Vauva 6kk ja uniongelma

mitä voi tehdä?

Meillä on 6 kk vauva ja minä alan pikkuhiljaa hajoilemaan univajeeseen. Poika ei nuku vieläkään kokonaisia (tai edes pitkiä pätkiä) öitä, vaan heräilee n. 2-4h:n välein yöstä riippuen.

Taustaksi seuraavaa:
- unikoulua ei voida vielä pitää, koska mies joutuu tekemään älyttömästi töitä koko kesän ja tulee kotiin usein n. klo 23:30 ja lähtee töihin klo 8, joten hän tarvitsee unta ja minä tarvitsen hänen apuaan unikouluun (kesäloma miehellä syyskuussa, sitten pidetään, jos muu ei auta)
-vauva nukkuu päivisin 1x1-2h päikkärit ja 2-3 n. 30min pätkään
-on osittaisimetyksellä (syö n. 2dl korviketta päivässä)
-syö kiinteitä: pilttipurkillisen kasvissosetta lounaalla, n. puoli purkkia hedelmää/marjaa välipalaksi
- iltapalaksi n. 1dl:n puuroa, puolipurkkia hedelmä/marjapilttiä ja 1,5dl korvikkeen ja vellin sekoitusta
-tarkat iltarutiinit : ruokailut ja pesut 18:30-19:30 aikaan, nukahtaa joka ilta viim. klo 20 (samoin päivällä rutiinit tarkat)
-päivällä on leikkimistä, ulkoilua ym. puuhaa, on tosi meneväinen ja ympäristöstään kiinnostunut lapsi

mutta ongelmana on tosiaan ne yöt. vauva herää ja parahtaa suoraan itkuun, ei ole mitään varoituskitinää yms., vaan suoraa huutoa. yöllä syö kerran rintaa (n. klo 2 aikaan) ja minusta tuolloin on oikeasti nälkä, sillä muuten vauva rauhoittuu itkuunsa tutilla, mutta kun on nälkä, tutti tai silittely ei auta. syö myös rinnan kokonaan tyhjäksi, mitä en uskoisi tekevän, jos massu olisi täynnä yöllä.

eilen oli ryhmäneuvola ja hämmästyin suuresti, että kaikkien muiden vauvat nukkuvat jo kokonaisen yön ja ihmettelen, että eikö oikeasti puolivuotiaat enää heräile öisin? meille neuvottiin yösyöttöjen lopettamista ja tassuttelua eikä saisi pieniin inahduksiin reagoida, mutta kun vauva siis herää suoraan itkemään. siinä ei sitten enää tassuttelut ym. auta, vaan tutti kelpaa n. 2-4 kertaa yössä, tissi kerran, max. kaksi.

olen itse ihan poikki ja aika loppu tähän univelkaan, joten onko enää mitään, mitä voin tehdä, jotta lapsi nukkuisi paremmin? neuvolan kaa sovittiin, et lisätään vielä yksi sose/puuroruoka päivään ja pitää sitä nyt ainakin kokeilla.

19

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

      vauvasi heräilee ihan niin paljon kun tuon ikäiset yöllä heräileekin.Eikä se pilttipurkkien määrä välttämättä vaikuta yöuniin mitenkään,voisin veikata että menee enemmän hulinaksi kun opitut asiat siirtyvät uniin ja alkaa hampaita pukkaamaan.
      Oma asenne auttaa paljon ja se että lopetat odottamasta jotain niin utopista kuin että vauva nukkuisi koko yön.Ja kai tiedät että toiset vauvat tarvitsevat sen yösyötön vielä pitkään sen maagisen puolivuotispäivän jälkeen.

      • en muista

        Aloittajalle,
        meilläkin vauva itki ja heräili monta kertaa yössä imemään, neuvolan täti huolestui minun jaksamisestani ja ehdotti unikoulua sairaalassa, erossa vanhemmistaan. Me ei haluttu sitä.

        Kun vauva oli 8kk, lähdettiin maalle appivanhempien luo. Vauva vangittiin (pakko teipata peite, osasi jo kiivetä) vaunuihin, mitä vain keikuteltiin ja hyssyteltiin, kun hän huusi. Lopetettiin kerralla yöimetykset / syliinotot.

        Kesti 3 pitkää yötä, sen jälkeen hän nukkui yöt.


    • ap.

      no sitähän minä tässä vähän ihmettelinkin, kun neuvolaryhmän muut vauvat nukkuivat yön ja terkkarit oli kovasti yösyöttöjä vastaan (kuulemma vain totuttu tapa ja huonoksi hampaille - niitä pojalla on jo 2). hampaiden tulo ei vaikuttanut uniin, samanlaista oli meno niiden puhkeamisen jälkeen kuin ennen niitä. tuli siellä sellainen olo, että syyllistettiin yöheräilyistä ja siksi kysyinkin, onko muilla tällaista ja teenkö jotain väärin.

      • åoihälbä

        Eipä tuo meidänkään 7 kuinen öitään täysin nuku. Asian meillä tekee hullukuriseksi, kun hän 3-4 kk asti nukkui yhdellä syötöllä jos sitäkään... ja nyt herään syöttämään n.3 kertaa yössä. (korviketta) Hän syö n. 5 kertaa päivässä, sekä illalla on tuhdit puurot tarjolla.

        Et sinä ihan varmasti mitään väärin tee!!! Pois tuollaiset itsesyytökset!!!
        Ja mitä neuvolaan tulee... niin heidän höpinänsä kannattaa jättää oman arvoonsa. Se on niin nähty että yksi neuvolatäti sanoo yhtä ja toinen väittää toista.
        Se mikä sopii yhdelle vauvalle, ei toiselle sovi. Sinä kuitenkin tunnet oman vauvasi.

        Minulle tuo yöherääminen on tietty aina ollut helppoa kun olen ikäni tehnyt vuorotyötä, ja paljon yötyötä, eli tietyllä tavalla kroppani osaa elää eri tavalla...
        Itse olen tuon yösyötön kanssa tehnyt niin että vauvelin pinnis on meidän sängyssä kiinni, yöpöydän laatikossa on 2 dl korvike maitoja, ja yöksi varaan muutaman tuttipullon yöpöydälle. Ja kun itku alkaa kuulumaan, niin nopeasti livautan tuttipullon suuhun, ja vaaveli juo maitonsa ja vaipuu uneen. Meillä on ihan turha mitään tutteja suuhun työntää... en muuten edes nosta vauvaa pinniksestä..
        Sille kun ei mitään mahda, jos yöllä tulee nälkä niin sitten tulee..
        Kyllä se yönälkä jossain vaiheessa loppuu..

        Tuskin tästä sulle mitään apua on, mutta ajattelin vaan kertoa miten meillä homma toimii.
        Kyllähän ne neuvolassa sanoivat että se taivas aukeaa kun alkaa iltaisin puuroa syömään, niin loppuu yöheräämiset.. meidän kohdalla höpön höpön.
        Ja sanottiin myös että anna itkeä. Noh, kun on sen verran voimakastahtonen kaveri niin hän huutaa vaikka koko yön.. ja jos antaisin hänen huutaa, niin silloin hän heräisi kokonaan ja sitten nukutettaisiinkin loppu yö vaavelia. Eli ei ole mitään järkeä ainakaan meillä jättää syöttämättä... joten kehittelin sitten tällaisen hyvin nopean tavan tarjota sen maidon, jotta voidaan kaikki jatkaa nopeasti unia.


        Ei muutakun tsemppiä!! Hyvin sä vedät, vaikka oletkin väsynyt!!!


      • älksä
        åoihälbä kirjoitti:

        Eipä tuo meidänkään 7 kuinen öitään täysin nuku. Asian meillä tekee hullukuriseksi, kun hän 3-4 kk asti nukkui yhdellä syötöllä jos sitäkään... ja nyt herään syöttämään n.3 kertaa yössä. (korviketta) Hän syö n. 5 kertaa päivässä, sekä illalla on tuhdit puurot tarjolla.

        Et sinä ihan varmasti mitään väärin tee!!! Pois tuollaiset itsesyytökset!!!
        Ja mitä neuvolaan tulee... niin heidän höpinänsä kannattaa jättää oman arvoonsa. Se on niin nähty että yksi neuvolatäti sanoo yhtä ja toinen väittää toista.
        Se mikä sopii yhdelle vauvalle, ei toiselle sovi. Sinä kuitenkin tunnet oman vauvasi.

        Minulle tuo yöherääminen on tietty aina ollut helppoa kun olen ikäni tehnyt vuorotyötä, ja paljon yötyötä, eli tietyllä tavalla kroppani osaa elää eri tavalla...
        Itse olen tuon yösyötön kanssa tehnyt niin että vauvelin pinnis on meidän sängyssä kiinni, yöpöydän laatikossa on 2 dl korvike maitoja, ja yöksi varaan muutaman tuttipullon yöpöydälle. Ja kun itku alkaa kuulumaan, niin nopeasti livautan tuttipullon suuhun, ja vaaveli juo maitonsa ja vaipuu uneen. Meillä on ihan turha mitään tutteja suuhun työntää... en muuten edes nosta vauvaa pinniksestä..
        Sille kun ei mitään mahda, jos yöllä tulee nälkä niin sitten tulee..
        Kyllä se yönälkä jossain vaiheessa loppuu..

        Tuskin tästä sulle mitään apua on, mutta ajattelin vaan kertoa miten meillä homma toimii.
        Kyllähän ne neuvolassa sanoivat että se taivas aukeaa kun alkaa iltaisin puuroa syömään, niin loppuu yöheräämiset.. meidän kohdalla höpön höpön.
        Ja sanottiin myös että anna itkeä. Noh, kun on sen verran voimakastahtonen kaveri niin hän huutaa vaikka koko yön.. ja jos antaisin hänen huutaa, niin silloin hän heräisi kokonaan ja sitten nukutettaisiinkin loppu yö vaavelia. Eli ei ole mitään järkeä ainakaan meillä jättää syöttämättä... joten kehittelin sitten tällaisen hyvin nopean tavan tarjota sen maidon, jotta voidaan kaikki jatkaa nopeasti unia.


        Ei muutakun tsemppiä!! Hyvin sä vedät, vaikka oletkin väsynyt!!!

        Siis vaaveli syö KIINTEETÄ 5 kertaa päivässä maidot.


      • Ei huolta!

        No sulle on nyt sattunut terkka, jonka tiedot ainakin imetyksestä ovat suunnilleen 70-luvulta peräisin... :) Yöimetyksistä ei tarvitse syyllisyyttä tuntea. Ensinnäkin: äidinmaito ei ole kariogeenistä. Sen sokeri on laktoosia, joka pilkkoutuu suurimmaksi osaksi vasta ohutsuolessa. Jos hampaat ovat muuten puhtaat, ei kariesbakteeri pysty käyttämään laktoosia hyväkseen. Sakkaroosin kanssa laktoosi on huono yhdistelmä, mutta puolivuotiaan ruokavalio vielä tuskin on kovin sokeripitoinen. Ja voitte ne pari pientä naskalia aina iltaisin varovasti harjailla, että ovat varmasti puhtaat.

        Ja puolivuotiaalle yöheräily on tosiaankin täysin normaalia, jätä vaan omaan arvoonsa nuo kommentit, mitä olet neuvolassa saanut. :)


    • Kohta vuosikkaan äit

      Hei! On ihan normaalia että pikkulapset heräilevät öisin, yksilöllinen vaihtelu on suurta. mä olen nukkunut kokonaisia öitä 3kk iässä, oma lapsi heräilee melkein 1-vuotiaana 3-5 kertaa yössä. Nälän lisäksi valvottaa myös liikkumaan oppiminen ja hampaiden tulo. Kiinteiden ruokien syöminen ei välttämättä rauhoita öitä, jos herääminen johtuu muusta kuin nälästä. Mäkin olen kysellyt oman jaksamisen vuoksi neuvoja (olen yksinhuoltaja), ja monet lapset heräilevät öisin 2-vuotiaaksi tai pidempäänkin. Meillä ensimmäinen tassuttelu-unikoulu ei edes toiminut. Meinasi tulla burn-out, mutta olen etätöissä ja lapsi päivällä hoidossa. Voin pari kertaa viikossa nukkua päikkärit.

    • Hei nimimerkki mitä voi tehdä,

      haluan ennen kaikkea toivottaa sinulle voimia univajeen keskelle! Vauvojen ja lasten nukkuminen tuntuu välillä olevan ihan mystistä hommaa, toiset nukkuvat yöt läpeensä ja toiset todellakaan eivät. Kyllä ihan oikeasti puolivuotiaat heräilee öisin, ne jotka ei heräile on kyllä ihan vähemmistö. On ihan normaalia, että puolivuotias heräilee yöllä ja on oikeasti nälkäinen. Ja kuten jo todettua, äidinmaito ei hampaita reikiinnytä, jos hampaiden hoidosta huolehditaan muuten. Onko lapsella yhtään pidempää unipätkää yössä, esimerkiksi se ensimmäinen? Onko sinun mahdollista nukkua päiväunia? Mistä voisit helpata päiväsaikaan ja ottaa enemmän lepoaikaa itsellesi? Lapsen vauvavuonna ei oikeasti tarvitse saada yhtään mitään "aikaan" , se riittää että siitä selviää.

      Olen kuullut joidenkin saaneen apua siitä, että tuttia käyttävälle lapselle laitetaan tutti lyhyellä (=ei tukehtumisvaaraa) narulla kiinni sänkyyn lapsen ulottuville, niin että hän oppii itse haromaan sen suuhunsa. Myös allergiat tai refluksi voivat herätellä lasta öisin, mutta kyllä tuo minusta kuulostaa ihan tavalliselta vauva-arjelta.

      Teet varmasti kaiken aivan "oikein" ja olet hyvä vanhempi lapsellesi! Kovasti voimia väsymyksen keskelle!

      Sinikka-pappi

    • mamma...

      Kyllä täälläkin väsyttää niin maan tautisesti, ja poika on myös 6kk. Syö 5 kertaa päivässä, aamulla puuro, lounaaksi kasvissose, välipalaksi hedelmäsose, päivälliseksi lihasose, ja illalla vielä puuro. Plus tissitykset vielä päälle. Ja kun laitan illalla nukkumaan klo 20 niin rinnan kautta.
      Joku aika sitten syötin vielä öisin 2 tunnin välein mutta sitten sain itselleni iskostettua, että ei poika edes tarvinut niin usein ruokaa, tuo tiheä syöttö oli minulle pinttynyt tapa, josta pääsin sitten eroon. Nyt poika syö kerran yössä, ja yhtenäkin yönä heräsi syömään ekan ja ainoan kerran klo 05:30!
      Eri asia tietysti jos teidän vauva herää itkien, mutta vauvatkin on niin erilaisia. Toiset haluaa syödä useammin tai ei rauhoitu muuta kuin tissille.
      Mutta väsynyt tosiaan olen jatkuvasti ja univelkaa on koko aika. Poika kun haluaa sitten aamuisin aina herätä yleensä viimeistään klo 07, ja on aika vaativainen vauva. Tämä meidän jätkä kun ei juurikaan viihdy yksin vaan jatkuvasti saa roikottaa sylissä, leikittää, pitää seuraa, ja kun ei vielä osaa ryömiäkään niin kyllästyy mahallaan ollessa helposti.
      Kyllä nuo yötkin varmaan jossain vaiheessa teillä rauhoittuu, näin uskon. Itse en esimerkiksi osaa päiväunia nukkua jos poika on samassa kämpässä. Jo tieto siitä, että poika on lähellä pitää jotenkin hormonit toiminnassa niin, että vaikka olen kuinka väsynyt niin uni ei vain tule kun kuulen pojan äänenkin. Kummasti sitä vain jaksaa päivästä toiseen porskutella.

      • olet siis

        täysin voipunut vaikka vauva herää vain kerran syömään?! Ja 07 aamulla on aika "normaali" aika herätä,niinhän työläisetkin herää tai vielä aikaisemmin.


      • mamma...
        olet siis kirjoitti:

        täysin voipunut vaikka vauva herää vain kerran syömään?! Ja 07 aamulla on aika "normaali" aika herätä,niinhän työläisetkin herää tai vielä aikaisemmin.

        Kyllä, täysin voipunut. Meidän poika kun on sellainen päivisin, että ei viihdy yhtään yksin, jatkuvasti saa kantaa sylissä, leikittää ja koittaa viihdyttää kaikin mahdollisin keinoin.

        Olen tehnyt yötyötä joten tiedän kyllä mitä väsymys on, ja tämä on aika lailla verrattavissa siihen. Vaikka poika syö meillä kerran yössä, ei se tarkoita, että itse nukkuisin koko muun ajan yöstä. Olen huono nukkuja, nukun kevyesti, herään vähän väliä katsomaan kelloa jne. Ja joku aika sitten pojalla oli 2vkoa kestänyt ripuli jolloin tavaraa tuli yölläkin. Nyt on taas uudelleen joku mahatauti joten pakkohan se on yölläkin herätä kurkkaamaan vaippaan.

        Tule kommentoimaan uudelleen sitten kun sinulla on vaativainen vauva joka ei ole helpoimmasta päästä :D


      • Aika tyypillistä
        mamma... kirjoitti:

        Kyllä, täysin voipunut. Meidän poika kun on sellainen päivisin, että ei viihdy yhtään yksin, jatkuvasti saa kantaa sylissä, leikittää ja koittaa viihdyttää kaikin mahdollisin keinoin.

        Olen tehnyt yötyötä joten tiedän kyllä mitä väsymys on, ja tämä on aika lailla verrattavissa siihen. Vaikka poika syö meillä kerran yössä, ei se tarkoita, että itse nukkuisin koko muun ajan yöstä. Olen huono nukkuja, nukun kevyesti, herään vähän väliä katsomaan kelloa jne. Ja joku aika sitten pojalla oli 2vkoa kestänyt ripuli jolloin tavaraa tuli yölläkin. Nyt on taas uudelleen joku mahatauti joten pakkohan se on yölläkin herätä kurkkaamaan vaippaan.

        Tule kommentoimaan uudelleen sitten kun sinulla on vaativainen vauva joka ei ole helpoimmasta päästä :D

        Mutta eihän sinun väsymyksesi sitten johdu siitä, että lapsi nukkuisi huonosti. :) Toisin sanoen lapsi nukkuu hyvin ja herää vain kerran, mutta sinulla on muita uniongelmia. Kannattaa varmaan yrittää hakea niihin jonkinlaista apua, jotta jaksaisit päivät. Kyllähän se tuon ikäiselle lapselle on aika tyypillistä, ettei oikein yksinään viihdy, varsinkaan jos sattuu olemaan esikoinen. Usein toiset lapset viihtyvät jo vauvaiässä paremmin ilman vanhemman jatkuvaa seuraa ja viihdytystä seuraillessaan isomman lapsen touhuja.


    • ap.

      Kiitos kaikille kommentoineille. :) Ihana kuulla, että tämä tosiaan on normaalia, kun neuvolassa oltiin jotenkin niin ihmeissään ja käskettiin tekemään asialle jotain, mutta vaikea noin pientä kaveria vielä on opettaa nukkumaan. Rutiinitkin kuitenkin riittää vaan tiettyyn pisteeseen asti ja loput on varmasti kiinni pojan omasta sisäisestä rytmistä. Ja en halua lasta öisin huudattaa, varsinkaan nälässä, joten se unikoulukin tuntui vähän ikävältä pidettävältä vielä noin pienelle.

      Viime yönä poika söi kerran ja tuttia piti antaa kolmesti, mutta sain nukutta kaksi 2H:n pätkää ja yhden 5h pätkän ja se auttoi jo paljon. Minunkin on vähän hankala saada päivällä valoisalla unta, mutta olen nyt viikonloppuna ottanut ihan pieniä torkahduksia pojan ollessa päiväunilla ja ne on auttaneet paljon. Omaa jaksamista tukee myös se, että teen kaikkia pieniä kotihommia pojan ollessa hereillä ja luen tai katselen lempiohjelmiani hänen nukkuessaan päikkärit. Isommat siivoilut yms. tehdään miehen ollessa kotona yhdessä.

      Eihän tässä auta kuin jaksaa, eihän tämä nyt kuitenkaan loputtomiin tule kestämään. jotenkin univelan sumentamilla aivoillani vaan huolestuin, että teen jotain väärin, kun neuvolaryhmän muut vauvat tosiaan nukkuivat yössä n. 12-13 tuntia. Tosin naapurini, jolla on yksi isompi ja yksi samanikäinen lapsi kuin minulla totesi, että hänen kokemuksensa mukaan ryhmäneuvolassa käyvät vain tyytyväisten ja helppojen vauvojen vanhemmat, joten otin ehkä liikaa stressiä siitä. Suuri osa vauvoista siis taitaa todellakin olla samanlaisia kuin tämä meidän tapaus. :)

    • Toi ei kuulosta pahalta, sit kun on valvonut lapsen kanssa 4v, nukkunut n. max.3h yö, ja käy samaan aikaan töissä, voi ruveta väsyttää.

      • äiti on äidille susi

        niin, tämä kai on kilpailtava asia? koska sulla on ollut rankkaa, niin kellään muulla, jolla ei oo yhtä rankkaa, ei saa olla rankkaa? huoh.


    • .loikmnjuyhbvgtrfcde

      Kyllä meidän lapset saattoivat syödä vielä yli vuosikkaina yöllä (rintaa)... Nukkuivat muuten hyvin, nukahtivat suht helpolla ja nukahtivat nopeasti uudelleen syötyään. Ja juuri siksi mä jatkoin yösyöttöjä; en olis millään jaksanut huudattaa niitä, mutta kun nosti rinnalle, söivät ja nukahtivat ja näin sain itsekin taas pian nukahdettua. Mulle oli pienempi paha, se hiljainen syöminen, kun sitten tutittelu ja hyssyttely, siinä ois ittekin ehtinyt piristyä toisella tavalla. Yöllä ei muuta palvelua ollut, ei valoa, ei jutustelua, ei vaipanvaihtoa (eivät kakanneet öisin)...

      Kuopus on nyt 4v. ja saattaa toisinaan vieläkin tulla yöllä viereen, mutta en ole sitäkään kieltänyt, kun nukahtaa heti uudestaan. Aina en edes itse herää siihen, aamusella vasta kartoitan ketä nukkuu missäkin... :-)

    • ruusunen1111

      Nukun joka yö 8h putkeen heräämättä, ja herään virkeänä, elämä on ruusuilla tanssimista.

      Minulla ei ole lapsia, kiitos kysymästä :)

      • just5

        mutta ilkeyttä löytyy senkin edestä?


      • ruusunen1111
        just5 kirjoitti:

        mutta ilkeyttä löytyy senkin edestä?

        Mitäs ilkeyttä se on, lasten hankkiminen on yleensä oma valinta, ja jokainen aikuinen ottaa vastuun teoistaan. Ap on varmaan omasta tahdostaan mukulan pyöräyttäny


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe