katto notkolla

puupää

Uusi autokatos ja katto heti notkolla. K900 ja 50x100 nuo pulpettikaton juoksut. Jänneväli 3,5m. Vesikatto peltiä. Ite hihasta ravistin nuo ja nyt vituttaa.. Miten noi kannattas korjata? Auttaako jos lyön noiden kakkosnelosten kylkeen ruuveilla toiset mokomat kiinni? Ja onko vihjeitä millä kampean sitä kattoa suoraksi?

21

5133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konnari, rakenne

      Ei ihme että notkuu, noilla spekseillä. Lyömällä kylkeen samankokoiset lisäpalkit, taipuma menee kolmanteen osaan, edellyttäen että ensin tunkkaat sen suoraksi. Ei siitä hyvä tule näillä korjauksilla, paljon lujempi kuitenkin. Paha sanoa parempaa korjausta näkemättä tilannetta. Lisäpalkkien päiden alle myös tuki.

    • rkm

      No joo, ei tuo kestä lumikuormaakaan. Ei vaikka tuplaisit ne juoksut.

    • Paikallisvalvoja

      Niinpä. Tuo 50 x100 on taivutusvastukseltaan aika olematon. Korkeuden ja leveyden suhteen tulisi katon kantavissa rakenteissa olla paljon suurempi. Karkeasti ottaen tuolla jännevälillä pitäisi olla vähintään 50 x100 k 600 jaolla, ja sekin on vielä vähän nirkosesti, mutta kylmän katon ollessa kyseessää menettelee, kunhan pidetään lumikuormat siedettävällä tasolla. Riippuu se myöskin vyöhykkeestä. Pohjoisessa vaaditaan aikas lailla enemmän rakenteelta, kuin etelässä ja lounaisramnnikolla.

    • insinööriopiskelija

      Kerro missä päin Suomea katos on ja mikä on katon kaltevuuskulma niin lasken sulle rakennusmääräykset täyttävän juoksun koon. Kakkosnelosen lisääminen kylkeen tai juoksujaon puolittaminen ei tule riittämään.

      • puupää

        Kiitoksia vastauksista. Yritän nyt vahvistaa noita juoksuja SEKÄ lisätä väleihin lisäjuoksut, pitää vaan purkaa tuo katon alalaudoitus. Katos on noin Hämeenlinnan korkeudella, kaltevuus 8 astetta.

        Ens kerralla tulee sitten tätäkin ehkä mietittyä vähän tarkemmin, virheistä oppii. Pitää nyt vaan toivoa että saan nuo vahvistukset tehtyä tonne järkevästi ja katto pysyy päällä. Ei voi muutakaan.


      • puupää

        ...jos laskeskelet näitä, niin lasketko mitä on tehtävissä 2x4" koolla. Muuta tuonne väliin ei enää saa. Koko kattoa en ala purkamaan, sortukoon koko paska sitten :)


      • fcfhjchkmxhkmjfdc
        puupää kirjoitti:

        ...jos laskeskelet näitä, niin lasketko mitä on tehtävissä 2x4" koolla. Muuta tuonne väliin ei enää saa. Koko kattoa en ala purkamaan, sortukoon koko paska sitten :)

        Laita haltija niin ei tarvi purkaa...


      • insinööriopiskelija
        puupää kirjoitti:

        ...jos laskeskelet näitä, niin lasketko mitä on tehtävissä 2x4" koolla. Muuta tuonne väliin ei enää saa. Koko kattoa en ala purkamaan, sortukoon koko paska sitten :)

        K300 juoksujaolla, 3500 jännevälillä ja T24 50mmx100mm puulla tulee taipumaa keskelle 61mm, kun katolla on mitoituksissa käytettävä lumikuorma. Tämä ylittää sallitun tapuman merkittävästi.

        Tehokkain tapa olisi puolittaa jänneväli, jos vain on mahdollista. Onko tuo 3500 mitta ajoaukon leveys vai katoksen syvyys?

        K450 juoksujaolla, 1750 jännevälillä ja T24 50mmx100mm puulla tulee taipumaa keskelle 6mm, kun katolla on mitoituksissa käytettävä lumikuorma. Tämä taipuma
        alittaa sallitun enimmäis taipuman.

        Puolita jänneväli ja juoksujako niin katoksen pitäisi kestää ainakin tuolta osin. Miten mahtaa olla katoksen kestävyys muilta osin kun tuohon oli päässyt tulemaan noin suuri virhe? Kuinka runko on muuten toteutettu?


      • Duunari78
        insinööriopiskelija kirjoitti:

        K300 juoksujaolla, 3500 jännevälillä ja T24 50mmx100mm puulla tulee taipumaa keskelle 61mm, kun katolla on mitoituksissa käytettävä lumikuorma. Tämä ylittää sallitun tapuman merkittävästi.

        Tehokkain tapa olisi puolittaa jänneväli, jos vain on mahdollista. Onko tuo 3500 mitta ajoaukon leveys vai katoksen syvyys?

        K450 juoksujaolla, 1750 jännevälillä ja T24 50mmx100mm puulla tulee taipumaa keskelle 6mm, kun katolla on mitoituksissa käytettävä lumikuorma. Tämä taipuma
        alittaa sallitun enimmäis taipuman.

        Puolita jänneväli ja juoksujako niin katoksen pitäisi kestää ainakin tuolta osin. Miten mahtaa olla katoksen kestävyys muilta osin kun tuohon oli päässyt tulemaan noin suuri virhe? Kuinka runko on muuten toteutettu?

        Milläs ohjelmalla sää noita lasket, kun Finnwoodin ohjelma antaa 3500 mm jännevälille K300 jaolla C24 maksimitaipumaksi 8 asteen katolle 34 mm.

        Lumikuorman ollessa 2 kN/m2 0,5kN/m2 omakuorma ja 0,6 kN/m2 tuulikuorma.

        Kyseinen rakenne oikein mitoitettuna olisi vaatinut 75x200 K900 jaolle asennettuna, ettet siis paljoa alimittasta tavaraa ole käyttänyt.


      • Duunari78
        Duunari78 kirjoitti:

        Milläs ohjelmalla sää noita lasket, kun Finnwoodin ohjelma antaa 3500 mm jännevälille K300 jaolla C24 maksimitaipumaksi 8 asteen katolle 34 mm.

        Lumikuorman ollessa 2 kN/m2 0,5kN/m2 omakuorma ja 0,6 kN/m2 tuulikuorma.

        Kyseinen rakenne oikein mitoitettuna olisi vaatinut 75x200 K900 jaolle asennettuna, ettet siis paljoa alimittasta tavaraa ole käyttänyt.

        Jäi tohon laittamatta, että tuo K300 jako ei siis vielä riitä vaan K200 täytyisi olla, että murtorajatilan mitoitus täytyy myös taipuman osalta, siltikin taipumaa on 23 mm mikä todennäköisesti on ruman näköinen.

        Yksi vaihtoehto voisi olla ns. kotelopalkki jos kattoa on varaa laskea eli vanerit molemmin puolin niskaa ja alareunaan uusi puu joiden väliin jätetään sopivasti tyhjää ja vanerit naulataan pirusti kiinni. Tohon ei mulla löydy mitään ohjelmaa joten en ala arvuuttelemaan minkä paksuista vaneria ja puuta siihen tarvittaisiin.


      • insinööriopiskelija
        Duunari78 kirjoitti:

        Milläs ohjelmalla sää noita lasket, kun Finnwoodin ohjelma antaa 3500 mm jännevälille K300 jaolla C24 maksimitaipumaksi 8 asteen katolle 34 mm.

        Lumikuorman ollessa 2 kN/m2 0,5kN/m2 omakuorma ja 0,6 kN/m2 tuulikuorma.

        Kyseinen rakenne oikein mitoitettuna olisi vaatinut 75x200 K900 jaolle asennettuna, ettet siis paljoa alimittasta tavaraa ole käyttänyt.

        Käsin laskin. Tarkistin laskut ja ei niissä ainakaan virhettä tullut. En tiedä että mistä ero mahtaa tulla. Pitääkin ladata finwoodin ohjelma niin pääsee vertailemaan koulussa laskettujen laskujen tuloksia finwoodin tuloksiin.


      • Duunari78
        insinööriopiskelija kirjoitti:

        Käsin laskin. Tarkistin laskut ja ei niissä ainakaan virhettä tullut. En tiedä että mistä ero mahtaa tulla. Pitääkin ladata finwoodin ohjelma niin pääsee vertailemaan koulussa laskettujen laskujen tuloksia finwoodin tuloksiin.

        Mitäs jos jokaisen niskan viereen laittaisi 100 mm korkean I-palkin teräksestä.
        Ei tietysti ole halvin vaihtoehto, mutta varmaan pienemmät taipumat kuin K200 jaolla laitettavien kattoniskojen kanssa.

        Liian laiska laskemaan paljonko taipuu, kun ei itseltä löydy mitään ohjelmaa.


    • mitens luvat?

      voe voe, ihan mielenkiinnosta, saitko rakennusluvat ilman hyväksyttyjä kattotuoleja? Ideoita virheen korjaamiseksi ei nyt kyllä ole.. pura ja tee uudet?

      • kunnari elo

        Voi teitä insinööri viisaita. Vastaus tuli jo. Haltija palkki alle vaikka metallista. Puolittaa jännevälin ja helppo laittaa jälkeenpäin.


      • puupää
        kunnari elo kirjoitti:

        Voi teitä insinööri viisaita. Vastaus tuli jo. Haltija palkki alle vaikka metallista. Puolittaa jännevälin ja helppo laittaa jälkeenpäin.

        Kertokaas mullekin mikä tuo haltija on?


      • ethtyjyjuyu
        puupää kirjoitti:

        Kertokaas mullekin mikä tuo haltija on?

        Tarkoittanee kurkihirttä. Paha vaan, että se tarvitsee alleen tolpat, tilan keskilinjalle. Auton voikin sen jälkeen parkkeerata muualle.


      • Duunari78
        kunnari elo kirjoitti:

        Voi teitä insinööri viisaita. Vastaus tuli jo. Haltija palkki alle vaikka metallista. Puolittaa jännevälin ja helppo laittaa jälkeenpäin.

        Juu helppo laittaa, palkin toisen pään tukeminen ei olekkaan niin helppo.
        Siitä, kun ajetaan autolla alta niin se vaatii sen alle vielä toisen palkin päähän poikittain taikka molempiin palkkeihin pulttiliitos osan, mihin sun haltija palkki pultataan kiinni siihen poikittais palkkiin ns. T mallisesti.

        Eli ei se ollutkaan niin helppo homma, erikoisosia molemmat tai sitten koko palkkihässäkkä tulee jo niin alas, että alkaa autossa katto kolisemaan.


    • Duunari78

      Sulla on varmaan noi 50x100 kiinni yläjuoksussa kattotuolikulmilla?

      Irrotat ne kaikki ja parilla pullotunkilla nostat vaikka ensin katon toisen reunan ylös ja laitat niskojen alle 50x100 pätkät siten, että saat tilaa 200 mm korkealle lankulle ja sama toiseen päähän. Sitten vaan joka 50x100 viereen 75x200 lankku, muutamalla naulalla ne toisiina kiinni ja poistat nuo tilapäispalikat ja katto lepää kokonaisuudessaan uusien niskojen päällä eikä notku.

      Lopuksi kiinnität 75x200 kulmilla yläjuoksuun ja parikierrosta lisää ulkoverhouspaneelia tai 1 lauta räystään alle, kun korkeusasema muuttui.

      • puupää

        Hyvä idea ja jopa puupää ymmärsi. Ne juoksut on kulmilla kiinni mutta siellä ei ole tilaa pahemmin ruuvailla niitä auki. Kaimaar ne jotenkin sais... Mutta en kyllä tohon rojektiin nyt ryhdy. Vaikka ehkä pitäis...

        Vahvistin nyt 2x4:lla niitä vanhoja k900 juoksuja ja lisäsin joka väliin 2kpl. Nyt siellä on noin k250 jako ja joka kolmas vahvistettuna. Toivotaan että kestää ja ehkä auton lämmöt valuttaa sitten lumet aina pois :)

        Kiitoksia kaikille vastauksista! Palaan asiaan jos tuo rakennelma sortuu.

        Tämä häkkyrä oli siis toimenpideilmoituksen alaista rakentamista eli ei valvontaa eikä asiantuntemusta :)


      • lupalupalaa
        puupää kirjoitti:

        Hyvä idea ja jopa puupää ymmärsi. Ne juoksut on kulmilla kiinni mutta siellä ei ole tilaa pahemmin ruuvailla niitä auki. Kaimaar ne jotenkin sais... Mutta en kyllä tohon rojektiin nyt ryhdy. Vaikka ehkä pitäis...

        Vahvistin nyt 2x4:lla niitä vanhoja k900 juoksuja ja lisäsin joka väliin 2kpl. Nyt siellä on noin k250 jako ja joka kolmas vahvistettuna. Toivotaan että kestää ja ehkä auton lämmöt valuttaa sitten lumet aina pois :)

        Kiitoksia kaikille vastauksista! Palaan asiaan jos tuo rakennelma sortuu.

        Tämä häkkyrä oli siis toimenpideilmoituksen alaista rakentamista eli ei valvontaa eikä asiantuntemusta :)

        tjaa, meillä päin kyllä rak. tarkastaja teetätti vielä kylmään varastoon vinotuennatkin runkokatselmuksessa, ei olis kattorakennelmatkaan ilman laskentaa menneet läpi, ja siis toimenpideluvalla myös


      • puupää
        lupalupalaa kirjoitti:

        tjaa, meillä päin kyllä rak. tarkastaja teetätti vielä kylmään varastoon vinotuennatkin runkokatselmuksessa, ei olis kattorakennelmatkaan ilman laskentaa menneet läpi, ja siis toimenpideluvalla myös

        Toimenpidelupahan on melkein kuin rakennuslupa mutta tässä mennään siis toimenpideilmoituksella joka on hyvin kevyt prosessi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 80
      5028
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2586
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      50
      2237
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe