Milloin on aikuinen

kysyjä?

Milloin oikeasti on aikuinen? Silloin kun harrastaa ensimmäisen kerran seksiä? Täyttää 18 ? Mitä mieltä olette ? Itse en sanoisi että kumpikaan noista täyttäisi aikuisen kriteerit. Sanoisin että aikuinen on sillon kun itse huolehtii täyspäiväisesti itsestään... Vai kuinka?

Ihminen on kuitenkin aina pieni lapsukainen joka ei tiedä minne pitäisi asettua ;)

14

3333

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Warhalla

Itse tunnen vaikka olenkin suhteellisen nuori, tunnen olevani lähes aikuinen. Kyllä sen huomaa varsinkin kun kaveripiiri koostuu mitä omituisimmista otuksista,

Lain mukaanhan 18 vuotta täyttänyt on aikuinen MUTTA eihän se niin mene. Seksi tai ikä eivät todellakaan ole sopivia määritteitä. Ehkä hyvä määrite on, kun muut ihmiset pitävät kyllin kypsänä. Toisaalta ei sekään tarkemmin ajateltuna toimi.
      Totean että kysymys kuuluu samaan sarjaan elämän tarkoituksen kanssa.

• Aikuisen määreeseen vaikuttavat monet asiat. Lain mukaanhan ihminen on aikuinen täytettyään 18 vuotta. Miksi ihmeessä sitten opintotukeen vaikuttavat vanhempien tulot 20 ikävuoteen asti? Lainlaatijoille töitä!

Itse pidän itseäni nuorena aikuisena. Peruteluja: Ikä (21), omillaan toimeentuleminen, ymmärrys sekä aikuisia että nuoria (=murkkuja) kohtaan. Monesti olen kuullut nuorten suusta etteivät aikuiset ymmärrä heitä. Lähes yhtä monta kertaa olen kuullut itseni olevan poikkeus. Eli olen ilmeisesti yhdistelmä molempia, aikuista ja nuorta. ;)

Aikuisen myös ymmärtää omien tekojensa seuraukset ja kantaa vastuunsa. Esim. "mies" joka hylkää tyttöystävänsä tämän tultua raskaaksi eikä ota mitään yhteyttä edes lapsensa tähden on henkisesti kypsymätön, eikä ole aikuinen olkoot sitten vaikka 60 vuotias.

Voisin kirjoittaa lisääkin, mutta tässä tämmöinen lyhyt pikakurssi omasta mielipiteestäni. =)

Laittakaa muutkin mielipiteitänne, tämä asia kiinnostaa minua. =)

• *miettii,mutta ei keksi*

sheeta oli jollain lailla oikeassa! = )
        "Aikuinen on osa sitä, että tulee toimeen omillaan"

• pöliä

Mielestäni tuo oli vähän väärin sanottu, että "lain mukaan ihminen on aikuinen täytettyään 18 vuotta". Ei, se ei mene niin. Lain mukaan ihminen on TÄYSI-IKÄINEN täytettyään 18 vuotta ja se on tietenkin eri asia kuin aikuisuus. Täysi-ikäisyys on vain yksi kynnys aikuistumisen varrella. Silloin saa enemmän oikeuksia ja velvollisuuksia. Mutta on niitä muitakin kynnyksiä sekä nuorempana että vanhempana.

Muuten olen kyllä samaa mieltä sheetan kanssa. Aikuinen ottaa vastuuta itsestään ja muista ja pärjää omillaan. Tai jotain semmoista... Mitä enemmän tätä asiaa ajattelen, sitä kovempana kuulen päässäni kysymyksen: "Voiko aikuisuutta olla olemassakaan kun sen määritelmästä on tällaista kinaa?"

• pöliä kirjoitti:

Mielestäni tuo oli vähän väärin sanottu, että "lain mukaan ihminen on aikuinen täytettyään 18 vuotta". Ei, se ei mene niin. Lain mukaan ihminen on TÄYSI-IKÄINEN täytettyään 18 vuotta ja se on tietenkin eri asia kuin aikuisuus. Täysi-ikäisyys on vain yksi kynnys aikuistumisen varrella. Silloin saa enemmän oikeuksia ja velvollisuuksia. Mutta on niitä muitakin kynnyksiä sekä nuorempana että vanhempana.

Muuten olen kyllä samaa mieltä sheetan kanssa. Aikuinen ottaa vastuuta itsestään ja muista ja pärjää omillaan. Tai jotain semmoista... Mitä enemmän tätä asiaa ajattelen, sitä kovempana kuulen päässäni kysymyksen: "Voiko aikuisuutta olla olemassakaan kun sen määritelmästä on tällaista kinaa?"

Ihminen on nimenomaan täysi-ikäinen, ei aikuinen, lain edessä täytettyään 18 vuotta. Tosin rikosoikeudellinen vastuu alkaa jo 15 vuotiaana. Pahoittelen väärää termiä, arvelin että asia menisi noin paremmin perille, mutta olin väärässä. =) Oppia ikä kaikki!

• höeatha
        *miettii,mutta ei keksi* kirjoitti:

sheeta oli jollain lailla oikeassa! = )
        "Aikuinen on osa sitä, että tulee toimeen omillaan"

mielestäni toi ei riitä aikuisuuden perusteeksi. tokihan tuon eteen pitää olla jo omassa työssä, osata tiskata jne. mutta onko se aikuista käyttäytymistä jos siltikin vetelee kauheita teinikännejä ja käyttäytyy muutenkin lapselliseksi. ei. aikuisen pitää osata ottaa huomioon muitakin. olla epäitsekäs. kun oppii kunnnolla olemaan epäitsekäs ja hyvin muita huomioon ottava elämässä pärjäävä niin on minusta aika aikuinen.

• Kikke

Minä sanoisin, että silloin, kun osaa huolehtia itsestään niin voisi sanoa olevansa aikuinen. Vaikka sitten 16 vuotiaana.
      Itse päälle parikymppisenä tosin en vieläkään tunne olevani aikuinen vaikka olen tässä asustellut avoliitossa ja oma elämä on alkanut ihan "täysipainoisesti" ;)

http://keskustelu.parhain.com
      http://siili.parhain.com

• Linde

Minun mielestäni ei ole mitään varsinaista ikää, millon on aikuinen. Joku saattaa osata huolehtia itsestään, kun on 16, joku saattaa olla hakoteillä vielä kolmikymppisenäkin. Aikuisuus on mielestäni arviointikykyä, itsenäisyyttä ja omaa tahtoa. Arviointikyky sitä varten, että osaa jotenkin omat kulut laskea, ettei sitten ole köyhä loppukuusta. Itsenäistä toimintaa. Ja omaa tahtoa, ei saisi pahemmin roikkua muiden mielipiteissä. Ei sitä varmaan kukaan tiedä millon on aikuinen. Kumminkin, aikuiseksi kasvetaan, ei siksi noin vain tulla. Elämäkokemusta. Silloin on mielestäni aikuinen.

Nää on sit vaan mun mielipiteitä...

• elina

Mielestäni yksilö on aikuinen silloin, kun tämä kykenee assimiloimaan ristiriitadassa olevia tietoja itsestään.

• chff

poika o mies ku parta kasvaa ja viina maistuu.

• J33 *nauraa*

No eipä se poika mieheksi tule parrankasvulla saati viinanjuomisella.

Viinan juominen tekee pojan tytöksi.

Vitun amisviiksi..

• Se on tosi ku vesi.

Näin sanoo meidän hiiripoika janne. Kyllä miehen pitää olla mies eikä tommonen nuortenpalstoilla pyörivä ikiteini.. Oikea mies ei kirjottele nuortenpalstoille.

• järjetönki vielä :D:

Ja unohtu vielä sanoa että ei sua oo myöskään pahemmin järjellä pilattu, ei edes maalaisjärjellä.. Mitä vitun järkeä on vastat 6vuotta vanhaan viestiin. tuo kirjottajahan ihan varmaan lukeeki ton..

• J33 *väärä mies*

"Näin sanoo meidän hiiripoika janne. Kyllä miehen pitää olla mies eikä tommonen nuortenpalstoilla pyörivä ikiteini.. Oikea mies ei kirjottele nuortenpalstoille. "

Tiedän kyllä että vastasin 6 vuotta vanhaan viestiin, mutta kun laitoin tänne mielipiteeni, niin se yleensä luetaan. Siksi nostin tämän aiheen, jotta sitä voivat edelleen muut jatkaa. Olet melkoinen viestipoliisi :)
      Voisitko muuten samalla tehdä listauksen "oikean miehen" tavoista ja tyylistä ja kaikesta, että osaan jatkossa käyttäytyä kuten "oikeat miehet" ? :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5030
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1590
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1199
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1139
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1093
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      997
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      862
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      769
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      733
    Aihe