Ihminen on merestä noussut, ikäänkuin siinnyt.
Meriveden suolapitoisuus vaihtelee eri merialueilla ja olosuhteissa. Valtamerien suolapitoisuudeksi väitetään n. 3%. Itämeren suolapitoisuus on hiukan alhaisempi, ehkä 2%.
En tiedä missä ihminen on merestä noussut, en koska, en myöskään minkä näköisenä. Suolaisina olemme syntyneet ja suolaisina pitää meidän aina oleman!
Miksikö tuollaisia kirjoitan kun Palstaisä Pilmari kirjoittaa vain mallitekstiä.
Sattuu olemaan niin, että olen kärsinyt jalkojen turvotuksista ja joutunut syömään diureettina (nesteenpoistolääkkeenä) Furesista. Pilleri päivässä saa aikaan sellaisen pissaliruttelun, että Antwerpenin Manneken Pis on kuin harrastelija rinnallani.
On selvää, että hellesäällä joudutaan juomaan paljon. Kun juotu aine on tyypillisesti suolatonta vettä, laskee suolapitoisuus tietysti elimistössä ja syntyy ikäänkuin huonovointisuutta.
Asiat ovat maallikolle vaikeita ja monimutkaisia, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että elimistö poistaa nestettä suolapitoisuuden nostamiseksi "normaalitasolle". Jalkojen turvotus on siis seurausta tuosta, syntyneestä suolan alipitoisuudesta.
Jos juodaan vettä nestevajaukseen, on sen siis oltava riittävän suolaista ja suolana mieluummin merisuolaa, joka on puhtaampaa.
Edellisen pohjalta otin heti lasillisen vettä ja sekaan laitoin n. teelusikallisen merisuolaa. Melko voimakkaan suolaiselta tuo juoma maistui, mutta sai aikaan lähes välittömän hyvänolon tunteen.
En ole lääkäri, mutta kun olen niin paljon joutunut ratkomaan vaikeitakin ongelmia, on siitä syntynyt halu tutkia ja perustellusti yrittää selvittää erilaisia syy- ja seuraussuhteita.
Suolaa, suolaa, enemmän suolaa!
28
667
Vastaukset
- *Kukkahame*
Manneken pis patsas on Brüsselissä, olen omin silmin sen todennut, siellä se pissaa yötä päivää erään talon kulmassa.
Pukuja on niin paljon tuolla pikkuherralla että oikein museo niitä varten.
Antwepenissä on monta muuta nähtävää kuten timanttihiomoita joiss yhdessä saimme käydä.
Silloin oli Euroopan suurin satama Antwerpenissä, Rubenssin koti joka on museoitu, ja kun joulun alla olimme siellä oli hurlumHey korkeimmillaan.
Jotta! Olkoon ihminen noussut vaikka sängystään! - L - L
Lääkärin määräyksestä.
Pauksisuoln syöpäleikkauksen jälkeisen 3kk:n ajaksi asennettiin ohutsuolen loppupäähän välivarasto ja jäljelle jäänyt paksusuoli oli pois pelistä.
Tästä johtuen oli nesteen imeytyminen huonoa koska ohutsuoli ei siinä pärjää paksusuolelle jonka pääasiallinen tehtävä se on.
Sain hoito-ohjeeksi kotiin tietyn määrän merisuolaveden juomisen juuri imeytymisen vuoksi.
En muista määrää enkä pitoisuutta mutta kyllä se siinä vahvuudessa oli juotavaa vaikka hieman tasoitelin sitä hunajalla
Vaimon nestetasapainon ylläpito on tärkeää joten helteiden aikaan valmistin hänelle dexalin urheilujuomaa.
Vuorokauden urakka oli min. 1,5 litraa. Vesi jäi hölskymään vatsaan ja tuli sitten imeytymättä rakon kautta ulos.
Suoloina dexalissa on natriumia (ruokasuola), kaliumia ja magnesiumia.
Imeytyy eikä hölskä kun nauttii useina,pieninä annoksina.
Tuo "normaalitaso" juttusi on hieman epälooginen. - *Kukkahame*
Piti palata L -L kirjoitus kiinnosti sen verran kuin saman kokeneena pitääkin,
Paksun suolen poisto 2004 Hussissa, J-mutka joka on vieläkin, mutta ei avannetta.
Minulla ei ollut tuota suolaveden juontia, vain suositus helpostisulavaa ja mitä hyvänsä juotavaa 1½ - 2 litraan päivässä.
Nyt elän kuin ilman mitään rajoitteita no diabetes tietty huomioon ottaein, aivan normaalia elämää.
Tähystykset ovat olleet jo 6v vain kerran vuodessa.- L - L
Mahdottomasta mahdollinen? Paksusuoli, vajaa 2m mukaanlukien peräsuoli, pois eikä avannetta?!
Jos koko suoli, tai huomattava osakaan on pois niin mistä tavara tulee ulos?
Minulla riitti sukijan yläpuolelta 30cm:n poisto ja avanne oli välttämätön.
2011 kesä- ja lokakuu.
Onneksi avanne oli vain tuon väliajan, 3kk mutta tavara poistuu perinteistä reittiä.
Ruokavalio ja rytmitys oli hyvin tarkka.
Kerran pullistui suoli ulos avanneaukosta.
Minulta tähystettiin vain kahdesti. Ensin puolen vuoden, sitten vuoden jälkeen.
Nyt käyn kerranvuodessa pelkässä verikokeessa.
Kahdesta kohdasta hajalle revitty alavatsa aiheutti alkuun hankaluuksia kuntoilun aloituksessa mutta kärsivällisyydellä siitäkin selvisi.
Suurin harmi oli kehon hallinnan katoaminen makuukuukausien aikana.
Painoni putosi 3kk:n aikana 6kg vyötärön ohenematta.
Reisistä, selästä ja pakaroista katosi lihasta.
Todistelen tilanteeni olevan normaali mm. sillä, että tänään kävin tekemässä maastavedon perusvoimatyyppisen treenin pyramidina jonka vedin 170kg lakipisteeseen 3 x 3 toistoa
Pakko on kuitenkin hiljalleen antaa periksi. - *Kukkahame*
L - L kirjoitti:
Mahdottomasta mahdollinen? Paksusuoli, vajaa 2m mukaanlukien peräsuoli, pois eikä avannetta?!
Jos koko suoli, tai huomattava osakaan on pois niin mistä tavara tulee ulos?
Minulla riitti sukijan yläpuolelta 30cm:n poisto ja avanne oli välttämätön.
2011 kesä- ja lokakuu.
Onneksi avanne oli vain tuon väliajan, 3kk mutta tavara poistuu perinteistä reittiä.
Ruokavalio ja rytmitys oli hyvin tarkka.
Kerran pullistui suoli ulos avanneaukosta.
Minulta tähystettiin vain kahdesti. Ensin puolen vuoden, sitten vuoden jälkeen.
Nyt käyn kerranvuodessa pelkässä verikokeessa.
Kahdesta kohdasta hajalle revitty alavatsa aiheutti alkuun hankaluuksia kuntoilun aloituksessa mutta kärsivällisyydellä siitäkin selvisi.
Suurin harmi oli kehon hallinnan katoaminen makuukuukausien aikana.
Painoni putosi 3kk:n aikana 6kg vyötärön ohenematta.
Reisistä, selästä ja pakaroista katosi lihasta.
Todistelen tilanteeni olevan normaali mm. sillä, että tänään kävin tekemässä maastavedon perusvoimatyyppisen treenin pyramidina jonka vedin 170kg lakipisteeseen 3 x 3 toistoa
Pakko on kuitenkin hiljalleen antaa periksi.Minulla näitä vikoja riittää, tunnustan, sairastan myös polyyppitautia, niitä kasvaa suolistoon, peräsuoleen jota vielä on ja pohjukaissuoleen joka on mahalaukusta seuraava.
Olen jo tottunut niihin polttoihin se on kuin kunnon neulalla pisto mutta ei kestä kuin sen polton ajan.
Ne kun poltetaan laaserilla.
Muistan kyllä monen varoitukset kun piti kaikkeen ruokaan aina lisätä suolaa, en aina jaksanut selostaa, nyökytin ja lupasin muistaa seuraavalla ruokailukerralla.
- Lorena*
Nyt tunnen itseni terveeksi, ei ole ollut suurempia kremppoja, mitä nyt 1v sitten putosin tauluja seinältä pois ottaessa turvatikkailta pyrstölleni, jalkaterän luita siinä murtui, aika paransi vamman.
Laiskaksi tunnen itseni, kysyy tosi paljon tahdonvoimaa lähteä päivä lenkille lähi metsän pururadalle. Ruuneperi samoin kun toisetkin kirjoittajat osaavat kuunnella elimistönsä viestejä, milloin on vähissä suola, sokeri, vettä sopivasti ja osaavat lisätä elimistölle "käynnissä pysymis" aineita. Itse sen parhaiten tietää ja tuntee mitä lisäpotkua tarvitaan.
Helteiden aikaan opin juomaan vettä yli 2 l /vrk, laskelmointia sekin vaatii asioille lähtiessä, Miettiä missä on "vedenlasku paikka", sillä on luonnollista eihän 2 l nestettä elimistöön pysyvästi jää. Runsas juominen taas huuhtoo pois hivenaineita elimistöstä, joten kirjoittajien neuvoja on hyvä noudattaa.
Veden juominen on jäänyt päälle, tulee esim kahvin juonnin jälkeen todettua, diureesi toimii 2 t kuluttua. Kuuma kesä ylenpalttisina helteinä kysyi monen ihmisen voimia selviytyä kuumuudesta, Kylmä suihku, veden juonti oli enemmän kuin tapa. Nyt eletään elokuun loppua ja raikkaat syystuulet ovat edessäpäin. Kaliumin puute aiheuttaa muun muassa niin sanottua suonenvetoa(lihaskramppia)
Turvonneisiin nilkkoihin tai mihin niveleen tahansa ilmennyt turvotus, on lääkittävissä merisuolaveteen kastellulla pyyhkeellä, ja pyyhe turvonneeseen kohtaan, mieluummin toistuvasti.
En ole asiaa kokenut itse, mutta tuttavani vakuuttavan oman kokemuksensa kautta kerroin
Toinen itsenikin kokema vatsavaivan lievittäjä on sooda. Tämä menee nyt luontaistuote tietoudekai, eikä koululääketiede siitä pidä, eivätkä varsinkaan lääkkeitä lääkärin ja apteekin lautta toimittavat tahot. Mutta voin vakuuttaa, että liian hapan vatsani voi hyvin kun otan kaksi kertaa päivässä puoleen juomalasilliseen sekoitettuna teelusikallisen tavallista ruokasoodaa.Ei taida sitten Samariini siihen auttaa, sitä mieheni jokus tarvitsi? Taidan itse olla niin alkukantainen, kun suolaisen tarve laittoi puritamaan savutahnatuubia niin, että se hajosi, enkä enää uskaltanut sitä käyttää, vaan Myrttisen suolakurkut korvasi sen puutteen:D
Merisuolaa käytän kaikkeen ruuanlaittoon, joskus Maldon sormisuolaa saatan laittaa pöydälle, mutta en pidä tästä maustetusta erityisemmin. Banaanihimokin syntyi viimeksi ostosreissulla, ne kolme on jo syöty. Kaliumpitosia pitänee lisätä, koska varpaassa tuntui kuin pieni kramppi, varvistessani jotakin korkeammalta.
Ihmeen hyvin ollaan selvitty, kuin Espanjalaiset helteessä, manana tehdäänpä illalla vasta kun viilenee, ja silloinkin vain ne tärkeimmät.
Nythän on ollut vallan ihana kesäpäivä, sopiva lämpötila pohjoilan ihmisille:D moikka selviytyjät!Jopa vatsani voi paremmin,kun sain mieheni hoitolaitokseen.
Nyt sen alan vähitellen tajuta,kuinka syvissä vesissä uin omaishoitajana.
Olin kiukutteleva,lapsenomainen ruikuttaja,häpeän ja pyydän taas kertaalleen aiheuttamaani mielipahaa varsinkin Ruunelta.
Yritän kirjoittaa itseäni ehjäksi,onhan se terapiamuoto,kun olen taiteellisesti epälahjakas,siis en osaa piirtää,en maalata.rituliini_38 kirjoitti:
Jopa vatsani voi paremmin,kun sain mieheni hoitolaitokseen.
Nyt sen alan vähitellen tajuta,kuinka syvissä vesissä uin omaishoitajana.
Olin kiukutteleva,lapsenomainen ruikuttaja,häpeän ja pyydän taas kertaalleen aiheuttamaani mielipahaa varsinkin Ruunelta.
Yritän kirjoittaa itseäni ehjäksi,onhan se terapiamuoto,kun olen taiteellisesti epälahjakas,siis en osaa piirtää,en maalata.Ei täällä tarvitse kenenkään hävetä. Kanssaihmiset ovat toisiaan varten ja me muut kirjoittajat siis sinua varten.
Osaat sinä ainakin hyvinkirjoittaa, jopa erittäin hyvin. Itse olin lapsena innokas piirtäjä ja vähän tateilijakin. Eipähän noista ole ollut kuin harrastuksiksi.Ruuneperi kirjoitti:
Ei täällä tarvitse kenenkään hävetä. Kanssaihmiset ovat toisiaan varten ja me muut kirjoittajat siis sinua varten.
Osaat sinä ainakin hyvinkirjoittaa, jopa erittäin hyvin. Itse olin lapsena innokas piirtäjä ja vähän tateilijakin. Eipähän noista ole ollut kuin harrastuksiksi.Kiitos Ruune synninpäästöstä.On ollut todella raskas taakka ja velvoitteellinen toi omaishoitajuus,päiväpäivältä kuorma kevenee ja kiitos teille kaikille,te kevensitte kuormaani,kuka mitenkin.
Nyt kun ohjaan keskustelupurteni uusille vesille,reimareiden väistely aina siltä oikealta puolelta ei onnistu ja karikollekin tärähtää,mutta ettenpäin elävän mielirituliini_38 kirjoitti:
Kiitos Ruune synninpäästöstä.On ollut todella raskas taakka ja velvoitteellinen toi omaishoitajuus,päiväpäivältä kuorma kevenee ja kiitos teille kaikille,te kevensitte kuormaani,kuka mitenkin.
Nyt kun ohjaan keskustelupurteni uusille vesille,reimareiden väistely aina siltä oikealta puolelta ei onnistu ja karikollekin tärähtää,mutta ettenpäin elävän mieliReivaa vaan purjeesi ja anna niiden pullistua ja viedä eteenpääin
"On taas ritu merelle lähtenyt pikku purjelaivallaan ja eteenpäin hiukan jo ehtinyt unelmissaan."
- suolan on herkku -
oikein käytettynä.
Suolasta tuli mieleen,
kaupassa moni valmisruoka, leikkeleet ym. on aivan liian vähäsuolaista,
maku on suorastaan pahaa suolan vähyyden vuoksi,
ihminen tarvitsee suolaa fysiikan tasapainoistamiseen,
esm. kun on liian alhainen verenpaine,
suola nostaa verenpainetta,
--- olin ohitusleikkauksessaa ( 4 pääsuonta ohitettiin ) niin sairaalassa tuotiin nukkumaan mennessä suolasilliä leivän lisäksi iltapalaksi ,
jotta verenpaine pysyisi suhtkoht normaalina,
ei suola pahasta ole, päinvastoin ihminen tarvitsee suolaa voidakseen hyvin,
suurta ihmetystä aiheuttaa julkinen " vouhotus " elintarvike tutkijoitten taholta että suolaa pitää vähentää kaikista elin tarvikkeista,
ei kertakaikkiaan voi ymmärtää suolan vihaajia.
on paljon ihmisiä jotka voi huonosti liian vähäisen suoan takia,
kaikkiin kuten leikkeleihin sun muihin valmisruokiin ei voi jälkeenpäin lisätä suolaa. Niinpä niin, tähän rupesin minäki kirjoittelemaan näin aamuyöstä jo virkeänä heränneenä. Kaikenlaista sitä oppii oman elämänsä eteen tekemään, joskus ihan vaistomaisesti, joskus kasvattamalla itteään. En ite päämääränä pidä pitkää elämää, vaan tämän vaikka lyhyen loppuelämän mielekästä elämistä.
Vielä vuosi sitten ahdisti kovasti tällainen milloin mihinkin aikaan herääminen, nyt ei enää. Itsensä jonkinmoista hallintaahan se vaatii, ettei anna ikävien asioiden varsinkaan yöaikaan vallata mieltä, asioiden, joissa on mukana oltava, vaikkei tietäisikään, onko jotain merkitystä, kun joidenkin toisten elämässä selviämisessä mukana on. Kasvaa voi itsekin näin vanhetessaan tai juuri siksi. Ja sittenhän vasta on kykenevä toisiakin edes jollain lailla elämästä kiinni saamisessa jelpata..
Miekin otan esille noita luonnollisia syömisasioita,joilla loppujen lopuksi voi olla suurempaakin merkitystä, sekä fyysisesti että henkisesti. Ei mittään ihmekonsteja, vain kotikaapin avullakin.
Miullahan oli tää kilpirauhasen vajaatoiminta, ihan hurjin lukemin vasta sain lääkärin tajuamaan, että juuri siitä syystä oli kaikenmaailman ´ vaivoja ´ ja henkisiä vaivoja oikeestaan eniten. Nyt se on selätetty, mutta kaks pilleriä pittää loppuelämänsä päivittäin ottaa. Kehotan kyllä niitä erikoisesti tutkituttamaan kilpirauhasensa, kellä käsittämättömiä vaivoja on, niitähän voi katsoa netistä.
No tuosta suolasta jo puhuttiinkin, on se tärkee juu.
Sitten inkivääri, se tuore, ihan puolisen senttiä murenneltuna päivittäin.
Aamuisin tyhjään mahaan suojeleva kerros pikkusen hunajaa.
Ruokasooda, moneenkin asiaan voi olla hyväks, ite vähäiseen närästykseen ja avot!
Omenaviinietikka hunaja pieniin kipuihin, yskään yms.
porkkanaa vaikka joka päivä
kalaa niinpaljon kuin maistuu
erilaisia marjoja joka päivä
lihaa en syö enää
vitamiinilisiä ei tarvitse
En oo suunnitellu näitä em. ne ovat vain tulleet ja hyväksi havaittu.
Minullahan kohosi keväällä tuo verensokeri, mutta mukavalla kilojen pudotuksella sekin nyt OK. Pikkuhiljaa putoavat turhat kilot, nyt n. seitsemän on mennyt, oppinut vaan syömällä hyvin, mutta turhia ei enää teekään mieli.
Kyllä tärkeetä on meiän ikäisillä, mitä suuhunsa pistää, mutta jos joskus sokerimunkkii tai mansikkaleivosta, jätskii jne. tekee mieli, niin siitä vaan.
Alholihan mulla jäi kokonaan pois, noin vain, tänä vuonna mm. ei tippaakaan ole tarvinnut siihen pääntyhjennykseenkään enää.
Tupakkaa poltan jos huvittaa, väkisin en jätä mitään.
No tässäpä mukavasti aika hujahti ihan omiani kertoessa, ei ohjeeksi muille, vaan että näin on mulla.
No onhan sitä kaikenlaista muutakin, tällaista vaan tuli mieleen. Nyt kahvia ja leipäpala. Päällä ite kraavattuu lohta, niitä inkivääri-ja valkosipulimurusia ja keit. munaa.
Mukavaa aamun valkenemista itse kullekin!- Akka maalta
Iliman suolaa ei tuu mittään, ihimisen keho ei suolata seleviä helteistä ja palijosta juomisesta, juopa sitä ny vettä tai muita nesteitä vajjauksen täyttöön.
Makiat juomiset ei etes vie janua, vesi ja kivennäisvesi parraita, vaikka oon kuullu että kovasa janosa vetteen voi lisätä pikkusen etikkaa, kun elimistö ei aina ota vettä vastaan vaikka kuinka sitä tarttis.
Maratoonarit ja pitkän matkan kävelijät sen tietää, elimistö huutaa vettä ja vaikka kuinka juo se vesi tullee takasi. Siksi niitä viejäänkin nestevajjauksesa tiputukseen.
Vanaha isäniki tiesi ettei heinätöisä uupunutta ja veen puutteesa olevaa mihinkään viety tiputukseen, pantiin etikkaa juomavetteen ja siitä se lähti maha vettäkin vetämään.
Ei ne ny heinätöisä aivan maratoonarien tasosesti väsynykkään, ei ollu pakko jannoon ihtiään tappaa. Vaikkei sitä kai ihte huomaakkaan kuinka heleposti se juomisen puute vie vaaralliselle tasolle, ei aina se juoman puutekkaan, vaan ku unohtaa juua.
Oon kokkeillu tuon etikan tehon, minnuun se tepsi. Jokku syö etikkakurkkua siihen hättään ja juo sitte myöhemmin.
Mulla on kaapisa Himalajan suolaa, korian vaalianpunasta rakkeista suolaa josa on mukana sitä kalakkiaki mitä vuorenseinämistä on irronnu louhiesa suolat irti. En tiiä onko se kalakkia, kiviä ei ny ainakaan kun sitä purree se hajuaa hampailla.
Palijosta juomisesta turpuaa nilikat, sillon voi syyä varsiselleriä ja ananasta, vesimellooniki saa diuriittina veet virtaamaan.
Verenpaine ku nousee korkiaksi, sillon otan parit ylimääräset magnesiumi ja kalakkitapletit, syön tuota varsiselleriä ja siittä ne laskee luonnollisilla lääkkeillä ku muistaa vielä lähtiä lenkillekki.
Sokeria minä ny käytän varsin vähä. Laitoin eilenki jäisiä marijoja plenteriin, sekkaan maa artisokka jauhetta ja spiruliinijauhetta makkeuttamaan juomani, vettähän siihen iliman muuta jo sekkoitasa panin mukkaan.
Merisuolaa on hienoki suolani ja voileivälle jauhan suolamyllyllä rakkeisesta Himalajansuolasta semmosen hienosen suolauksen, ei tartte kinkkuja ja makkaroita. Niitä nyt en ostakkaan ku joskus vierasleiville. Niistä loppuista sitte kinkkukiusaus hyvistä pottuista.
Uuvet potut sillin ja voin kansa. Mitä niitä hyviä makuja pillais, suolaa vain voihin ja vettä syönnin päälle.
Rakkaus on kuulema elämän suola! - *Kukkahame*
Kiitos Akka Maalta oli niin hauskasti kirjoitettua asiaa ja vielä murteella että aamu on 'pelastettu', vaikka ulkona sataa tunnen kuitenkin sanoistasi auringon paisteen.
Pitääköhän hankkia tuota ruususuolaa nyt on niin paljon ja ymmärrettävästi sivulle tuosta kirjoitettu, olen sitä kyllä maistanut mutta en ole uskonut niihin ylistyksiin mitä kaikkea on kerrottu.
Käytän suolaa omasta mielestä tarpeeksi toisten mielestä liikaa, siinä se ongelma.
Käytössä on sekä jodisuola että merisuola, hienonnettua merisuolaa olen löytänyt virolaisesta liikkeestä.
Masajo yksi ruususuolan maahantuoja on aivan kiven heiton päässä, nyt on vain 'harkittava' kunnolla. Olen jo kauan sitten ratkaissut suola syöntini, vaikka onhan liiasta suolan käytöstä paljon varoiteltu. Melkein aina on varastossani suolalohta. Sitähän ei voi olla ilman suolaa. Graaviksihan sitä kutsutaan, mutta käytän tuttua nimitystäni. Kyllä kasvatettu lohikin hyvin käy. Joskus on ollut "tönkkösuolattuja" muikkuja tai haukea. Jopa suolasärkin on ihan hyvää. Kyllä nämä vaihtoehdot makkaran voittaa ruisleivän päällysteenä ja kyytipoikana tarpeen mukaan.
- Ramoona*
Suolan sähköäjohtava ominaisuus pitää osaltaan elämää yllä, aivojen ja sydämen toimintaa. Suolaliuksen tiputus lienee yleisimpiä hoitotoimenpiteitä ensiavussa.
Olen tottunut välttelemään suolaa, odotusaikoina verenpaine kohoili ja olin jopa lähes suolattomalla dieetillä, ja se vähäinen suola oli mineraalisuolaa. Siihen tottui, ruokiin vaan yrttejä enemmän, ja ruuan ominaismaku tuli paremmin ilman turhaa suolaa esiin. Muutenkaan en ole kovin maustefriikki. Opin sen, että kalan ja ihan voi kypsyttää ilman suolaa, ja vasta ruokapöydässä ripottelee, pienempikin määrä antaa suolaista makua. Eihän kala ihan tuimana (savolaisittain tarkoittaa suolatonta) maistu miltään ! Karkealla merisuolalla graavaan kalaa vain vuorokauden verran, sokeria tietysti mukana , ja rouhittua valkopippuria. Silliä menee kesällä muutama pikkupurkillinen neitseellisten perunoiden kanssa, jouluna lasimestaroin itse pari kevytsuolasillifilettä.
Kurkkasin kaapista , Meiran merisuola on käyttösuolana, siinä onkin suomen jälkeen viroksi Peeneteraaline Meresool. Jotain sormisuolaa on hienompaan ruokailuun , sitä ripotellaan vasta pöydässä pihville, jokainen valistunut kokkihan tietää, että suola ja suolainen marinadi vetää nesteet lihasta. Esillä on kaunis korkkikantinen purkki, jossa lukee Le Saunier de Camargue, Fleur de Sel. Provecesta näyttää tulevan kuten monet muutkin hyvät maut.
Leivät ovat ylleensä aivan liian suolaisia, koetan pikkuvalmistajilta etsiä vähäsuolaisia. Sellainen italialaistyyppinen on hyvää, että leipä sivellään öljyllä ja pinnalla on sormisuolahiutaleita, taikinasta mielestäni voi suolan jättää pois.
Sokerin suhteen olen myös pidättyväinen, onneksi on nyt pakastimet ja hillosokerikin vähentää tarvetta. Hedelmä- ja marjasalaatti ovat ihania herkkuja, ja vierailulla maistoin stevia-kasvin lehdillä makeutettua hedelmäsalaattia, kiva raikas yhdistelmä.
Inkivääriä joskus olen käyttänyt flunssalääkkeenä, valkosipulia vatsa ei hyväksy , etikoiden happoa vierastan, sitruunoita kuluu kyllä paljon. Ja manteleita...niitä nappailen. - elän kiusallaki-
yli sata vuotiaaksi,,, syön suolaa että pysyn terveenä.
Sitä ihmettelee miksi jokatuutista m u k a jotkut tutkijat
sanoinkuvaten h u u t a v a t,
" suolaa pitää vähentää elintervikkeissa ",
mikä ihmeen tarkotus niillä mahtaa olla,
kun meitä vanhoja ihmisiä on pilvinpimein jolle jopa lääkäri suosittelee suolen lisäämistä ruokaan
NIILLÄ joilla on korkea verenpainen heille suolan vähennys on paikakklaan,
mutta meitä joilla on liian alhainen verenpaine, me tarvitsemme normaalin määrän suolaa pysyäksemme toimintakykyisenä pitkään,
tuleeki mieleen
onko tarkotus eliminoida meidät vanhat pois ettemme eläisi liian pitkää elämää,
koska vanhojen ihmisten elinikä on pidentyny huikeasti,
nykyään katsellessani kauppojen hyllyjä inhottaa, kun ei löydä kunnon suolattua leikkeleitä,
on tiedossa että joilla on alhainen verenpaine ne elävät hyvin pitkän elämän,
mutta liian alhainen verenpaine tappaa myös ihmisiä,
siitä on omakohtainen kokemus,
viimenen sydänlääkärin tukimuksessa paljastu liian alhainen verenpaine
ja liian hidas syke, kävi ilmi että yöllä oli sydän jopa pysähdelly liian pitkään, lääkäri oli kauhuissaan, olisin voinu kuolla nukkuessani,
hän muutti täysin lääkityksen, poisti jotain jotain lääkettä lisäsi huikeasti,
nyt verenpainen on nyt suhtkoht normaali ylä painen jokinverran yli sata
ja alapaine pyörii siinä 70 - 80 välillä
sydämen syke on normalisoitunu,
myös suolanen ruoka on välttämättömyys elämässäni,
--- olen vihanen, kun kuulen jokun tutkimuksen jossa määrätään ruokateollisuudelle että suolaa pitää vähentää teollisissa tuotteissa,
koska esm. leikkelihin ei voi jälkikäteen lisätä suolaa.Suolaa suolaa, enemmän suolaa sanoi taikuri Krunblom. En tiedä onko liika suola terveellistä, mutta taikuri ripotteli aina hattuun lisää suolaa taikatemput onnistui aina.
Eräs tuttava lääkäri sanoi kerran tavatessa, kun minulla oli alhainen verenpaine, syö suolakurkkua.
Eihän kukaan taida ilman suolaa tulla toimeen, helteillä varsinkin on juotava paljon, minä aika paljon juon Wisshyä, ja omenamehun sekoitusta.
Merisuolaa käytän kraavilohta tehdessä, ja jodipitoista ruokasuola Jos ripottelen suolaa on se välimeren merisuolaa. jota korkkia kierämällä hienonee.
Ihme ja kumma olen näinkin vanhaksi elänyt, tupakkaa en ole polttanut 40 vuoteen, alkoholia sitäkin hyvin harvoin, tänävuonnakin pari kertaa juhlittuni joko omia tai vaimon syntymäpäiviä.
Ruokapuolen valmistan kotona, aina monipuolinen, kanaa kalaa ja joskus lihaakin,etenkin jauhelihaa. Aina vihanneksia, porkkana, kukkakaali ymm, sekä salaattia joka päivä vähän muunneltuna. Aina jääkaapissa suolakurkkuja. Mausteet maun mukaan, riippuen mitä syödään, mausteita on muitakin kuin suola. Voita käytän aina silakoiden, ja räiskäleitten paistoon.
Tuo alhainen verenpaine, ja syke aiheutti minulle tilanteen, piti laittaa tahdistin kevättalvella. nyt syke ja paine vakaa Kävin kuukausi sitten tarkistuksessa, tahdistin ja sydän toimi hyvin seuraava tarkistus kahden vuoden kuluttua.
Emmehän me ole lääkäreitä, emmekä itse aina tiedä mikä meitä vaivaa, käyn kuitenkin säännöllisesti omalääkärillä, ja kokeissa, minulla mukava ja hyvä omalääkäri. Aina olen avun saanut, jos ei omalääkärin avut riitä, on hän ohjannut eteenpäin. Kiitos hänelle.- L - L
Miten ihminen pystyi elämään siitosikään ja jatkamaan sukua ennen suolaamista?
Tuskin luolamiehillä ja -naisilla oli erikseen suolaa missään muodossa.
Kaikki eivät varmaan asuneet suolaisen meren rannalla.
Minä olen jo aikoja sitten kovannut sapuskan valmistuksessa suuren osan suolasta yrteillä.
Mineraalisuolaa kuluu vuodessa noin 500g.
Vuoden mittaan käytän pari pakettia lihaliemikuutioita ja hieman lihafondia.
Eineksiä emme käytä ja muutamissa perustuotteissa, mm. leivissä on suolaa.
Normaalisti paineeni on tasolla 120 - 130 / 65 -70.
Tehokkain keino sen nostamiseksi on kuntoilun lopetus ja dokaamisen aloitus. - Lorena*
L - L kirjoitti:
Miten ihminen pystyi elämään siitosikään ja jatkamaan sukua ennen suolaamista?
Tuskin luolamiehillä ja -naisilla oli erikseen suolaa missään muodossa.
Kaikki eivät varmaan asuneet suolaisen meren rannalla.
Minä olen jo aikoja sitten kovannut sapuskan valmistuksessa suuren osan suolasta yrteillä.
Mineraalisuolaa kuluu vuodessa noin 500g.
Vuoden mittaan käytän pari pakettia lihaliemikuutioita ja hieman lihafondia.
Eineksiä emme käytä ja muutamissa perustuotteissa, mm. leivissä on suolaa.
Normaalisti paineeni on tasolla 120 - 130 / 65 -70.
Tehokkain keino sen nostamiseksi on kuntoilun lopetus ja dokaamisen aloitus.Kyllä sen jokainen tietää ihmisten toiminnot ovat loppujen lopuksi suuremmissa näpeissä kun ihmisten käsissä. Suolaa tai ei, onhan villinä kasvanut suolaheinä jo aikojen alusta saakka, joten kyllä luonto on monia puutteellisuuksia korvannut monella eri tavalla.
Jos ajatellaan eskimoita heidän suvun jatkamista. Nainen voi tulla raskaaksi vain alkusyksystä, jolloin uusi lapsi syntyy eskimoiden oloihin Grönlannin kesän kynnyksellä tai kesän aikana. Talviolosuhteet ovat niin ankarat etteivät vastasyntyneet sitä kestäisi. Tämäkin on luonnon oman järjestelmän aikaansaannosta.
Muuten ei meillä teollistuneen yhteiskunnan kansalaisilla taida olla paluuta menneeseen aikaan, olemme olleet tuon kehityksen mestareita ja pysymme.
Peruselintarvikkeita löytyy kansalaisten käyttöön erilaisista luonnon antimista, niidenkin käyttöön otto on omissa näpeissä.
Juuri paistoin muikkuja pannulla rapeiksi lounaaksi, hyviä olivat, suolaa niihinkin käytin, Aterian jälkeen join runsaasti vettä, muuten veden juominen ateroiden jälkeen puhdistaa suuontelon - nielun sekä ruokatorven, joten koko sapuska huuhtoutuu sinne minne sen pitääkin vatsalaukun happojen myllerrykseen. Tämä huuhtelu muuten pitäähengityksen raikkaana ei jää ruuan tähteitä hapantumaan pitkin matkaa, edellyttä että hampaat ovat hoidetut ja proteesit huuhdellut..
Hyvin säilötty on kotimainen farssikomediakin hallituksen toilailuista, ihan ironian huvittuneisuudella seurasin hetken Pentti Siimeksen mainiota nousua sotaministeriksi, ja sai siin finanssiministerikin ajakohtaisuudellaan naurattamaan.
Suolaus on hyvin säilönyt näyttelijäkaartin kyvyn viedä tuo naurettavuus loistavasti läpi:D Tarmo Mannikin niin peevelin hyvänä upseeriston karrikatyyrinä.
Jaa.kohta palattava klo 15.00 uutisissa taas tähän päivään. Jatkoja vaan Kronblom'eille:D- Missäruune
Jopa löytyi hyvää suola asiaa neljän vuoden takaa . Pitkät helteet silloinkin. Missä ruune vaikuttaa nykyisin , ei ole pitkiin näkynyt ? Ss varmaan tietää kun soittelettekin toisillenne.
Ei tiedä SS Ruunesta, paitsi muutama viikko sitten R pyysi uudestaan kaveriksi Facessa, ja soitin kysyäkseni miksi, kun jo kahdet on ennestään eikä silti kirjoita mitään?
Toruin hieman kun et huolehdi salasanoistasi, enkä välittäisi naisten kuvista joita jaat, mutta Ruune vain sulki luurin korvaani .
Uudelleen en ole yrittänyt.- onihminen
Eli,
kaikki asiat eivät ole ruuneperillä enää hollillaan, vanheneminen on jättänyt jälkensä mieleen ja ruumiiseen. Toivottavasti hän hakee apua ja saa sitä. Miten surullista jos noin olisi! Vaikea on uskoa noin yhtä'äkkiseen huononemiseen, hiljattain
han hän vielä teki uuden aloituksen 80 puolella!
Hellekin saattaa veroittaa voimavaroja kenellä tahansa, lämpimät terveiset joka tapauksessa, jos Ruuneman sattuu lukemaan palstaa ❤️
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173846
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1782346Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731567Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641157Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231037- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42872Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73831Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72800- 100799