Miten teidän 3 vuotias lapsenne puhuu????
Meidän 3-vuotias (täytti kesäkuussa 3 vuotta) puhuu jo todella pitkiä lauseita, hän kertoilee pitkiä tarinoita ja puhuu jo melkein lähes täydellisesti. Hölöttää kokoajan ja puheesta saa todella hyvin selvää. Hän sanoo hyvin vaikeitakin sanoja. Osaa sanoa jo R kirjaimenkin, tosin vähän hassusti. Poikamme puheenkehitys ei ole kehittynyt kamalasti viimeisen puolen vuoden aikana. Eli hän puhui jo hyvin 2, - 2,5 vuotiaanakin.
Syy miksi kyselen tällaista on se että eräs tuttumme lapsi on vain kuukauden vanhempi kuin meidän poika ja puhuu vain vähän. Ei todellakaan mitään pitkiä lauseita vaan ihan muutamasanaisia lauseita. Tämä on minua ihmetyttänyt kovasti että miten ero voi olla noin suuri. Voiko se johtua siitä että tuttavamme lapsi on tyttö? Kehittyvätkö pojat nopeammin...???
Kertokaahan että miten teidän lapsenne puhuvat...
Gallup 3v lasten
7
1342
Vastaukset
- kummi
Toiset ovat hiljaisimpia ja toiset puheliaampia, toisilla puheenkehitys on nopeaa ja toisilla hitaampaa. Omat kummilapseni, tyttö ja poika, ovat puhuneet molemmat aikaisin todella hyvin, tyttö ehkä paremmin kuin poika. Sukupuoli ei siis merkitse tässä mitään. Mikäli tämä 3-vuotias tyttö kuitenkin tuottaa puhetta, ei mitään hätää ole. Kyllä se sieltä tulee, tuossa iässä lasten erot voivat olla vielä ihan huikeita mutta tasoittuvat kyllä. Mikäli jotain ongelmaa puheentuottamisessa olisi, ottaisivat kyllä neuvolassa sitten puheeksi. Älä suotta kauhistele, kyllä ystäväsi tyttö on luultavasti ihan normaalisti kehittynyt ja kehittyvä lapsi tuon asian suhteen. :-)
- tarja
tässä asiassa pojilla ja tytöillä eroa,itse en ole huomannut.Meillä kylläkin vasta viikko sitten 2 täyttänyt tyttö ja puhuu kanssa jo ihan selkeästi lauseita,tosin "vauvasanoja" käyttää vielä kumpparit=poppipoppi,hämähäkki=päptipäpti jne. eli niiden kohdalla tarvitsee vieraat tulkkia muutoin jo vieraat ymmärtää myös.Ärräkin on tullut jo vuoden verran alkoi "kurkkuärränä" eikä vieläkään ihan puhdas ole mutta siirtyy koko ajan siihen suuntaan.Eli hyvin yksilöllistä lienee ja jos puhuu jo yhtään niin luulisi että ok,mutta eipähän näistä kaikista lievistä kehityshäiriöistä ole meistä mallikoista diagnoosia tekemään.
- Kotiäiti27
Meidän vanhempi tyttäremme ei kyllä puhunut ollenkaan selvästi vielä 3-vuotiaanakaan! Hänen 2 vuotta nuorempi siskonsa sen sijaan on vauvasta asti ollut hyvin puhelias, mutta ei hänkään mitään TARINOITA osaa kertoa! Vanhemman tyttäreni sanavarasto on todella laaja, mutta ei hän nyt 4,5-vuotiaanakaan TÄYSIN SUJUVASTI puhu, ymmärrettävästi kuitenkin. Olen hoitanut lapseni pitkälle kotona, eivätkä he ole samanlaisia "purpattajia" kuin monet. Vastaavat asiallisesti kysymyksiin ja osallistuvat keskusteluun - koski se sitten mitä asiaa tahansa, leikkiä tai matkustelua tai lahjalistojen tekoa tai TV-ohjelmia tai... En tiedä vaikuttaako puheen kehitykseen se, että miten monipuolista kieltä lapsi ympärillään kuulee. Tunnen kotiäitejä, joiden pienet lapset osaa kyllä puhua sujuvasti pullanpaistamisesta ja muista kotijutuista, mutta jotka eivät kysyttäessä osaa kertoa juuri mitään - puheen sujuvuus voi olla aika valikoitunutta. Pienestä pitäen päiväkodissa olleet puhua "pärpättävät" myös sujuvasti, mutta puheenaiheista tunnistaa, että puhe on opittu juuri päiväkodissa.
- Alkup.
Päiväkoditapa juuri ne opitaan. Ihmettelin yhtenä päivänä että miksi poikamme sanoi pikkusiskoaan mammariksi. Ihmettelin että mitä se tarkoittaa, mistä tuollaista on oppinut mutta taisi tarkoittaa mammanpoikaa. Oppinut isoilta pojilta ja sitten kotona pitää sanoa vaikkei ole varmastikkaan harmainta aavistustakaan että mitä' kyseinen sana edes tarkoittaa...
- äityli
Ei kaikki lapset kehity samaan tahtiin. Jokainen lapsi kun on erilainen. Toiset oppii jotain nopeammin ja toiset sitte hitaammin.
Esim. meidän poika oppi kävelemään 10kk, puhumaan alkoi kunnolla vasta 3,5 vuotiaana.
Nyt 4v. puhuu kuin muutkin samanikäiset.
tyttö lähti kävelemään 1v. ja puhuu nyt 2v. aika hyvin. - anzu
no mää luulen että sillä sukupuolella ei niinkään ole väliä.yleensä jos oppii aikasin puhumaan niin kävely viivästyy ja jos oppii kävelemään aikasin niin puhuminen viivästyy.eikä sitten välttämätä niinkään.no minunkin tyttö puhuu todella hyvin ja täytti just 3 vuotta ja on ehkä vähän kehittyneempi kun muut 3 vuotiaat mutta ei mun mielestä kovinkaan moni 3 vuotias puhu vielä kauheen sujuvasti et ehkä meidän lapset on vaan nopeemmin kehittyneitä:)
- Puheterapeutti
KESKIMÄÄRIN tyttöjen puheen kehitys on nopeampaa. Puheen kehityksen vaikeuksia on pojilla enemmän kuin tytöillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984