Lisenssiavaimia vanhoihin CD/DVD-peleihin laillisesti?

La garra del oso

Mikäli omistaa käytettynä hankitun alkuperäisen retail-levyn vanhaan peliin, mutta lisenssiavain on jo käytetty, niin onko mitään laillista keinoa hankkia lisenssiavaimia mistään?

Ennen kuin kukaan tulee kertomaan Steamista, niin tarkoitin tuolla retaililla juurikin sitä, että kyseessä *ei* missään nimeessä ole Steam-peli tai mistään videopelien jakelu-, moninpeli- ja viestintäalustasta digitaalisesti ladattu peli, vaan alunperin vuonna X alkuperäisenä CD:llä tai DVD:llä tuleva peli, joka on sittemmin myyty eteenpäin käytettynä.

12

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytettynä on jostakin.

    • "Mikäli omistaa käytettynä hankitun alkuperäisen retail-levyn vanhaan peliin, mutta lisenssiavain on jo käytetty, niin onko mitään laillista keinoa hankkia lisenssiavaimia mistään?"

      Sinua on huijattu ja olet petoksen uhri. Pitäisi tulla se lisenssiavain tietysti mukana kaupassa. Ota yhteys myyjään ja vaadi rahat takaisin tai vaihtoehtoisesti se poistaa sen pelin omalta koneeltaan ja luovuttaa lisenssiavaimen.

    • La garra del oso

      " Käytettynä on jostakin."

      -Huh?

      "Sinua on huijattu ja olet petoksen uhri. Pitäisi tulla se lisenssiavain tietysti mukana kaupassa. Ota yhteys myyjään ja vaadi rahat takaisin tai vaihtoehtoisesti se poistaa sen pelin omalta koneeltaan ja luovuttaa lisenssiavaimen."

      -Meikäläiseltä löytyy alkuperäisenä ostettuja pelejä, jotka on poistettu väärällä tavalla (siis siinä "uninstallointivaiheessahan" pelien pitäisi ns. soittaa kotiin ja ilmoittaa, että "tällä lisenssillä aktivoitu peli on poistettu oikeaoppisesti"). Luultavasti näiden pelien lisenssit kuitenkin toimivat, koska olen itse ollut niiden ainoa käyttäjä (en ole kaikkia jaksanut testata).

      Sitten on ne ongelmatapaukset, joista kirjoitin. Löytyy nimittäin läjäpäin pelejä, jotka on hankittu kirpputorin tapaisista myymälöistä ja joiden myyjät ovat olleet sitä ikäluokkaa, etteivät ole tienneet, mihin lisenssejä edes tarvitaan ja tavara on jo entuudestaan ollut näillekin myyjille tuotuna käytettyä. Entisten omistajien määrää voi vain siis arvailla. Nämä kyllä toimivat siinä vaiheessa kun peliä haluaisi pelata "single playerinä", mutta nyt myöhemmin huomasin, että monen pelin osalta entiset omistajat ovat jo käyneet Steamissa nappaamassa itselleen lisensseillään digitaaliset kopiot. Toisekseen noiden pelien moninpeli ei toimi vaikka moninpeliserverit olisivatkin vielä pystyssä jos alkuperäinen omistaja on loggautunut sinne omalla lisenssiavaimellaan, joka on siis sama kuin minulla. Tällainen käytettynä ostettu peli, jonka lisenssiavain on jo käytetty tai pahimmassa tapauksessa julkisessa levityksessä, ei ole ihan sama kuin omistaisi pelin alkuperäisenä, vaikka itse pelin sisältävä levy olisi täydellisessä kunnossa (naarmuton).

      Mietin ihan tulevaisuuttakin varten, että jos on tässä tilanteessa:

      1) Peliä on myytävänä vain käytettynä tai alkuperäinen maksaa maltaita (satoja euroja) kun se on jo harvinaisuus.

      2) Käytetyn pelin lisenssiavain olisi testattava etukäteen ennen ostoa, jotta tietäisi, onko avain käytössä.

      ...niin mistä mahdollisesti saisi laillisesti lisenssiavaimia, olkoonkin vaikkapa koko pelin hintaan? Vai pitäisikö ottaa yhteyttä kunkin pelin julkaisijaan? Esim. lähettää sähköpostia Sierralle, Microsoftille tai niille, jotka omistavat peliin oikeudet?

      • fhxgkfif

        Tietsikkakin on voinut hajota ja lisenssi on jäänyt vapauttamatta. Sitten peli myyntiin...

        Lisenssien pitäisi vapautua automaattisesti kun peli on ollut käyttämättä pitkään.


      • Kannattaako niitä nettipelejä ostaa käytettynä?
        Lisenssiehtojen mukaan pelejä ei ylipäätään saisi kaupitella käytettynä, tosin Suomen laki on eri mieltä.

        Single playeria varten kannattaa suoraan sitten latailla ne pelit TPB:stä. Ne "satojen eurojen arvoiset" (niin mitkä?) harvinaisuudet ovat sitten nimenomaan single playereitä ja keräilylaatikoissaan yms.

        Vanhoja nettipelien avaimia / pelejä itsessään uutena myydään pitkin poikien eri verkkokauppoja muutamalla eurolla. Ei, en osaa / muista nimetä yhtäkään, kun en niitä pelaa.


      • pelaaja 9537

        Näyttäs siltä, että pelin uudelleen asennus ( Alice madness returns) ei pelaaminen onnistu alkuunkaan, yrittänyt vähän aikaan päästä alkuun, muttei onnistu. sarjanumero kelpaa kyllä, mutta ei toimi, EA:n pelejä. Peliä ei veinannut alkuun saada edes toimimaan, vasta sähköpostios. muuttaminen toiseen sai sen toimimaan. Pelissä oli sen verran häikkää, että ajattelin asentaa uusiksi, ja ihan ohjekirjan mukaan . Joissakin pelien ohjeissa kerrotaan, että pelin voisi asentaa kahdeen tai jopa viideen koneeseen, toisaalta serverit ei mahdollisesti toimi enää.
        Kyseessä voi olla kyllä aika monimutkainen juttu kylläkin!


      • pelaaja 5520
        pelaaja 9537 kirjoitti:

        Näyttäs siltä, että pelin uudelleen asennus ( Alice madness returns) ei pelaaminen onnistu alkuunkaan, yrittänyt vähän aikaan päästä alkuun, muttei onnistu. sarjanumero kelpaa kyllä, mutta ei toimi, EA:n pelejä. Peliä ei veinannut alkuun saada edes toimimaan, vasta sähköpostios. muuttaminen toiseen sai sen toimimaan. Pelissä oli sen verran häikkää, että ajattelin asentaa uusiksi, ja ihan ohjekirjan mukaan . Joissakin pelien ohjeissa kerrotaan, että pelin voisi asentaa kahdeen tai jopa viideen koneeseen, toisaalta serverit ei mahdollisesti toimi enää.
        Kyseessä voi olla kyllä aika monimutkainen juttu kylläkin!

        Näköjään tuon Alicen saa toimimaan vain ohjauspaneelin Pelit kautta, säästetty peli oli jäänyt ja aloittaakseen uuden pelin piti peli- nimeä vaihtaa, kyllähän noissa peleissä vaikka mitä häikkää tuntuu olevan!


      • pelaaja 9537 kirjoitti:

        Näyttäs siltä, että pelin uudelleen asennus ( Alice madness returns) ei pelaaminen onnistu alkuunkaan, yrittänyt vähän aikaan päästä alkuun, muttei onnistu. sarjanumero kelpaa kyllä, mutta ei toimi, EA:n pelejä. Peliä ei veinannut alkuun saada edes toimimaan, vasta sähköpostios. muuttaminen toiseen sai sen toimimaan. Pelissä oli sen verran häikkää, että ajattelin asentaa uusiksi, ja ihan ohjekirjan mukaan . Joissakin pelien ohjeissa kerrotaan, että pelin voisi asentaa kahdeen tai jopa viideen koneeseen, toisaalta serverit ei mahdollisesti toimi enää.
        Kyseessä voi olla kyllä aika monimutkainen juttu kylläkin!

        Yksi syy miksi en osta aitoja pelejä - paljon enemmän härdelliä ja toimimattomuutta kuin wareilla.
        Ei tarvitse aktivoida netissä, säätää ja ladata koneilleensa ties mitä EA:n originia ja Steamia yms.


      • 0123456789
        timekillerx kirjoitti:

        Yksi syy miksi en osta aitoja pelejä - paljon enemmän härdelliä ja toimimattomuutta kuin wareilla.
        Ei tarvitse aktivoida netissä, säätää ja ladata koneilleensa ties mitä EA:n originia ja Steamia yms.

        "paljon enemmän härdelliä ja toimimattomuutta kuin wareilla."

        -Mikä on tragikoomista kun miettii, että nuo lisenssiavaimella aktivoinnit ja 'always online' -jutut tehtiin juuri sitä varten, että porukka ei warettaisi pelejä. Nyt niillä tuntuu olevan myös päinvastainen vaikutus.

        Myös Steam ja Electronic Artsin Origin -alusta sekä kaikki muutkin samantapaiset 'platformit' ovat yksi mahdollinen keino estää käytettyjen pelien myyminen eteenpäin. Yksi hyvä kysymys on, mitä tapahtuu kun pelin julkaissut lafka päättää irrottaa piuhat siitä serveristä, jota tarvitaan pelin aktivointiin. Selvä juttu, että otetaan aktivoinnin ohittavat 'patchit' käyttöön tuon jälkeen, mikä jo itsessään estää ihmisiä myymästä alkuperäisenä hankkimiaan pelejä. Kuka haluaa alkuperäistä jos/kun aktivointi olisi muutenkin mahdotonta? Ehkä ainoa syy hankkia alkuperäinen on 100% tietoisuus siitä, ettei peliin olla 'W4r3z-miesten' toimesta upotettu haitallista koodia. (Toki sitten noiden 'patchienkin' kanssa saa varoa haittaohjelmia.) Moninpelien osalta on jo nähty kun servereitä pistetään pimeiksi siitä syystä, ettei peli ole tuottanut tarpeeksi riihikuivaa lafkalle. Eli pahimmassa tapauksessa ostamaasi peliä ei välttämättä pysty esim. puolen vuoden kuluttua pelaamaan, koska se on todettu 'tuottamattomaksi'.

        Sama juttu muuten aikoinaan DRM-leffoissa, että waretetut vastineet niistä oli luonnollisesti ilman DRM:ää ja vieläpä paremmin enkoodattuja (ei mitään häröformaatteja, jotka toimivat vain tietyillä koodekeilla). Netflix on tosin jonkinlainen parannus tähän.

        Tuntuu siltä, että ennenvanhaan oli jotkut asiat paremmin. Nettiä ei ollut, mutta huoletta kopioitiin Amiga-pelitkin disketiltä toiselle X-Copyllä, eikä A500:lle oikein haittaohjelmia esiintynyt niissä 'kräkätyissä' peleissäkään. Aktivoinneista yms. ei ollut tietoakaan.


      • taas pistää
        0123456789 kirjoitti:

        "paljon enemmän härdelliä ja toimimattomuutta kuin wareilla."

        -Mikä on tragikoomista kun miettii, että nuo lisenssiavaimella aktivoinnit ja 'always online' -jutut tehtiin juuri sitä varten, että porukka ei warettaisi pelejä. Nyt niillä tuntuu olevan myös päinvastainen vaikutus.

        Myös Steam ja Electronic Artsin Origin -alusta sekä kaikki muutkin samantapaiset 'platformit' ovat yksi mahdollinen keino estää käytettyjen pelien myyminen eteenpäin. Yksi hyvä kysymys on, mitä tapahtuu kun pelin julkaissut lafka päättää irrottaa piuhat siitä serveristä, jota tarvitaan pelin aktivointiin. Selvä juttu, että otetaan aktivoinnin ohittavat 'patchit' käyttöön tuon jälkeen, mikä jo itsessään estää ihmisiä myymästä alkuperäisenä hankkimiaan pelejä. Kuka haluaa alkuperäistä jos/kun aktivointi olisi muutenkin mahdotonta? Ehkä ainoa syy hankkia alkuperäinen on 100% tietoisuus siitä, ettei peliin olla 'W4r3z-miesten' toimesta upotettu haitallista koodia. (Toki sitten noiden 'patchienkin' kanssa saa varoa haittaohjelmia.) Moninpelien osalta on jo nähty kun servereitä pistetään pimeiksi siitä syystä, ettei peli ole tuottanut tarpeeksi riihikuivaa lafkalle. Eli pahimmassa tapauksessa ostamaasi peliä ei välttämättä pysty esim. puolen vuoden kuluttua pelaamaan, koska se on todettu 'tuottamattomaksi'.

        Sama juttu muuten aikoinaan DRM-leffoissa, että waretetut vastineet niistä oli luonnollisesti ilman DRM:ää ja vieläpä paremmin enkoodattuja (ei mitään häröformaatteja, jotka toimivat vain tietyillä koodekeilla). Netflix on tosin jonkinlainen parannus tähän.

        Tuntuu siltä, että ennenvanhaan oli jotkut asiat paremmin. Nettiä ei ollut, mutta huoletta kopioitiin Amiga-pelitkin disketiltä toiselle X-Copyllä, eikä A500:lle oikein haittaohjelmia esiintynyt niissä 'kräkätyissä' peleissäkään. Aktivoinneista yms. ei ollut tietoakaan.

        Suurin osa peleistä on muutenkin täyttä pazkaa, kolmisensataa peliä ostettuna ja niistä ei kovin montaa ole sellaista joita viitsii edes pelata, hukkaan heitettyä rahaa. Ainoot joita jaksaa tahkota on Fifan vuosittaiset ja nyt TESO kun sain halvalla 90 päivää peliaikaa, muuten ei olis tullut edes ostettua. Paras mmorpg vaikka monet haukkuu.


      • 0123456789 kirjoitti:

        "paljon enemmän härdelliä ja toimimattomuutta kuin wareilla."

        -Mikä on tragikoomista kun miettii, että nuo lisenssiavaimella aktivoinnit ja 'always online' -jutut tehtiin juuri sitä varten, että porukka ei warettaisi pelejä. Nyt niillä tuntuu olevan myös päinvastainen vaikutus.

        Myös Steam ja Electronic Artsin Origin -alusta sekä kaikki muutkin samantapaiset 'platformit' ovat yksi mahdollinen keino estää käytettyjen pelien myyminen eteenpäin. Yksi hyvä kysymys on, mitä tapahtuu kun pelin julkaissut lafka päättää irrottaa piuhat siitä serveristä, jota tarvitaan pelin aktivointiin. Selvä juttu, että otetaan aktivoinnin ohittavat 'patchit' käyttöön tuon jälkeen, mikä jo itsessään estää ihmisiä myymästä alkuperäisenä hankkimiaan pelejä. Kuka haluaa alkuperäistä jos/kun aktivointi olisi muutenkin mahdotonta? Ehkä ainoa syy hankkia alkuperäinen on 100% tietoisuus siitä, ettei peliin olla 'W4r3z-miesten' toimesta upotettu haitallista koodia. (Toki sitten noiden 'patchienkin' kanssa saa varoa haittaohjelmia.) Moninpelien osalta on jo nähty kun servereitä pistetään pimeiksi siitä syystä, ettei peli ole tuottanut tarpeeksi riihikuivaa lafkalle. Eli pahimmassa tapauksessa ostamaasi peliä ei välttämättä pysty esim. puolen vuoden kuluttua pelaamaan, koska se on todettu 'tuottamattomaksi'.

        Sama juttu muuten aikoinaan DRM-leffoissa, että waretetut vastineet niistä oli luonnollisesti ilman DRM:ää ja vieläpä paremmin enkoodattuja (ei mitään häröformaatteja, jotka toimivat vain tietyillä koodekeilla). Netflix on tosin jonkinlainen parannus tähän.

        Tuntuu siltä, että ennenvanhaan oli jotkut asiat paremmin. Nettiä ei ollut, mutta huoletta kopioitiin Amiga-pelitkin disketiltä toiselle X-Copyllä, eikä A500:lle oikein haittaohjelmia esiintynyt niissä 'kräkätyissä' peleissäkään. Aktivoinneista yms. ei ollut tietoakaan.

        Olet aivan oikeassa, DRM pelleilly tosin taisi saada niin paljon negatiivista julkisuutta aikoinaan, samoin kuin CD:ssä mahdollisesti olevat rootkitit, että se homma loppui. Ja ahneet levy-yhtiötkin tajusivat tekniikan menneen eteenpäin ja siirtyivät nettikauppaan. Onhan se nyt sanomattakin selvää varsinkin syrjäseudulla asuvalle kumpi on parempi vaihtoehto - kuluttaa paljon aikaa ja rahaa hakeakseen levyn kaupasta vai painaa paria nappia ja saada musiikki hetken päästä koneelle ilmaiseksi.

        Peleihin tuo aktivointi tai ainakin avaimien pito & rekisteröinti firman servulle on kyllä tehonnut nettipelaamiseen. Toki on crackattuja yksityisservuja moneen peliin, joskin niiden pelaajamäärät ja laatu ei vastaa virallisia. Samoin saattavat puuttua saavutukset. Ensimmäinen "pakko-ostos" (ja toinen kahdesta aidosta omistamastani pelistä) on Battlefield 2. Pitkään pelasin cracked servuilla, kunnes sitten ostin 10 eurolla tuon. Toinen alkup. peli on muuten Railroad Tycoon 2, alkup. boxissa yms. Tosin pelaamiseen käytän ihan waretettua lisäosallista ja patcheilla olevaa versiota.

        Mitä median kulutukseen vielä tulee, niin olen pitkään jo säilyttänyt kaikki digitaalisesti koneella, muistan kyllä miten reilu 10 vuotta sitten meinasi hukkua VHS kasetteihin ja CD levyihin - ei kiitos. (Ja kyllä, toin pelit ja musiikit Venäjältä kun tuli halvemmaksi vrt. alkeellinen ja hidas nettilataus)
        Ja kun netistä ovat nykyään saatavilla niin miksi ihmeessä maksaisin niistä (kun parhaassa tapauksessa saan haitakkeita koneelleni ja katson huonoa laatua) kun saan ilmaiseksi haitakkeista vapaita, pysyvästi koneelle ja hyvällä laadulla? Leffojen tuotot lasketaan teatterimyynnin perusteella ja artistit saavat rahansa keikoista / suoraan levytyssopimuksesta.

        Muistan kyllä vielä A500:n, olihan sille omanlaisensa disketit (yksi reikä kahden sijaan), joskin normaalitkin kävi. Enempää niistä toimenpiteistä en muista, kaveri aina kopsaili kun omisti lisälevyaseman. Samoin polteltiin aikoinaan PC pelejäkin, ei niissä sen kummempia suojauksia ollut.

        Mutta itse olen todella tyytyväinen nykymenoon, vaikka noita vanhoja aikoja on kiva muistella, realistisesti ajateltuna en todellakaan halua säätää tupladekkisen mankan kanssa, odottaa hyviä biisejä radiosta, nauhoittaa VHS:lle 5-10 vuotta vanhoja leffoja, rampata kavereilla tai ulkomailla yhden pelin takia ja säilöä tätä kaikkea vaivalla hankittua huonolaatuista rojua kymmenessä kaapissa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pitkään kestänyt ihastuminen

      Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      129
      1968
    2. Torniolainen Tiiliä lukemaan

      Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      3
      1626
    3. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

      Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      261
      1363
    4. Kumpa kaikkeen vois palata

      Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      28
      1239
    5. Sen uskon että et

      Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      56
      923
    6. Yrittäjien ahdinko

      Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes
      Oulainen
      18
      867
    7. Mies nähdäänkö?

      Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      57
      853
    8. Koska me sitten tavattaisiin?

      Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?
      Ikävä
      44
      718
    9. Huvittaa tää

      Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅
      Ikävä
      39
      703
    10. 231
      691
    Aihe