.

        2kk meni, kunnes erään viikonlopun jälkeen tunsin kirvelyä. Pieni haavauma. Seuraavana päivänä kihelmöintiä, mikä jatkui. Kolmantena päivänä tajusin, että kyse herpeksestä, pieniä rakkulan aihioita yritti tunkea pintaan. Googlettamalla löysin vinkkiä sinkkisalvasta (käytin öisin). Lisäksi popsin joka päivä sinkkitabletin ja monivitamiinia. Lääkäriin en mennyt koska halusin testata/tietää millainen uusintaepisodista tulisi. Yhteensä 8pv meni oireiden kanssa. Vaikea sanoa, mikä auttoi (aika vai salva/vitamiinit) . Aihiot eivät koskaan muodostuneet rakkuloiksi, eivätkä koskaan puhjenneet. Kutina oli ajottain hel.. siis todella piinallista. Muutamana viimeisenä päivänä käytinkin mietoa hydrocortisonia, mikä poisti kutinan.

        Lopputulemana voisin todeta että ei tämä kuulkaas ole maailmanloppu. Tämän kanssa oppii varmasti elämään. Ja tämän ikäisenä (n 50) elämässä on paljon muitakin haasteita, niin herpes ei kovin hetkauta. Zemppiä kaikille jotka herpeksen kanssa elämäänsä jakavat!

        Joo,olis ihan hyvä jos et outbreak:in aikana harrasta seksiä, eiköhän se ole ihan itsestään selvyys. Muistat varmaan sitten aikuisena naisena kertoa jokaiselle seksikumppanillesi että sairastat herpestä?
        Toivo vaan ettet saa rakkuloita virtsa-aukon suulle tai klitorikseen, monella herppari positiivisella muuttuu ajatukset silloin..


      • Anonyymi

        siis voi herpestä saada tai olla saamattakin vaikka miehellä olisi herpestä?
        samoin kuin koronassa joku sairastuu ja joku ei

        siis joku virus tai bakteeri on vain toisia ihmisiä vartenko?
        niin kuin kohtalokkaasti

        vaikka harjoittaisi tai ei harjoittaisi jotakin aiheuttavaa toimintaa
        vaikka olla harjoittamatta vaarallisia asioita on kannattavampaa kuin harjoittaa


    • Anonyymi

      näkyisikö herpes taitavan gynen tarkastuksessa? voiko olla oireeton?

      • Anonyymi

        Jos haet kysymykselläsi vastausta siihen, kannattaako mennä gynelle epäilyksen vuoksi, vastaus: kannattaa. Minulle ei tehty testiä (hinta lähes 200,-, en katsonut tarpeelliseksi) gyne tunnisti välittömästi herpekseksi ja sain lääkkeet.
        Mene lääkäriin siis, saat mielenrauhan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haet kysymykselläsi vastausta siihen, kannattaako mennä gynelle epäilyksen vuoksi, vastaus: kannattaa. Minulle ei tehty testiä (hinta lähes 200,-, en katsonut tarpeelliseksi) gyne tunnisti välittömästi herpekseksi ja sain lääkkeet.
        Mene lääkäriin siis, saat mielenrauhan.

        en mä epäile erityisesti lainkaan...ajattelin vain koska olin äskettäin muista syistä taitavalla gynellä ja tehtiin tarkastus jne. niin ei käynyt ilmi mitään sp-tauteihin viittaavaa. epäiltiin että pissalla ramppaus johtuisi myoomasta, joka ultrattiin. sinulla siis gyne näki heti, hyvä juttu.

        kiitos vastauksesta!

        N-1977


      • Anonyymi

        Voi olla oireeton ja tässä tapauksessa gyne ei näe . Näkee kun on ne selkeät herpeksen oireet ja tunnistat myös ne varmasti itse, jos oireita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en mä epäile erityisesti lainkaan...ajattelin vain koska olin äskettäin muista syistä taitavalla gynellä ja tehtiin tarkastus jne. niin ei käynyt ilmi mitään sp-tauteihin viittaavaa. epäiltiin että pissalla ramppaus johtuisi myoomasta, joka ultrattiin. sinulla siis gyne näki heti, hyvä juttu.

        kiitos vastauksesta!

        N-1977

        ..no on tullut aika julkaista uutisissa tilastoja
        mitä tauteja saa tilastollisesti sukupuoliteitse
        ja kuinka paljon kakkaa kantavat väestöt
        että tietää mitä saa


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        luetaan perkele suomeksi jostain tai eikö ole ammattilaisia?


    • Anonyymi

      Voikohan genitaaliherpes olla perinnöllistä?!

      • Anonyymi

        tyhmät vanhemmat itsellesi joka väkipakolla jakavat geeniperintöjään
        koska suku on tärkeä ja lapsen on pakko kuulla


    • Anonyymi

      Hei.

      Onneksi löytyi edelleen suht aktiivinen ketju, vertaistuki on tällä hetkellä parasta apua mielen synkkyyteen.

      Sain tartunnan luultavasti eräältä mieheltä, jonka olen tapaillut pari kuukautta. Suhteemme ei ole etenemässä vakavaan suuntaan, sillä hän on naimisissa ja avoimessa suhteessa. Itse hän oli oireeton eikä tiennyt kantavansa virusta. Totesimme tosin jälkikäteen, että saatoin saada tartunnan suuseksistä, sillä hänellä oli joskus aiemmin ollut huuliherpeksen oireita. Ei siis olisi pitänyt olla todennäköistä, mutta taisi käydä huono tuuri.

      Oireet alkoivat viikon kestävällä kirvelyllä ja kutinalla, joka oli välillä pahempaa ja helpotti välillä. Luulin että oireet johtuivat kuivista limakalvoista, mutta muutama yö sitten huomasin rakkulat alapäässä. Heti seuraavana päivänä menin lääkäriin ja sain diagnoosin, sekä lääkkeet primääri-infektioon.

      Olen syönyt lääkkeitä nyt puolitoista päivää, oireet ovat toistaiseksi tuntuneet vähän pahentuvan. Olo on muuttunut kuumeiseksi ja imusolmukkeet nivusissa ovat turvonneet. Pahinta on vainoharhaisuus, että tartutan tämän silmään tai kasvoihin tai muualle kehooni. Jos jostain kutittaa, se ahdistaa suuresti.

      Lääkäri sanoi minulle, että oireeton herpes ei tartu helposti, ja hän kertoi itsekin aikoinaan saaneensa tartunnan ja harrastavansa miehensä kanssa seksiä ilman kondomia, eikä ole koskaan miestään tartuttanut. Pahinta tässä tuntuu olevankin juuri tartuttamisriski ja siitä vastuun ottaminen. Itse herpeshän voi olla hyvin oireeton ja harmiton. Ei sen kummempi riesa kuin kausiflunssa tai joku allergia. Täytyy ainakin toivoa, että oireet pysyisivät maltillisena. Aika näyttää.

      • Anonyymi

        Ei kannata kosketella herpesrakkuloita ja sen jälkeen esim kasvoja, silmää. Itsellä ollut huulessa herpes lapsesta ja varmasti sitä on tullut lapsena kosketeltua ja sen jälkeen muuta ihoa, , eikä hygieniakaan ole ollut niin hyvää silloin, muttei kyllä ole mihinkään muualle iholle ilmaantunut. Vaikuttaa, että sinulla on ollut aika voimakkaat oireet, mutta yleensä vuosien saatossa oireet helpottaa. Toisilla herpes voi olla hyvin huomaamaton oireiltaan, tai täysin oireetonkin, vaikka onkin kantaja.
        Onpa ollut avoin lääkäri kun omasta herpeksestään kertonut:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata kosketella herpesrakkuloita ja sen jälkeen esim kasvoja, silmää. Itsellä ollut huulessa herpes lapsesta ja varmasti sitä on tullut lapsena kosketeltua ja sen jälkeen muuta ihoa, , eikä hygieniakaan ole ollut niin hyvää silloin, muttei kyllä ole mihinkään muualle iholle ilmaantunut. Vaikuttaa, että sinulla on ollut aika voimakkaat oireet, mutta yleensä vuosien saatossa oireet helpottaa. Toisilla herpes voi olla hyvin huomaamaton oireiltaan, tai täysin oireetonkin, vaikka onkin kantaja.
        Onpa ollut avoin lääkäri kun omasta herpeksestään kertonut:)

        Lääkäri oli aivan ihana. Niin ymmärtäväinen ja rauhassa vastaili mun kaikkiin kysymyksiin. Nyt on pari viikkoa mennyt rakkuloiden ilmaantumisesta ja edelleen kutittaa ja jotain pieniä näppylöitä näkyy alapäässä, mutta pahin kipu on onneksi helpottanut. Pohdin nyt että johtuuko tämä kutina edelleen herpeksestä, vai voisiko olla tullut hiivatulehdus. Valkovuotoakin tulee vähän normaalia enemmän, ei tosin mitään kokkareista ole. Toisaalta kutina voi kestää kauankin kun haavaumat edelleen kuivuvat ja rupeutuvat? Onko tyypillistä että hiiva tulisi herpesinfektion seurauksena? Itse saan sen aika helposti jos jotain poikkeavaa on alapäässä tapahtunut (kuivuutta tai hankausta tai muuta).


      • Anonyymi

        onko lääkäreillä nykyään kaikki sairaudet josta he ovat parantuneet?

        multisairauksien rokotteessa saadaan koko lääketieteen sairauksien sateenkaari itselleen, jonka jälkeen on immuuni kaikelle


    • Anonyymi

      Tässä oma kokemukseni. Toivottavasti se kannustaisi muita toimimaan järkevämmin ja olisi avuksi muille herpeksen saaneille. Olin ollut suojaamattomassa yhdynnässä useamman kerran, kun eräänä päivänä aloin tuntemaan kirvelyä alapäässä. Siellä näkyikin muutama rakkula ja lisäksi oli kuumeinen olo. Menin lääkäriin, ja hän totesi rakkuloita katsottuaan genitaaliherpeksen. Sain viisi kertaa päivässä otettavan Aclovir-tablettikuurin viideksi päiväksi.
      Virtsaaminen sattui, eikä se onnistunut, jos ei ollut tarpeeksi kova hätä - ei vaan tullut mitään. Myös käveleminen ja kaikki, mistä aiheutui hankausta, sattui. Lisäksi muutama kuukausi sitten hoidettu bakteerivaginoosi iski jälleen.
      Oireet helpottivat onneksi jo kolmen päivän jälkeen, joten reseptiin merkatulle toiselle kuurille ei tuntunut olevan tarvetta. Hoidin sen jälkeen vielä bakteerivaginoosin pois, kun se ei herpeslääkityksellä lähtenyt.

      Apteekista sanottiin, että viruslääkityksen aikana kannattaa juoda runsaasti vettä etenkin kuumalla kelillä tai jos urheilee, jotta lääke ei haittaisi munuaisia. Luin myös, että laimeampi virtsa ei sattuisi rakkuloihin niin paljon. Virtsaamiseen on itselläni auttanut etukumara asento, sillä rakkulat ovat taaempana.

      Alapää on mielestäni ollut nyt herpeksen saannin jälkeen kuivempi kuin ennen, sillä seksin aikana kuivuu suht nopeasti. Noin viikon kuluttua viruslääkityksen loppumisesta seksistä aiheutuikin hankausta ja se todennäköisesti sai herpeksen puhkeamaan uudestaan. Tällä kertaa ei oireena ollut kirvely, vaan kutina, joka häiritsi erityisesti nukkumista. Ainakin yksi rakkula oli myös tullut takaisin. Aloitin uuden tablettikuurin, mutta se ei auttanut kutinaan. Vähän jäljellä ollut Multi-Gyn ActiGel helpotti vain hetkeksi, eikä sinkkivoiteestakaan ollut apua. Kutina jatkui vielä viruslääkekuurin jälkeenkin, joten aloitin Heinixin ja Pevisone-voiteen. Heinixistä ei ollut apua, Pevisonesta ehkä ajan kanssa ja sitä pitikin käyttää kahden viikon ajan. Parhaiten akuuttiin kutinaan auttoi kuitenkin Avenen Xeracalm A.D Concentrate.

      Herpes on uusiutunut nyt useamman kerran lyhyen ajan sisään tuon hankauksen vuoksi. Kerta kerralta olen koittanut olla varovaisempi, mutta liukuvoidekaan ei oikein tunnu auttavan. Tuntuu kun ei vain venyisi, vaikka olisikin kostea. En ole mistään lukenut, että herpes voisi aiheuttaa kuivuutta, mutta ainakin ajallisesti se tuntuu olevan syynä, kun ongelma alkoi herpeksen saannin jälkeen. Lääkäri huomasi alapääni olevan ärtynyt, joten olen käyttänyt intiimialueelle sopivaa kosteusgeeliä. Se on mielestäni auttanut ainakin jonkin verran. Oireet eivät enää ole olleet niin rajuja, kun lääkityksen tajuaa aloittaa ajoissa.

      Kannattaa sukupuolitautitesteissä siis vaatia myös herpeksen testaus, sillä sitä ei ainakaan kunnallisessa automaattisesti testata. Normitestit antavat väärän turvallisuuden tunteen, että kaikki olisi kunnossa. Sen vuoksi kumpikaan meistä ei tiennyt kantavansa herpestä.

    • Anonyymi

      Miljoona kiitos tästä ketjusta ja näistä vastauksista! Olette olleet suuri apu minulle tässä tilanteessa.

      Itse sain genitaaliherpeksen tapailemaltani mieheltä joka kertoi minulle pari viikkoa tapailuun että hän kantaa virusta ja se näyttäisi nyt olevan vähän aktivoitunut. Olimme edellisenä iltana olleet yhdynnässä ja olin vähän paniikissa, mutta hän sanoi ettei se tartu oireettomana ja tämäkin näyttäisi olevan rupeutumaan päin, eli siitäkään ei tartu. Olisi pitänyt itse tutkia asiaa, mutta uskoin häntä sillä hän sanoi kantaneensa sitä jo kauan. Nyt tiedän että herpes voi tarttua ihan milloin vaan, todennäköisempää tietysti jos on aktiivinen, mutta mahdollista milloin tahansa.

      Jatkoimme tapailua ja yhdyntää kun merkkejä herpeksestä ei ollut. Viikko sitten alkoi kuitenkin kamalat päänsäryt ja lihassäryt töissä. Luulin että työasentoni oli jotenkin huono, ja iltaisin kun kokeilin otsaani tuntui se kuumeiselta, mutta kumppanillani on lämpimät kädet ja hän sanoi etten tunnu kuumeiselta joten laitoin sen päänsäryn piikkiin. Olimme harrastaneet seksiä useamman kerran yhtenä iltana ja keskellä viikkoa virtsaaminen alkoi sattumaan niin pirun perkeleesti, mutta ajattelin että virtsaputkentulehdusta pukkaa tai että on jotenkin ärsyyntynyt yhdynnästä. Perjantaina oikea häpyhuulia oli todella kosketusarka, vähän haavaisen tuntuinen ja kutisi mutta todella vähän ja ajattelin että sekin liittyi yhdynnänjälkeisiin olotiloihin. Kuumeinen olo jatkui vaan ja la tilanne oli jo aika paha. Su kurkkasin käsipeilillä ja huppista heijaa, koko oikea häpyhuuli oli turvonnut rypäleenkokoiseksi palloksi, oli tulipunainen ja täynnä rakkuloita ylhäältä alas. Onneksi ulompi häpyhuuli oli vain vähän sisäpuolelta ärtyisä.
      Tästä tietysti viestiä miehelle ja en tiedä mitä oikein odotin. Jotain lohdutusta, neuvoja, sitä että hän sanoisi ettei maailma tähän kaadu. Minulla ei ole edes huuliherpestä. Hän sanoi että luuli että tämä on itsestään selvyys ettei tämä ole maailmanloppu. Olin todella pettynyt kun hän ei oikein tuntunut ymmärtävän tai osaavan auttaa. Vähätteli kipujani, vaikka kerroin että ymmärrätkö että olen nyt viikon kärsinyt järkyttävästä päänsärystä, nivussärystä ja kuumeilusta.

      No ma soitto lähi terveysasemalle, pyysin saada reseptin lääkkeeseen etänä, sillä hyvin selvä herpes tapaus mielestäni, jos kumppanilla on todettu sukupuoliherpes. Lääkäri laittaa viestiä, no eipä laittanut. Päivän aikana kuumeeni nousi todella korkeaksi, veikkaisin 39-40, en pystynyt tekemään mitään. Kierin sängyssä tuskissani, nukahtelin välillä ja voikin välillä. Illalla soitin uudestaan ja hoitaja sanoi että lääkäri haluaa nähdä, kun voi kuulemma olla herpes tai klamydia vai mikä muu olikaan mielessä. Olin epätoivon partaalla sillä oloni oli niin huono ja anelin häntä vielä pyytämään toisen kerran ja kerroin uudestaan oireeni ja että kumppanilla on herpes. Ei auttanut, soita huomenna 8 niin katsotaan sinulle aika. Yö oli helvetillinen, hikoilin, tärisin, kipu oli niin kamala että jouduin käydä oksentamassa yöllä. Söin muuten viikon alussa kipulääkkeitä jotka helpottivat oloa ja laskivat jonkun verran kuumetta, mutta su eteenpäin, eivät auttaneet vaikka otin maksimimäärän.

      Tiistaina sanoin että en tiedä pääsenkö sinne, olen niin huonossa kunnossa etten pääse sängystä kuin vessaan ja takaisin, sekin avustuksella. Halusivat minut silti sinne. No, onneksi tapailemani mies oli vihdoin edellisenä yönä ymmärtänyt kuinka kipeä oikeasti olen ja vei minut varattuun aikaan. Lääkäri kysyi pari kysymystä, pyysi housut pois, venytteli ja tutkaili, työnsi sormet sisään ja älähdin. Hän kysyi sattuuko, sanoin että no kuten näät, niin kyllä se sukupuoliherpes on erittäin kipeä. Hän otti hanskat pois ja sanoi, kyllä sinulla on sukupuoliherpes, määrään lääkkeen. Olin niin onnellinen, vaikka vähän vitutti että voi olla näin vaikea saada herpeslääkitys.

      No, nyt sitten toista päivää mennään ja eilen otin lääkkeet, nukuin, hikoilin vähän ja heräsin joskus puoli kahdeksan maissa, ilman kuumetta! Olisi tehnyt mieli itkeä! Tänään on taas pientä kuumeilua, ja kipuilua kun muutamat rakkulat ovat alkaneet puhjeta, mutta toivottavasti matka helpottuu tästä. En vieläkään ole oikein varmaan sisäistänyt saati hyväksynyt herpeksen saamista. Miettinyt lähinnä miten itse voin olla vastuullinen tulevaisuudessa. Olen nyt koittanut miettiä että se on kuin huuliherpes mutta vain väärässä päässä. 'Ihan normaali juttu'.

      Jaksamista ja voimia muille kanssasisarille! Kiitos kaikille jotka olette jakaneet tarinanne, rohkaisitte minua kertomaan omani 😊

      • Anonyymi

        Ajattelin kans kertoilla omaa kokemusta. Muutama vuosi kyseisen taudin kanssa tullut elettyä. Sain sen suojatussa yhdynnässä silloiselta miesystävältäni. Olin aina ollut suojatussa sukupuoliyhteydessä pois lukien nuoruuden suhteessani eikä minulla muutenkaan ollut useita kumppaneita. Olin aina ollut ylitarkka suojautumisesta ja testeissäkin olin käynyt. Kuitenkin tämä viheliäinen virus pääsi yllättämään.

        Primääriherpes oli kohdallani hyvin samankaltainen, tosin kuumeilua oli vain päivä pari mutta helkutillinen kirvely ja kipu alapäässä. Nivusten imusolmukkeet golfpallon kokoiset ja koko show kesti ainakin 3 viikkoa.

        Sittemmin herpes ilmaantui 2 kertaa vuoden sisällä, samaan kohtaan pienenä rakkulana. Vain saman puolen imusolmuke arkana oireiden kesto noin viikko. Nyt oli yli vuoden kokonaan oireeton ja osasin jo tunnistaa tulon alaselän kipuna, imusolmukkeiden arkuutena ja paikallisena pienenä kutinaa. Silmin nähtäviä leesioita tai haavaumia ei ole.

        Tämän kanssa oppii elämään ja se on yleisempi kuin moni uskoo. Itse olen oppinut puhumaan asiasta jo avoimemmin ja ystäväpiiristäkin löytyy pari joilla tämä on (kaikki normaaleja työssä käyviä aikuisia eli mitään ihmisryhmä stigmaa tähän ei myöskään kannata lyödä). Myös mahdollisille kumppaneille on oltava avoin, vaikka se voi tuntua maailman lopulta. Lisäksi kannattaa lukea englannin kielisiä julkaisuja, sieltä saa paljon lisää tietoa viruksesta. Itse olen ollut yli vuoden suhteessa, kumppanini tietää asiasta eikä tämä ole hänelle tarttunut tai sitten jo kantaa oireettomana. Huuliherpes hänellä on ollut nuoruudessaan.

        Kannattaa kuunnella kehoa, syödä monipuolisesti ja pitää terveydestä ja ihon kunnosta ja limakalvoista huolta. Pidättäytyä seksistä jos olo yhtään arveluttaa ja elää onnellista elämää. Maailmassa on pahempiakin tauteja.

        Ja ps. Itse käytän lisänä lysiini ja sinkkilisiä sekä tarvittaessa sinkkivoide ja valaciclovir lääkitys. Uskon että näillä ainakin saa lyhennettyä ja lievitettyä episodia.


    • Anonyymi

      Oma diagnoosi oli tosi iso shokki ja itkinkin koko lääkärin vastaanoton ajan. Minulla oli jo pari viikkoa ennen ollut haavauma josta tuli rakkula. Varasin välittömästi ajan yksityiselle. Sain samana päivänä rakkulan ilmaantumisesta lääkkeet. Lääkkeistä ei ole ollut omasta mielestä apua. Kipu aivan käsittämätöntä. Lisäksi kutina.
      Tällähetkellä siis neljäs päivä rakkuloiden ilmaantumisesta ja yritin apua julkiseltakin hakea lähinnä kivun sietoon. Sanoivat vaan että särkylääkettä. Lääke ei kuitenkaan auta ollenkaan joten todella turhauttavaa.

      Tauti on peräisin itseltäni. Pikkulapsena sairastin yskänrokon joka on nyt jotenkin puhjennut genitaaliherpekseksi. Todella iso shokki ja hankala ymmärtää että minulla on 'sukupuolitauti'. Kivun lisäksi vaikuttaa omaan kehonkuvaan. Todella paha itseinho, syyllistäminen ja ahdistus. Olen aina ollut todella varovainen tyttö, joten omalle henkiselle hyvinvoinnille tällainen diagnoosi on todella kova kolaus etenkin sukupuolitauteihin liittyvän stigman vuoksi.
      Ahistaa myös se että olen vasta parikymppinen ja joudun koko loppuelämän taistelemaan taudin kanssa. Poikaystäväni kanssa ollaan asiaa käsitelty ja onneksi hän on ollut todella tukena tässä kaikessa

      Tsemppiä ihan jokaiselle.

      • Anonyymi

        Mitä tarkotat sillä että tauti on peräisin itseltäsi? Oliko sinulla huuliherpes, jonka esim käsien välityksellä tartutit alapäähäsi? Ei se oikein muuten noin vaan puhkea genitaaliherpekseksi.


      • Anonyymi

        Tuota, ei. Vaikka joku terkkari sanoisikin että olet itsesi tartuttanut se ei pidä paikkaansa. Sinun on varmistettava kumpaa herpeksesi on, hsv1 vai hsv2-kantaa. Näillä TODELLAKKIN on eroja, muitakin kuin vain paikka.
        Et voi tartuttaa hsv1:stä enää uudestaan itseesi ensi-infektion jälkeen. Joten saadaksesi hsv1:en alapäähäsi sinun olisi pitänyt saada se alapäähäsi jo lapsena, aika kaukaa haettua eikö?(ja muutoinhan melkein jokaisella suomalaisella olisi hsv1 alapää herpes)
        Vastoin yleistä luuloa(etsikää oikeita virologeja ja tietoa esim herpeksen käyttäytymisestä,englanniksi) "ensi-infektio" ei puhkea kukkimaan vuosien tai vuosikymmenien päästä, se tulee noin parin viikon sisällä tartunnasta jos tulee.

        Et kerro tarinassasi kaikkea tai olet hyvin omituinen "friikki"tapaus..Tartuttaja luultavasti on poikaystäväsi. Hän tietenkin kiistää kaiken mutta ainakin tiedät nyt..ps,käy tsekkauttamassa kumpaa lajiketta, jos hsv2, poikaystäväsi on 100% tartuttaja.


    • Anonyymi

      Lähes kaikki kantavat herpes virusta ja suurimalla osalla se on oireeton, on täysin normaalia kantaa viruksia kehossaan jotkut vain ovat niitä epäonnisia joilla oireita esiintyy.

      Australiassa tehdyssä tutkimuksessa johon osallistui tuhansia 35-44 vuotiaita naisia havaittiin että 85 prosentilla on HSV-1 ja 22 prosentilla on HSV-2.

      • Anonyymi

        Lähes kaikki eivät kanna hsv2:sta kehossaan. Nyt vähän valoja päälle taas. Huuliherpes(hsv1) EI ole sama asia kuin hsv2(genitaaliherpes) vaikka joskus alapäähän tarttuukin.


      • Anonyymi

        Siis herpestä normaaliksi väitti se tyyppi.


    • Anonyymi

      Google:
      HSV cure

      Ensimmäinen osuma Fred Huch syöpäkeskuksesta.
      Ovat löytäneet lupaavan lääkkeen, joka tuhoaa herpeksen hermosoluista.

      On nyt tällä hetkellä marsukokeissa ja tulokset vie about 2-3vuotta ennen ihmiskokeita.

      Jos kaikki menee hyvin niin meillä saattaa olla rokote jopa 5 vuoden päästä.

      • Anonyymi

        Turha toivo, ne on näitä herpesrokotteita tehtailleet jo 20 vuotta eikä ikinä natsaa..eikä tule koska tökötit ja napit tuottavat mukavasti rahaa kansan vain yhä enemmän "herpeistyessä";)


    • Anonyymi

      Täältä myös kokemuksia ensimmäisistä oireista. Itse sain tartunnan oireettomalta kumppanilta. Viikko yhdynnästä alkoi kutina.. Sen jälkeen 1 pv ja todella pienin haavauma ilmestyi virtsaputken suulle. Seuraava yö oli helvettiä. Polttavaa kipua joka paikassa alakerrassa, pistävää kipua haavaumassa. Olotila järkyttävä. Seuraavana päivänä alkoi runsas valkovuoto, ja kutina polttava kipu jatkui.
      Menin lääkäriin joka aluksi epäili ettei kyseessä ole herpes vaan bakteerin aiheuttama emätintulehdus (koska haavauma oli todella pieni ja lähes huomaamaton). Otti kuitenkin näytteen joka tuli 2 pv myöhemmin positiivisena.
      Sitten se "riemu" vasta alkoi. Sain lääkkeet samantien,lisäksi emättimen 3pv antibiootti kapselit. Seuraavana päivänä nousi lähes 39 asteen kuume, kovat lihaskivut selässä/kyljessä. Lisäksi voimakas päänsärky. Luulin että kuolen tai vähintään pian tilaisin ambulanssin.
      Olo alkoi helpottamaan n. 3 päivän lääkkeiden syönnin jälkeen (kuuri 10pv). Kunnes oireet alkoivat jälleen voimistua pv 8 kohdalla. Tällä hetkellä päivä 9 menossa lääkkeiden aloituksesta ja päällimmäisenä ajatuksena soittaa huomenna lääkärille. Energiatasot nollassa ja ei mitään tietoa koska tämä ensimmäinen vaihe tulee olemaan ohi. Selviytymistä. Tsemppiä kaikille joilla sama tilanne. Kun olen selvinnyt fyysisistä oireista aloitan parantamaan henkisiä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sain herpeksen vuonna 1971, sinä kesänä kun pääsin armeijasta. Vuosien varrella on herpes taantunut ja ja rauhoittunut. Tuskin sitä nyt enää muistan. Olen kolmen aikuisen lapsen isä. Virologilääkäri sanoi minulle aikoinaan, että "herpes on ihmisen ystävä".

      • Anonyymi

        eikös vakavat sairaudet ovat jonkun bakteerin ja viruksen saannoksia?

        kysytään, mitä vakavaa muuta sairautta herpes aiheuttaa?


      • Anonyymi

        hyvä kuukausipalkka on virologilla
        vie työttömän viimeiset rahat


    • Anonyymi

      Huuliherpes on sangen yleinen. Väestöstä arvellaan 70% on viruksen kantajia.

      • Anonyymi

        Minäkin sain herpeksen alapäähän puoli vuotta sitten, vaikka käytimme kumia, mutta tällä miehellä rakkula oli häpykarvoitus alueella, jota en nähnyt eikä ilmeisesti hänkään. Olen varma että hänellä tartunta oli jo ollut aiemmin, mutta salasi sen minulta. Ensi tartunta oli pahin. Rakkuloita emättimen sisällä ulkopuolella molemmin puolin. Tämän jälkeen meni 2kk ennen seuraavaa herpestä, jolloin sain vain 3 rakkulaa.. Kunnes pian 3 viikon jälkeen uusiutui ja taas vain 1 rakkula. Näin herpes mulla ilmestynyt joka kuukausi ja rakkuloiden paikka on siirtynyt emättimen sisältä ulkopuolelle ulompaan häpyhuuleen, jossa paraneminen vie paljon kauemmin. Onko muita, joilla herpes uusii jatkuvasti? Sanokaa että tämä helvetti loppuu joskus...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin sain herpeksen alapäähän puoli vuotta sitten, vaikka käytimme kumia, mutta tällä miehellä rakkula oli häpykarvoitus alueella, jota en nähnyt eikä ilmeisesti hänkään. Olen varma että hänellä tartunta oli jo ollut aiemmin, mutta salasi sen minulta. Ensi tartunta oli pahin. Rakkuloita emättimen sisällä ulkopuolella molemmin puolin. Tämän jälkeen meni 2kk ennen seuraavaa herpestä, jolloin sain vain 3 rakkulaa.. Kunnes pian 3 viikon jälkeen uusiutui ja taas vain 1 rakkula. Näin herpes mulla ilmestynyt joka kuukausi ja rakkuloiden paikka on siirtynyt emättimen sisältä ulkopuolelle ulompaan häpyhuuleen, jossa paraneminen vie paljon kauemmin. Onko muita, joilla herpes uusii jatkuvasti? Sanokaa että tämä helvetti loppuu joskus...

        Ei lopu....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin sain herpeksen alapäähän puoli vuotta sitten, vaikka käytimme kumia, mutta tällä miehellä rakkula oli häpykarvoitus alueella, jota en nähnyt eikä ilmeisesti hänkään. Olen varma että hänellä tartunta oli jo ollut aiemmin, mutta salasi sen minulta. Ensi tartunta oli pahin. Rakkuloita emättimen sisällä ulkopuolella molemmin puolin. Tämän jälkeen meni 2kk ennen seuraavaa herpestä, jolloin sain vain 3 rakkulaa.. Kunnes pian 3 viikon jälkeen uusiutui ja taas vain 1 rakkula. Näin herpes mulla ilmestynyt joka kuukausi ja rakkuloiden paikka on siirtynyt emättimen sisältä ulkopuolelle ulompaan häpyhuuleen, jossa paraneminen vie paljon kauemmin. Onko muita, joilla herpes uusii jatkuvasti? Sanokaa että tämä helvetti loppuu joskus...

        Itse sain tiedon herpeksestä n 5 v sitten. Aiemmin tuli joitain pieniä oireita esim. suihkussa tuntuva vähäinen kipu, joka pois yhden vrkn kuluessa. Tämän vuoksi kävin myös lääkärissä, muttei nähnyt mitään erityistä, kaikki kunnossa. Tuo tuli ajoittain harvakseltaan n. vuoden ajan, mutta nämäkin loppuivat. Jossain vaiheessa ihoalueella ilmestyi muutama rakkula. Epäilin sheivausta syyksi, koska aiemminkin olin kärsinyt karvatupentuleduksesta. Asia jäi kuitenkin vaivaamaan ja kävin hsv-verikokeessa ja tuloshan oli positiivinen, kannan hsv2ta. Oireita ei ole ollut kuin pari-kolme kertaa pari rakkulaa nivusalueella, pientä kutinaa puhjetessaan, muttei kipua. Estolääkityksiä en ole koskaan käyttänyt, joten itse olen päässyt oireiden suhteen helpolla.

        Vaikka oireet olisivatkin rajut alussa, niin varmasti helpottuvat vuosien kuluessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse sain tiedon herpeksestä n 5 v sitten. Aiemmin tuli joitain pieniä oireita esim. suihkussa tuntuva vähäinen kipu, joka pois yhden vrkn kuluessa. Tämän vuoksi kävin myös lääkärissä, muttei nähnyt mitään erityistä, kaikki kunnossa. Tuo tuli ajoittain harvakseltaan n. vuoden ajan, mutta nämäkin loppuivat. Jossain vaiheessa ihoalueella ilmestyi muutama rakkula. Epäilin sheivausta syyksi, koska aiemminkin olin kärsinyt karvatupentuleduksesta. Asia jäi kuitenkin vaivaamaan ja kävin hsv-verikokeessa ja tuloshan oli positiivinen, kannan hsv2ta. Oireita ei ole ollut kuin pari-kolme kertaa pari rakkulaa nivusalueella, pientä kutinaa puhjetessaan, muttei kipua. Estolääkityksiä en ole koskaan käyttänyt, joten itse olen päässyt oireiden suhteen helpolla.

        Vaikka oireet olisivatkin rajut alussa, niin varmasti helpottuvat vuosien kuluessa.

        Kirjoitampa minäkin oman tarinani genitaaliherpeksestä kun ei kokemuksia juurikaan muualta löydy ja moni diagnoosin vasta saanut niitä varmaan etsii.
        Reilu vuosi sitten sain itse taudin pitkäaikaiselta seksipartnerilta,jolla ei tautia ikinä ole ollut tai tietysti hän sitä kantaa,muttei sairastanut ole.Viikko yhdynnän jälkeen alapääni oli kuin tulessa,nivunen kipeä,virtsaaminen sattui jne...Pissatulehdus epäily,lääkkeet siihen,jotka eivät tietenkään auttaneet oireisiin.Sukupuolitautitestit terveyskeskuksessa olivat negatiiviset ja viimein gynelle jossa rakkulat virtsa-aukon vieressä näkyi.Shokkihan tuo oli!
        Valavir kuuri ja puudutegeeli että pissaaminen onnistui ilman kyyneliä.Sain myös jotain rasvaa,nimeä en muista,tulehduksen estoon,vaan siitäpä tuli järjetön kutina.
        Aluksi seksi aktivoi herpeksen ja näitä on ollut reilussa vuodessa laskujeni mukaan 7 kertaa ja helmikuussa sain taas rakkulat ilman seksiäkin ja ensi kertaa pakaravakooni.Aloitin estolääkkeenä 500mg Valavir päivässä gynekologin ohjeella,mutta huhtikuussa uusiutui lääkityksestä huolimatta pakaravakoon.Nyt oireina nivuskipu,väsymys ja päänsärky on jokaisella kerralla mukana ollut.Tosin myös isompi annos Valaviriä aiheuttaa sen.Yleinen huono olo on taudin aikana.Nyt sain lääkäriltä ohjeen ottaa 3krt/pv lääkettä viikon ajan(tavallinen ohje 2tbl/pv)ja jatkossa estolääkitys 250mg aamuin illoin.Tällä saataisiin tasaisempi lääkemäärä elimistöön.
        Minulla oli ennen estolääkityksen aloitusta pissatulehduksen oireita,ei bakteeritulehdusta.Lisäksi alapäässä outoja tuntemuksia kuin kuumaa vettä valuttaisi.Pakaroissa kihelmöintiä,jomotusta...Täysin käsittämättömiä hermoperäisiä tuntemuksia!Estolääkityksen aloitettuani ne katosivat!
        Oireeni ovat siis olleet hyvin monimuotoisia ja siksipä olen hyvin "allerginen" sairauden vähättelylle.Me olemme yksilöllisiä kaikki ja jokaisella sairaudet tulevat erilaisina.Helppo versio minulla ei ole ollut ja työstäkin poissaoloja on tämän vuoksi tullut.Pakaravaossa rakkulat hankautuvat rikki ja kirvely on kova.
        Kondomi ei 100% suojaa anna,se on fakta ja tämän taudin saa oireettomalta kantajaltakin.Tiedän kaksi samanlaista kohtalotoveriani.
        Tällä hetkellä olen sinkku ja yhdet pakit saanut mieheltä kerrottuani sairaudesta,joten helppoa ei uutta suhdetta luoda ole herpeksen kantajana ainakaan tällaisena reiluna viiskymppisenä.Liekö nuoremmat sitten avarakatseisempia?
        Katkera en silti ole!Tämä ei tapa,mutta kallis hoidettava ja rajoittaa valitettavasti elämää näin aktiivinen muoto.
        Tsemppiä kohtalotovereille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin sain herpeksen alapäähän puoli vuotta sitten, vaikka käytimme kumia, mutta tällä miehellä rakkula oli häpykarvoitus alueella, jota en nähnyt eikä ilmeisesti hänkään. Olen varma että hänellä tartunta oli jo ollut aiemmin, mutta salasi sen minulta. Ensi tartunta oli pahin. Rakkuloita emättimen sisällä ulkopuolella molemmin puolin. Tämän jälkeen meni 2kk ennen seuraavaa herpestä, jolloin sain vain 3 rakkulaa.. Kunnes pian 3 viikon jälkeen uusiutui ja taas vain 1 rakkula. Näin herpes mulla ilmestynyt joka kuukausi ja rakkuloiden paikka on siirtynyt emättimen sisältä ulkopuolelle ulompaan häpyhuuleen, jossa paraneminen vie paljon kauemmin. Onko muita, joilla herpes uusii jatkuvasti? Sanokaa että tämä helvetti loppuu joskus...

        Kunpa et ois tavannu sitä idioottia. Törkee jätkä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin sain herpeksen alapäähän puoli vuotta sitten, vaikka käytimme kumia, mutta tällä miehellä rakkula oli häpykarvoitus alueella, jota en nähnyt eikä ilmeisesti hänkään. Olen varma että hänellä tartunta oli jo ollut aiemmin, mutta salasi sen minulta. Ensi tartunta oli pahin. Rakkuloita emättimen sisällä ulkopuolella molemmin puolin. Tämän jälkeen meni 2kk ennen seuraavaa herpestä, jolloin sain vain 3 rakkulaa.. Kunnes pian 3 viikon jälkeen uusiutui ja taas vain 1 rakkula. Näin herpes mulla ilmestynyt joka kuukausi ja rakkuloiden paikka on siirtynyt emättimen sisältä ulkopuolelle ulompaan häpyhuuleen, jossa paraneminen vie paljon kauemmin. Onko muita, joilla herpes uusii jatkuvasti? Sanokaa että tämä helvetti loppuu joskus...

        en lähtisi mihinkään hierojaksi ammattiin, koska käsiin syntyy sieniä


    • Anonyymi

      Tästä ketjusta ollut itelle apua kun oireet alkoivat niinpä ajattelin kirjoittaa omat kokemukset, sillä ne olivat vähän erilaiset osittain.

      Virus on saattanut tarttua jo aikoja sitten mutta piillä kropassani. Oireet alkoivat kauhealla kutinalla ja polttelulla alapäässä. Ajattelin sen olevan hiivaa tms. Kävin lääkärillä joka ei osannut todeta mitään, hän katsoin alapäätä ja totes että kaikki kunnossa. Kutina/polttelu jatkui ja kävin toistamiseen lääkärissä. Oli eri lääkäri, hän laittoi minut tutkimuksiin joista ei löytynyt mitään. Yhtäkkiä kutina lähti mutta alkoi kirvely virtsatessa, ajattelin sen olevan pissatulehdus, seuraavana päivänä kuitenkin huomasin rakkulan ja rakkulantapaisia häpyhuulissa. Aloin googlettaa ja herpestä se ehotti. Kävin taas lääkärissä joka totesi sen olevan herpes virus. Hän kirjoitti minulle lääkekuurin, olin iloinen et vihdoin saan parannuksen mutta ei. Oireet paheni, alkoi sattumaan lihaksiin, kuumetta. Söin lääkekuurin loppuun mutta oireet silti jatkuivat.

      Hain uudelleen lääkärille joka kirjoitti minulle toisen lääkekuurin. Sen lopussa tuntui melkein normaalilta, kunnes käsivarren aikalailla taipeeseen tuli outo rakkula. Se lähti isonemaan, parin päivän päästä näytti että se lähtisi mutta yhtäkkiä huomasin että se lähti taas isonemaan ja näytti jo aika pahalta. Sain lääkäriltä juuta jaata ja ab voiteen jolla ei hirveesti ollut vaikutusta.

      Kohta rakkuloita tuli taas alapäähän ja ihme finnejä käsivarsiin ja keskivartaloon.. tässä vaiheessa on lääkärissä ravattu jo noin 1kk ajan ellei ylikin ja oireettomia päiviä on ollut nolla. Sain estolääkityksen mutta tuntui ettei se auttanut. Hain lysiiniä ja pikku hiljaa lähti helpottaa. Oireilua oli 2kk ajan ja tuntui ettei se lopu ikinä. Kävin samalla kamppailua henkisesti asian kanssa. Nyt olen ollut estolääkityksellä kohta 6kk. Lopetin lysiinin. Virus ollut täysin oireeton 4kk, kunnes nyt päätin nauttia auringosta ja tämä luultavasti aktivoi viruksen. Ei kuitenkaan enään NIIIN pahana. Pientä kutinaa ja outoa tunnetta alapäässä, aloitin taas lysiinin ja tässä ollaan. Katsotaan miten pitkään oireet nyt kestää.

      Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville ! Kun olen asiasta kertonut jollekkin niin kaikki ovat tämän asian hyväksyneet ja ymmärtäneet. Löydän tästä itseasiassa enemmän positiivista kuin negatiivista. Ainut negatiivinen oli että nyt kukaan ei tule hyväksymään minua, mutta itseasiassa asia on täysin toisin.

    • Anonyymi

      Olipa kiva löytää tää ketju ja tietää et muitaki jotka kamppailee saman taudin kanssa😌 ite jouduin aivokalvontulehduksen takia sairaalaan ja siellä sitten selvisi että genitaaliherpes oli syy siihen.. oli kyl varmaa kauhein kokemus mun elämässä ku oli tunne et pää räjähtää melkee 4 viikon ajan😑 eikä mulla ollu mitään muita oireita tai rakkuloita ennen sitä nousi vaan yhtäkkii kuume ja laatta lens kokoaja. Nyt jälkeenpäin ei oo montaa kertaa oireillu ehkä n.5 kertaa ilmestyny rakkuloita. Eihän se kiva tauti todellakaan oo mut kyl sen kanssa elää normaalisti kuitenkin😊 tsemppiä kaikille! Olisi myös kiva tietää kokemuksia jos joku muu on kans kärsinyt ton aivokalvon tulehduksen.🤕

    • Anonyymi

      Jaan kanssa kokemukseni .

      Sain herpeksen ex poikaystävältäni, olimme jo eronneet, mutta eron jälkeen harrastettiin vielä muutaman kerran seksiä, jolloin sain tartunnan. Hänellä oli ainakin yksi rakkula ja äkillinen kuume yön yli, mutta ei tajunnut kantavan herpestä kuulemma..

      Oireet alkoivat ensin outouden tunteena, seksi tuntui epämiellyttävältä. Pissaaminen kirveli ja nopeasti huomasin, että emätin ja välilihakin oli täynnä rakkuloita. Olin todella kipeä, kävelykin sattui.
      Sain lääkkeet, jotka melko nopeasti helpotti oireita.

      Ensi oireilun jälkeen kesti muutama kuukausi, kun nyt tänään huomasin kaksi rakkulaa. Otin nyt lääkkeet ja toivon että kivut eivät tule olemaan yhtä pahat kuin ensi kerralla. Toivon myös, että oireet eivät uusiutuisi usein.

      Mutta mielestäni oireita pahemmat ovat henkinen puoli. Olen aivan tajuttoman ahdistunut herpeksestä. Olen sinkku, mutta olen ollut aiemmin aktiivinen seksi elämässäni ja nauttinut seksistä ja läheisyydestä suuresti. Haaveilen myös parisuhteesta, mutta tällä hetkellä välttelen uusien miesten tapaamista, jotta minun ei tarvitsisi kertoa herpeksestä. Eli tällä hetkellä minulla ei ole minkäänlaista seksielämää vaikka kovasti sitä kaipaisin.

      Ihan kamalaa, tuntuu että koko loppu elämän seksielämä on pilalla. En tiedä miten pystyisin olemaan asian kanssa sujut. :/ Toivottavasti muut pääsette asian yli helpommin!

      • Anonyymi

        Provoilun piikkiin tämäkin 7 vuotta sitten aloitettu provo nosto.


      • Anonyymi

        Miten vaimosi Raija voi? Olettehan olleet naimisissa jo yli 50 vuotta!


    • Anonyymi

      Täällä myös herpes, terve!

      Oma kokemukseni oli tälläinen;
      Yhden illan keikka, mies ilmeisesti oireeton tai sitten halusi salata oman herpeksen..
      Viikko yhdynnän jälkeen alkoi ensioireet. Kihelmöinti ja virtsaamisvaikeus. Sitten tuli se THE kipu! Ihan järkyttävää. En pystynyt kävelemään, soitin työterveyteen ja lääkäri totesi herpeksen selkeästi. Sain viruslääkkeen ja panacodeja kipuun. Oireet ei meinannut helpottaa ja sain taas uuden kuurin viruslääkettä.

      Kävin lopulta yksityisellä gynellä ja koko alapää oli pahassa tulehdustilassa kaikkinensa. Hiivatulehduskin sieltä herpeksen kaveriksi tuli. Kyllä itku pääsi. Onneksi lääkkeet auttoivat.

      Nykyään oirehdin lähes aina kun kuukautiset alkavat. Huomaan pienetkin oireet ja aloitan Aklovirin syömisen. Viikon kuurina. Nykyään kipuja juuri ei ole mutta erittäin epämukava tunne.

      Nykyinen mieheni tietää tilanteen ja kerroinkin jo heti alussa että tälläinen kiva spt löytyy. Mieheni on ollut täysin oireeton, jospa en ole edes tartuttanut. Emme harrasta seksiä ikinä kun yhtään tuntuu oireita ja viikko pidetään kyllä housut jalassa ihan varmuudeksi. En halua edes vahingossa tartuttaa. 2 vuotta tässä kuitenkin ollaan jo oltu.

      Ikävä tautihan tämä on, mutta kyllä tämän kanssa elää..

    • Anonyymi

      Hei,

      Jaan myös oman kokemukseni jos se vaikka auttaisi muita asian kanssa kamppailevia. Sain sukupuoliherpeksen 7v sitten. Minulla ja silloisella seksikumppanilla (nyk.puoliso) alkoivat oireet samaan aikaan, joten ei tiedetä kumpi on tartuttanut kumman.

      Ensimmäiset kivut olivat kamalat. Itkin ja pelkäsin että tätäkö se tulee olemaan koko lopun ikäni. Muistan että oli kovat virtsaamiskivut, todella runsas (ruskean keltainen) valkovuoto, imusolmukkeet turvoksissa jne. Sen jälkeen herpes uusiutui samana vuonna n.6kk myöhemmin, huomattavasti lievempänä, johon söin asikloviiri kuurin. Sen jälkeen se ei ole puhjennut kertaakaan (tai sitten on niin lievä, etten ole huomannut).

      Seurustelen edelleen saman kumppanin kanssa, joka on myös ensimmäinen tartunta kerran jälkeen
      oireillut vain kerran tartunta vuonna (7v sitten). Olemme käytännössä unohtaneet edes sairastavamme herpestä. Elämä ei todellakaan lopu tähän.

      Vertailun vuoksi, myös esim. kondylooma, voi puhjeta myöhemmin kun sen on kerran sairastanut, joten herpestä ei pitäisi stigmatisoida yhtään sen enempää.

      Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville, vaikka nyt tuntuisi maailman lopulta, niin tämän kanssa voi elää aivan normaalia elämää. :)

    • Anonyymi

      Mulle elämä ollut todella vaikeaa sen jälkeen, kun suhteessa tämän sain ja nyt sinkkuna 4 v. Koen olevani saastaa enkä kykene edes kertomaan asiasta mahdollisille kumppaneille. Siksi en ole harrastanut kuin 3 ihmisen kanssa seksiä joista viimeiselle en enää kyennyt kertomaan asiasta, koska halusin olla "normaali". Suostuuko kumppanit antamaan teille suuseksiä? Se on aina ollut minulle ykkösjuttu seksissä ja tämän jälkeen koen etten voi sitä enää ikinä saada. Ja pelkään todella tartuttavani tämän eteenpäin, yksi kumppaneistani sen jo sai ja se tuntui kamalalta

      • Anonyymi

        Miten miehet suhtautui, kun kerroit asiasta? Miten kumppani suhtautui, kun sai tartunnan? Itse on ole pystynyt kertomaan kenellekään, enkä minkäänlaista suhdetta ajattelemaankaan tuon dgn jälkeen. Tuntuisi kauhealta, jos jollekin toiselle tämän tartuttaisi. Vaikka vuosia kuluu, niin ei asia helpota ollenkaan, tuntuu kuin elämä olisi loppunut siihen ja uskon että näin jatkuu loppuelämän. Suuri viha sitä kohtaan, jolta tämän sain ja joka tietäen taudistaan ei välittänyt mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten miehet suhtautui, kun kerroit asiasta? Miten kumppani suhtautui, kun sai tartunnan? Itse on ole pystynyt kertomaan kenellekään, enkä minkäänlaista suhdetta ajattelemaankaan tuon dgn jälkeen. Tuntuisi kauhealta, jos jollekin toiselle tämän tartuttaisi. Vaikka vuosia kuluu, niin ei asia helpota ollenkaan, tuntuu kuin elämä olisi loppunut siihen ja uskon että näin jatkuu loppuelämän. Suuri viha sitä kohtaan, jolta tämän sain ja joka tietäen taudistaan ei välittänyt mitään.

        Kumppanit olivat yllättyneitä, ja kyselivät paljon, koska eivät olleet tällaisesta kuulleetkaan, mutta suhtautuivat hyvin. Seksiä halusivat edelleen. Eikä se tartunnan saanutkaan ollut minulle vihainen ja olisi halunnut jatkaa tapailua, minä en (muista syistä).
        Olen vihainen lääketieteen ammattilaisille, kun herpestä ei oteta vakavasti. Siis siinä mielessä, että se normalisoitaisiin. Koska henkisen puolen kärsimys stigman takia on PALJON pahempi kuin fyysiset oireet. Voi kun joku julkkis antaisi tälle asialle kasvonsa ja sitä kautta asiaa lähdettäisiin normalisoimaan.
        Itse olen ollut aina todella tarkka ehkäisystä ja äärimmäinen nipottaja siinä, että seksi on turvallista. Ja silti tämä arpa osui kohdalleni. TÄSTÄ pitäisi julkisesti puhua, että et ole mikään huono ihminen jos herpeksen saat. Vain ihminen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumppanit olivat yllättyneitä, ja kyselivät paljon, koska eivät olleet tällaisesta kuulleetkaan, mutta suhtautuivat hyvin. Seksiä halusivat edelleen. Eikä se tartunnan saanutkaan ollut minulle vihainen ja olisi halunnut jatkaa tapailua, minä en (muista syistä).
        Olen vihainen lääketieteen ammattilaisille, kun herpestä ei oteta vakavasti. Siis siinä mielessä, että se normalisoitaisiin. Koska henkisen puolen kärsimys stigman takia on PALJON pahempi kuin fyysiset oireet. Voi kun joku julkkis antaisi tälle asialle kasvonsa ja sitä kautta asiaa lähdettäisiin normalisoimaan.
        Itse olen ollut aina todella tarkka ehkäisystä ja äärimmäinen nipottaja siinä, että seksi on turvallista. Ja silti tämä arpa osui kohdalleni. TÄSTÄ pitäisi julkisesti puhua, että et ole mikään huono ihminen jos herpeksen saat. Vain ihminen

        Onpa erikoisen tietämättömiä etteivät ole kuulleetkaan sellaisesta kuin herpes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten miehet suhtautui, kun kerroit asiasta? Miten kumppani suhtautui, kun sai tartunnan? Itse on ole pystynyt kertomaan kenellekään, enkä minkäänlaista suhdetta ajattelemaankaan tuon dgn jälkeen. Tuntuisi kauhealta, jos jollekin toiselle tämän tartuttaisi. Vaikka vuosia kuluu, niin ei asia helpota ollenkaan, tuntuu kuin elämä olisi loppunut siihen ja uskon että näin jatkuu loppuelämän. Suuri viha sitä kohtaan, jolta tämän sain ja joka tietäen taudistaan ei välittänyt mitään.

        isälläni on herpes ja hän tykkäsi joskus pussaamisesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        isälläni on herpes ja hän tykkäsi joskus pussaamisesta

        isällä oli suuherpes


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        isällä oli suuherpes

        ranskalainen pusu on kiellettävä suomessa


    • Anonyymi

      Itse kärsin vielä 12 v taudin puhkeamisenkin jälkeen huonommuutta asiasta, enkä edes halua ajatella seurustelevani enää koskaan koska en halua kertoa asiasta enkä myöskään tartuttaa ketään. Koen, että seksielämä on entinen suuseksistä puhumattakaan. Vai suostuuko teidän kumppaninne sitä antamaan?

    • Anonyymi

      Vaihtaako tuo genitaaliherpes paikkaa eli ilmestyy milloin mihinkin alavartalon alueella? Huuliherpes kuitenkin tulee pääsääntöisesti aina samaan kohtaan.

      • Anonyymi

        Samaa mietin ja että tuntuuko se samalta kuin huuliherpes huulessa? Eli kihelmöi ja vähän niinku jyskyttää ja polttaa?


    • Anonyymi

      Kommentoin yleisesti.
      Sama ongelma itsellä mikä muillakin täällä näyttää olevan että tälläistä keskustelua, joissa saa vertaistukea, joutuu hakemalla hakea.
      Itse ole 5kymppinen mies ja tartunta aivan tuore. Satunnainen kumppani ei kertonut olevansa tautinen. Päivä aktin jälkeen kuvittelin poltteen ja syyhyn johtuvan hankautumisesta. Sitten vielä paripäivää epäilin liian tujua pesuainetta, kunnes näin rakkulat terskan juuressa. Googlesta itse diaknoosi herppes. Kutinaa,polttelun tunnetta, turvotusta. Rakkkula vaiheessa kovaa kipua vain jos puristi terskaa. Pissatessa tuntuu kun olisi pitkään pidättänyt, sitten kun pissa alkaa suihkuamaan, niin siinä kohtaa helpottaa kipu.
      Todella kelju ja kivulias tuttavuus tämä herppes todellakin on, hakeuduin lääärille 6 pv tartunnasta ja sain myös sen 5 päivän 5 pilleriä päivässä kuurin.
      Nyt on siis toinen lääke päivä menossa ja terskan reuna on kun puukollavilletty auki. Aivan helvetin kipeä,ainoastaan haaleella vedellä voi hiukan huuhdella. viime yö oli tuskaa kun peniksen kärki supisteli, siksi hain nyt apteekista huuliherppes voidetta, että saan edes jotain siihen haavaumaan suojaksi.
      Lisäksi mulla on sama vainoharha mitä muillakin, että käsien mukana siirtää virusta muualle. Noh käsidesiä menee ja saippuaa kanssa.
      Sitten joskus kun rupeaa taas seksi kiinnostamaan, pitänee löytää joku kohtalokaveri, niin ei tartte jännittää tartuttaako vai nou.
      Toivon myös että törmään joskus siihen tartuttajaan, pidän sille ämmälle sellaiset madonluvut että ymmärtää varmasti seuraavaa kyntäjää varoittaa.
      Kyllä vituttaa.

      • Anonyymi

        Pahat oireet tuntuu sinulla olevan, kaikilla ei tule kuin vähäiset oireet jos ollenkaan. Mutta ajan mittaan pitäisi helpottaa ettei tule niin pahana. Ikävä vaivahan tuo on silti, ja tuo ettei toinen osapuoli kertonut tartunnastaan vai lieneekö edes tiennyt? Satunnaisissa suhteissa miten yleistä onkaan, ettei kerrota? Pitäisi kyllä aina kertoa. Kondomi estää kyllä hyvin tartuntaa, muttei täysin varmaa silti.


    • Anonyymi

      Olet ikuinen riski ?

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe