Kouluavustajat.

työsopimus

Taas kommentoitiin TV:ssä kouluavustajien vähyydestä ja kuinka olisi paljon tarvetta niille.
Mutta, samaan aikaan kouluavustajia laitetaan käytävä vahdeiksi, kun vammaiset eivät osaa käyttäytyä käytävillä.

Mutta, työsopimuksissahan on kohta, jossa lukee: Työntekijä tekee työnsä, jonka työnantaja on hänelle osoittanut.

Onkohan tässäkin että, kysyntä ei kohtaa tarjontaa ??????

6

207

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palkka pieni

Ei ole olemassa kouluavustajia. On olemassa koulunkäyntiavustajia ja -ohjaajia. Palkka on sairaan pieni ja siitä kun vähennetään verot, käteen jää pienempi summa kuin työttömällä työnhakijalla miinus siitä vielä työmatkakulut ja mahdolliset ruokailut. Lisäksi aliarvostettu ammatti.

• Kiitollinen

Itse taaplasin aikoinaan peruskoulun läpi henkilökohtaisen koulunkäyntiavustajan turvin, ilman en olisi pärjännyt. Nykyään aikuisena arvostan todella tätä työtä tekeviä! Palkka on pieni, mutta ovat monelle koululaisille kultaakin kallimpi tuki! Harmi vaan, kun säästösyistä kaikesta otetaan pois. Lapset, jotka henkilökohtaista tukea tarvitsisivat, ajautuvat helposti syrjäytymisvaaraan jo alakoulussa.

• lisäisin vielä

Niin pienellä palkalla luulisi kaupungeilla olevan varaa palkata useampikin avustaja. Usein vain käy niin, että avustajat laitetaan tekemään hommia joita opettajat eivät ehdi tehdä, esim. kopiointi ja muut pikkuhommat. Ja harvalle lapselle edes myönnetään henkilökohtaista apua kouluun, usein avustajat ovat luokkakohtaisia ja auttavat koko ryhmää. Hienoa, jos se ei vaan ole pois erityistä tukea tarvitsevilta lapsilta.

• palkka pieni

Olen itse aikoinaan ollut koulunkäyntiavustajana useamman vuoden ja kyllä mielestäni se työ on arvokasta. Lapset ovat toki erittäin tärkeitä, mutta kyllä sen palkankin pitäisi olla sellainen millä normaali ihminen tulee toimeen. Palkka ihan oikeasti on todella pieni plus sitten useimmat työt ovat osa-aikaisia. Sillä palkalla ei kukaan yksinelävä tule toimeen, ei ainakaan pk-seudulla. Kunnat säästävät joka ikisessä asiassa, oli se sitten hallinto, siivous tai koulunkäyntiavustajat. Valtio jakaa sitä rahaa kunnille ja kuntien pitäisi sillä rahalla tulla toimeen.

• Koulun käynyt
        palkka pieni kirjoitti:

Olen itse aikoinaan ollut koulunkäyntiavustajana useamman vuoden ja kyllä mielestäni se työ on arvokasta. Lapset ovat toki erittäin tärkeitä, mutta kyllä sen palkankin pitäisi olla sellainen millä normaali ihminen tulee toimeen. Palkka ihan oikeasti on todella pieni plus sitten useimmat työt ovat osa-aikaisia. Sillä palkalla ei kukaan yksinelävä tule toimeen, ei ainakaan pk-seudulla. Kunnat säästävät joka ikisessä asiassa, oli se sitten hallinto, siivous tai koulunkäyntiavustajat. Valtio jakaa sitä rahaa kunnille ja kuntien pitäisi sillä rahalla tulla toimeen.

No paljonkos se palkka sitten oikein on?

• Gyti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ny se loppuu ( Kuhmo)

Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.
      Kuhmo
      99
      3171
    2. Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan

Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt
      Kemi
      50
      2585
    3. Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki

Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.
      Ikävä
      54
      1410
    4. Mitä tuot pöytään parisuhteessa?

Siinäpä se kysymys on otsikossa. Mitäpä siis tuot/toisit pöytään parisuhteessa? Oletko mies vai nainen? Koetko sen mitä
      Sinkut
      339
      1194
    5. Mille kirjaimelle

toivotat hyvää yötä , kuka on mielessäsi kun menet nukkumaan?
      Ikävä
      43
      1141
    6. Äimän käki

Olen vähää vaille viisikymppinen mies, ja olen elellyt ilman parisuhdetta parisen vuotta. Nyt vihdoin ja viimein tuntuu,
      Sinkut
      154
      931
    7. Paikallinen autokorjaamo

Kyllä alkaa vituttamaan, palvelua haluaisi niin jono ovelle ja yksi myyjä. Auto valmistunut kuntoon niin kukaan ei ilmoi
      Kuhmo
      11
      911
    8. Nainen, miten suhtautuisit

Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?
      Ikävä
      58
      740
    9. 2 km on nykyään liian pitkä koulumatka

Hesarissa päivitellään lapset joutuu nyt kulkemaan 2 km kouluun jösses. Ruostefillarilla tuo matka menee vaikka miten äk
      Lieksa
      54
      710
    10. Sinulle mies

Kohtaamme jälleen kun on oikea aika. Sitä ei voi mikään eikä kukaan estää <3 <3
      Ikävä
      38
      695
    Aihe