Descartesin kartesiolainen dualismi

viisauden rakastaja

Mitä ajattelette kartesiolaisesta dualismista? Minun mielestäni se on täyttä huuhaata. Ainakin kurpizzalla pitäisi olla filosofian kurssilaisena jotakin sanottavaa.

12

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi tämä kuulostaa vittuilulta? XD En ole kuullut kummastakaan ja toivon, ettei meille tuollaisia sana hirviöitä tulekaan...

• viisauden rakastaja

Mikä kirjasarja? Filosofian Odysseiassa ainakin mainittiin.

• viisauden rakastaja kirjoitti:

Mikä kirjasarja? Filosofian Odysseiassa ainakin mainittiin.

Joo, sama kirja... Olemme sivulla 32. Eli vasta eka kappale käyty ja perusasiat menossa...

Voi ei... En muista tuota ikinä...

• viisauden rakastaja
        kurpizza kirjoitti:

Joo, sama kirja... Olemme sivulla 32. Eli vasta eka kappale käyty ja perusasiat menossa...

Voi ei... En muista tuota ikinä...

Joko Platonin ideaoppi on tullut tutuksi?

• viisauden rakastaja kirjoitti:

Joko Platonin ideaoppi on tullut tutuksi?

Joo. Ja Aristoteles kanssa. Kävimme juuri läpi filosofian jotain alaluokkia...

• On pakko tuoda mukaan hurmaavan
      per(u)skoululaisen näkökulma: haha-haistakaa paska, lukiopellet, sillä minun ei tarvitse edes ajatella tuollaisia!

• Kuuleppas sinä tripla-ysi, jos aiot päästä lukion läpi, joudut tätä pohtimista kahlaamaan sen yhden kurssin.

• kurpizza kirjoitti:

Kuuleppas sinä tripla-ysi, jos aiot päästä lukion läpi, joudut tätä pohtimista kahlaamaan sen yhden kurssin.

Yhden nyt vielä selvittää päänaukomisella! Tässä teille filosofiaa: HYVÄÄ YÖTÄ! :)

• icepicked kirjoitti:

Yhden nyt vielä selvittää päänaukomisella! Tässä teille filosofiaa: HYVÄÄ YÖTÄ! :)

Tuota juuri tripla-ysiltä voi odottaakin...

Samoin. Painun itsekin nukkumaan.

• kurpizza kirjoitti:

Kuuleppas sinä tripla-ysi, jos aiot päästä lukion läpi, joudut tätä pohtimista kahlaamaan sen yhden kurssin.

Ei siellä mitään tarvii tehdä tai pohtia. Nimimerkillä konseptitehtävät palauttamatta, kokeesta seiska, kurssista kasi. Pärstäkerroin on tässäkin lajissa eduksi.

Mitä Descartesiin tulee, on minulle tutumpi matikan puolelta. Maikallani oli ihan selvästi salainen idolirakkaus sitä kohtaan :D

• Voi luoja filosofia. Minä en siinä tosiaankaan loistanut :D "Kuuluuko puusta ääni kun se kaatuu metsässä, eikä kukaan ole kuulemassa?" "Sammuuko jääkapin valo kun sen sulkee?" SAATANA. Kyllä.

Taidan itse olla liian tälläinen mutkaton "se joko sammuu tai sitten ei mitäs sitä nyt niin spekuloimaan" enkä voinut sietää filosofiaa. Toinen parhaista ystävistäni rakastaa sitä yli kaiken, huoh. Kuulemma puusta ei ehkä kuulukkaan ääntä kun se kaatuu, jos kukaan ei ole kuulemassa, koska ääni syntyy kai jotenkin jotain...

Sitten sen Platonin (?) mikälie luolahomma.

Kyllähän minä niitä kurssin verran jaksoin vähän ymmärtää ja ajatella, mutta sitten kun kurssi oli ohi, huokaisin helpotuksesta. Olen ehkä humanisti, mutta filosofia menee yli hilseen. Enkä ole mikään hyödyn rakastaja ja ammattilainen, mutta filosofiassa minun on pakko esittää kysymys: "Mitä hyötyä siitä on kuin yleissivistyksen verran?"

Meillä oli filosofiaa muuten vasta kakkosella. Meidän opettajan mukaan vasta kakkosluokkalaisten aivot ovat kypsyneet tarpeeksi filosofian antoisaan maailmaan.

• Juu ei ollut munkaan juttuni (kuten aiemmin ehkä tuli selväksi). Kyllä kaatuvasta puusta lähtee ääni, mielestäni kysymys on mielekäs vain, jos keskittyy sanaan "kuuluu". Eli onko kuuluminen jotain, johon tarvitaan joku joka kuulee? Itse en näe asian pohtimista millään muulla tavalla järkevänä.

Ei siitä pakollisesta kurssista mitään hyötyä ole, edes yleissivistykselle. Suoraan sanottuna en muista kurssista mitään muuta kuin sen, että se oli ihan hemmetin ärsyttävä kurssi, jolla kärsin melkeinpä enemmän kuin ranskan tai kuviksen kursseilla.

Itse en juuri filosofiaa pohdiskele, ellei maailmankaikkeuden rakenteen pohtimista lasketa. Itse miellän nämä ajatukset pikemminkin fysiikaksi, joten en harrasta filosofiaa. Joku voisi tosin pitää hyvinkin folosofisena ajatusta, että oikeasti maailmankaikkeutemme on kosmisen opiskelijan opinnäytetyö ja mandariinin kokoinen. Viitaten MIB-elokuvaan ja galaksiin Orionin vyössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81