Kävin viikko sitten maistraatissa,ja halusin,että miesvainajani nimi poistetaan nimestäni. Olen käyttänyt kaksiosaista nimeä. Virkailijatar oli hyvin koppava. Sanoi.että se maksaa sitten 120€. Häh! Meinasin repiä pelihousuni. Kysyin,että miten se voi maksaa,kun olen jo kertaalleen maksanut sukunimestäni. Otin aikoinaan isäni vanhan sukunimen käyttöön ja maksoin silloin siitä 400mk. Virkailija jatkoi,että jos otan sen sukunimen käyttöön,mikä mulla oli alunperin oli,se ei maksa mitään. Sanoin,että tämä tuntuu ihan naurettavalta säätämisesltä.
Maksakoon,ajattelin ja virkailija laittoi asian eteenpäin Turkuun. Perustelin vielä asian.
Muutama päivä myöhemmin Turusta tuli päätös. Nimi on isäni vanha, eikä maksanut mitään. Nyt voitti maalaisjärki. Minulla on asiaa maistraattiin ja,aion tehdä valituksen ylimieliesestä,väärin opastaneesta henkilöstä. Jotain rajaa pitää virastoissakin palvelussa ja ystävällisyydessä olla.
Maistraatti
35
1404
Vastaukset
- .nimetön
No mikä sun nimeksi tulee pohditaan porukalla, muuten mies vainaasi saattaa kääntyillä levottomasti sun meiningistäsi joten oo varovainen voip tulla häiritsemään untasi.
- Leski
Ap vastaa .nimetön. Isäni sukunimi oli alunalkaen ruotsalaisperäinen tai norjalainen. Isoisäni halusi vaihtaa punaisten ja valkoisten selkkauksen aikaan sukunimen suomalaiseksi. Näinhän paljon tehtiin. Vähän ennen kuin isäni kuoli,hän kertoi tämän tarinan minulle. Ei edes äitini tiennyt tästä mitään. Hain maistraatista isäni vanhan sukunimen käyttööni,ja maksoin,400 mk. Oli msrkka-aika vielä.
Kun avioidun,mieheni sukunimi tuli toiseksi. Kaksi elämäni tärkeintä miestä. Nyt kun miehen kuolemasta on vuosi,kannan vain isäni sukunimeä.
Miehen vaimo numero 1 ei koskaan luopunut exmiehensä sukunimestä. Hänellä se on. - pläski
Leski kirjoitti:
Ap vastaa .nimetön. Isäni sukunimi oli alunalkaen ruotsalaisperäinen tai norjalainen. Isoisäni halusi vaihtaa punaisten ja valkoisten selkkauksen aikaan sukunimen suomalaiseksi. Näinhän paljon tehtiin. Vähän ennen kuin isäni kuoli,hän kertoi tämän tarinan minulle. Ei edes äitini tiennyt tästä mitään. Hain maistraatista isäni vanhan sukunimen käyttööni,ja maksoin,400 mk. Oli msrkka-aika vielä.
Kun avioidun,mieheni sukunimi tuli toiseksi. Kaksi elämäni tärkeintä miestä. Nyt kun miehen kuolemasta on vuosi,kannan vain isäni sukunimeä.
Miehen vaimo numero 1 ei koskaan luopunut exmiehensä sukunimestä. Hänellä se on.Leskihän voi samalla tehdä valituksen kutovista mummoista.
- Leski
AP kuittaa .nimetön. Mieheni tuhkattiin.
Paljonkohan maksaisi von sukunimen eteen?
- Leski
AP kuittaa. Pitäisi löytää se von. Se voipi olla ikuisuusprojekti. Mutta..onhan tässä aikaa
Leski kirjoitti:
AP kuittaa. Pitäisi löytää se von. Se voipi olla ikuisuusprojekti. Mutta..onhan tässä aikaa
Mitenniin löytää? Eikäs sen voi ihan vaan ostaa jostain maistraatista ?
- ...
Tiedä hintaa. Mutta jos ei suvussa ole aatelisia, ainoa taitaa olla, että menee aatelisen kanssa naimisiin ja ottaa sen sukunimen. Se tietenkin myös mahdollista, että muuttaa maahan, missä ei olla nöpösen nuukia nimistä ja muuttaa nimensä siellä, mutta mun käsityksen mukaan suomessa von- etuliite suojattu, tai jotain.
Oli jossain välissä polemiikkia Von Herzn brossista, kun joku alkoi inttämään kundien nimiä taiteilijanimiksi. Kyllä ne on aatelissukua ja omalla nimellään.
=DW= ... kirjoitti:
Tiedä hintaa. Mutta jos ei suvussa ole aatelisia, ainoa taitaa olla, että menee aatelisen kanssa naimisiin ja ottaa sen sukunimen. Se tietenkin myös mahdollista, että muuttaa maahan, missä ei olla nöpösen nuukia nimistä ja muuttaa nimensä siellä, mutta mun käsityksen mukaan suomessa von- etuliite suojattu, tai jotain.
Oli jossain välissä polemiikkia Von Herzn brossista, kun joku alkoi inttämään kundien nimiä taiteilijanimiksi. Kyllä ne on aatelissukua ja omalla nimellään.
=DW=Helppo nakki, löytää vaan aatelinen je mennä naimissiin vonin takia.
Zeit von zu.- ...
Jeo, ei kaikki aatelisia. Joddain vaiheessa nimiä oli saanut muuttaa von- alkuisiksi ilman aatelointia, en muista tarkemmin. Mutta suomessakin olemassa vo- alkuisia sukunimiä, ilman aateluutta. Mun mielestä nykyisin jokin laki, että näin ei pysty toimimaan.
Sinällään tiedä, onko aatelisarvosta tai -nimestä nykyaikanan kellekään oikein mitään iloa. Mitta onhan niitä tapauksia, että otettu kuuluisan puolison sukunimi ja eron jälkeen sitä ei ole vaihdettu, jolloin jää jonkinlainen mahdolisuus, että ihmiset hämääntyvät ja nimestä voi olla jossain tapauksessa hyötynsä. Tunnetuin kai Anja Snellman. Mutta mun mielestä ylivoimaisin vaihtonimi on Katariina Souri.
=DW= - Leski
... kirjoitti:
Jeo, ei kaikki aatelisia. Joddain vaiheessa nimiä oli saanut muuttaa von- alkuisiksi ilman aatelointia, en muista tarkemmin. Mutta suomessakin olemassa vo- alkuisia sukunimiä, ilman aateluutta. Mun mielestä nykyisin jokin laki, että näin ei pysty toimimaan.
Sinällään tiedä, onko aatelisarvosta tai -nimestä nykyaikanan kellekään oikein mitään iloa. Mitta onhan niitä tapauksia, että otettu kuuluisan puolison sukunimi ja eron jälkeen sitä ei ole vaihdettu, jolloin jää jonkinlainen mahdolisuus, että ihmiset hämääntyvät ja nimestä voi olla jossain tapauksessa hyötynsä. Tunnetuin kai Anja Snellman. Mutta mun mielestä ylivoimaisin vaihtonimi on Katariina Souri.
=DW=Katarina,Tiivolan,tytär on alkanut käyttää Vuoristoa, Wuoristona. Hienompi kaksoisveellä. Oli jossain vaiheessa Vuoristo-Palmu. Mukava nimi.
Satu Tiivolan etunimi on vaihdettu. Hänen etunimensä on alunperin joku muu. Satu kuulostaa niin nuorekkaalta,ikiladylle Tiivolalle.
Tämä lollolady on todella säilyttänyt vartalonsa ja kasvonsa. - |+|+|
Leski kirjoitti:
Katarina,Tiivolan,tytär on alkanut käyttää Vuoristoa, Wuoristona. Hienompi kaksoisveellä. Oli jossain vaiheessa Vuoristo-Palmu. Mukava nimi.
Satu Tiivolan etunimi on vaihdettu. Hänen etunimensä on alunperin joku muu. Satu kuulostaa niin nuorekkaalta,ikiladylle Tiivolalle.
Tämä lollolady on todella säilyttänyt vartalonsa ja kasvonsa.Tavattu on ikilady -kauneuskirurgin odotushuoneessa.
Otatin luomen silmän alta. Niin varmaan myös hän, hehheh. Leski kirjoitti:
Katarina,Tiivolan,tytär on alkanut käyttää Vuoristoa, Wuoristona. Hienompi kaksoisveellä. Oli jossain vaiheessa Vuoristo-Palmu. Mukava nimi.
Tämä lollolady on todella säilyttänyt vartalonsa ja kasvonsa.Satu Tiivola eli pitkään avioliitossa Leo Vuoriston kanssa ja he saivat kaksi lasta, Katariinan ja pojan, josta tuli myöhemmin Haikon kartanon johtaja. Muistaakseni vanha Vuoristo ei ollut enää elossa, kun Vuoristo jr otti Haikon tj:n tehtävät vastaan.
Satu Vuoristolla oli aikoinaan naistenvaateliike Käpylässä, Pohjolankadun päässä. Miehensä oli Espilässä portsarina. Satu oli omaa sukua Haavisto, ja hänen veljensä asui perheineen Maunulassa (ihan lähellä Sorsapuistoa, jossa on lauantaina Maunulan Musaa ja Makkaraa -tapahtuma. ;)
Muistelen, että suurella veikkausvoitolla olisi ollut osuutta Vuoristojen menestyksen tien levenemisessä.
- €ero
Von lusiina60 huomenta,
Päivä alkoi sateisena ei haittoo saap olla pitkästä aikaa kotona eikä oo kiire mihinkään. Huomenta €erokin :)
Meillä ei vielä sada vettä mutta tietäjän on vissiin sitä tälle päivälle kuitehin luvannut.
Oma koti kullan kallis :).- €--
Meilläpäin oli ennen vaatimaton herrastuomari osas aina huomauttaa että jättäkää herrottelu sanokaa vain tuomari kyllä oon siihekkin tyytyväinen. He
- ...
Taisi kyseessä olla herastuomari. Elikkäs käräjien kokenut lautamies, joka ei ole tuomari ollenkaan. huumoria, juusii.
=DW=
Nimien hintoihin en ole perehtynyt, mutta koen hieman epäoikeudenmukaisena sen, että en ilmeisesti saisi käyttää nykyistä sukunimeäni, jos avioituisin uudelleen. Harmittaa, koska olen koko aikuisen ikäni käyttänyt edesmenneen aviomieheni sukunimeä. Sukukuviot eivät muutuu miksikään, enkä haluaisi kuulua mieheni sukuun. Nimi on osa aikuisen identiteettiäni, enkä haluaisi muuttaa sitä.
- - -
Eivät läheskään kaikki "von"-etuliitettä sukunimensä edessä kantavat ihmiset ole aatelisia. Hämmästyin aikoinaan kun kuulin asiasta ensimmäisen kerran joltain saksalaiselta von Xxxxx'ltä.
Jos haluaa aatelisen puolison, kannattaa tarkistaa tiedot aateliskalenterista. Lisätietoja:
http://www.riddarhuset.fi/suomeksi/suomen_aatelisto/aateliskalenteri/
Ja ritarihuoneella voi käydä katsomassa aatelissukujen vaakunat, ja tiloja voi myös vuokrata, jos haluaa vaikka järjestää erityisen hienot 60-vuotisjuhlat.
Vuoden 2010 Aateliskalenterissa on yhteensä 182 sukua. Viisi niistä on kreivillistä, 26 vapaaherrallista ja 118 aatelista. Naislinjalla elää lisäksi neljä vapaaherrallista ja neljä aatelista sukua. Kokonaan ulkomailla asuvia sukuja on kolme vapaaherrallista ja 22 aatelista sukua.- ...
Hö,kommentoin tähän, ehdit siirtää viestin, että mun kommentti nyt on tuolla ylempänä irrallisena.
Ihmettelen tuota nimenmuutos asiaa kohtallasi. En tunne nimilakia. En tiedä, onko asia ajankohtainen. Mutta tuli vaan mieleen, miks pitäis hommata pappi, tai miks pitäis vaihdella nimiä jonkin parisuhteen vuoksi? Kaitpa kakaratkin tehtynä, mitä merkitystä koko asialla on....
=DW= - O - O
... kirjoitti:
Hö,kommentoin tähän, ehdit siirtää viestin, että mun kommentti nyt on tuolla ylempänä irrallisena.
Ihmettelen tuota nimenmuutos asiaa kohtallasi. En tunne nimilakia. En tiedä, onko asia ajankohtainen. Mutta tuli vaan mieleen, miks pitäis hommata pappi, tai miks pitäis vaihdella nimiä jonkin parisuhteen vuoksi? Kaitpa kakaratkin tehtynä, mitä merkitystä koko asialla on....
=DW=Kiitos, DW, näin ja luin kommenttisi.
Avioliiton solmiminen voi olla joillekin ihmisille todella tärkeä asia, syitä voi olla erilaisia. Joissain tapauksissa sillä saattaa olla todella suuri merkitys, kun kumppani kuolee. Ellei testamenttia ja/tai muita omaisuuden järjestelyjä ole tehty, avopuoliso saattaa joutua kodittomaksi "mierontielle".
Suosittelen testamentin tekemistä tai ainakin asian harkitsemista. Perilliset voivat heittäytyä ihan yllättäen todella ahneiksi. Sellaisia esimerkkejä on tiedossa useita. - Pirre*
*Huoks* ei löytyny.:(
"von" tarkoittaa jostakin(kotoisin)
Joten mikä estää valitsemasta nimekseen Tahvo von Karttula-Kärttyli.
Onhan sitä Kauranenkin päässyt Snellmaniksi.
of = Engl.
af = Swed. (modernisti av)
af Enehjelm = Kataja kypärästä, saattaa tarkoittaa myös ainoasta kypärästä(yksi
kypäräinen)
Teevee von Hikinen-Pottula
H.- hassua, vai
Aikanaan kuuluisa missi Johanna Raunio meni naimisiin muusikko Lasse Hermon kanssa.
Hänen uusi nimensä on nyt Johanna Hermo-Raunio.- Leski
Marion Rung ja Acre Kari. Pojan nimi RuncKari.
Leski kirjoitti:
Marion Rung ja Acre Kari. Pojan nimi RuncKari.
"Leski"
Miten sinä aina onnistut pilaamaan tällaiset surkeimmatkin huumori-yrityksesi?
"Rung-Kari" olisi ollut parempi.
Tylsän-typerä osoittelu on kuin änkyttäen kerrottu vitsi.
H.
- reppuriika
No aika koppava ja kireä olet itsekkin. Ei kaikki virkailijat ole välttämättä olleet työpiseissään kauaa. Voi olla että hän oli siirretty jostain toisesta valtion virastosta ja ei ollut vielä kaikista kiemuroista tietoinen.
Mielestäni on ihan ok, jos palveluista peritään maksut. Ihan mielihyvin voisin hyväksyä, että muutos kuin muutos nimiasioissa, mikäli ei liity avioliiton solmimiseen, voisi maksaa ainakin 100 euroa.
Ehkä jollain tavoin on vielä käytäntö, että valtion viroissa ollaan viileän asiallisia ja hieman virallisia.
Asioin tänään verotoimistossa ja sain asiallista, mutta hyvää palvelua.
Onneksi, et ole pomoni. Olisi varmaan hiostavat oltavat."reppuriika"
Voisitko ajatella että kansalainen voisi laskuttaa, kun hän käyttää virastojen
tieto-tekniikkaa hyväkseen virastojen koti-sivuilla?
Näpöttelemään hänkin joutuu.
Vaikka olisi koneensa ja itse ihan uudesta maailmasta.
Sanotaan vaikka entinen laituri-pyykkäri.
Kyllä ylpeys, ennakko-luulo, kiukku ja kateus ovat asioita joissa pitää hyväksyä
vasta-vuoroisuus.
H.
- ......
Otin tyttönimeni vaikka olenkin aviossa, sen voi vaihtaa helposti netin kautta. Ei se kalliiksi tullut, kalliimaksi tuli vaihtaa nimi ajokorttiin ja passiin.
Terv. Dementia von Alzheimer - Hei kun keikuskelen
Millä tavalla koppavuus ilmeni?
Millä tavalla meinasit pelihoususi repiä?- Leski
Ap vastaa Hei kun keikuskelen. Annoin passini virkailijalle. Hän näpytteli hetun koneeseen. Kysyi kumman nimen haluan pois? Sanoin,että mieheni joka on kuollut,minkä näki myös koneelta. Miehen nimi on toisena. Ensimmäisenä vanha sukunimi.Aina näinpäin.
Hän sanoi,että tämä miehen nimen poistaminen maksaa 120€.
Ällistyin ja sanoin. Olen leski. Miksi ihmeessä pitää maksaa siitä,että mieheni kuoli ja haluan sukunimen pois.
Hän sanoi,että laki on laki. Hän jatkoi että jos otan sen sukunimen käyttööni,mikä oli syntymähetkellä,se ei maksa mitään.
En halua missääntapauksessa alkuperäistä sukunimeäni käyttöön. Äitini pitäköön sen.
Virkailija iski kaavakkeen tiskiin,ja sanoi,että perustele,miksi haluan pitää isäni sukunimen,josta olen maksanut 400mk. Markka-aikaan.
Laitoin perusteluksi.
Olen lapseton leski
Vaimo numero 1 on säilyttänyt exänsä sukunimen
Haluan isäni suvun sukunimen
Virkailija otti kaavakkeen ja sanoi,että 120€ lasku tulee kotiini.
Vajaa viikko kului. Turusta tuli päätös. Minulla on isäni suvun sukunimi ja maksu 0€. - Hei kun keikuskelen
Leski kirjoitti:
Ap vastaa Hei kun keikuskelen. Annoin passini virkailijalle. Hän näpytteli hetun koneeseen. Kysyi kumman nimen haluan pois? Sanoin,että mieheni joka on kuollut,minkä näki myös koneelta. Miehen nimi on toisena. Ensimmäisenä vanha sukunimi.Aina näinpäin.
Hän sanoi,että tämä miehen nimen poistaminen maksaa 120€.
Ällistyin ja sanoin. Olen leski. Miksi ihmeessä pitää maksaa siitä,että mieheni kuoli ja haluan sukunimen pois.
Hän sanoi,että laki on laki. Hän jatkoi että jos otan sen sukunimen käyttööni,mikä oli syntymähetkellä,se ei maksa mitään.
En halua missääntapauksessa alkuperäistä sukunimeäni käyttöön. Äitini pitäköön sen.
Virkailija iski kaavakkeen tiskiin,ja sanoi,että perustele,miksi haluan pitää isäni sukunimen,josta olen maksanut 400mk. Markka-aikaan.
Laitoin perusteluksi.
Olen lapseton leski
Vaimo numero 1 on säilyttänyt exänsä sukunimen
Haluan isäni suvun sukunimen
Virkailija otti kaavakkeen ja sanoi,että 120€ lasku tulee kotiini.
Vajaa viikko kului. Turusta tuli päätös. Minulla on isäni suvun sukunimi ja maksu 0€.No voi hitto kun oli ällistyttävän koppava ihminen.
Paiskata nyt kaavakkeen tiskiin sun nenäs eteen. Hyi mikä koppavuuden koppavuus. Onneks kaavake oli paperia, niin ei kuulunut liian kova iskuääni. Ellei sitten kämmenensyrjä hipaassu tiskiin ja tuonu nyrkiniskumaista lisä-ääntä.
Kaikenmoisia niitä onkin asiakaspalvelussa.
Minä olisin kyllä pelihousujen repimisvaiheessa tokassu, että kuissää oot noin koppava ihminen. Niin olisin sanonut ja vielä sillä äänellä ja naamalla, että olis varmasti uskonut, että oon tosissani. Ja pois olisin kävellyt hyvin ryhdikkäästi kantapäät kuuluvasti klopisten.
Joo, joo, jotain rajaa sentäs paiskomisellakin.
Minkälaisen valituksen ajattelit tehdä? Sanallisen vai kirjallisen? - Leski
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
No voi hitto kun oli ällistyttävän koppava ihminen.
Paiskata nyt kaavakkeen tiskiin sun nenäs eteen. Hyi mikä koppavuuden koppavuus. Onneks kaavake oli paperia, niin ei kuulunut liian kova iskuääni. Ellei sitten kämmenensyrjä hipaassu tiskiin ja tuonu nyrkiniskumaista lisä-ääntä.
Kaikenmoisia niitä onkin asiakaspalvelussa.
Minä olisin kyllä pelihousujen repimisvaiheessa tokassu, että kuissää oot noin koppava ihminen. Niin olisin sanonut ja vielä sillä äänellä ja naamalla, että olis varmasti uskonut, että oon tosissani. Ja pois olisin kävellyt hyvin ryhdikkäästi kantapäät kuuluvasti klopisten.
Joo, joo, jotain rajaa sentäs paiskomisellakin.
Minkälaisen valituksen ajattelit tehdä? Sanallisen vai kirjallisen?AP vastaa,Hei kun keikuskelen. Tein valituksen netissä ko.virkailijasta. Toivottavasti saa varotuksen
- ....
Netissä on nimenmuutosten hinnasto.
- Pirre*
En tiedä osaisinko enää olla tyttönimelläni, kaksoisnimi taas olisi liian pitkä, mutta jos jäisin yksin, ehkä ottaisin oman nimeni...luusisin...tai en tiijjä..he.
- huhua ystävällisesti
usein virkailijatkin ovat kuin metsä, niin vastaavat kuin sinne huudetaan
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272870- 462589
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391331