Spondyloosi

kysymys.

Kokemuksia spondyloosin aiheuttamien hermojuurikanavia painavien luupiikkien leikkauksesta ja leikkauksesta toipumisesta.

13

2251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys.

Löytyykö kokemuksia?

• iloinen9

Hienoa, Suomesta ei löydy enää ainuttakaan koiraa, varsinkaan saksanpaimenta, joka ei kärsisi spondyloosista.

• sakemannin omistaja

iloinen9 : Tunnetko kaiki Suomen sakemannit,vai mistä moinen yleistys?

• riski vie..

Ei leikata. Spondyloosia eli etenevää selkärangan rappeumasairautta potevat koirat lopetetaan. Niillä suuri halvaantumisriski.

• faktatietoa

Täällä Helsingissä leikataan, jos on esim. yksi hermojuurta painava piikki selkärangassa. Lopettamispäätös on omistajan tehtävä, eläinlääkäri ei sitä päätä. Eläinlääkäri vain tekee sen mitä pyydetään, ainakin täälläpäin. Eläinlääkäri kertoi, että näitä leikkauksia tehdään, eikä ole mistään kovin pienestä ja tuntemattomasta eläinlääkäriasemasta kyse. Halvaantumisriski on suuri ilman leikkausta.

• faktakyselyä

Jotkut kerran tietää: Miten monta hermojuurta tai piikkiä tarvitaan, että se uloste ei tuppaa tulemaan ulos?

Spondyloosan aiheuttamaa? Entäs sitten onko köyristyvä selkä hauraampaa kuin tavallinen selkäluu? Vai onko yhtä vankkaa?

• minä & koirani

Tuota noin. Koirallani on on diagnosoitu spondyloosi 4 vuoden ikäisenä, tällä hetkellä koira on 12 vuotta eikä spondyloosi ole sen elämää sen kummemmin haitannut koskaan. Kippuja ei ole ilmennyt, koira ei koskaan ole syönyt yhtäkään kortisonikuuria, minkä vuoksi se on huipputerve mm. sisäelimiltään.

Jos piikki on väärässä paikassa, voi se vaikuttaa ulostamiskykyyn. Useimmiten kuitenkin luupiikit luutuvat ilman, että koira kärsii kivuista selkärankaa koskien, minkä jälkeen elämä jatkuu normaalisti.
      Omalla koirallani ei ole kipuja, vaikka sillä spondyloosimuutoksia selkärangassa onkin.Testasimme asian yhden maamme tunnetuimman eläinlääkäriaseman eläinlääkärin kanssa.

Ihan sama minkä muotoinen selkäranka on, samaa luuta se on mallista riippumatta. Muoto ei kerro luun hauraudesta yhtään mitään vaan se kokonaisuus eli koiran luuranko.

• ps.

ps. jos spondyloosikoiralla on AA/OO, se selviytyy ilman kipuja koko elämänsä, varsinkin etupää tulee olla priimakuntoinen, jotta takapää vanhanakin pysyy perässä kepeästi, ja vielä; spondyloosi ei aiheuta sellaisia kipuja, että koira kärsisi - ihmisilläkin esiintyy spondyloosia, minkä kanssa voi ihan hyvin elää vaikka satavuotiaaksi.

Tämä kirjoitukseni perustuu omakohtaisiin käytännön kokemuksiini. Toki aina on mietittävät asioita perusteellisesti uudelleen, mikäli koira on kivulias, yleensä spondyloosikoirat eivät ole.

• Flick.

Eli lähdetäänpä siitä alkuasetelmasta liikkeelle, että saksanpaimenkoiralla tulisi olla etu- sekä takapää täysin kunnossa ( AA/OO), mikä on kaiken perusta. Sen jälkeen lähdetään tutkimaan selkää sekä kartoittamaan muita mahdollisia perinnöllisiä sairauksia,mihin myös luusto-ongelmat kuuluvat olennaisena osana. Jos koira on AA/OO ja perimästä ei löydy muita elämää haittaavia fyysisiä sairauksia eikä puutteellisuuksia hermorakenteessa, koira mielestäni on jalostuskelpoinen. Mikäli jonkinlaisia selkäongelmia suvussa ilmenee, koira on siitä huolimatta jalostuskelpoinen, mikäli ne eivät ole niin pahoja, että aiheuttavat kipua koiralle tai haittaavat sen normaalia koiranelämää. Meillä kaikilla esiintyy jos jonkinlaista vaivaa ja varsinkin vanhemmiten mm. selässä, mikä pitää vain hyväksyä osana elämää; kukaan ei ole täydellinen eikä säästy elämänsä aikana sairauksilta, myöskään täydellistä sukua ei ole, jossa ei esiintyisi minkäänlaista geneettistä poikkeavuutta.

• Perinnöllinen rappeumasairaus, mikä tiedetään aiheuttavan koiralle pahimmassa tapauksessa kipuja, jopa halvausoireita, ym, mitä pitäisi jalostuksella karsia pois, ja tietoisesti jotkut käyttäisivät ns. jalostukseen: ei ihme että sakut on jo niin sairaita --ja sairaina pysyy.

• Sanna Lopakka

Itselläni on spondyloosi sakemanni. Ikää neidillä on 5v2kk. Sairaus todettiin 2013. Ei ole leikattu (selkää). Eikä sitä lopeteta. Lonkat neidillä on A/A ja kyynäreet 0/2. Neidillä ei ole kipuja. Elää tällähetkellä ihan normaalia koiran elämää.

• Vieras täällä

Tämä on vähän eri juttu mutta vinttikoiran kyynärpäässä ollut luupiikki suli homeopaattisella Silicealla. Tosin ei röntgattu jälkeen mutta ennen hoitoa todettiin rtg-kuvalla. Oireet lakkasivat ja jäivät pois koiran loppuiäksi. Kannattaa ehkä ottaa yht. koulutettuun eläinhomeopaattiin.

• Koirat2

Minulla 5.5 vuotias sakemanni uros, ennen harrastuskoirana PK puolella, saimme spondyloosi diagnoosin 1, 2 ja 3 nikaman kohdalla silloittumat. koira oireillut hyppyhaluttomuutena, ei muuten. Me elelemme ihan normaalia elämää tästä eteenpäin, huomioiden vain ettei koiraa hyppyytetä tai heitellä mitään palloja jne. metsässä minun puolesta saa juosta ja loikkia niin paljon kuin pystyy ja kykenenee. Kipuilu näkyny hieman ärtyisyytenä toiselle koiralle, ei muuten...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe