Köyhä saamelainen

Aibbas duohta

Olen saamelainen, mutta köyhä sellainen. Asun vuokralla eikä minulla ole poroja. Minulla on sukulaisia, rikkaita porosaamelaisia ja mitä elinkeinotilallisia ne nyt sitten onkaan. Sen olen huomannut, että he, siis sukulaiseni eivät pidä minua minään, eivät käy kylässä luonani, eivätkä huomioi minua millään lailla. Olen heille kuin ilmaa. Jo nuorempana huomasin ettei sanomisillani oikein ollut väliä, minut sivuutettiin.

Halusin tämän kertoa, koska ei se saamelaisena olo ole mitään herkkua. Sen, että valtaväestö syrjii aika ajoin, kestää kyllä, mutta kyllä oman kansan syrjintä ottaa lujille. Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että saamelainen on sisimmässään rahanahne, omia etuja tavoitteleva ihminen. Eikä kokemus perustu vain omiin sukulaisiini, vaan olen huomannut sen hyvin monen saamelaisen perusluonteeksi. Mitä suuremmat riskut ja koreammat (lue kalliimmat) vaatteet, autot, kelkat, mönkijät, sitä suositumpi olet. Porokarjan määrästä puhumattakaan.

4

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lailaei

      Sama huomattu. Ei viitsi vanhalla gaktilla juhliin edes mennä. Katsovat niin rumasti.

      • Jahas vainiin

        Minusta taas on vain hyvä etteivät pyöri jatkuvasti nurkissa. Rikkaudesta en tiedä, eikä kiinnosta. Onhan monilla porotilat ja elinkeinon pyörittäminen vaatii uutta kalustoa, kelkkoja mönkijöitä jne. Mutta pitää ne myös maksaa. Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää. Silloin kun käyn kylässä välit on hyvät.

        En ole kokenut alemmuuskompleksia, ja se olisikin mahdotonta, koska pidän itseäni kaikilla mittareilla aivan huippuna. Minun puolesta sukulaisetkin saa olla muita parempia, ei sillä ole minulle väliä.


    • eisaaselvää

      Terve,täälä yksi köyhä suomalainen Eskilstunassa.
      Olen kauan jo kaivannut sinne kauas pohjoiseen , En vai tunne sielä ketään-
      Nainen lähempänä kuutta10.

    • citysaamelainen

      olen saamelainen, mielestäni varsin varakas ja hyvin varakas verrattuna pohjoisessa oleviin sukulaisiini. En katso sukulaisiani ylen, näen heitä mielelläni eikä meillä ole koskaan ollut mitään ongelmia ainakaan face-to-face. Kaikki hymyilee kun nähdään, toki ihan kaikkiin sukulaisiin en ole yhteydessä jo ihan välimatkojenkaan vuoksi ja sanotaan niin että kaikkia pikkuserkkujani en edes tunnistaisi johtuen suuresta ikäerosta. Eiköhän tuo ole ihan sinun omassa päässäsi tuo ongelma ja siinä miten suhtaudut sukulaisiisi. Suosittelen unohtamaan kateuden ja suhtautumaan heihin tasavertaisesti. Kukaan joka tuntee halveksuntaa millä tahansa mittarilla ei halua olla halveksijan kanssa missään tekemisissä. Ei köyhä eikä rikas. Jos sinun kaikki sukulaiset suhtautuvat sinuun mainitsemallasi tavalla syy löytyy todennäköisesti peilistä. Sorry

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe