onks kukaan 2 lasisen ikkunan omistaja vaihtanut sisempää lasia jälkikäteen lämpölasi paketiksi?elikkä mulla olisi hyvät pokat mutta ei ole kuin 2 ohutta lasia ,talo vuosimallia 73
ikkuna saneeraus
14
9814
Vastaukset
- pokat
Olen tehnyt paljonkin kyseistä saneeraushommaa.
Onko Sinulla huulletut ne sisäpokat ja paljonko on karmin syvyys?
Mitä seikkoja haluat operaatiosta tietää?- pete
Elikkä kannattaako kyseinen homma, vai tuleeko liian kalliksi?.Pitää mitata syvyys ja nurkat joutuu vissiin raudottaa että ei pokat petä.Ikkunoista pari on ainakin kiinteellä sisälasilla avataan ulos päin uloin lasi.
- pokat
pete kirjoitti:
Elikkä kannattaako kyseinen homma, vai tuleeko liian kalliksi?.Pitää mitata syvyys ja nurkat joutuu vissiin raudottaa että ei pokat petä.Ikkunoista pari on ainakin kiinteellä sisälasilla avataan ulos päin uloin lasi.
kannattaa.
En ole kyllä raudoittanut kulmia yhdestäkään.
Lasin kyntteen olen ajanut käsijyrsillä isommaksi ensin. Sitten laittanut millin lattatiivisteen kyntteeseen ja sitten lasielementti muovikiiloilla siihen. Listoiksi olen laittanut vaikkapa 10x32 peitelistan ja siihen myös se millin tiiviste ja ruuveilla kiinni.
Joskus olen laittanut myös tiivisteen tilalle akryylimassan ja kun paketti on ruuvattu kokoon, niin lasielementti kyllä pitää pokan ristimitassa, eikä rautoja tarvita.
Suurikokoisiin ikkunoihin kannattaa laittaa pienet muovikiilat sinne alareunaan, että poka pysyy siinä karmin aukossaan keskitetysti, eikä ole pelkästään saranoitten varassa.
On siinä puuhaa tietysti aikalailla vileä jos on sälekaihtimet ja aukipitolaitteet sun muut vitkuttimet. Ne tulee siirtää sitten omille paikoilleen.
Jos vain ne pokat on kovat, eikä lahovikoja ole, niin ehdottomastihan kannattaa tämä lämpölasin asennus. Samalla voit huoltaa ikkunan muutenkin, eli maalata tarvittaessa ja uusia tiiviteet, vaihtaa rikkonaiset lukot/saranat, ym.
Ja jos ikkunan kerrallaan pikkuhiljaa tekee, niin ei tarvitse missään vaiheessa olla kokonaan ilman ikkunoita. Aina on ainakin yksi lasi kylmää pitämässä.
Jos omaa jyrsinkonetta ei ole, niin käytä puusepällä ajamassa ne kyntteet sopiviksi.
Ja kun ostat ne lämpölasit, niin pyydä lasiliikkeeltä, että saisit siellä käydä purkamassa entiset lasit pois, nimittäin monesti niitä et ehjänä saa irti ja sotku on sen mukaista sitten. Minä onneton kerran vaihdoin itselle muutamaan pokaan keittiön pöydällä ja lasinsiruja oli koko huusholli täynnä monta viikkoa.....
Että tämmöstä jorinaa. - pokat
pokat kirjoitti:
kannattaa.
Lasin kyntteen olen ajanut käsijyrsillä isommaksi ensin. Sitten laittanut millin lattatiivisteen kyntteeseen ja sitten lasielementti muovikiiloilla siihen. Listoiksi olen laittanut vaikkapa 10x32 peitelistan ja siihen myös se millin tiiviste ja ruuveilla kiinni.
Joskus olen laittanut myös tiivisteen tilalle akryylimassan ja kun paketti on ruuvattu kokoon, niin lasielementti kyllä pitää pokan ristimitassa, eikä rautoja tarvita.
Suurikokoisiin ikkunoihin kannattaa laittaa pienet muovikiilat sinne alareunaan, että poka pysyy siinä karmin aukossaan keskitetysti, eikä ole pelkästään saranoitten varassa.
On siinä puuhaa tietysti aikalailla vileä jos on sälekaihtimet ja aukipitolaitteet sun muut vitkuttimet. Ne tulee siirtää sitten omille paikoilleen.
Jos vain ne pokat on kovat, eikä lahovikoja ole, niin ehdottomastihan kannattaa tämä lämpölasin asennus. Samalla voit huoltaa ikkunan muutenkin, eli maalata tarvittaessa ja uusia tiiviteet, vaihtaa rikkonaiset lukot/saranat, ym.
Ja jos ikkunan kerrallaan pikkuhiljaa tekee, niin ei tarvitse missään vaiheessa olla kokonaan ilman ikkunoita. Aina on ainakin yksi lasi kylmää pitämässä.
Jos omaa jyrsinkonetta ei ole, niin käytä puusepällä ajamassa ne kyntteet sopiviksi.
Ja kun ostat ne lämpölasit, niin pyydä lasiliikkeeltä, että saisit siellä käydä purkamassa entiset lasit pois, nimittäin monesti niitä et ehjänä saa irti ja sotku on sen mukaista sitten. Minä onneton kerran vaihdoin itselle muutamaan pokaan keittiön pöydällä ja lasinsiruja oli koko huusholli täynnä monta viikkoa.....
Että tämmöstä jorinaa.Lisäksi vielä mainitsen, että kun tilaat sen lämppärin, niin sopiva siihen on ehkäpä 2K3-12.
2K tarkoittaa, että elementti on kaksilasinen, 3 tarkoittaa lasin paksuutta millimetreissä ja 12 on lasien väliin tulevan listan leveys.
Elementin kokonaispaksuus on siten 18 milliä, joka on hyvä tietää silloin, kun kyntettä suurennetaan.
Lämppäriä tilatessa kannattaa pokasta ilmoittaa valoaukko, eikä lasin suurinta mittaa.
Valoaukon mukaan kun elementti tehdään, niin lopputulos on nätti ja pokan ristimittakin on helppo sen mukaan "säätää" kohdalleen.
Lasiliike laskee sitten paljonko suurempi se elementti kaikkiaan on.
Lämppäri on jotain 25 millimetriä suurempi, kuin valoaukko.
Äh, taisin mennä jo pikkutarkkuuksiin.. - pete
pokat kirjoitti:
kannattaa.
Että tämmöstä jorinaa.Kiitos näistä arvokkaista tiedoista,nyt kyselemään lasien hintoja.
- pokat
pete kirjoitti:
Kiitos näistä arvokkaista tiedoista,nyt kyselemään lasien hintoja.
päin suomea vaikutat, jos saan utelias olla?
Voisin järkkäillä laseja hivenen alempaan hintaan, ettei ihan ovh:lla tarte ostella....
Huom. en itse ole välittäjä, enkä hyödy, vaikka järkkäilisinkin Sinulle edulliset lasit. - pete
pokat kirjoitti:
päin suomea vaikutat, jos saan utelias olla?
Voisin järkkäillä laseja hivenen alempaan hintaan, ettei ihan ovh:lla tarte ostella....
Huom. en itse ole välittäjä, enkä hyödy, vaikka järkkäilisinkin Sinulle edulliset lasit.tuttuja liikekumppaneita alalla,luulen että saan hyvät alennukset sieltä.Talo on 50km hesasta lahteen.
- pokat
pete kirjoitti:
tuttuja liikekumppaneita alalla,luulen että saan hyvät alennukset sieltä.Talo on 50km hesasta lahteen.
Sitten saat asiat järjestymään.
Minun kontaktit olisi olleet aika paljon ylempänä.
Onnea restaurointiin, hyvä siitä tulee.
Jos ilmenee kysyttävää, voit laittaa postia mulle osoitteeseen [email protected]
Autan mielelläni. - urakoitsija
pokat kirjoitti:
Sitten saat asiat järjestymään.
Minun kontaktit olisi olleet aika paljon ylempänä.
Onnea restaurointiin, hyvä siitä tulee.
Jos ilmenee kysyttävää, voit laittaa postia mulle osoitteeseen [email protected]
Autan mielelläni.pitkästä aikaa tuli hyvä mieli kun luin näitä "pokan" restaurointi vinkkejä.
Tänä päivänä on niin helppoa repiä vaan vanhat pois ja asentaa uudet ikkunat ns.huoltovapaat tilalle ja laskea sitten että, neljänkymmenen vuoden päästä nämä on lämmönsäästöllään maksaneet itsensä ja voi vihdoin ruveta tekemään sitä oikeaa säästöä, jos vielä ovat kunnossa...
Vanhan korjaus kunniaan..hyvä poka ja kump. - pokat
urakoitsija kirjoitti:
pitkästä aikaa tuli hyvä mieli kun luin näitä "pokan" restaurointi vinkkejä.
Tänä päivänä on niin helppoa repiä vaan vanhat pois ja asentaa uudet ikkunat ns.huoltovapaat tilalle ja laskea sitten että, neljänkymmenen vuoden päästä nämä on lämmönsäästöllään maksaneet itsensä ja voi vihdoin ruveta tekemään sitä oikeaa säästöä, jos vielä ovat kunnossa...
Vanhan korjaus kunniaan..hyvä poka ja kump.Kiitoksia kannustuksesta.
Näillä palstoilla saa olla kuin kusi sukassa, kun aina joku, muka tietää paremmin, vaikkapa kyse olisikin vain yhdyssanasta....
Miksipä en kertoisi ja jeesaisi jos kerran kykenen? Hyvä mielihän siitä itsellekin tulee.
Eikä minun osaaminen vähene siitä, jos neuvoja annan.
Olen itsekin saanut neuvoja paljonkin ja ne on kaikki tarpeen.
Ja itselläni ainakin on taipumus kysyä, silloin kun en itse tiedä.
Eikä se tietämättömyyden tilanne ole lainkaan harvinainen. :-))))
Hyvää syksyä toivotan. - ritisee
pokat kirjoitti:
Kiitoksia kannustuksesta.
Näillä palstoilla saa olla kuin kusi sukassa, kun aina joku, muka tietää paremmin, vaikkapa kyse olisikin vain yhdyssanasta....
Miksipä en kertoisi ja jeesaisi jos kerran kykenen? Hyvä mielihän siitä itsellekin tulee.
Eikä minun osaaminen vähene siitä, jos neuvoja annan.
Olen itsekin saanut neuvoja paljonkin ja ne on kaikki tarpeen.
Ja itselläni ainakin on taipumus kysyä, silloin kun en itse tiedä.
Eikä se tietämättömyyden tilanne ole lainkaan harvinainen. :-))))
Hyvää syksyä toivotan.Olisi keikkana lasittaa kiinni kaikki OKT ulkolasit, koska silikooni irti enemmän tai vähemmän. Ulkopoka puuta ja lista aluminia. Tekijä Hämeen lasi -80.
Kannattaako tilata ulkolasin lasituskorjaus vai vaihdanko kokonaan uuden ulkopokan. Saa suositella edullista lasituspalvelua suur HKI alue. Sisäikkuna on jo lämpölasia ja kohtuu ok, kunhan vaan muutan karmin värin valkoiseksi ja revin silikoonit pois ja putsaan ksyleenillä
(= iso homma, että saa maalin pysymään) ... - pokat
ritisee kirjoitti:
Olisi keikkana lasittaa kiinni kaikki OKT ulkolasit, koska silikooni irti enemmän tai vähemmän. Ulkopoka puuta ja lista aluminia. Tekijä Hämeen lasi -80.
Kannattaako tilata ulkolasin lasituskorjaus vai vaihdanko kokonaan uuden ulkopokan. Saa suositella edullista lasituspalvelua suur HKI alue. Sisäikkuna on jo lämpölasia ja kohtuu ok, kunhan vaan muutan karmin värin valkoiseksi ja revin silikoonit pois ja putsaan ksyleenillä
(= iso homma, että saa maalin pysymään) ...on minun tanhuviltani, mutta eihän suomenmaassa mikään oikeasti ole kauhean kaukana.
Tarkoitit siis, että lasit ovat irronneet silikoneistaan ja silikonit repsottaa sieltä välistä?
Koputa sitä lasia, niin kuuleeko sen selvästi, että lasi on irti siitä pokasta?
Jos näin on, niin alkaa olla kiire alkaa korjaamaan niitä.
Nimittäin siinä vaiheessa kun lasia pitkin alas valuva vesi menee sinne listan ja lasin väliin, alkaa tietty prosessi ja voit arvata lopputuloksen.
Tottakait kannattaa lasitus korjata, jos pokat muuten ovat vielä kovaa puuta. Jos alat vaihtamaan pelkät ulkopokat, niin joudut sen teettämään ikkunafirmalla ihan erikoistyönä ja se maksaa maltaita.
-80 -luvulla on ollut kyllä jo pulttisaranat käytössä, ja ilmeisesti lukotkin ovat samanlaisia, kuin tänä päivänä, mutta saranoiden etäisyydet ja samoin lukkojen, täytyy jokaisesta mitata erikseen ja sitten sepittää käypäseksi.
Helsingin alueen tekijöistä en tiedä, mutta jospa tekisit homman itse?
Ostat lasilistaa, joko muovista, tai puulistaa, ja irrotat lasin pokasta, putsaat entiset silikonit pois ja asennat lasit vaikka akryylimassan kanssa takaisin uusilla listoilla.
Samallahan voit tehdä huoltomaalauksenkin silloin kun lasi ei ole pokassa kiinni.
Vaikkapa ikkuna illassa, niin ei kerkene kylmäkään sisälle tulla.
Voisin kait minäkin ajella ja käydä laittamassa ne Sinulle, jos tinkapaikka tulee.
Matkaahan tässä on tietysti, mutta missäpä se koira vanhenisi, jos ei mutkia tehdessä.....
Voisin hiukan käydä samalla moikkaamassa vanhoja ystäviäni siellä eteläsuomenkin päässä.
Että tälleen.
- ett knullat komma
...on yhdyssana!
- pete
hienoa että joukossamme on myös näitä, että ei aika käy pitkäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11936Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46929Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849