Tappelin kaverin kanssa oikeudestani opintotukiin, mutta juuri vastaavaa tilannetta ei löydy Kelan sivuilta eikä perusteellisen googlauksen jälkeen muualtakaan. Ei kun tiedustelemaan.
Olen 19-vuotias, ja asun perheineni kanssa suurikokoisessa kolmiossa, josta minä ja veljeni molemmat omistamme 50%. Itse katson, etten asumisjärjestelyistä huolimatta saa opintorahaa, sillä (suurituloiset) vanhemmat elelevät samassa huushollissa ja hoitavat talouden maksut. Ei hätää. Tyydyn kohtalooni valittamatta.
Kaverini on kuitenkin saanut päähänsä, että asunnon omistajuudella on väliä, ja jaksaa vängätä, että olen "idiootti", kun laitoin hakemukseen lopulta, että asun vanhempieni luona. Ja näinhän se on, vaikka toisaalta ne asuvat mun luona. Hakemuksenkin lähetin ihan vain siksi, että pälli lopettaisi jankuttamisen siitä, että mun pitäisi kokeilla hakea opintorahaa. Se on aika ärsyttävä tyyppi.
Eli, onko asunnon omistajalla mitään merkitystä opintorahan saamiseen, kun vanhempani ja yhtälailla vapaamatkustava veljeni asuvat joka tapauksessa samoissa nurkissa? Mielestäni ei, enhän asu itsenäisesti, ja eiköhän Kelassakin ihmetellä, että työtön, vasta opiskelupaikan saanut omistaa 50% kolmiosta, jonka yhtiövastike on puoli tonnia kuussa.
Joo, tarvitsen kavereita, joilla on parempaa tekemistä kuin jäkätys.
Oma asunto, jossa vanhemmat asuvat (sekä ärsyttävä kaveri)
Atomimalli
2
167
Vastaukset
- viisaskaveri
Tottakai saisit opparin täytenä, kuuntele välillä kaveriasi, ja tee uusi hakemus sen kerkeet viellä ja tuet saat takautuvasti.
- vanhempienluona
Sillä, kuka asunnon omistaa, ei tässä ole merkitystä. Kun asut samassa taloudessa vanhempiesi kanssa, se tarkoittaa, että asut vanhempiesi luona opintotuen myöntämisen kannalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1401745- 401658
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631410- 681305
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2091154Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2771107- 701083
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19958- 74955
Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106888