Tappelin kaverin kanssa oikeudestani opintotukiin, mutta juuri vastaavaa tilannetta ei löydy Kelan sivuilta eikä perusteellisen googlauksen jälkeen muualtakaan. Ei kun tiedustelemaan.
Olen 19-vuotias, ja asun perheineni kanssa suurikokoisessa kolmiossa, josta minä ja veljeni molemmat omistamme 50%. Itse katson, etten asumisjärjestelyistä huolimatta saa opintorahaa, sillä (suurituloiset) vanhemmat elelevät samassa huushollissa ja hoitavat talouden maksut. Ei hätää. Tyydyn kohtalooni valittamatta.
Kaverini on kuitenkin saanut päähänsä, että asunnon omistajuudella on väliä, ja jaksaa vängätä, että olen "idiootti", kun laitoin hakemukseen lopulta, että asun vanhempieni luona. Ja näinhän se on, vaikka toisaalta ne asuvat mun luona. Hakemuksenkin lähetin ihan vain siksi, että pälli lopettaisi jankuttamisen siitä, että mun pitäisi kokeilla hakea opintorahaa. Se on aika ärsyttävä tyyppi.
Eli, onko asunnon omistajalla mitään merkitystä opintorahan saamiseen, kun vanhempani ja yhtälailla vapaamatkustava veljeni asuvat joka tapauksessa samoissa nurkissa? Mielestäni ei, enhän asu itsenäisesti, ja eiköhän Kelassakin ihmetellä, että työtön, vasta opiskelupaikan saanut omistaa 50% kolmiosta, jonka yhtiövastike on puoli tonnia kuussa.
Joo, tarvitsen kavereita, joilla on parempaa tekemistä kuin jäkätys.
Oma asunto, jossa vanhemmat asuvat (sekä ärsyttävä kaveri)
Atomimalli
2
176
Vastaukset
- viisaskaveri
Tottakai saisit opparin täytenä, kuuntele välillä kaveriasi, ja tee uusi hakemus sen kerkeet viellä ja tuet saat takautuvasti.
- vanhempienluona
Sillä, kuka asunnon omistaa, ei tässä ole merkitystä. Kun asut samassa taloudessa vanhempiesi kanssa, se tarkoittaa, että asut vanhempiesi luona opintotuen myöntämisen kannalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222251Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1052221- 502107
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2201484- 301396
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361382- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201096- 261086