Vuokralla asuessa maksat kämppäsi pariin kertaan!
Numeroiden valossa vuokralla asuminen kannattaa vain lyhytaikaisena ratkaisuna. Vaikka asuntojen myyntihinnat ovat paikoitellen yli kaksinkertaistuneet 2000-luvun aikana, omistusasuminen tulee silti vuokralla asumista halvemmaksi.
http://yle.fi/uutiset/vuokralla_asuessa_maksat_kamppasi_pariin_kertaan__katso_miten_suureksi_laskusi_kasvaa/7418189
Vuokralla asuminen ei kannata
5
215
Vastaukset
- kjhdhd
Vuokralla asuminen kannattaa, jos saa muista sijoituksista paremman tuoton kuin ns. asuntotuotto olisi jos sitoisi rahat kyseiseen asuntoon (tai vrt. vuokranantajan vuokratuotto ko asunnosta).
Eli karkeasti ottaen esim. 500 e/kk vuokra 100 ke asunnossa ja 150 e vastike muut kulut -> 12 * (500-100) / 100 000 = 4,2 % tuotto. Jos muut sijoitukset tuottaa esim. 7 %, kannattaa pysyä vuokralla ja pitää pääomat niissä muissa sijoituksissa.
Vähän lisää monimutkaisuutta laskutoimitukseen, kun huomioidaan asunnon arvon muutos, verotuksen vaikutukset, sekä se että useimmat ostaa asunnon velkavivulla mutta aika harva käyttää vipua muihin sijoituksiin. - cgui
Tuossa Ylen vertailussa ei huomioitu mitenkään remontteja, joita asunnossa on tehtävä 30 vuoden aikana. Remppoja tulee väkisin, olipa kyse omakotitalosta tai kerrostalon osakkeesta. Remontit maksaa kiinteistön omistaja/vuokranantaja "suoraan itse" tai yhtiö- tai rahoitusvastikkeessa. Jälkimmäistä ei voi vähentää verotuksessa (näin oli joitakin vuosia sitten, en ole tarkistanut nykylakia). Kylmälaittet ja vesivaraajat ovat myös vuokranantajan kustannuksia. Vertailussa ei myöskään ole tontin vuokria tai kiinteistöveroa.
Koko juttu taitaa lähteä oletuksesta, että vuokralla ja omistuksessa asutaan vain kerrostaloissa, joissa ei tehdä remontteja eikä maa-alalla ole arvoa. - Vapaa lintu
Kuka hullu oikeasti asuu 30v samassa kämpässä, olipa sitten vuokralla tai omistusluukku..?!
- varauksin
Kannattaa asunnon omistajalle varauksin
- Ei enää
Asuin 47 v samassa talossa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289