vahingonkorvausten kulkutie, asianajajan rooli

vouti II

Miten käytännössä oikeudessa tuomittu vahingonkorvaus päätyy uhrille?

Syytetty tuomitaan maksamaan uhrille 1000 euroa vahingonkorvauksia ja 500 euroa oikeudenkäyntikuluja

Entäpä sitten? Miten uhri laskuttaa tuomittua? Sähköpostitse ilmoittaa tilinumeronsa; suoraan tuomitulle vai tämän avustajalle?
Vai laittaa pankkisiirtolapun postitse?

Vai pitääkö tuomitun onkia tietoonsa uhrin tilinumero vaikkapa tekstarilla tai meilitse? Vai ottaa yhteys tämän avustajaan?

Mikä ylipäätään on asianajajan rooli korvausasiassa tuomion jälkeen? Itse en tykkäisi, että raha-asiani kulkisivat kenenkään kautta.

4

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+16

      Jos kerran tuomitulla on avustaja, niin silloin on järkevintä ottaa häneen yhteyttä. Samalla selviää, onko tuomittu maksukykyinen ja löytyykö yleensäkään maksuhaluja.
      Jos yhteisymmärrystä korvauksista ei synny, niin silloin voi suoraan kääntyä ulosoton puoleen. Säästyy aikaa ja vaivaa.
      Tuomion aina kuitenkin oltava lain voimainen.

      • kokenut tämän

        Juu näin. Ja vaikka kuinka hinkuisi saada ne korvausrahat, ODOTTAKAA ETTÄ TUOMIO ON LAINVOIMAINEN eli jos tuomittu valittaa hoviin ODOTTAKAA ETTÄ HOVIN TUOMIO TULEE. Vaikka kuinka olisitte oikeutettuja saamaan korvausrahat maksuun heti.

        On nimittäin visto alkaa maksamaan takaisin ja korkojen kanssa saatuja vahingonkorvaursahoja, hovi kun aikas usein summia laskee tai poistaa kokonaan.
        Siinä olet sitten itse ulosotossa.


      • kokenut tämän kirjoitti:

        Juu näin. Ja vaikka kuinka hinkuisi saada ne korvausrahat, ODOTTAKAA ETTÄ TUOMIO ON LAINVOIMAINEN eli jos tuomittu valittaa hoviin ODOTTAKAA ETTÄ HOVIN TUOMIO TULEE. Vaikka kuinka olisitte oikeutettuja saamaan korvausrahat maksuun heti.

        On nimittäin visto alkaa maksamaan takaisin ja korkojen kanssa saatuja vahingonkorvaursahoja, hovi kun aikas usein summia laskee tai poistaa kokonaan.
        Siinä olet sitten itse ulosotossa.

        Noin ei voi käydä.

        Jos tuomittuja korvauksia hakee ulosottoon heti käräjäoikeuden päätöksen jälkeen niin (ulosmitattuja) rahoja ei suinkaan tilitetä rikoksen uhrille vaan ne jäävät ulosottoviraston haltuun ja ne tilitetään uhrille vasta kun päätös on lainvoimainen. Jos päätös kumotaan hovi-oikeudessa niin rahat palautetaan välittömästi rikoksen tekijälle.


    • Velvollisuus maksaa tuomitut korvaukset ja oikeudenkäyntikulut on tuomitulla. Hänen pitää onkia tietoonsa tilinumerot joille korvauksen voi maksaa - jos aikoo maksaa. Toki uhri voi olla avulias ja ilmoittaa tiliyhteystietonsa tekijälle tai hänen avustajalleen.

      Jos asianomistajalla on ollut oikeusavustaja niin hän hakee itse oman osuutensa. Asianomistaja ei siitä ole vastuussa.

      Jos tuomitulla on rahaa, tai muita varoja, joista korvaus voidaa ulosmitata niin tuolloin uhrillekin on helpointa hakea ulosmittausta korvauksiin, ja korvausta ulosmittauskuluista. Mutta ellei niin ole niin silti voi saada korvauksia.

      Jos tuomittu on varaton niin korvausta voi hakea valtiokonttorilta, joka harkitsee korvausten määrää, ja tekee ainakin perusvähennyksen, eli käytännössä tuota kautta saa maksimissaan tuomitun summan vähennettynä 200 euron perusvähennyksellä. Valtiokonttori sitten hakee rahat rikoksentekijältä ulosoton kautta jos se on mahdollista.

      Mutta vaikka siis rikoksen tekijä olisi täysin varaton niin uhri ei jää ilman korvausta jos tuomittu korvaus on yli 200 euroa.

      Lisäksi jos tekijä on valtion kustantamassa hoitolaitoksessa (vankila, nuorisokoti, tms.) ja sieltä luvatta poissa, niin valtiokonttori korvaa tekijän aiheuttamat vahingot täysimääräisesti.

      http://www.satakunta.net

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      147
      2962
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2092
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      91
      2061
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      1997
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1779
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1230
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      27
      1198
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      102
      999
    Aihe