Kaikki karenssit laittomia

5645hn

Kaikki karenssipäätökset lainvastaisia. Eli kun saatte karenssia valitatte siitä näiden lakipykälien perusteella voitte kopioida alla olevan tekstin kokonaisuudessa aina valitukseenne. Mikäli karenssi ei muutu niin ottakaa yhteys lähimpään oikeusaputoimistoon, joka auttaa teitä ilmaiseksi. Virkailija joka on määrännyt teille karenssin lainvastaisesti on aina syyllinen virkarikokseen eli yleensä Virka-aseman väärinkäyttäminen Virkavelvollisuuden rikkominen Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen.

Jokainen karenssi on laiton.

"Perustuslain 19 §:n 1 momentin mukaan jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Perustuslain 22 §:n mukaan julkisen vallan eli viranomaisten on turvattava perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen."

Alla olevilla taistelette laittomia karensseja jakavia virkalijoita vastaan ja oikeusaputoimisto auttaa ilmaiseksi. Jokainen laittoman karenssin antava virkailija syyllistyy aina yhteen tai useampaan alla olevista. Niiden avulla nostatte syytteen.

5 §

Virkasalaisuuden rikkominen ja tuottamuksellinen virkasalaisuuden rikkominen

Jos virkamies tahallaan palvelussuhteensa aikana tai sen päätyttyä oikeudettomasti

1) paljastaa sellaisen asiakirjan tai tiedon, joka viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) tai muun lain mukaan on salassa pidettävä tai jota ei lain mukaan saa ilmaista, taikka

2) käyttää omaksi tai toisen hyödyksi taikka toisen vahingoksi 1 kohdassa tarkoitettua asiakirjaa tai tietoa,

hänet on tuomittava, jollei teosta muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, virkasalaisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.

Jos virkamies huolimattomuudesta syyllistyy 1 momentissa tarkoitettuun tekoon, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus sekä muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava, jollei teosta muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

7 §

Virka-aseman väärinkäyttäminen

Jos virkamies hankkiakseen itselleen tai toiselle hyötyä taikka aiheuttaakseen toiselle haittaa tai vahinkoa

1) rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa osallistuessaan päätöksentekoon tai sen valmisteluun tai käyttäessään julkista valtaa muissa virkatehtävissään taikka

2) käyttää väärin asemaansa käskyvallassaan tai välittömässä valvonnassaan olevaan henkilöön nähden,

hänet on tuomittava virka-aseman väärinkäyttämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.

9 §

Virkavelvollisuuden rikkominen

Jos virkamies virkaansa toimittaessaan tahallaan muulla kuin edellä tässä luvussa säädetyllä tavalla rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava virkavelvollisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos hän on syyllistynyt 1 momentissa mainittuun rikokseen rikkomalla jatkuvasti tai olennaisesti virkavelvollisuutensa ja rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.

10 §

Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen

Jos virkamies virkaansa toimittaessaan huolimattomuudesta muulla kuin 5 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta varoitukseen tai sakkoon.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020604#Pidp330416

Kaikki karenssin saaneet voivatkin vedota noihin lakeihin. Myös ne jotka kieltäytyvät kaikista TE-toimistojen vaatimuksista koulutukseen ja työhön. Mikäli valitusta ei hyväksytä syystä tai toisesta niin on TE-toimiston virkailija ja sosiaalitoimiston virkailija syyllistyy aina näihin Virka-aseman väärinkäyttäminen Virkavelvollisuuden rikkominen Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen. Olkaa aktiivisia ja ottakaa selvää oikeuksistanne ja taistelkaa vastaan kaikki karenssi ovat laittomia. Levittäkää tietoa ja opettakaa muita!

25

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo horisko

      Yleisin karenssin syy on kai se, että ei reagoi työtarjoukseen eli kehotukseen ottaa yhteyttä työpaikkaan tai kieltäytyy menemästä vaikka työkokeiluun. Näin päättelin lukiessani palstan tekstejä. Jos on kykenemätön tai sitten haluton ottamaan yhteyttä työpaikkaan tai menemään työkokeiluun, tarkoittaako se, että "ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän turvaa"?
      Kykenemättömän ymmärtäisin, että ihminen on sairas, eikä siksi kykene ottamaan yhteyttä. Hänen pitäisi silloin olla sairauslomalla, ainakin näin voisi ajatella.Halutonta ottamaan yhteyttä en rinnastaisi kykenemättömään.

      Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä aloittaja itse ajattelee tuosta asiasta.

      • Anonyymi

        Yksi erittäin yleinen karenssin syy on se että palaa niin puhki työssään että hyvä ettei joudu esim tiputukseen. Kun tästä saa lääkärin ja/tai useammankin lääkärin lausunnon jotka työvoimatoimiston kirjaamoon lähettää, saa SILTI karenssin. Tämän kai pitäisi olla lain vastainen,mitä olen käsittänyt ettei karenssin voida antaa henkilölle joka on lopettanut sellaisen työn joka on todistetusti hänelle haitallista. Suomi ja Te toimisto kuitenkin kiertävät tätä lakia- onhan tärkeintä kuitenkin että rikkaat johtajat ja maamme päättäjät voivat viedä paikallisilta loputkin ihmisoikeudet. Ja pitäähän päättäjille edut saada. Kuten rakas pääministerimmekin totesi, hänen arvolleen ei ole sopivaa käydä Siwassa. Eli on siis hyvin tärkeää että löytyy näitä porsaanreikiä, joilla loppuun palaineilta ihmisiltä viedään viimeinenkin toimeentulo. Myöskään keskusteluapua ei saa. Aluksi siksi ettei ole tarpeeksi akuutti ja myöhemmin siksi koska on jo liian huonossa kunnossa kuntoutuakseen. Myös näiden leikkauksien ansiosta työnantajat, johtajat ja päättäjät voivat taputtaa käsiään- noillakin rahoilla he saavat noita autoetujaan, ateriaetuja, nostavat omia palkkoja samalla kuin muilta evätään pääsy psykologille tai lekurille ym. Tämäkin viesti varmasti poistetaan koska rikkoo korkea-arvoisten psykopaattien julkisuuskuvaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi erittäin yleinen karenssin syy on se että palaa niin puhki työssään että hyvä ettei joudu esim tiputukseen. Kun tästä saa lääkärin ja/tai useammankin lääkärin lausunnon jotka työvoimatoimiston kirjaamoon lähettää, saa SILTI karenssin. Tämän kai pitäisi olla lain vastainen,mitä olen käsittänyt ettei karenssin voida antaa henkilölle joka on lopettanut sellaisen työn joka on todistetusti hänelle haitallista. Suomi ja Te toimisto kuitenkin kiertävät tätä lakia- onhan tärkeintä kuitenkin että rikkaat johtajat ja maamme päättäjät voivat viedä paikallisilta loputkin ihmisoikeudet. Ja pitäähän päättäjille edut saada. Kuten rakas pääministerimmekin totesi, hänen arvolleen ei ole sopivaa käydä Siwassa. Eli on siis hyvin tärkeää että löytyy näitä porsaanreikiä, joilla loppuun palaineilta ihmisiltä viedään viimeinenkin toimeentulo. Myöskään keskusteluapua ei saa. Aluksi siksi ettei ole tarpeeksi akuutti ja myöhemmin siksi koska on jo liian huonossa kunnossa kuntoutuakseen. Myös näiden leikkauksien ansiosta työnantajat, johtajat ja päättäjät voivat taputtaa käsiään- noillakin rahoilla he saavat noita autoetujaan, ateriaetuja, nostavat omia palkkoja samalla kuin muilta evätään pääsy psykologille tai lekurille ym. Tämäkin viesti varmasti poistetaan koska rikkoo korkea-arvoisten psykopaattien julkisuuskuvaa

        Tiivistettynä tuo edellinen kuuluu että suomalaisen lampaan työsopimuksessa velvoitetaan antamaan oma naama työntajan, kelan, työkkärin sekä hallituksen täysvaltaiseen käyttöön jotta voivat pyyhkiä sillä lattiaa ja hieroa sen täyteen paskaa. Tästä saat usean karenssin jälkeen ehkä matkakorvauksen terveysasemalle käytetystä bussilipusta, jossa todetaan ettei tilanteesi ole akuutti. Parasta on se että jos esim. paperilla ilmoittamiesi masennustietojen tulos olisi lääkärin mielestä vakava niin seuraava lekuri vaan nauraa koko asialle ja lähettää,kuukausienkin väännön jälkeen takaisin alkupisteeseen. Tästä kaikesta kansalaisen tulee nöyränä kehua tätä maata ja osoittaa oma-aloitteisuutta, hienoa vaikka itse vähän paskaa naamaansa niin sitä ei tarvitse pomon, työkkärin, kaupungin, lääkärin tai päättäjien tehdä


    • 167-176

      "tai kieltäytyy menemästä vaikka työkokeiluun"
      Työkokeilusta kieltäytyminen suunnitelmaa tehtäessä ei ole lain mukaan karenssiperuste. Joten sillä perusteella annattu karenssi on taatusti laiton vaikka niitä annetaankin.

      Myös toimeentulotuen alentaminen karenssin yhteydessä n laiton. Euroopan ihmisoikeussompmuksessa omn keillety antamasta samasta teosta kahta rangaistusta. Suomen viranomaiset pyyhkivät pershettä.

      • Jo Horisko

        Olet ilmeisesti oikeassa työkokeilun suhteen. Kiitos selvennyksestä.

        Toimeentulon alentamisen tekee kai sosiaalitoimisto? Mutta voiko sosiaalitoimiston toiminnalla perustella karenssin laittomuuden?


    • 167-176
      • 167-176

        Sitten vielä karenssien täytäntöönpano.
        Karenssi pannaan täytäntöön välittömästi virkailijan mielipuolisen lausunnon perusteella, siis ennen kun asiaaa on edes tutkittu saati karenssipäätös olisi saanut lainvoiman. Varsinaista kenttäoikeutta joka ei istu huonostikkaan länsimaiseen oikeustajuun. Siis LAUSUNTO, ei edes PÄÄTÖS ja lausunnosta ei saa edes valittaa.

        Tuon ilmeisenä tarkoituksena on masentaa ja pitää nälässä karenssin saanutta että hänellä olisi muutakin ajattelemista kun vastustaa mielivaltaista päätöstä jota lausunnoksi kutsutaan. Sossu viellä tahallaan usein viivyttelee sen alennetunkin toimeentulotukipäätöksen tekemistä eikä joudu vastuuseen sittä vaikka rikkookin lakia ilmeisen tahallaan.


      • Jo Horisko
        167-176 kirjoitti:

        Sitten vielä karenssien täytäntöönpano.
        Karenssi pannaan täytäntöön välittömästi virkailijan mielipuolisen lausunnon perusteella, siis ennen kun asiaaa on edes tutkittu saati karenssipäätös olisi saanut lainvoiman. Varsinaista kenttäoikeutta joka ei istu huonostikkaan länsimaiseen oikeustajuun. Siis LAUSUNTO, ei edes PÄÄTÖS ja lausunnosta ei saa edes valittaa.

        Tuon ilmeisenä tarkoituksena on masentaa ja pitää nälässä karenssin saanutta että hänellä olisi muutakin ajattelemista kun vastustaa mielivaltaista päätöstä jota lausunnoksi kutsutaan. Sossu viellä tahallaan usein viivyttelee sen alennetunkin toimeentulotukipäätöksen tekemistä eikä joudu vastuuseen sittä vaikka rikkookin lakia ilmeisen tahallaan.

        "Jos karenssi on laillinen, se on ensimmäinen rangaistus"

        Minusta ei voi ajatella noin. Jos karenssi on laillinen, se ei ole rangaistus. Se on seuraamus siitä, että ei täytä työttömyysturvan saamisen ehtoja, Eli esimerkiksiei ei reagoi kehotukseen ottaa yhteyttä työnantajaan, toisin sanoen ei hae työpaikkoja Työttömyysturvan saaminen velvoittaa hakemaan. Ei ole siis kysymys mistään "kahdesta rangaistuksesta".

        Otetaan esimerkki toisin päin. Olet töissä, mutta laiminlyöt työnteon ja saat potkut. Ensimmäinen rangaistus. TE-toimisto antaa karenssin, koska olet itse aiheuttanut potkut. Toinen rangaistus. Toisin sanoen en ymmärrä ajatteluasi.


      • 167-176
        Jo Horisko kirjoitti:

        "Jos karenssi on laillinen, se on ensimmäinen rangaistus"

        Minusta ei voi ajatella noin. Jos karenssi on laillinen, se ei ole rangaistus. Se on seuraamus siitä, että ei täytä työttömyysturvan saamisen ehtoja, Eli esimerkiksiei ei reagoi kehotukseen ottaa yhteyttä työnantajaan, toisin sanoen ei hae työpaikkoja Työttömyysturvan saaminen velvoittaa hakemaan. Ei ole siis kysymys mistään "kahdesta rangaistuksesta".

        Otetaan esimerkki toisin päin. Olet töissä, mutta laiminlyöt työnteon ja saat potkut. Ensimmäinen rangaistus. TE-toimisto antaa karenssin, koska olet itse aiheuttanut potkut. Toinen rangaistus. Toisin sanoen en ymmärrä ajatteluasi.

        Jotkkut väittävät ettei karenssi ole rangaistus vaan hallinnollinen seuraamus vaikka kyllä se rangaistus on ja kova sellainen kun viedään leipä suusta. Sillä ei ole väliä onko se laiton vai ei. Rangaistuksen ja hallinnollisen seuraamuksen välinen sanakikkailu on turhaa. Karenssi on siis rangaistus ja toimeentulotuen alentaminen toinen rangaistus ja vielä eri viranomaisen antamana. Siksi laki on vastoin EIS:a eikä sitä tule soveltaa koska EIS on vahvempi.
        Aiheesta lisää tuolla:
        http://sakutimonen.com/tag/hallinnollinen-seuraamus-rangaistus/

        Potkut ei voi olla rangaistus koska työnantajalla ei ole rangaistusoikeutta.


      • Jo Horisko
        167-176 kirjoitti:

        Jotkkut väittävät ettei karenssi ole rangaistus vaan hallinnollinen seuraamus vaikka kyllä se rangaistus on ja kova sellainen kun viedään leipä suusta. Sillä ei ole väliä onko se laiton vai ei. Rangaistuksen ja hallinnollisen seuraamuksen välinen sanakikkailu on turhaa. Karenssi on siis rangaistus ja toimeentulotuen alentaminen toinen rangaistus ja vielä eri viranomaisen antamana. Siksi laki on vastoin EIS:a eikä sitä tule soveltaa koska EIS on vahvempi.
        Aiheesta lisää tuolla:
        http://sakutimonen.com/tag/hallinnollinen-seuraamus-rangaistus/

        Potkut ei voi olla rangaistus koska työnantajalla ei ole rangaistusoikeutta.

        Ei ole TE-toimistollakaan rangaistusoikeutta. Jokin sinun sinänsä mielenkiintoisessa teoriassasi nyt ontuu.

        Ainoastaan oikeuslaitoksella taitaa olla oikeus tuomita rangaistuksia (sakkoa, vankilaa ja semmoisia).

        Asia olisi paljon yksinkertaisempi, jos meillä olisi jonkinlainen kansalaispalkka. Silloin kansalaispalkan saajalta ei edellytettäisi mitään. Nyt työmarkkinatuki koetaan kansalaispalkkana, mutta sitä se ei ole, vaan työmarkkinatuen saaminen edellyttää yhtä sun toista.


    • nostot

      nostot

    • 57rirwjds

      Aloittajan väite on samaa luokkaa kuin että kaikki työttömät ovat juoppoja.

    • 20 20 40

      20 20 40

    • Olis outoa

      Ei kai nyt kaikki sentään.

      • Kaikki tai ei mitään

        Maailma on outo paikka.


    • osto

      nosto

    • nostoaaa

      nosto

    • kansalainen x

      Epäkohdista kannattaa valittaa. Tuossa simppelit ohjeet ja infoa asiasta.

      http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/kenesta.htx

      http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/yhteystiedot.htx

      Tein itse valitukseni paikkakuntani TE-viranomaisesta. Puhelut nauhalla, kirjeet jemmassa ja sähköpostit tallessa. Hän oli unohtanut orjatyöni jälkeen unohtanut lähettää lausunnon Kelaan joten en saanut tukiani pariin kuukauteen. Soitteli jo ja pyyteli anteeksi, mutta kerroin että ei se mitään auta vaan työt on siellä tehtävä lain mukaan. Oikeusasiamieheltä tuli kahden päivän sisään viesti, että viestini on saapunut. Nyt viikko myöhemmin valitustani käsitellään:

      " TILMOITUS

      Tiedoksenne ilmoitetaan, että oikeusasiamiehen kansliaan lähettämänne kirjoitus on saapunut xx.xx.2014 ..."

      Taidan ensi kerralla ottaa karenssin kun en suostu orjatyöhön. Valitan tästäkin oikeusasiamiehelle. Niin hyvää ja nopeaa palvelua.

    • 534543

      Nuo virkailijoiden ns "unohtamiset" on tahallista kusetusta eikä niitä hyväksytä lain mukaan. Ei muuta kuin valitusta ja lisäksi rikosilmoitus 7 § Virka-aseman väärinkäyttäminen, 9 § Virkavelvollisuuden rikkominen, 9 §Virkavelvollisuuden rikkominen, 10 §Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen.
      Kaikki keskustelut pitää aina äänittää salassa TE-toimiston virkailijoiden ja sossun virkailijoiden, kelan virkailijoiden kanssa asioidessa. Koskaan ei kannata kertoa virkailijoille, koska heidän käytös muuttuu. Parhaimmat laittomuudet saa vain salassa äänittämällä. Muistakaa tallettaa kaikki kirjeet ja sähköpostit, tekstiviestit yms. Niitä käytetään aina todisteina. Tee valitukset aina huolella ja tarkasti tuo esille kaikki asiat, jotka rikkovat lakia todisteiden kera.

      Kelan päätöksistä valittaminen
      http://www.kela.fi/paatoksesta-valittaminen

      TE-toimiston päätöksistä valittaminen
      Oletko tyytymätön työvoimapoliittiseen lausuntoon?
      TE-toimisto antaa työvoimapoliittisen lausunnon oikeudestasi työttömyysetuuteen työttömyyskassalle tai Kelalle. Tästä lausunnosta ei voi erikseen valittaa.
      Jos haluat tietää, mihin lausunto perustuu, saat apua TE-toimistosta tai Työlinjalta. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä ELY-keskuksen työttömyysturva-asiamieheen. Hän valvoo, että työvoimapoliittiset lausunnot ovat lainmukaisia ja yhdenmukaisia sekä kouluttaa ja ohjaa TE-toimistojen henkilöstöä.

      Työttömyysetuuden maksaja eli työttömyyskassa tai Kela ei voi muuttaa TE-toimiston lausuntoa. Jos haluat valittaa, voit tehdä sen maksajan päätöksestä. Maksajan päätökseen haetaan muutosta valittamalla työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaan. Saat valitusohjeet työttömyysetuuden maksajalta päätöksen liitteenä.

      Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan päätöksestä voit valittaa vakuutusoikeuteen.
      http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/tyottomyysetuus/index.html

      Työlinjan työttömyysturvaneuvonta
      0295 020 701
      ma-to klo 8–17, pe klo 10–17

      Voit ottaa yhteyttä, kun tarvitset

      tietoa työttömyysetuuden hakemisesta ja etuuden saamisen työvoimapoliittisista edellytyksistä,
      perusteita saamastasi työvoimapoliittisesta lausunnosta tai työttömyysturva- tai työmarkkinatukipäätöksestä
      Meiltä voit kysyä esim.

      Suunnitelmissani on aloittaa yritystoiminta. Onko minulla mahdollisuus yritystoiminnan aikana saada työttömyysetuutta?
      Olen opiskelija ja tehnyt samalla osa-aikatyötä, joka loppuu. Voinko saada työttömyysetuutta?
      Olen saanut TE-toimistosta selvityspyynnön, miten vastaan tähän?
      Olen tyytymätön TE-toimiston antamaan työvoimapoliittiseen lausuntoon, miten voin hakea muutosta?
      http://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/puhelinpalvelut/tyolinja_tyottomyysturva/index.html

      Te-toimiston päätöksistä valittaminen
      http://www.ytk.fi/fi/blogi/etusivu/?y=2011&m=07

      Sossun päätöksistä valittaminen.
      http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakkaanoikeudet/valittaminen

      23 §
      Muistutus
      Asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus kohtelustaan sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Muistutukseen on vastattava kohtuullisessa ajassa sen tekemisestä.
      Muistutuksesta annettuun vastaukseen ei saa hakea muutosta valittamalla.
      Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan oikeutta hakea muutosta siten kuin siitä erikseen säädetään. Muistutuksen tekeminen ei myöskään vaikuta asiakkaan oikeuteen kannella asiastaan sosiaalihuoltoa valvoville viranomaisille.
      24 §
      Sosiaaliasiamies
      Kunnan on nimettävä sosiaaliasiamies. Kahdella tai useammalla kunnalla voi olla yhteinen sosiaaliasiamies.
      Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on:
      1) neuvoa asiakkaita tämän lain soveltamiseen liittyvissä asioissa;
      2) avustaa asiakasta 23 §:n 1 momentissa tarkoitetussa asiassa;
      3) tiedottaa asiakkaan oikeuksista;
      4) toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi; sekä
      5) seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle.

      Epäkohdista kannattaa valittaa. Tuossa simppelit ohjeet ja infoa asiasta.

      http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/kenesta.htx

      http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/yhteystiedot.htx

      Tutkintapyyntö poliisille Uudenkaupungin sosiaalitoimesta
      http://uginkuningas.blogspot.fi/2010/07/tutkintapyynto-poliisille.html

      • 34534543

        Valittaminen: muutoksenhaku, muistutus, kantelu

        Jos potilas tai sosiaalihuollon asiakas ei ole tyytyväinen saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun, hän voi

        tehdä muistutuksen toimintayksikön vastuuhenkilölle
        tehdä kantelun valvovalle viranomaiselle.
        Sosiaalihuollossa asiakas voi lisäksi hakea muutosta saamaansa päätökseen.

        Potilasvahingosta voi hakea korvausta.

        Sosiaali- ja terveysministeriö ei käsittele muistutuksia, kanteluja tai valituksia, vaan niiden käsittelystä vastaavat kunnat, aluehallintovirastot, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira), Eduskunnan oikeusasiamies ja valtioneuvoston oikeuskansleri.

        Sosiaalihuollon viranhaltijan päätöksen muuttaminen


        Sosiaalihuollon palveluja ja toimeentulotukea hakevilla on oikeus saada perusteltu päätös kirjallisesti. Toimeentulotukea koskevia päätöksiä ei anneta suullisesti.
        Päätöksessä kerrotaan, miten siihen voi hakea muutosta.
        Sosiaalihuollon viranhaltijan päätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen kunnan sosiaalilautakunnalle tai vastaavalle toimielimelle.
        Sosiaalilautakunnan tai vastaavan toimielimen päätöksestä valittaminen


        Sosiaalilautakunnan tai vastaavan toimielimen päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen 30 vuorokauden kuluessa.
        Hallinto-oikeus
        Hallinto-oikeuden päätöksestä voi joissain tapauksissa valittaa edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mikäli se myöntää valitusluvan.
        Muistutus


        Terveydenhuollossa

        Hoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluun tyytymätön voi tehdä muistutuksen terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle.
        Sosiaalihuollossa

        Kohteluunsa tyytymätön voi tehdä muistutuksen sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle.
        Viranomaisen on vastattava muistutukseen kohtuullisessa ajassa. Muistutuksella ei haeta muutosta päätökseen. Muistutus voi kuitenkin vaikuttaa siihen, miten toimintayksikössä vastaisuudessa toimitaan ja kohdellaan asiakkaita. Muistutuksen tekeminen (Valvira)
        Sosiaali- ja potilasasiamies


        Terveydenhuollon toimintayksikön potilasasiamies ja kunnan sosiaaliasiamies antavat tietoa potilaan ja sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksista ja avustavat tarvittaessa esimerkiksi muistutuksen tekemisessä.

        Kantelu


        Potilas tai sosiaalihuollon asiakas voi tehdä kokemistaan sosiaali- ja terveydenhuollon epäkohdista kantelun aluehallintovirastoon. Oikeus kantelun tekemiseen ei ole rajattu kantelijan omaan asiaan, vaan kantelun voi tehdä kuka tahansa. Aluehallintovirastojen yhteystiedot: www.avi.fi .
        Joissain tapauksissa aluehallintovirasto voi siirtää kantelun käsiteltäväksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviraan (esimerkiksi vakavat hoitovirheet, valtakunnalliset tai periaatteellisesti tärkeät asiat).
        Sosiaali- ja terveysministeriö ei käsittele kanteluita.
        Lisätietoja kantelun tekemisestä Valviran verkkosivuilta.
        Kantelu (Valvira)

        Viranomaisesta tai virkamiehestä kantelu


        Jos epäilee, ettei viranomainen tai virkamies ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan, voi kannella eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille.
        Eduskunnan oikeusasiamies
        Oikeuskanslerin virasto
        Kantelulla saa koetun epäkohdan valvovan viranomaisen tietoon.
        Kantelun perusteella ei kuitenkaan makseta vahingonkorvauksia.
        Sen sijaan valvova viranomainen voi esimerkiksi antaa kantelun perusteella viranomaiselle huomautuksen.
        Potilasvahinko


        Jos potilaalle aiheutuu terveyden- tai sairaanhoidon yhteydessä henkilövahinkoja, niihin voi hakea korvausta.
        Korvausta haetaan Potilasvakuutuskeskuksesta.
        Potilasvakuutuskesku

        http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakkaanoikeudet/valittaminen


    • 167-176

      "Valitan tästäkin oikeusasiamiehelle. Niin hyvää ja nopeaa palvelua. "
      Voi kyllä kestää tuo oikeusasiamiehen päätös aika kauan, jopa vuoden. Oiekusasiamiehen päätös ei poista karenssia, mutta jos oikeusasiamies toteaa virkamiehen toimineen laittomasti niin rikosilmoituksen tekemällä on syyttäjällä tosi vaikea olla syyttämättä vikarikoksesta. Muista vaatia rangaistusta ja korvauksia virkarkosoikeudenkäynnissä ja jo rikosilmoitusta tehtäessäsi. Jos TE-virkaloinen anoo armoa niin älä anna sitä, tai voit tietenkin antaakin mutta saat itse sanella ehdot, esim. korvauksia 100 000€ tai vaikka miljoonan.

      Minä tein kantelun oikeusaiamiehelle eräästä toisesta viranomaisesta toukokuussa, alussa sain samat ilmoitukset kun sinäkin mutta sen jälkeen asiasta ei ole kuulunut mitään.

      Noissa jutuissa pitää varautua pitkään, jopa vuosia kestävään prosessiin, lopputulos on silti epäväarma. VetkutteluViiyttelyVäsytysVittuiluValehtelu on 5:n V:n taktiikka jolla virkaloiset suojelee toisiaan. Mutta minä en anna periksi, älä sinäkään.

      • 345345

        Tiedote sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
        Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista tuli voimaan vuoden 2001 alusta. Tämän asiakaslain keskeisenä tavoitteena on edistää asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta hyvään sosiaalihuoltoon (1§). Asiakaslain tarkoituksena on yhtenäistää asiakkaan ja sosiaalihuollon yhteistyötä ja vuorovaikutusta.

        Sosiaalihuollon lähtökohtana on asiakas – hänen yksilölliset tarpeensa, toivomuksensa ja etunsa. Laki korostaa niitä perusoikeuksia, joita kansalaisella on uskostaan, alkuperästään, kielestään ja muista vakaumuksistaan riippumatta (4§).

        Lailla halutaan korostaa asiakkaan asemaa, itsemääräämisoikeutta, osallistumista ja oikeusturvaa sosiaalihuollossa samaan tapaan kuin potilaslaissa on säädetty potilaan oikeudet hyvään hoitoon ja kohteluun terveydenhoidossa. Asiakkaan tiedonsaanti- ja itsemääräämisoikeuden vahvistaminen lisäävät asiakaslähtöisyyttä sosiaalihuollossa. Sosiaalihuollon asiakaslaissa kiinnitetään huomiota siihen, että lapset ja nuoret ovat ajattelevia yksilöitä ja oman elämänsä subjekteja, eivät pelkästään aikuisten toiminnan ja huolenpidon passiivisia kohteita (10-11§).

        Asiakkaalle on selvitettävä hänen oikeutensa ja velvollisuutensa sekä toimenpiteiden erilaiset vaihtoehdot ja niiden vaikutukset (5§). Sosiaalihuollon järjestäminen perustuu viranomaisen tekemään kirjalliseen päätökseen (6§). Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on laadittava hoito- ja palvelusuunnitelman tai vastaava, suunnitelma tehdään yhteistyössä asiakkaan kanssa (7§). Suunnitelmaa ei kuitenkaan tarvitse laatia tilapäisestä neuvonnasta ja ohjauksesta. Niin suunnitelman laadinnassa kuin sosiaalihuollon yksittäisissä toiminnoissa on aina otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipiteet.

        Asiakaslaki määrittelee myös salassapitoa, vaitiolovelvollisuutta ja salassa pidettävien tietojen luovuttamista koskevia kysymyksiä.

        Sosiaalihuollon toteuttamisessa tarvittavat tiedot hankitaan ensisijaisesti asiakkaalta itseltään. Lakiin on kirjattu asiakkaan ja hänen edustajansa tietojenantovelvollisuus. Asiakkaalle on myös ilmoitettava, mistä ja mitä häntä koskevia tietoja voidaan hankkia ilman hänen suostumustaan (12§). Asiakkaalle on myös kerrottava, miksi hänen antamiaan tietoja tarvitaan, mihin niitä käytetään sekä mihin säännönmukaisesti luovutetaan (13§).

        Asiakaslaissa määritellään myös uudet perusteet salassa pidettävän tiedon luovuttamiselle ja tietojen saannille. Asiakkaan kirjallinen suostumus on kaikissa tiedon luovutustilanteissa selkeä valtuutus luovutukselle (16§). Laki täsmentää ja samalla tiukentaa sosiaalihuollon viranomaisen oikeutta antaa esim. toiselle viranomaiselle asiakastietoja. Tietojen pitää olla välttämättömiä laissa säädetyn tehtävän vuoksi, asiakkaan sosiaalihuollon tarpeen selvittämiseksi, sosiaalihuollon järjestämiseksi ja toimenpiteiden toteuttamiseksi sekä viranomaiselle annettujen tietojen tarkistamista varten (17§).

        Seuraavat tahot ovat velvollisia antamaan sosiaalihuollon viranomaiselle välttämättömiä tietoja ja selvityksiä pyynnöstä (20§):

        * Valtion ja kunnan viranomainen sekä muu julkisoikeudellinen yhteisö
        * KELA, eläketurvakeskus, eläkesäätiö ja muu eläkelaitos, vakuutuslaitos
        * Koulutuksen järjestäjä, sosiaalipalvelun tuottaja, terveyden- ja sairaanhoitotoimintaa harjoittava toimintayksikkö sekä terveydenhuollon ammattihenkilö.
        * Pyyntö rahalaitokselle on tehtävä kirjallisena ja se perustuu aina päätökseen. Ennen pyynnön tekemistä siitä on ilmoitettava asiakkaalle.


        Tämä uusi sosiaalihuollon asiakaslaki sisältää potilaslain tavoin muistutus- ja asiamiesjärjestelmän. Lain mukaan jokaisen kuntalaisen käytettävissä on myös oltava sosiaalityöntekijän palveluja.

        Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus (23§) kohtelustaan sosiaalihuollon toimintayksilön vastuuhenkilölle tai johtavalle viranhaltijalle. Muistutuksen saa tehdä vapaamuotoisesti, eikä sen tekemistä ole sidottu määräaikaan. Muistutukseen on vastattava kohtuullisessa ajassa ja vastaus annetaan kirjallisena. Vastaukseen ei voi hakea muutosta valittamalla.

        Sosiaalihuollon asiakaslain yhteydessä ei muuteta asiakkaan muutoksenhakuoikeutta. Muistutuksen tekeminen ei myöskään vaikuta asiakkaan oikeuteen kannella asiastaan sosiaalihuoltoa valvoville viranomaisille.

        Uusi asiakaslaki edellyttää, että kunnat nimeävät sosiaaliasiamiehen (24§). Sosiaalihuollon asiakkaan asemaa valvoo 2001 vuoden alusta lähtien siis asiamies. Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on ohjata sosiaalihuollon asiakasta, tiedottaa heidän oikeuksistaan ja avustaa tarvittaessa muistutusten ja kanteluiden tekemisessä sekä toimia asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi. Jos asiakas on esim. tyytymätön saamaansa palveluun hän voi pyytää sosiaaliasiamiestä toimimaan henkilöstön ja asiakkaan sovittelijana.


      • 5345
        345345 kirjoitti:

        Tiedote sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
        Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista tuli voimaan vuoden 2001 alusta. Tämän asiakaslain keskeisenä tavoitteena on edistää asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta hyvään sosiaalihuoltoon (1§). Asiakaslain tarkoituksena on yhtenäistää asiakkaan ja sosiaalihuollon yhteistyötä ja vuorovaikutusta.

        Sosiaalihuollon lähtökohtana on asiakas – hänen yksilölliset tarpeensa, toivomuksensa ja etunsa. Laki korostaa niitä perusoikeuksia, joita kansalaisella on uskostaan, alkuperästään, kielestään ja muista vakaumuksistaan riippumatta (4§).

        Lailla halutaan korostaa asiakkaan asemaa, itsemääräämisoikeutta, osallistumista ja oikeusturvaa sosiaalihuollossa samaan tapaan kuin potilaslaissa on säädetty potilaan oikeudet hyvään hoitoon ja kohteluun terveydenhoidossa. Asiakkaan tiedonsaanti- ja itsemääräämisoikeuden vahvistaminen lisäävät asiakaslähtöisyyttä sosiaalihuollossa. Sosiaalihuollon asiakaslaissa kiinnitetään huomiota siihen, että lapset ja nuoret ovat ajattelevia yksilöitä ja oman elämänsä subjekteja, eivät pelkästään aikuisten toiminnan ja huolenpidon passiivisia kohteita (10-11§).

        Asiakkaalle on selvitettävä hänen oikeutensa ja velvollisuutensa sekä toimenpiteiden erilaiset vaihtoehdot ja niiden vaikutukset (5§). Sosiaalihuollon järjestäminen perustuu viranomaisen tekemään kirjalliseen päätökseen (6§). Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on laadittava hoito- ja palvelusuunnitelman tai vastaava, suunnitelma tehdään yhteistyössä asiakkaan kanssa (7§). Suunnitelmaa ei kuitenkaan tarvitse laatia tilapäisestä neuvonnasta ja ohjauksesta. Niin suunnitelman laadinnassa kuin sosiaalihuollon yksittäisissä toiminnoissa on aina otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipiteet.

        Asiakaslaki määrittelee myös salassapitoa, vaitiolovelvollisuutta ja salassa pidettävien tietojen luovuttamista koskevia kysymyksiä.

        Sosiaalihuollon toteuttamisessa tarvittavat tiedot hankitaan ensisijaisesti asiakkaalta itseltään. Lakiin on kirjattu asiakkaan ja hänen edustajansa tietojenantovelvollisuus. Asiakkaalle on myös ilmoitettava, mistä ja mitä häntä koskevia tietoja voidaan hankkia ilman hänen suostumustaan (12§). Asiakkaalle on myös kerrottava, miksi hänen antamiaan tietoja tarvitaan, mihin niitä käytetään sekä mihin säännönmukaisesti luovutetaan (13§).

        Asiakaslaissa määritellään myös uudet perusteet salassa pidettävän tiedon luovuttamiselle ja tietojen saannille. Asiakkaan kirjallinen suostumus on kaikissa tiedon luovutustilanteissa selkeä valtuutus luovutukselle (16§). Laki täsmentää ja samalla tiukentaa sosiaalihuollon viranomaisen oikeutta antaa esim. toiselle viranomaiselle asiakastietoja. Tietojen pitää olla välttämättömiä laissa säädetyn tehtävän vuoksi, asiakkaan sosiaalihuollon tarpeen selvittämiseksi, sosiaalihuollon järjestämiseksi ja toimenpiteiden toteuttamiseksi sekä viranomaiselle annettujen tietojen tarkistamista varten (17§).

        Seuraavat tahot ovat velvollisia antamaan sosiaalihuollon viranomaiselle välttämättömiä tietoja ja selvityksiä pyynnöstä (20§):

        * Valtion ja kunnan viranomainen sekä muu julkisoikeudellinen yhteisö
        * KELA, eläketurvakeskus, eläkesäätiö ja muu eläkelaitos, vakuutuslaitos
        * Koulutuksen järjestäjä, sosiaalipalvelun tuottaja, terveyden- ja sairaanhoitotoimintaa harjoittava toimintayksikkö sekä terveydenhuollon ammattihenkilö.
        * Pyyntö rahalaitokselle on tehtävä kirjallisena ja se perustuu aina päätökseen. Ennen pyynnön tekemistä siitä on ilmoitettava asiakkaalle.


        Tämä uusi sosiaalihuollon asiakaslaki sisältää potilaslain tavoin muistutus- ja asiamiesjärjestelmän. Lain mukaan jokaisen kuntalaisen käytettävissä on myös oltava sosiaalityöntekijän palveluja.

        Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus (23§) kohtelustaan sosiaalihuollon toimintayksilön vastuuhenkilölle tai johtavalle viranhaltijalle. Muistutuksen saa tehdä vapaamuotoisesti, eikä sen tekemistä ole sidottu määräaikaan. Muistutukseen on vastattava kohtuullisessa ajassa ja vastaus annetaan kirjallisena. Vastaukseen ei voi hakea muutosta valittamalla.

        Sosiaalihuollon asiakaslain yhteydessä ei muuteta asiakkaan muutoksenhakuoikeutta. Muistutuksen tekeminen ei myöskään vaikuta asiakkaan oikeuteen kannella asiastaan sosiaalihuoltoa valvoville viranomaisille.

        Uusi asiakaslaki edellyttää, että kunnat nimeävät sosiaaliasiamiehen (24§). Sosiaalihuollon asiakkaan asemaa valvoo 2001 vuoden alusta lähtien siis asiamies. Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on ohjata sosiaalihuollon asiakasta, tiedottaa heidän oikeuksistaan ja avustaa tarvittaessa muistutusten ja kanteluiden tekemisessä sekä toimia asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi. Jos asiakas on esim. tyytymätön saamaansa palveluun hän voi pyytää sosiaaliasiamiestä toimimaan henkilöstön ja asiakkaan sovittelijana.

        Lisäksi sosiaaliasiamies seuraa asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä vuosittain selvityksen kunnanhallitukselle. Selvitys antaa kokonaiskuvan asiakkaiden asemasta kunnassa eikä tuo yksittäisiä asiakastapauksia esiin. Sosiaaliasiamies ei ole "oikeusasiamies" vaan sovittelija ja neuvonantaja. Hän ei käsittele muistutuksia. Riippumattomuus ja puolueettomuus ovat keskeisiä kriteerejä asiamiehelle. Sosiaaliasiamies ei tee asiakasta koskevia päätöksiä, hän on myös vaitiolovelvollinen.

        Se, mitä asiakaslaissa säädetään asiakkaan oikeudeksi tai velvollisuudeksi, ei ole pois työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Sosiaalihuollon asiakaslaki koskee niin julkista kuin yksityistäkin sosiaalihuoltoa (2§), ja kaikkia toiminta-alueita, sosiaalipalveluihin ja etuuksiin liittyviä toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on edistää ja ylläpitää yksityisen henkilön tai perheen sosiaalista turvallisuutta ja toimintakykyä.

        Jokainen sosiaalihuollon palveluja ja etuuksia hakeva tai käyttävä on asiakas, myös pelkästään neuvontaa tai ohjausta sosiaalitoimelta saavat ovat asiakkaita.

        Sosiaalitoimen asiakkaiden luettavana sosiaalitoimiston odotusaulassa ovat julkisuuslain mukaiset rekisteriselosteet, tietojärjestelmä luettelot ja tietojärjestelmäselosteet.


    • 34543534

      10 tapaa nopeuttaa hakemuksesi käsittelyä myös valituksissa

      1. Täytä hakemuksen jokainen kohta. Saatat miettiä ”mitä ne tälläkin tiedolla tekee” tai, että jokin asia on itsestään selvyys, mutta usko pois, mitä enemmän tiedän tilanteestasi, sen paremmin ja nopeammin osaan käsitellä hakemustasi.

      2. Säpinää sähköstä! Sähköistä asiointia hyödyntämällä käsittely nopeutuu ne pari päivää, mitkä muuten hakemuksesi viipyisi postin käsissä, ja se on vieläpä ekologista.

      3. ”Tieto lisää tuskaa” ei päde täälläpäin. Jos olet kahden vaiheilla lähettääkö joku liite vai ei, suosittelen lähettämään sen.

      4. Hei Virtaset! Ja kaikki muutkin, Suomen suurimpaan työttömyyskassaan lähetetty hakemus tai liite ei löydä kovin nopeasti luokseni, jos siitä puuttuu henkilötunnus tai muu nimen lisäksi tarkentava tunnistetieto.

      5. Sitten ne liitteet. Lue ohjeet tai lisäselvityspyyntökirje huolellisesti ja toimita mitä pyydetään. Jos olet ollut jäsenenä alle vuoden, myös verokortti kannattaa toimittaa.

      6. Ja etenkin kannattaa muistaa se palkkatodistus, myös työpätkistä työttömyyden välillä. Palkkatodistus on liitteistä tärkein. Myös jokin todistus työttömyydestä tulee lähettää, kuten lomautusilmoitus.

      7. Jos haluat hakemuksesi käsiteltävän mahdollisimman nopeasti, etkä tiedä oletko lähettämässä oikeita liitteitä, kannattaa asia varmistaa soittamalla meidän puhelinpalveluun.

      8. Saatuasi todistukset kassaan toimitettavaksi, katso että papereista löytyvät myös työnantajan ja palkanlaskijan puhelinnumerot. Jos liitteissä on epäselvyyttä, voin sitten suoraan tarkistaa asiaa esim. palkanlaskennasta.

      9. Muista päiväkohtainen selvitys, eli se työtön/työssä/sairas/jne. –kohta ja muista kertoa kaikki muutkin päivärahaan vaikuttavat tiedot. Varsinkin ilmoittamatta jääneiden töiden (ne kun aina jostain tulee selville) selvittely kestää aikansa.

      10. Joskus käsittely viivästyy vaikka olet toimittanut tänne kaikki tarvittavat tiedot, mutta työ- ja elinkeinotoimisto ei ole antanut lausuntoa, eli heiltä puuttuu jokin liite. Mitä nopeammin siis itse toimitat tiedot työ- ja elinkeinotoimistoon ja kassaan, sitä nopeammin hakemuksesi on käsitelty.

    • Anonyymi

      Aloittaja poraa asian ytimeen, ne ovat paitsi laittomia ,myös ihmisoikeus rikoksia,sillä niiden kautta riitetään ihmisiltä oikeus toimeentuloon .

      Suomessa on keskitytty työntakaamisen sijaan työttömien rankaisemiseen työttömyydestä, jonka uhreja he ovat toiminta on epäinhimillistä ja nuo toimet on lakkautettava.

      Työttömien asemasta ja kansalaisten peruturvasta ei ole piittattu ,vaan tuo viimesijainen peruturva on päästetty rapautumaan tasolle joka ei täytä toimeentulo vaatimuksia ,noudattaen perutuslaillisia oikeuksia .Poliittisella sektorilla ollaan oltu täysin piittaamattomia edellämainituista seikoista ja keskitytty lähinnä esittämään vaatimuksia työttömiä kohtaan, heidän sinnitellessä tulotasoilla joka varassa olevalta ei voida enää vaatia yhtikäs mitään ,sillä siihen ei tulotason vuoksi ole edellytyksiä.

      Ihmiset jotka elävät 500 sadalla ja rapiat neljän viikon jaksoja eivät kerta kaikkiaan enää satsaa mihinkään vaan venyttävät roposia syödäkseen. Ikävä kyllä mikään ei ole ikuista ja tällöin tulee eteen esim talvi takin tai kenkien hankintaa, mutta kun ei ole ,niin läpsytellää lähikauppaa kesäkengissä. Tuo perusturva on melkoisen oleellinen jos meinaa että ihmiset ylipäätänsä vielä kykenevät työttömyyden pitkittyessä ylipäätänsä lähtemään kotoansa ,siksi asia olisi nostettava pöydälle pikimiten ja ryhdyttävä korjaaviin toimenpiteisiin tuon suhteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe