Viittomakielen kielet

Tatti

Voisiko joku kertoa onko viittomakieli samanlaista joka maassa. Vai onko siinä myös eri kieliä kuten puhutussa ja kirjoitetussa. Jos on niin miten ne eroaa toisistaan. Esim. englantilaisen ja suomalaisen viittoma.

62

3675

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viittomakieli ei ole kansainvälinen kieli vaan jokaisessa maassa on omat viittomansa....Muuten rakenne on sama,mutta viittomamerkit ovat erillaisia....

      Tosin USA lla ja Suomella on samat sormiaakkoset!!

      Puer86,Help me!!Sä tiiät enempi viittomakielestä kuin minä....

      • puer86

        Elikkä viittomakieli ei siis ole kansainvälistä -aivan totta, hyvinhän sinä tiedät!
        Viittomakieliä on jokaisessa maassa erilaisensa versiot. Tämän lisäksi viittomakieliä on erilaisia murteita ja viittomistavat vaihtelevat jopa perheittäin - eri ikäiset ja erilaiset ihmiset viittovat eri tavoin. Aivan samoin kuin muissakin kielissä.
        Sormiaakkosetkin vaihtelevat maittain. Amerikkalaiset aakkoset ovat kansainväliset merkit, jotka on otettu myös Suomessa käyttöön.
        Kansainväliseksi viittomakieleksi yritettiin tehdä gestuno-niminen kieli.


      • tytsy
        puer86 kirjoitti:

        Elikkä viittomakieli ei siis ole kansainvälistä -aivan totta, hyvinhän sinä tiedät!
        Viittomakieliä on jokaisessa maassa erilaisensa versiot. Tämän lisäksi viittomakieliä on erilaisia murteita ja viittomistavat vaihtelevat jopa perheittäin - eri ikäiset ja erilaiset ihmiset viittovat eri tavoin. Aivan samoin kuin muissakin kielissä.
        Sormiaakkosetkin vaihtelevat maittain. Amerikkalaiset aakkoset ovat kansainväliset merkit, jotka on otettu myös Suomessa käyttöön.
        Kansainväliseksi viittomakieleksi yritettiin tehdä gestuno-niminen kieli.

        Käsittääkseni jenkkien sormiaakkoset eivät ole ihan täsmälleen samanlaiset vaan he viittovat esim. t-kirjaimen hieman eri tavalla (laita googleen hakusanaksi ASL alphabet). Luin juuri vähän aikaa sitten erään ASL:ää käsittelevän teoksen, josta hämmästyksekseni tämän asian opin.

        Suomessakin on muuten 2 eri viittomakieltä, nimittäin suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli. Suomenruotsalaisen ero on se, että huuliolla tuotetaan sanat ruotsiksi, itse viittomat ovat samat.


      • puer86 kirjoitti:

        Elikkä viittomakieli ei siis ole kansainvälistä -aivan totta, hyvinhän sinä tiedät!
        Viittomakieliä on jokaisessa maassa erilaisensa versiot. Tämän lisäksi viittomakieliä on erilaisia murteita ja viittomistavat vaihtelevat jopa perheittäin - eri ikäiset ja erilaiset ihmiset viittovat eri tavoin. Aivan samoin kuin muissakin kielissä.
        Sormiaakkosetkin vaihtelevat maittain. Amerikkalaiset aakkoset ovat kansainväliset merkit, jotka on otettu myös Suomessa käyttöön.
        Kansainväliseksi viittomakieleksi yritettiin tehdä gestuno-niminen kieli.

        Avusta!!

        Kyllä mä sit jotakin tiesin....


      • tytsy kirjoitti:

        Käsittääkseni jenkkien sormiaakkoset eivät ole ihan täsmälleen samanlaiset vaan he viittovat esim. t-kirjaimen hieman eri tavalla (laita googleen hakusanaksi ASL alphabet). Luin juuri vähän aikaa sitten erään ASL:ää käsittelevän teoksen, josta hämmästyksekseni tämän asian opin.

        Suomessakin on muuten 2 eri viittomakieltä, nimittäin suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli. Suomenruotsalaisen ero on se, että huuliolla tuotetaan sanat ruotsiksi, itse viittomat ovat samat.

        Viittomakieli muuttuu ja onhan meillä kaks virallista kieltä Suomi ja Ruotsi joten on kaks viittomakieltäkin....


      • Tatti
        Tepi-74 kirjoitti:

        Avusta!!

        Kyllä mä sit jotakin tiesin....

        Onko esim. niin että sana Aurinko viitotaan aivan eri tavalla eri kielissä. Onko joka kieleen kehitetty oma viittoma. Eikö suomalaista aurinko sanaa ymmärrä vaikka venäläinen tai israelilainen tai intialainen. Mitenkäs tuo kieli jota oli yritetty yhteiseksi mistä se oli muodostettu. Onko se vähän niinkuin viittoma esperanto. Olette varmaan lukeneet sanonnan "Yksi tyhmä kysyy enemmän kuin viisi viisasta ehtii vastata". Kertokaa vain jos koette jotenkin häiritseväksi tällaiset kyselyt. Olen vain usein miettinyt kun olen nähnyt erimaalaisia viittoilevan. Olen joskus jopa harkinnut hieman opetella viittomista ja lainannut kirjastosta kirjojakin aiheesta. Totesin kuitenkin ettei ainakaan minun älyllä sitä kirjoista opi.


      • Tatti kirjoitti:

        Onko esim. niin että sana Aurinko viitotaan aivan eri tavalla eri kielissä. Onko joka kieleen kehitetty oma viittoma. Eikö suomalaista aurinko sanaa ymmärrä vaikka venäläinen tai israelilainen tai intialainen. Mitenkäs tuo kieli jota oli yritetty yhteiseksi mistä se oli muodostettu. Onko se vähän niinkuin viittoma esperanto. Olette varmaan lukeneet sanonnan "Yksi tyhmä kysyy enemmän kuin viisi viisasta ehtii vastata". Kertokaa vain jos koette jotenkin häiritseväksi tällaiset kyselyt. Olen vain usein miettinyt kun olen nähnyt erimaalaisia viittoilevan. Olen joskus jopa harkinnut hieman opetella viittomista ja lainannut kirjastosta kirjojakin aiheesta. Totesin kuitenkin ettei ainakaan minun älyllä sitä kirjoista opi.

        ....häiritse ja mites se sananlasku meneekään ettei oo tyhmiä kysymyksiä vaan tyhmiä vastauksia tai jotakin tollasta!!;)

        Eiköhän se "aurinko" viitota joka maassa erillailla ja ei kai kukaan muu kuin suomalaiset ymmärrä suomen viittomakieltä (Puer86 korjaa jos olen ihan väärässä,jookos??)

        Mä oon täs viittomakielessä vasta alkaja,mutta kyllä sen oppii,kuten muutkin kielet....


      • puer86
        Tepi-74 kirjoitti:

        ....häiritse ja mites se sananlasku meneekään ettei oo tyhmiä kysymyksiä vaan tyhmiä vastauksia tai jotakin tollasta!!;)

        Eiköhän se "aurinko" viitota joka maassa erillailla ja ei kai kukaan muu kuin suomalaiset ymmärrä suomen viittomakieltä (Puer86 korjaa jos olen ihan väärässä,jookos??)

        Mä oon täs viittomakielessä vasta alkaja,mutta kyllä sen oppii,kuten muutkin kielet....

        Matikan opettajamme sanoi "Tyhmä kysymys on se, jota et kysy" Mitä tästä voi päätellä, sen päättäköön jokainen itsekseen...
        Varsinainen viittomakielen taito on vähän heikko, tunnen täällä leirillä Jyväskylässä itseni hieman ulkopuoliseksi on kaikki muut viittovat sujuvasti ja meitä kuulevia ei-vittovia on vain kaksi...
        Kaipa se aurinko saatetaan viittoa moninkin eri tavoin, mutta viittomakieli kun on symbolikieli, niin viittomat eivät aina ilmeisistä syistä eroa kovin paljon. Esim. miten muuten kävelemisen voi viittoa kuin liikuttamalla sormia edes takaisin kämmenellä, ikään kuin siinä kämmenellä kävelisi joku?
        Tuolta galleriasivultani pääsee viittomakielen sanakirjaan, jossa on videona viittomat. Se kun on vähän kuvaa parempi ilmaisutapa.
        No, tässä suora linkki:
        http://suvi.viittomat.net/Index.aspx?c=search


      • puer86 kirjoitti:

        Matikan opettajamme sanoi "Tyhmä kysymys on se, jota et kysy" Mitä tästä voi päätellä, sen päättäköön jokainen itsekseen...
        Varsinainen viittomakielen taito on vähän heikko, tunnen täällä leirillä Jyväskylässä itseni hieman ulkopuoliseksi on kaikki muut viittovat sujuvasti ja meitä kuulevia ei-vittovia on vain kaksi...
        Kaipa se aurinko saatetaan viittoa moninkin eri tavoin, mutta viittomakieli kun on symbolikieli, niin viittomat eivät aina ilmeisistä syistä eroa kovin paljon. Esim. miten muuten kävelemisen voi viittoa kuin liikuttamalla sormia edes takaisin kämmenellä, ikään kuin siinä kämmenellä kävelisi joku?
        Tuolta galleriasivultani pääsee viittomakielen sanakirjaan, jossa on videona viittomat. Se kun on vähän kuvaa parempi ilmaisutapa.
        No, tässä suora linkki:
        http://suvi.viittomat.net/Index.aspx?c=search

        tunnen itseni ulkopuoliseksi,kun en osaa vielä,niin hyvin viittoa!!!!

        Kun en oikein tiiä mihin maailmaan kuulun....En kuulevien enkä oikein kuurojenkaan sillä kuulen aikas hyvin,mut sit taas en osaa viittoa!!Mutta ehkäpä tulevaisuudessa sit....


      • puer86 kirjoitti:

        Matikan opettajamme sanoi "Tyhmä kysymys on se, jota et kysy" Mitä tästä voi päätellä, sen päättäköön jokainen itsekseen...
        Varsinainen viittomakielen taito on vähän heikko, tunnen täällä leirillä Jyväskylässä itseni hieman ulkopuoliseksi on kaikki muut viittovat sujuvasti ja meitä kuulevia ei-vittovia on vain kaksi...
        Kaipa se aurinko saatetaan viittoa moninkin eri tavoin, mutta viittomakieli kun on symbolikieli, niin viittomat eivät aina ilmeisistä syistä eroa kovin paljon. Esim. miten muuten kävelemisen voi viittoa kuin liikuttamalla sormia edes takaisin kämmenellä, ikään kuin siinä kämmenellä kävelisi joku?
        Tuolta galleriasivultani pääsee viittomakielen sanakirjaan, jossa on videona viittomat. Se kun on vähän kuvaa parempi ilmaisutapa.
        No, tässä suora linkki:
        http://suvi.viittomat.net/Index.aspx?c=search

        alkeis viittomasivusto on:
        http://www.paajarvenky.fi/sanakir/viitvaluusi.htm


      • Tatti
        Tepi-74 kirjoitti:

        alkeis viittomasivusto on:
        http://www.paajarvenky.fi/sanakir/viitvaluusi.htm

        Koneeni kertoo että osoite on virheellinen tai vanhentunut. Ei kuulema löydä.


      • puer86
        Tatti kirjoitti:

        Koneeni kertoo että osoite on virheellinen tai vanhentunut. Ei kuulema löydä.

        Omasta linkkimuistiostani löysin saman linkin ja siitä pääsin. Tässä on kopioituna asiakirjan linkki, kokeile sitä, vaikka se kyllä näyttää ihan samalta...
        http://www.paajarvenky.fi/sanakirj/viitvaluusi.htm


      • puer86
        puer86 kirjoitti:

        Omasta linkkimuistiostani löysin saman linkin ja siitä pääsin. Tässä on kopioituna asiakirjan linkki, kokeile sitä, vaikka se kyllä näyttää ihan samalta...
        http://www.paajarvenky.fi/sanakirj/viitvaluusi.htm

        Tatin linkistä puuttui j kohdasta sanakirj


      • puer86 kirjoitti:

        Tatin linkistä puuttui j kohdasta sanakirj

        En kai,toivottavasti en....


      • puer86 kirjoitti:

        Tatin linkistä puuttui j kohdasta sanakirj

        se j kirjain ei Tatin viestistä!!!!


      • puer86
        Tepi-74 kirjoitti:

        se j kirjain ei Tatin viestistä!!!!

        Niinpä olikin.
        Sori.


      • puer86 kirjoitti:

        Niinpä olikin.
        Sori.

        Sattuuhan noita erehdyksiä!!;-)


    • Tatti

      Tällä palstalla tuntuu olevan oikein mukavaa porukkaa. Joillain palstoilla on aika sotaa ja haukkumista. Nyt tiedän, että täällä voi vaikka kysyäkin ja saa asiallisen vastauksen. Laitoin sen linkin suosikkeihini siitä viittomakielestä. Tulen olemaan palstanne vakiolukija ja varmaan silloin tällöin kirjoitankin. Minulla oli joskus kuuro työkaveri. Oli oikein mukava ja humoristinen poika. Aina iloinen.

      • Ainahan sitä voi kysyä....Tosin aina ei saa vastausta!!

        Samaa oon huomannu salibandy osastoilla,aina haukutaan salibandyn pelaajia homoiks tai sit,et ne on huonoja pelaajia verrattuna jääkiekkoon yms....


    • Tatti

      Lisäsinpä senkin suosikkeihini.

      • Mitäs pidit sivustosta??Ootko muuten ajatellu rekisteröidä nimesi??


      • Tatti
        Tepi-74 kirjoitti:

        Mitäs pidit sivustosta??Ootko muuten ajatellu rekisteröidä nimesi??

        Katselin aluksi jonkun verran ja se osa näytti hyvältä. Kun tulee aikaa niin katselen enemmän. Olen tuossa illan kääntänyt selkokielelle erästä sukulaisen "sairaalapaperia". Meni aikaa kun en ole alan ihminen. Siitä nimen rekisteröinnistä. Olen tuossa kirjoitellut parille muullekin palstalle lähinnä asiantuntijakirjoituksia. Niissä käytän kyseisiin aloihin sopivia nimimerkkejä. Siis kaikki eri. Tämän palstan nimeni Tatti tuli siitä kun lapsuuteni kotiseudulla sanottiin jos ei tiennyt jostain että olen siinnä tyhmä kuin tatti. Tämä Tatti ei taas sopisi kyseisiin aiheisiin. En siis ole rekisteröitynyt ollenkaan.


    • puer86

      Tulisymboli!
      Sehän tarkoittaa suosittua keskustelua! Me teimme sen - tai oikeastaan minähän tuon 21. viestin kirjoitin...

      • Vilpittömästi onnitellen.No,nythän minäkin
        osallistuin tähän =)


      • mikael73 kirjoitti:

        Vilpittömästi onnitellen.No,nythän minäkin
        osallistuin tähän =)

        Tästähän tuli suosittu....

        Niin Tatti voithan sä sen Tatti nimen rekisteröidä ja jos kirjottelet muualle,niin älä kirjaudu sisään,kuten me muut ollaan tehty....Jos en halua johonki keskusteluun osallistua nimimerkilläni,niin en kirjaudu sisään....

        Mutta voithan olla rekisteröimättä nimeäsi....

        Mutta nyt meen vähäks aikaa taas tonne omalle suositulle sivustolle!!Nähdään taas!!


      • ....sivusto,kun tuli tuo tulisymboli!!!!


    • Tatti

      On taas noussut mieleen uusi kysymys. Kun tuossa tavallisessa puhekielessä järjestetään kielikursseja niin miten on viittomakielessä. Onko viittoma-englantia - ranskaa - saksaa yms. Kai teillä on kansainvälisiäkin tapaamisia. Jos joka kielessä viittoillaan vähän eri tavalla niin millä niissä selvitään. Jos joku sattuisi tietämään niin olisi kiva jos kertoisi. Kaikkea tässä mieleen tuleekin.

      • Tatti

        Eikö kukaan ole tosiaankaan ollut tekemisissä muunmaalaisten kuurojen kanssa ja jos on niin miten on kommunikoinut.


      • Ronjuli
        Tatti kirjoitti:

        Eikö kukaan ole tosiaankaan ollut tekemisissä muunmaalaisten kuurojen kanssa ja jos on niin miten on kommunikoinut.

        Olen kyllä itse kuuro ja minulla on äidinkielenä viittomakieli ja kommunikoin myös muunmaalaisen kuurojen kanssa ASL-kielellä tai kansainvälisellä viittomakielellä webkameran kautta eräässä chatissa.

        Ei siinä ole mitään vaikeata mutta olen iloinen että täällä puhutaan viittomakielestä ja huomata myös että on kuuleviakin mukana=)


      • Ronjuli kirjoitti:

        Olen kyllä itse kuuro ja minulla on äidinkielenä viittomakieli ja kommunikoin myös muunmaalaisen kuurojen kanssa ASL-kielellä tai kansainvälisellä viittomakielellä webkameran kautta eräässä chatissa.

        Ei siinä ole mitään vaikeata mutta olen iloinen että täällä puhutaan viittomakielestä ja huomata myös että on kuuleviakin mukana=)

        oo ollu tekemisissä muun maalaisten kuurojen kuin Suomen ja eiköhän ekaks pitäs oppia tuo suomalainen viittomakieli ja sit vasta muunmaalaisten....Olis ehkäpä helpompi oppia sit muitten maitten ns.kansainväliset merkit....


      • Ronjuli
        Tepi-74 kirjoitti:

        oo ollu tekemisissä muun maalaisten kuurojen kuin Suomen ja eiköhän ekaks pitäs oppia tuo suomalainen viittomakieli ja sit vasta muunmaalaisten....Olis ehkäpä helpompi oppia sit muitten maitten ns.kansainväliset merkit....

        Jepulis jep!=)

        Joo olis kiva oppia uusia juttuja kuten sulle viittomakielen alkeita =)


      • Ronjuli kirjoitti:

        Jepulis jep!=)

        Joo olis kiva oppia uusia juttuja kuten sulle viittomakielen alkeita =)

        Opettelen niitä viittomakielen alkeita!!=D
        Ja kivaa on ollu....Tänään oli kolmas kerta....


      • Tatti
        Ronjuli kirjoitti:

        Olen kyllä itse kuuro ja minulla on äidinkielenä viittomakieli ja kommunikoin myös muunmaalaisen kuurojen kanssa ASL-kielellä tai kansainvälisellä viittomakielellä webkameran kautta eräässä chatissa.

        Ei siinä ole mitään vaikeata mutta olen iloinen että täällä puhutaan viittomakielestä ja huomata myös että on kuuleviakin mukana=)

        Mikä on tuo ASL-kieli? Onko se jonkinlainen esperanto eli yleiskieli.


      • Ronjuli
        Tatti kirjoitti:

        Mikä on tuo ASL-kieli? Onko se jonkinlainen esperanto eli yleiskieli.

        ASL-viittomakieli elikkä American signlanguage=)


      • Tatti
        Ronjuli kirjoitti:

        ASL-viittomakieli elikkä American signlanguage=)

        Näiilä palstoilla näkyy olevan jo kaksi tulenliekkiä. On tullut suosituksi. Tällä aiheella näkyy olevan myös aika paljon lukijoita.


      • Ronjuli
        Tatti kirjoitti:

        Näiilä palstoilla näkyy olevan jo kaksi tulenliekkiä. On tullut suosituksi. Tällä aiheella näkyy olevan myös aika paljon lukijoita.

        Se on kerrankin HIENOA=)*taputtaaa*

        Jatketaan samaan malliin =)


      • ystäväinen

        Tuttuni on kuuleva viittomakielen tulkki, joka on itsekseen ja kursseilla opetellut suomalaisen viittomakielen lisäksi kansainvälistä viittomakieltä. Hän on ollut mukana konferensseissa ja muunlaisissa kansainvälisissä tapahtumissa tulkkina. Esimerkiksi kerran tapahtui niin, että tilaisuudessa puhui englantilainen kuuleva. Yksi tulkki tulkkasi hänen puheensa kansainväliselle viittomakielelle ja pari muuta tulkkia tulkkasi sen siitä eteenpäin tarvituille muille viittomakielille (esim. usa ja suomi). Tällainen viittomakieli-viittomakieli tulkki voi tietenkin olla myös kuuro, ei tarvitse olla kuuleva, mikä on kätevää :)

        Ulkomailla käydessään kannattaa käydä kirjakaupoissa etsimässä/kysymässä paikallisia viittomakielen sanakirjoja :) Nettikaupoista niitä on aika vaikea löytää (muita kuin ASL tai BSL). Tietenkin nämä sanakirjat ovat sitten muuten kirjoitettu paikallisella kielellä eli ymmärtäminen ei ehkä ole ihan helppoa...


      • Tatti
        ystäväinen kirjoitti:

        Tuttuni on kuuleva viittomakielen tulkki, joka on itsekseen ja kursseilla opetellut suomalaisen viittomakielen lisäksi kansainvälistä viittomakieltä. Hän on ollut mukana konferensseissa ja muunlaisissa kansainvälisissä tapahtumissa tulkkina. Esimerkiksi kerran tapahtui niin, että tilaisuudessa puhui englantilainen kuuleva. Yksi tulkki tulkkasi hänen puheensa kansainväliselle viittomakielelle ja pari muuta tulkkia tulkkasi sen siitä eteenpäin tarvituille muille viittomakielille (esim. usa ja suomi). Tällainen viittomakieli-viittomakieli tulkki voi tietenkin olla myös kuuro, ei tarvitse olla kuuleva, mikä on kätevää :)

        Ulkomailla käydessään kannattaa käydä kirjakaupoissa etsimässä/kysymässä paikallisia viittomakielen sanakirjoja :) Nettikaupoista niitä on aika vaikea löytää (muita kuin ASL tai BSL). Tietenkin nämä sanakirjat ovat sitten muuten kirjoitettu paikallisella kielellä eli ymmärtäminen ei ehkä ole ihan helppoa...

        Minä sain jo Ronjulilta vastauksen siihen mitä on ASL. Nyt tuli uusi sanalyhenne BSL. Mitähän se mahtaisi tarkoittaa. Minä olen vielä tällaisessa kyselyiässä.


      • Tatti kirjoitti:

        Minä sain jo Ronjulilta vastauksen siihen mitä on ASL. Nyt tuli uusi sanalyhenne BSL. Mitähän se mahtaisi tarkoittaa. Minä olen vielä tällaisessa kyselyiässä.

        sehän on British Sign Language


    • Tatti

      Onko väki saunassa kun ei kuulu ketään. Itse olin tuossa sukulaista muuttamassa. Oli kiva kannella kolmanteen kerrokseen tavaroita.

    • kun ei oo saunaa tai omaa saunaa....

      • Ohikulkijoita

        Olit vielä ahkerampi kuin tatti. Olit kirjoittanut 16 viestiä. Siis kaksi tässä ketjussa kirjoitti 31 viestiä.


    • Tatti

      Tällekin sivulle on kirjoittanut vain 6 henkilöä. Se on aika vähän kun katsoo miten usein tämä on luettu. Mikä lie kenelläkin esteenä. Monen palstan kuihtumisen oireena on vähän kirjoittajia. Jos haluatte pitää tätä palstaa niin kirjoitelkaa ja kertokaa muutakin kuin tätä aihetta jota kysyin.

      • Tatti

        Täällä on tosiaan aika hiljaista. Menee vähän pienen piirin kirjoitteluksi. Minä oikeastaan sainkin jo sen tiedon mitä halusin. Hyvää syksyn jatkoa. Tatti lähtee kasvamaan.


      • Tatti
        Tatti kirjoitti:

        Täällä on tosiaan aika hiljaista. Menee vähän pienen piirin kirjoitteluksi. Minä oikeastaan sainkin jo sen tiedon mitä halusin. Hyvää syksyn jatkoa. Tatti lähtee kasvamaan.

        Pärjäilkää ja iloista mieltä.


      • Ohikulkijoita
        Tatti kirjoitti:

        Pärjäilkää ja iloista mieltä.

        Ihan hyvä tulos. Palstalla oli 44 viestiä ja niistä 15 kpl yhdeltä kirjoittajalta.


    • Tatti

      Kuka katsoi sunnuntaina ohjelman Lähikuvia Kiinasta. Tuli TV1:stä. Siinnä kerrottiin jostain kirjapainosta jossa oli vammaisia töissä. Osa heistä oli kuuroja. Ohjelmassa viittoiltiin melko paljon. Ymmärsittekö joku? Oliko se jotain sellaista kieltä jota voi käsittää? Vai onko kiinalaisilla viittoilukin kiinalaista? Ohjelma tulee huomenna keskiviikkona uusintana klo 13.45 ykköseltä.

      • Tatti

        Jos joku katseli niin ymmärsittekö jotain. Poikkeaako paljon suomalaisesta.


      • simba
        Tatti kirjoitti:

        Jos joku katseli niin ymmärsittekö jotain. Poikkeaako paljon suomalaisesta.

        en oikein ymmätänyt.mites toiset ymmärsikkö te jotain.


      • simba
        simba kirjoitti:

        en oikein ymmätänyt.mites toiset ymmärsikkö te jotain.

        Olen vasta vähän aikaa opetellut viittomista joten en ole oikein pätevä arvostelija


    • Tatti

      Tarkoitan sitä, että voiko Suomessa opiskella vaikka noita esiintulleita viittomakielen kieliä?

    • Tatti

      Katsoiko kukaan uutisia klo 20.30 tänään. Siinä näytettiin kuinka Ukrainen TV:n kuurojen uutisissa viittoiltiin Venäjäksi. Ymmärsikö kukaan?

    • Tatti

      Onko kuurosokeilla joku erilainen viittoilu, vai miten he kommunikoivat?

      • *Taikapeili*

        He kommunikoivat keskenään taktiilisesti. Eli: kädestä käteen viitomista. Kun kuurosokeat keskustelevat niin he pitävät toisensa käsistään kiinni ja viittovat. Näin he ymmärtävät toisiansa. Myöskin voidaan piirtää ja kirjoittaa ihoon.
        Sokeat puhuvat, kuurot viittovat, huonokuuloiset lukevat huulilta ja kuurosokeat viittovat taktiilisesti eli kädestä käteen.
        Ymmärsitkö?


      • Tatti
        *Taikapeili* kirjoitti:

        He kommunikoivat keskenään taktiilisesti. Eli: kädestä käteen viitomista. Kun kuurosokeat keskustelevat niin he pitävät toisensa käsistään kiinni ja viittovat. Näin he ymmärtävät toisiansa. Myöskin voidaan piirtää ja kirjoittaa ihoon.
        Sokeat puhuvat, kuurot viittovat, huonokuuloiset lukevat huulilta ja kuurosokeat viittovat taktiilisesti eli kädestä käteen.
        Ymmärsitkö?

        Kiitos vastauksesta. Kyllä ymmärsin. Ei sitä ihminen tajua olla tarpeeksi kiitollinen silloin kun aistit on tallella.


    • Tatti

      Miten viittoilu onnistuu ulkona kovalla pakkasella kun on rukkaset kädessä, tai sormet kohmeessa?

      • Mikael

        Ilmeet,eleet ja huulio on yhtä tärkeitä kuin
        käden orientaatio.Kyllä ymmärretyksi tulee
        vaikka viittomien käsimuodot ei ole niin
        justiin,vaikka kintaat kädessä.Tosin
        sormittaminen ei onnistu.
        Allekirjoittanut on tosin kuuleva


    • Tatti

      Katsoiko joku nyt yöllä Star Trekkiä televisiosta. Siinä oli viittomaa paljon. Oliko se jotain todellista viittomakieltä vai keksittyä?
      Olen huomannut että te kuurot ette paljon kirjoittele, mutta jos joku olis katsonut ja viitsis vastata, olisi mukava tieää

      • puer86

        Tuolla aiemmassa keskustelussa joku tarkisti jostakin sanakirjasta että se oli todella ASL:ää.


      • Tatti
        puer86 kirjoitti:

        Tuolla aiemmassa keskustelussa joku tarkisti jostakin sanakirjasta että se oli todella ASL:ää.

        Tuli vain miieleen, että onko ne keksineet siihen oman Star Trek-viittoman.


    • Tatti

      Monta uutta asiaa on tullut selväksi tuosta viittomakielestä. Olen kiitollien kaikille jotka on vaivautuneet vastaamaan. Taitaa olla koko palstan suosituin aihe. Viittomakieliset uutiset katson lähes aina.

    • Body Guard

      Onko kuuroissa sellaisia jotka osaa lukea huulilta muita kielia vaikka englantia? Vai luetaanko vain äidinkieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1459
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1093
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1019
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1008
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1001
    6. 3
      900
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      899
    8. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      898
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      891
    10. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    Aihe