Myötätuulikäännös osoitus lentäjien typeryydestä

pikkupetteri

Taistelufoorumilla wannabeinsinöörit tekevät itsestään idioottia selitämällä ihan hassuja myötätuulikäännöksestä.

Kyllä sakkaa.

52

1609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puntaroi vaihtoehdot

      Niin sakkaa.

    • 10+17
    • sakka ei sakkaa

      Muutama real life lentäjä yrittää epätoivoisesti selittää asiaa märkäkorva simupiloteille.

      Eiköhän hommaan saada selvyys kun Peter palaa Oulun näytöksestä Saratogalla kotiin ja antaa painavimmat kommentit.

    • Beau Rivage Hotel Et

      Eikö oikeasti ole mitään viranomaistahoa joka estäisi paljastamasta kyvykkyyttään julkisesti?

      http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,109927.msg1488688.html#msg1488688

      Omantunnon kysymys, onko sananvapauden nimissä sallittua paljastaa oman, ehkä hyvin vaatimattoman kapasieettinsa olevan vielä vähäisempi?


      Koska ko nimimerkki tykkää jälkeenpäin korjata historiaa niin tässä lainaus:

      "Siitä kiisteleminen, millä tavalla mitäkin kulkuneuvoa oikeaoppisesti katsastetaan ei liene tämän ketjun alkuperäinen tarkoitus. Itselleni on selvää, että omistamani tyyppihyväksytyt lentokoneet huolletaan ajallaan ja oikein. Huolto-ohjelman mukaisesti. Huollatan koneeni part 145 -organisaatiolla mieluummin kuin kyläsepällä.

      Silloin katsastus (lentokelpoisuuden tarkastelu, ARC:n uusita) on lähinnä sen toteamista minkä tiedän jo muutenkin: Koneeni on hyvässä ja turvallisessa kunnossa.

      Mutta tilanne muuttuu tyystin toiseksi jos koneen omistaja pääsee itse ilman koulutusta, kokemusta, ohjeistusta ja valvontaa "huoltamaan" ultraansa. Olen alkanut epäillä, että viimeaikaisten havaintojen valossa ei olisi syytä sokeasti luottaa omistajahuoltajien kuittauksiin. Jostakin syystä kun kuittaukset ja todellisuus eivät aina kulje käsi kädessä.

      Luulen, että tyyppihyväksytyllä, oikeassa huolto-organisaatiossa ammattitaitoisten ja koulutettujen lentokonemekaanikkojen ja -asentajien huoltamalla lentokoneella ilmailu on terveellisempää kuin kotikoivun alla "huolletulla" ultrakevyellä. Ymmärrettävistä syistä.

      Ja ei, tämä ei ole kannanotto ultria vastaan. Tämä on tapahtuneen toteamista. On ultrakuskien oma asia huolehtia siitä että käänne parempaan päin tapahtuisi.

      Peter
      vanha jäärä"

      • OH-CMU

        On niitä paremmissakin piireissä, kuten OH-AKD

        Mutta,eiköhän tuo ole tekijäkohtaista eikä luokkakohtaista. Muistelen että lentokoneita on tippunut huollon jälkeen kun on klemmarit jätetty auki... Menikö siinä oikein henkiäkin...

        Hmm.. Ultra puolella ei tule mieleen tapauksia...


      • Oikein oli omantunnon kysymys. Upeata.
        Kirjoituksn katkeruus viestii siitä, että kirjoittajan omatunto on alkanut soimata.

        On hupaisaa nähdä tämän saman mekanismi toistuvan kerrasta toiseen.

        1. Käydään Flight Forumilla lukemassa jotain joka ei itseä miellytä.
        2. Roihkeus ei riitä kommentoida luettua Flight Forumilla
        3. Lukija saapuu tänne SUOMI24:lle ja roiskaisee ylen tuohtuneena jotakin nimikerkin suojasta kommentiksi sille mitä luki Flight Forumilla.


        Olisiko parempi jättää ilmailun keskustelupalstat kokonaan käymättä jos ei ole sitä selkärankaa (ja omaatuntoa) osallistua keskusteluun omalla nimellä?

        Jotakin muutakin salattavaa lienee tuollaisella toimijalla.


      • UltraKaputt
        OH-CMU kirjoitti:

        On niitä paremmissakin piireissä, kuten OH-AKD

        Mutta,eiköhän tuo ole tekijäkohtaista eikä luokkakohtaista. Muistelen että lentokoneita on tippunut huollon jälkeen kun on klemmarit jätetty auki... Menikö siinä oikein henkiäkin...

        Hmm.. Ultra puolella ei tule mieleen tapauksia...

        Mistä johtuivat esim taannoiset ultran kuomun aukeamiset lennolla ja siitä johtuneet kaputit? Suunnitteluvirheestä vai omistajan tekemistä virityksistä.
        (Nyt en muista tarkkaan tätä.)


    • uhsuihuishuis

      Niin luulin minäkin että sakkaa. Mutta nyt en keksi mitään syytä miksi se sakkaisi sen helpommin kuin tyynessä kaarrellessa.

      Esim Tuulee sata solmua. koneen ilmanopeus satasolmua. kone kääntyy myötätuuleen kiihtyy tietysti kaksisataa solmua.

      Tyynessä kone kulkee sata solmua, kääntyy 180 ast ja joutuu kiihtymään kaksisataa solmua. Missä siis ero?

      Ei pidä sotkea maanopeutta, ja vaikka sotkisisikin tulos olisi sama.

    • Hidas

      "Esim Tuulee sata solmua. koneen ilmanopeus satasolmua. kone kääntyy myötätuuleen kiihtyy tietysti kaksisataa solmua."

      Ei kiihdy riittävän nopeasti lentämään myötätuulta 100 solmua nopeammin.

      • 22+44

        ..taas sakkaa.....

        Jopa klowni ymmärtää tuon


      • 22+44 kirjoitti:

        ..taas sakkaa.....

        Jopa klowni ymmärtää tuon

        Jos myytti myötätuuleen kaartamisen vaarallisuudesta elää joissakin vielä näin vahvana, teen ehdotuksen. Lupaan viedä ensimmäisen ilmoittautujan tuulisena päivänä lentokoneellani turvalliseen korkeuteen, vaikkapa 10.000 jalkaan. Laitetaan kone lentämään ympyrää autopilotilla ja seurataan koneen nopeusmittaria sekä koneen GPS:iä. Miten luulette indikoidun nopeuden vaihtelevan ympyrän eri vaiheissa ?

        Peter


      • jänö neponen
        peter_t kirjoitti:

        Jos myytti myötätuuleen kaartamisen vaarallisuudesta elää joissakin vielä näin vahvana, teen ehdotuksen. Lupaan viedä ensimmäisen ilmoittautujan tuulisena päivänä lentokoneellani turvalliseen korkeuteen, vaikkapa 10.000 jalkaan. Laitetaan kone lentämään ympyrää autopilotilla ja seurataan koneen nopeusmittaria sekä koneen GPS:iä. Miten luulette indikoidun nopeuden vaihtelevan ympyrän eri vaiheissa ?

        Peter

        "Jos myytti myötätuuleen kaartamisen vaarallisuudesta elää joissakin vielä näin vahvana, teen ehdotuksen. Lupaan viedä ensimmäisen ilmoittautujan tuulisena päivänä lentokoneellani turvalliseen korkeuteen, vaikkapa 10.000 jalkaan. Laitetaan kone lentämään ympyrää autopilotilla ja seurataan koneen nopeusmittaria sekä koneen GPS:iä. Miten luulette indikoidun nopeuden vaihtelevan ympyrän eri vaiheissa ?

        Peter"

        ....uskomatonta, upset recovery ei toimi...


      • jänö neponen kirjoitti:

        "Jos myytti myötätuuleen kaartamisen vaarallisuudesta elää joissakin vielä näin vahvana, teen ehdotuksen. Lupaan viedä ensimmäisen ilmoittautujan tuulisena päivänä lentokoneellani turvalliseen korkeuteen, vaikkapa 10.000 jalkaan. Laitetaan kone lentämään ympyrää autopilotilla ja seurataan koneen nopeusmittaria sekä koneen GPS:iä. Miten luulette indikoidun nopeuden vaihtelevan ympyrän eri vaiheissa ?

        Peter"

        ....uskomatonta, upset recovery ei toimi...

        Niin. Mikä olikaan ongelmasi?


      • Alpeille töihin
        peter_t kirjoitti:

        Niin. Mikä olikaan ongelmasi?

        Narsisteista mukavia ovat sellaiset älykkäät. Ne jotka ovat pakan hitaimpia, eivät ole hauskoja.

        He ovat surullisia.


      • Hyttyssky
        Alpeille töihin kirjoitti:

        Narsisteista mukavia ovat sellaiset älykkäät. Ne jotka ovat pakan hitaimpia, eivät ole hauskoja.

        He ovat surullisia.

        Hytsky tosiaan valitteli fflla olevansa surullinen.
        Ettekö te äidin pikku idiootit pysty keskustelemaan yhdestäkään asiasta päätymättä kiukuttelemaan verbaalista tappiotanne tänne paskafoorumille?

        Ilmeisesti purjelentäjien pitäisi saada rajoituksetta mellastaa "vapaassa" ilmatilassa ilman sääntöjä, normeja ja rajoituksia.

        Kuvottaa.


      • rakko ja medikaali
        Hyttyssky kirjoitti:

        Hytsky tosiaan valitteli fflla olevansa surullinen.
        Ettekö te äidin pikku idiootit pysty keskustelemaan yhdestäkään asiasta päätymättä kiukuttelemaan verbaalista tappiotanne tänne paskafoorumille?

        Ilmeisesti purjelentäjien pitäisi saada rajoituksetta mellastaa "vapaassa" ilmatilassa ilman sääntöjä, normeja ja rajoituksia.

        Kuvottaa.

        Tuntematonta isää harmittaa tekovaiheessa sattunut keltainen lurahdus.


      • 77763333
        peter_t kirjoitti:

        Jos myytti myötätuuleen kaartamisen vaarallisuudesta elää joissakin vielä näin vahvana, teen ehdotuksen. Lupaan viedä ensimmäisen ilmoittautujan tuulisena päivänä lentokoneellani turvalliseen korkeuteen, vaikkapa 10.000 jalkaan. Laitetaan kone lentämään ympyrää autopilotilla ja seurataan koneen nopeusmittaria sekä koneen GPS:iä. Miten luulette indikoidun nopeuden vaihtelevan ympyrän eri vaiheissa ?

        Peter

        Ehdotuksesi on siis myös kumota windshear ilmiö. Sehän on sama kuin räväkkä kaarros myötätuuleen, mutta vielä lyhyemmän ajan sisällä tapahtuva.


      • 77763333 kirjoitti:

        Ehdotuksesi on siis myös kumota windshear ilmiö. Sehän on sama kuin räväkkä kaarros myötätuuleen, mutta vielä lyhyemmän ajan sisällä tapahtuva.

        Älkäämme sekoittako asioita keskenään. Tämän keskustelun ydinhän on nimenomaan se, että moni LUULEE että myötätuuleen kaartsminen olisi kuin windshear.

        Mutta ehdotukseni on yhä voimassa.


      • Kiitos täsmennyksestä.
        Tarjous on edelleen voimassa. Käyttäkäämme lentoon sitten "omistamani yhtiön omistamaa lentokonetta johon vain minulla on käyttöoikeus".

        En nyt siis katsone sinua "ensimmäiseksi ilmoittautuneeksi".


      • Valhe toisensa jälkeen
        peter_t kirjoitti:

        Kiitos täsmennyksestä.
        Tarjous on edelleen voimassa. Käyttäkäämme lentoon sitten "omistamani yhtiön omistamaa lentokonetta johon vain minulla on käyttöoikeus".

        En nyt siis katsone sinua "ensimmäiseksi ilmoittautuneeksi".

        Tietooni on tullut että sinulla ei ole omistamaasi yhtiötä joten , valheita toinen toistensa jälkeen latelet.
        On se varmaan vaikeata elää paholaisen riivaamana elämää, omaa itsetuntoa pitää koholla muita herjaamalla ja haukkumalla
        Ota hyvä mies jo järki mukaan noihin hölmöilyihisi ?


      • Valhe toisensa jälkeen kirjoitti:

        Tietooni on tullut että sinulla ei ole omistamaasi yhtiötä joten , valheita toinen toistensa jälkeen latelet.
        On se varmaan vaikeata elää paholaisen riivaamana elämää, omaa itsetuntoa pitää koholla muita herjaamalla ja haukkumalla
        Ota hyvä mies jo järki mukaan noihin hölmöilyihisi ?

        Lähdin eilen Jyväskylästä lentäen. Tietooni ei ole tullut että eilisen jälkeen sen yhtiön, joka omistaa koneeni, omistussuhteissa olisi tapahtunut muutoksia. Kerro ihmeessä, miten yhdessä yössä on omistaja vaihtunut ja vieläpä minun tietämättäni.

        Kerto myös, mikä on sinun motiivisi heitellä puskista tuollaisia järjettömyyksiä?


      • Anonyymi
        Valhe toisensa jälkeen kirjoitti:

        Tietooni on tullut että sinulla ei ole omistamaasi yhtiötä joten , valheita toinen toistensa jälkeen latelet.
        On se varmaan vaikeata elää paholaisen riivaamana elämää, omaa itsetuntoa pitää koholla muita herjaamalla ja haukkumalla
        Ota hyvä mies jo järki mukaan noihin hölmöilyihisi ?

        PETER T:n ohjelmakaavio on nimeltään täyttäpaskaa.


    • heihulinaa...

      Tuota, kuten peter sanoi, ylempänä kone kulkee ilman mukana ja jos korkeus ei muutu, niin siipi ei tiedä mennäänkö myötä- tai vastatuuleen päin. Jos sensijaan ollaan matalissa ja tulee esim konerikko on syytä ottaa huomioon tuulen nopeuden huomattava heikkeneminen maan läheisyydessä. Tästä syystä kooettaessa tuulta vasten on aina pidettävä huoli siitä että ilmanopeutta on riittävästi. Kun vastatuuli heikkenee (gradientti) maan lähestyessä tuntuu kone tipahtavan, koska siiven nostovoima pienenee ilmavirtauksen nopeuden laskiessa. Pahimmassa tapauksessa kone voi muljahtaa kierteeseen.

      On siis turvallisempaa kaartaa konerikon satuttua myötätuuleen päin, mikäli ajattelee asiaa vain siiven sakkauksen kannalta. Jos joutuu tekemään pakkolaskun on se kutenkin kivempi tehdä vastatuuleen päin.

    • Anonyymi

      Onx nää nyt niitä Sanginjoen lentelijöitä?
      P.T. kyllä on oikeassa tässä jutussa.

    • Anonyymi

      Onhan asiassa vielä yksi puoli:
      Kuvittele lentoon lähtö korkeiden esteiden reunustamalla lentopaikalta, vaikkapa 20 kt vastatuuleen, nopeudella Vx.

      Sivulta katsottuna lentoradan kulma (tai gradientti) on hyvin jyrkkä, koska se ilmamassa, jossa kone nousee, liikkuu vastakkaiseen suuntaan. Vx antaa jo jyrkimmän mahdollisen nousukulman ja vastatuuli näyttää jyrkentävän sitä entisestään, MAASTOON nähden.

      Jos nyt tehdään 180 asteen kaarto eli U-käännös, nousu jatkuu yhä Vx:llä ja gradientti ilmamassa nähden ei muutu. Mutta. Nyt ilmamassa, jossa kone nousee, liikkuukin samAn suuntaan kuin kone. Tällöin nousukulma maahan nähden loivenee huomattavasti.

      Jossakin tilanteessa nousukyky ei ehkä riitäkään esteiden ylittämiseen.

      Siispä ensin kannattaa nousta estevapaaseen korkeuteen vastatuulessa.

      Terveisin
      Peter
      FI(A), FIFI, IRI, CRI

      • Anonyymi

        Noinhan se on. Joillekuille jopa maissi- tai ohrapelto on tuommoinen ylittämätön este.


    • Anonyymi

      Mistä se 20 kt vastatuuli tulisi sinne korkeiden reunaesteiden taakse kiitotielle ja 15ft tuulimittariin? Pikemminkin T/O tyynessä, sitten vastatuuli iskee puunlatvojen tasalla. Mikään ei muutu.

    • Anonyymi

      Lentokone joka liikkuu normaalisti ilman suhteen annetulla ilmanopeudella ei tunne myötä- eikä vastatuulta. Jos ilmamassa on liikkeessä, mitä voisi myös tuuleksi kutsua, kone seuraa mukana lentosuunnasta riippumatta.
      Jos lentää ympyrää liikkuvassa ilmamassassa, jota myös tuuleksi sanotaan, MAANOPEUS vaihtelee kierroksen eri kohdissa MAAHAN nähden.
      ILMANOPEUS pysyy samana koko kierroksen.

      • Anonyymi

        Entäs jos ohrapellossa tähkät huojuu tuulen mukana.


      • Anonyymi

        "Lentokone joka liikkuu normaalisti ilman suhteen annetulla ilmanopeudella ei tunne myötä- eikä vastatuulta."

        Kuitenkin lentoon lähdössä ja laskeutuessa tuulen suunnalla on merkitystä, vaikkapa vastatuuleen tai myötatuuleen ... tai sitten haastavempaa, ohessa taitavia lentäjiä. Hienosti kuvattuja nuo taituroidut laskeutumiset ja lisäksi kamelinselkä-kiitoradalle, eivät kait autopilotilla onnistu (?).

        Tuleekohan tuollaisten laskujen jälkeen renkaanvaihtoja, sillä osasa kumia palaa jonkin verran.

        "Crosswind difficulties - Worst conditions in history!"

        - https://www.youtube.com/watch?v=7P9OAng32F0

        "Stormy crosswind landing in LGW - Boeing 737 Captain's view"

        - https://www.youtube.com/watch?v=Nyx4NyMrvOs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lentokone joka liikkuu normaalisti ilman suhteen annetulla ilmanopeudella ei tunne myötä- eikä vastatuulta."

        Kuitenkin lentoon lähdössä ja laskeutuessa tuulen suunnalla on merkitystä, vaikkapa vastatuuleen tai myötatuuleen ... tai sitten haastavempaa, ohessa taitavia lentäjiä. Hienosti kuvattuja nuo taituroidut laskeutumiset ja lisäksi kamelinselkä-kiitoradalle, eivät kait autopilotilla onnistu (?).

        Tuleekohan tuollaisten laskujen jälkeen renkaanvaihtoja, sillä osasa kumia palaa jonkin verran.

        "Crosswind difficulties - Worst conditions in history!"

        - https://www.youtube.com/watch?v=7P9OAng32F0

        "Stormy crosswind landing in LGW - Boeing 737 Captain's view"

        - https://www.youtube.com/watch?v=Nyx4NyMrvOs

        Nousussa ja laskussa täytyy tietysti ottaa huomioon tuulen suunta
        ja nopeus jotta lentokoneen maanopeus ja kulkusuunta olisi optimaalinen.
        Ilmassa ei ole mitään väliä mistä päin maassa tuulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nousussa ja laskussa täytyy tietysti ottaa huomioon tuulen suunta
        ja nopeus jotta lentokoneen maanopeus ja kulkusuunta olisi optimaalinen.
        Ilmassa ei ole mitään väliä mistä päin maassa tuulee.

        "Ilmassa ei ole mitään väliä mistä päin maassa tuulee."

        Koetetanko tuossa kertoa, että tuulta on olemsaa vain maanpinnan tasossa tai hyvin matalalla ;-)

        Tuuli vaikuttaa sortokulman kautta suunnistukseen ja matkalentolaskelmiin, sekä vastatuuleen lentäessä polttoeineenkulutukseen, sekä määräränpäahän pääsyyn suunnitelussa aikataulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilmassa ei ole mitään väliä mistä päin maassa tuulee."

        Koetetanko tuossa kertoa, että tuulta on olemsaa vain maanpinnan tasossa tai hyvin matalalla ;-)

        Tuuli vaikuttaa sortokulman kautta suunnistukseen ja matkalentolaskelmiin, sekä vastatuuleen lentäessä polttoeineenkulutukseen, sekä määräränpäahän pääsyyn suunnitelussa aikataulussa.

        Varmaan tuo vaikuttaa myös myötätuulikäännöksen tekemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan tuo vaikuttaa myös myötätuulikäännöksen tekemiseen.

        "Varmaan tuo vaikuttaa myös myötätuulikäännöksen tekemiseen."

        Tuleeko avauksen "lähestymistapaa" otsikkoineen ja muutamiakin ketjun kommentteja tulkita niin, etteivät 'todelliset ammattilentäjät' koskaan-milloinkaan tee käännöksiä myötätuuleen, eli ollaanko nyt ilmailun lainalaisuuksia ja historiaa kirjoittamassa kokonaan uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilmassa ei ole mitään väliä mistä päin maassa tuulee."

        Koetetanko tuossa kertoa, että tuulta on olemsaa vain maanpinnan tasossa tai hyvin matalalla ;-)

        Tuuli vaikuttaa sortokulman kautta suunnistukseen ja matkalentolaskelmiin, sekä vastatuuleen lentäessä polttoeineenkulutukseen, sekä määräränpäahän pääsyyn suunnitelussa aikataulussa.

        Ok. Tarkennetaan.
        Ilmassa ei ole lentokoneen kannalta mitään väliä mistä päin maassa tuulee.
        Tuulia on toki ylhäälläkin ja vaikuttaa suunnistukseen, muttei lentokoneen suorituskykyyn. Polttoaineenkulutus ja aikataulut eivät liity millään tavoin lentokoneen toimintaan.

        Onko niissä kenties nykyään indikaattori joka kertoo lennonaikaisen tuulen suunnan suhteessa koneeseen? No ei ole!

        Lentävällä moottorikoneella on aina vastatuuli.
        Korjauskulmia käytetään vain suunnistukseen ja radalle osumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Tarkennetaan.
        Ilmassa ei ole lentokoneen kannalta mitään väliä mistä päin maassa tuulee.
        Tuulia on toki ylhäälläkin ja vaikuttaa suunnistukseen, muttei lentokoneen suorituskykyyn. Polttoaineenkulutus ja aikataulut eivät liity millään tavoin lentokoneen toimintaan.

        Onko niissä kenties nykyään indikaattori joka kertoo lennonaikaisen tuulen suunnan suhteessa koneeseen? No ei ole!

        Lentävällä moottorikoneella on aina vastatuuli.
        Korjauskulmia käytetään vain suunnistukseen ja radalle osumiseen.

        Jos on oikein hyvä lentäjä niin kai sille voi joskus osua myötätuulikin johon voi tehdä kaarroksen jos siltä tuntuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on oikein hyvä lentäjä niin kai sille voi joskus osua myötätuulikin johon voi tehdä kaarroksen jos siltä tuntuu.

        Näinköhän 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Tarkennetaan.
        Ilmassa ei ole lentokoneen kannalta mitään väliä mistä päin maassa tuulee.
        Tuulia on toki ylhäälläkin ja vaikuttaa suunnistukseen, muttei lentokoneen suorituskykyyn. Polttoaineenkulutus ja aikataulut eivät liity millään tavoin lentokoneen toimintaan.

        Onko niissä kenties nykyään indikaattori joka kertoo lennonaikaisen tuulen suunnan suhteessa koneeseen? No ei ole!

        Lentävällä moottorikoneella on aina vastatuuli.
        Korjauskulmia käytetään vain suunnistukseen ja radalle osumiseen.

        "Polttoaineenkulutus ja aikataulut eivät liity millään tavoin lentokoneen toimintaan."

        Tuossa on nyt kuperkeikka. Kun tuulista nyt on puhetta, niin jos Helsingistä Ouluun lentää vastatuulessa, niin onhan sillä vaikutusta polttoaineen kulutukseen ja perille saapumisaikaan.

        "Myötätuulikäännös osoitus lentäjien typeryydestä"

        Tuo avauksen purkautuminen on melkoisen erikoista ja asiatonta provoilua.

        Tuon perusteella koko ilmailumaailman sivu on ollut ja on edelleen vain ja ainoastaan kuvatun kaltaisia lentäjiä.

        Onko vähäväkisen ja siksi sisäsiittoisen Suomen kansa ja sen ilmailupiirit outoinen nillityksineen ja outoine näsäviisastelevine kiistelyineen todellankin tämän ketjun ulosantien ja niiden sävyn tasolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Polttoaineenkulutus ja aikataulut eivät liity millään tavoin lentokoneen toimintaan."

        Tuossa on nyt kuperkeikka. Kun tuulista nyt on puhetta, niin jos Helsingistä Ouluun lentää vastatuulessa, niin onhan sillä vaikutusta polttoaineen kulutukseen ja perille saapumisaikaan.

        "Myötätuulikäännös osoitus lentäjien typeryydestä"

        Tuo avauksen purkautuminen on melkoisen erikoista ja asiatonta provoilua.

        Tuon perusteella koko ilmailumaailman sivu on ollut ja on edelleen vain ja ainoastaan kuvatun kaltaisia lentäjiä.

        Onko vähäväkisen ja siksi sisäsiittoisen Suomen kansa ja sen ilmailupiirit outoinen nillityksineen ja outoine näsäviisastelevine kiistelyineen todellankin tämän ketjun ulosantien ja niiden sävyn tasolla?

        Keksi lisää hassuja juttuja niin nsitten nauretaan taas.


    • Anonyymi

      Paljon on aiheesta käyty täällä keskustelua. Ja on kiintoisaa nähdä, kuinka paljon erilaisia käsityksiä lentäjillä voikaan asiasta olla. Tai, paremminkin, täällä kirjoittavilla.

      Lentokoneen ohjaussuunnan muuttaminen ("kaartaminen") mihin hyvänsä suuntaan missä hyvänsä tuuliolosuhteissa ei ole sen vaarallisempaa kuin kaartaminen mihin tahansa muuhun ohjaussuuntaan.

      Jos ilmassa oleva lentokone kaartaa muusta suunnasta siihen "myötätuuleen" eli siihen suuntaan kuin "tuulee" eli siihen suuntaan jossa se ilmamassa, jonka sisällä kone lentää, liikkuu maahan nähden, ei koneen ilmanopeus muutu, eikä kaarros tiettyyn suuntaan aiheuta suurempaa sakkauksen riskiä kuin kaartaminen johonkin muuhun suuntaan.

      • Anonyymi

        Kokeile, niin tulet toisiin ajatuksiin. Vähintään 60 asteen kaarto ja noin koneen finaalinopeudella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeile, niin tulet toisiin ajatuksiin. Vähintään 60 asteen kaarto ja noin koneen finaalinopeudella!

        Sinä olet kokeillut ja edelleen elossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet kokeillut ja edelleen elossa?

        Juu. Katsos, se riippuu lentokorkeudesta. Esimerkkitapaus, DC-3 Kuopiossa oli liian matalalla ja kävi huonosti, jonka jälkeen kukaan ei olluthengissä.


    • Anonyymi

      Ei lentokoneella ole mitään myötätuulta. Jos lennät 100 kts mittarissa mihin suuntaan hyvänsä, mittari näyttää aina vaan 100 kts. Putoamiset johtuu jostain muusta, esim lentäjän virheestä.

    • Anonyymi

      Lentotukialuksille laskeuduttaessa lähestytään myötätuulessa ja tehdään 180 asteen kaarto. Tuosta on runsaasti opetusvideoita youtubessa.
      Siitä voi huuharit sitten väitellä että onko kyseessä myötätuuli- vai vastatuulikaarto vai onko se oikea kaarto ollenkaan.

    • Anonyymi

      Tähän liittyy etäisesti joidenkin uskonlahkojen ns. ylöstempaus. Se tapahtuu termiikissä piposta nostaen, paratiisin paikkoja täytellen. Se on menoa.

    • Anonyymi

      Siviilissä lentävä kollegani kehotti minua lukemaan tämä keskustelusäikeen. Työskentelen sotilaslentäjien kouluttajana IlmaSK:ssa, jossa muistaakseni me kaarramme päivittäin herra ties mihin suuntiin. Ennen Vinkoilla, nyt Grobeilla ja Hawkeilla.

      Lukemani sai minut aluksi jotakuinkin sanattomaksi. En le vielä aivan varma siitä, millainen ilmailutausta kirjoittajilla täällä on; minulle tällainen vaihtoehtoisen totuuden levittäminen uusi kokemus. Vaikka en yleensä someen kommentoi, tuntuu että nyt olisi kyllä aihetta.

      Tämä myötätuulikaarron "vaarallisuus" on kestoaihe, josta on siviilissä väitelty muistaakseni niin kauan kuin somea on ollut olemassa ja sitä ennen somen ulkopuolella.

      Jo VN1- koulutusvaiheessa (ja nyt Grobilla) meillä koulutukseen kuuluvat "jyrkät" kaarrot, tyypilisesti 60 asteen kallistuksella. Siinä oppilas saa tehtäväkseen lentää puhdasta kaartoa, luula keskellä, annettua korkeutta ja annetulla nopeudella. Nopeuden mittaamiseen meillä käytetään (uskokaa tai älkää) ilmanopeusmittaria, joka on yhteydessä koneen pitot-staattiseen järjestelmään. Tällaisen harjoituskaarron aikana koneen suunta muuttuu 360 tai 720 astetta. Yleensä mittarin neula (tai Garmin G500:n speed tape) ei hyvällä oppilaalla värähdäkään.

      Tarkkaavainen lukija saattanee oivaltaa, että harjoituksen aikana kone kaartaa sivu-, vasta- ja myötätuuleen. Kaikkiin mahdollisiin suuntiin.

      Harjoitusalueella lentäessämme on ulkona saattanut "tuulla". Joskus hitaammin, joskus nopeammin. Tuuli tarkoittaa että se ilmamassa, jossa kone lentää, kulkee maanpinnan ylitse tietyllä nopeudella tiettyyn suuntaan. ja kone sen mukana. Lentokone ei tiedä, onko ulkona tuulta tai ei. Grobin air data computer toki tietää kertoa asian.

      Vielä niiden runsaan 20 vuoden aikana, joina olen firmassa lentämistä opettanut, en ole havainnut mitään eroa missään havaittavissa olevassa parametrissa kaarrettaessa edellä kuvaamallani tavalla.

      Lennonteorian ja fysiikan alustavatkin opinnot auttavat ymmärtämään asian. Jos asia jäi yhä epäselväksi, kiteytän: Väite koneen sakkausvaarasta myötätuuleen kaarrettaessa, ilmeisesti ilmanopeuden oletetun/luullun pienenemisen seurauksena, on täyttä huuhaata.

      Jos saatte lentää lentokonetta, menkää lentämään ympyrää turvallisessa korkeudessa ja kuvatkaa mittarinäyttämät sen ympyrän aikana.

      Tiedon ja kokemuksen lisääntyessä harhaluulot yleensä ainakin vähenevät.

      Terveisin
      vanha majuri
      Ugh.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Täällä kommentoivat henkilöt lentävät ehkä joillakin PC simulaattoreilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä kommentoivat henkilöt lentävät ehkä joillakin PC simulaattoreilla.

        "Täällä kommentoivat henkilöt lentävät ehkä joillakin PC simulaattoreilla."

        Tuulet eivät suuremmin vaikuta pc-simulentoonkaan ;-)

        Mutta vaikuttaahan tuo myötätuulikaarto-ongelma olevan oudonkin yleinen legenda.


    • Anonyymi

      Saavat helpotusta agressioihin ja pahaan mieleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe