Pikä cat 6 verkkojohto ei tunnistu automaattisesti

aloittelija näissä hommissa

Eli ongelma on se, että ostin uuden johdon adsl modeemin (telewell tw-ea400) ja verkkokortin (allied telesyn AT-2501TX)välille. Johto 35m pitkä suora cat6 johto. Laitteet saa ymmärtämään johdon olemassaolon vain kun laittaa asetukseksi verkkokortille linespeed/ Dulplex mode kohtaan arvoksi 10Mb/ Full. Normaalisti asetus on auto tilassa (siis suoralla 1½ metrin cat5 johdolla). Mitä käytännön merkitystä asialla on? Tarkoitus olisi käyttää jatkossa kahta konetta tuolla modeemilla, nyt oli käytössä vain tuo yksi portti. Koitettiin toisellakin koneella eri verkkokortilla (mikä lie vanha onkaan) ja tulos oli ihan sama, ei mitään tapahdu jos nopeutta ei muuta. Miksi toinen johto tunnistuu tuossa auto tilassa ja uusi pitkä johto ei?

8

1025

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johto ei ole OK

Johto ei mitä todennäköisemmin ole CAT6 (tai edes CAT5) speksin mukainen.

Vaihtoon.

• aloittelija näissä homissa

Eli jos johto on cat6 speksin mukaista niin mikä siitä sitten voi huonomman tehdä?
        Kävin testauttamassa sen johdon ja sanottiin et johto on suora ja kunnossa. Kysymykseen miksi ei toimi auto modella niin vastaus oli ekaksi en niin tiedä noista verkkokortin asetuksista ja sitten että jos johto on kiepillä niin voi tulla paljon häiriöö et vaimenee signaali matkalla. Ei sillä kyllä ollut merkitystä oliko kiepillä vai suorana, kun ei toiminut ei toiminut. Ja korjaus sit heitin mielestään on sit kumminkin se että verkkokortti joutuu lähettämään "voimakkaammalla" et signaali menee läpi eli siis muuttamaan sitä asetusta. Ja kuulemma 100 metrinen johto voi olla teoriassa mahdollinen, ei ollut saanu 50 metristä piuhaa pitempää onnistumaan(nyt on siis kyse 35 metrisestä ja tämä sentään toimii jotenkin). Eli mikä se speksin alentumisen voi aiheuttaa pelkästään huonolaatuinen johto vai?
        Eli nyt kai sit täytyy vain yrittää elää ton johdon kans jonkin aikaa ja ostaa sit jostain muualta seuraava johto...

• kotiverkottaja
        aloittelija näissä homissa kirjoitti:

Eli jos johto on cat6 speksin mukaista niin mikä siitä sitten voi huonomman tehdä?
        Kävin testauttamassa sen johdon ja sanottiin et johto on suora ja kunnossa. Kysymykseen miksi ei toimi auto modella niin vastaus oli ekaksi en niin tiedä noista verkkokortin asetuksista ja sitten että jos johto on kiepillä niin voi tulla paljon häiriöö et vaimenee signaali matkalla. Ei sillä kyllä ollut merkitystä oliko kiepillä vai suorana, kun ei toiminut ei toiminut. Ja korjaus sit heitin mielestään on sit kumminkin se että verkkokortti joutuu lähettämään "voimakkaammalla" et signaali menee läpi eli siis muuttamaan sitä asetusta. Ja kuulemma 100 metrinen johto voi olla teoriassa mahdollinen, ei ollut saanu 50 metristä piuhaa pitempää onnistumaan(nyt on siis kyse 35 metrisestä ja tämä sentään toimii jotenkin). Eli mikä se speksin alentumisen voi aiheuttaa pelkästään huonolaatuinen johto vai?
        Eli nyt kai sit täytyy vain yrittää elää ton johdon kans jonkin aikaa ja ostaa sit jostain muualta seuraava johto...

Koska kaapeli toimii 10Mbps OK, se on aika lähelle oikeaa (galvaanisesti oikea).

Itse kaapeli voi olla CAT6 (lukee kaapelissa..),
        mutta liittimet eivät ole tai liitäntä on tehty huonosti.

Itse olen esim. havainnut vastaavan toiminnan kun on esim. käytetty pareja väärässä järjestyksessä, tällöin ylikuuluminen tms. on aivan toista kuin oikealla kaapelilla.

• aloittelija näissä asioissa
        kotiverkottaja kirjoitti:

Koska kaapeli toimii 10Mbps OK, se on aika lähelle oikeaa (galvaanisesti oikea).

Itse olen esim. havainnut vastaavan toiminnan kun on esim. käytetty pareja väärässä järjestyksessä, tällöin ylikuuluminen tms. on aivan toista kuin oikealla kaapelilla.

Mitenhän osaisin selittää, että miten ne kuuluisi olla...

• aloittelija näissä hommissa

johdon pitäisi toimia aivan samalla tavalla kuin 1½ metrinenkin? Että tuo 35 metrin pituus ei ole mikään liian pitkä johto siihen hyvin toimimiseen?

• kotiverkottaja
        aloittelija näissä hommissa kirjoitti:

johdon pitäisi toimia aivan samalla tavalla kuin 1½ metrinenkin? Että tuo 35 metrin pituus ei ole mikään liian pitkä johto siihen hyvin toimimiseen?

Tuossa 100Mbps käytössä kaapelin pitää olla väh. CAT5.

Jotta kaapeli olisi speksin niin:
        -- Itse kaapelimateriaalin on oltava väh. ao. speksin mukainen
        -- Liittimien on oltava väh. ao. speksin mukainen
        -- Työn on oltava ao. speksin mukainen. Eli
        kaapelista on käytettä parit oikein, kierrettä avattu liitettäessä korkeintaan speksin verran jne.

Speksin mukainen kaapeli toimii speksin mukaiseen rajaan saakka (100m), väärä voi toimia lyhyemmällä. Näin yksinkertaista se on.

Jos mittautit kaapelin, tehtiinkö se asianmukaisella testerilla (väh. CAT5)?

Tuossa 100Mbps käytössä kaapelin pitää olla väh. CAT5.

Jotta kaapeli olisi speksin niin:
        -- Itse kaapelimateriaalin on oltava väh. ao. speksin mukainen
        -- Liittimien on oltava väh. ao. speksin mukainen
        -- Työn on oltava ao. speksin mukainen. Eli
        kaapelista on käytettä parit oikein, kierrettä avattu liitettäessä korkeintaan speksin verran jne.

Speksin mukainen kaapeli toimii speksin mukaiseen rajaan saakka (100m), väärä voi toimia lyhyemmällä. Näin yksinkertaista se on.

Jos mittautit kaapelin, tehtiinkö se asianmukaisella testerilla (väh. CAT5)?

Siitä testeristä en tiedä mitään, mutta oli näyttänyt että johdot on oikeassa järjestyksessä ja kaapeli on suora, näin minulle sanottiin.

Elikkäs johto saatiin toimimaan, kun sain "käsiini" ihmisen joka tuntui tajuavansakin mitä tekee, päinvastoin kuin edellinen, johdon tehnyt tyyppi. Johtoon laitettiin uudet liittimet ja nyt toimii moitteettomasti. Suuret kiitokset avusta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5141
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      35
      2651
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2438
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1710
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1637
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1580
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1314
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1188
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1187
    Aihe