opinto-oikeuden vaikutukset?

väitöstä harkitseva

Täällä joissakin keskusteluissa varoiteltiin ryhtymästä jatko-opiskelijaksi, koska pelkän opiskeluoikeuden takia katsotaan opiskelijaksi (vaikka tekisi muita kokoaikatöitä) ja menettää esim työttömyyskorvauksen. Pitääkö tämä paikkaansa?

Harkitsen töiden ohella väitöskirjan tekemistä (työni ja väitöskirjan teko tukisi hyvin toisiaan), mutta tämä opiskelijaksi lukeutuminen kyllä huolestuttaa. Voiko jatko-opinto-oikeudesta muuten luopua samalla tavalla kuin muista opiskeluoikeuksista?

5

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joka kuuseen kurkott

Kaikenlainen yritteliäisyys ja ponnistelu on kyllä riski Suomessa. Suosittelen välttämään.

• Tohtori2013

Asia kannattaa kyllä tarkistaa ihan muualta kuin tältä foorumilta etenkin, koska jatko-opiskeluoikeus on päättymätön, mikä tarkoittanee käytännössä tohtorintutkinnon valmistumiseen saakka.

• OmatEhdot

Ongelmia on, jos opiskelu on päätoimista. Silloin ei voi saada työttömyysturvaa, ainoastaan omaehtoisessa opiskelussa saa tai pitää opiskella päätoimisesti. Mutta en tiedä, miten jatko-opiskeluun suhtaudutaan.

Ongelmia ei ole, jos olet eka töissä ja töiden alettua teet samalla jatko-opintoja. Mutta työn pitää olla ns. pitempiaikaista eli toisin sanoen vakituista. Pitempiaikaista työtä tehden päätoiminen opiskelu katsotaan sivutoimiseksi opiskeluksi, katso omaehtoinen opiskelu-kohdasta, se lukee siellä te- toimiston sivuilla. Joo, ei se ole helppoa, itse aloitan omaehtoisena opiskeluna toiset maisteriopinnot. Poissaolevana opiskelijana sinun on oltava vähintään lukuvuosi, jotta sinut katsotaan oikeasti "ei opiskelevaksi". Eli ainakaan työkkärille ei riitä, että ilmoittautuu poissaolevaksi opiskelijaksi lyhyeksi aikaa.

Jatko-opiskeluunhan saa jotain opintotukea.

Minulla on mielestäni hyvä tilanne, voin ottaa vastaan vähän pitempiaikaista työtä ja jos en saa työtä, minulla on opiskeluni. Parempi se, että opiskelee kuin ettei tee mitään muuta kun hakee työtä. Kannattaa selvittää perin pohjin aina tilanteensa ja valita asiat, jotka sinulle sopivat.

• PerusDI

Jatko-opiskeluun ei saa opintotukea, vaan palkkaa siinä tapauksessa, että on työsuhteessa.

• jatkis

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      167
      7457
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4228
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      3838
    4. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      151
      3235
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      2986
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      49
      2599
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2376
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      273
      2059
    9. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      55
      2015
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1916
    Aihe