Mitä opiskelisin?

Tietämätön

Olen 16v tyttö ja en ole varma mitä pitäisi opiskella.Lukioon en halua, ja ammattikoulussa ei ole kiinnostavia aloja.Mua kiinnostaa vaan matkustelu ja taiteelliset asiat, esim.Piirtäminen, musiikki, elokuvat ja kirjat.Haluaisin niistä jonkun ammatin, koska harrastan niitä.Missä paikoissa mun ikänen voisi opiskella näitä asioita?

3

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti ja opiskelija

Ehkä välivuosi jossain kansanopistossa voisi olla sinulle se oikea paikka miettiä mitä haluat.

En itse tunne kansanopistojen tarjontaa kovin hyvin, mutta nämähän ovat paikkoja, missä on erilaisia vuoden mittaisia valmentavia koulutuksia eri aloille. Voisit valita esim. jonkin taidepainotteisen koulutuksen. Koululla myös asutaan, joten siinä pääsee samalla hiukan tutustumaan pois-kotoa asumiseen myös.

Varmasti siellä samanhenkisten nuorten joukossa selvenee mitä eri mahdollisuuksia on, ja mikä sinua oikeasti kiinnostaa eniten.

• Inhorealismia

Tuollaisilla mediaan tai humanismiin viittaavilla aloilla ei toisen asteen tutkinnolla kummasti työllistytä ja ilman tutkintoa vielä vähemmän. Freelance-jutut ja satunnaiset pätkätyöt odottavat.

Mutta jokainenhan tekee niin kuin itse haluaa.

• Harkitse vielä

Ei kuvataide lukio tai muu taide painotteinen lukio kelpaisi. Voisi keskittyä enemmän noihin taiteisiin ja saisi aikaa vielä miettiä tulevaa alaansa sekä ennenkaikkea mahdollisuuden hakea korkeampiinkin koulutuksiin (amk ja yliopisto)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      186
      6276
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      65
      4753
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      92
      4571
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      73
      4323
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      85
      2759
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      62
      2225
    7. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      132
      1691
    8. odotatko vielä viestiä minulta...

Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      139
      1624
    9. Joroinen räjähdys

Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      54
      1568
    10. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      38
      1385
    Aihe