Sijaisvanhemmaksi lähipiirin lapselle?

Sijaisvanhemmaksi

Onko täällä sijaisvanhempia joilla lapsi/lapsia hoidossa lähipiiristään?

Lähipiirissämme oleva henkilö on raskaana, eikä hänellä ole haluja/kykyjä pitää lasta. Nyt on hänen aloitteestaan keskusteltu josko adoptoisimme tai ryhtyisimme sijaisvanhemmiksi syntyvälle lapselle. Toiveissamme on vielä toinen lapsi perheeseemme.

Kokemuksia siis kyselisin - miten olette saaneet asiat toimimaan? Onko jotain erityistä mitä pitää huomioida?

Pikaisella googlaamisella ymmärsin että sijaisperheille maksetaan jotain erilliskorvauksia, mutta olisiko tälläisessä tapauksessa oikeutta moisiin?

Adoptioneuvontaan on alustavasti oltu yhteydessä ja odotamme sieltäkin virallisia ohjeita sekä adoptiosta että sijaisvanhemmuudesta, mutta omakohtaisella kokemuksella osaa kertoa myös paljon siitä mitä ei oppaissa lue.

2

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sijarimama

Virallista tietoa mulla ei ole, mutta sellainen käsitys mulla on että äiti voi antaa toki lapsensa adoptioon, mutta ei niin että "korvamerkitsee" lapsen teille.

Yleensä kun äiti antaa lapsen adoptoitavaksi, asiasta puhutaan jo neuvolassa. Lapsesta tehdään ennakoiva lastensuojeluilmoitus(?) ja äidin kahdeksan viikon harkinta-ajan ajaksi lapsi sijoitetaan lyhytaikaisesti sijaisperheeseen, ja sinä aikana selvitetään myös mahdollista adoptioperhettä. JOS äiti on kuitenkin kahden vaiheilla haluaako pitää lapsen, voidaan sijoittaa sijaisperheeseen tai hän voi HYVISSÄ AJOIN ennen lapsen syntymää esittää toiveen, että teidän perheenne olisi sijaisperheenä. Teillä, tai muussa sijaisperheessä, hän voisi käydä hoitamassa lasta, tutustua häneen, tutustua omaan äitiyteensä jne. Teidän perheeseemme tehdään aikamoiset selvitykset, joten ihan läpihuutojuttu asia ei ole. Selvitelkää asiaa lisää neuvolasta ja lastensuojelusta.

• tiinu1234

Itse tulin sijaisvanhemmaksi tai puhutaan lähiverkosto huoltajaksi noin puoli vuotta sitten. Meillä on eri tarina muuten koska sukulaislapsella ei ole enää vanhempaa. Sosiaalityöntekijälle kerroimme mieheni kanssa että haluaisimme tytön (11v) meille koska on niin rakas kummallekin. Kävimme monet keskustelutsossujen kanssa ja he kävivät kotonamme. Sitten vaan käräjäoikeuteen huoltajuus hakemus ja saimme ihanan tytön meille eikä joutunut vieraaseen sijaisperheeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      68
      4296
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      67
      4137
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3552
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3123
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2792
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2562
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2334
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      25
      1461
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      157
      1282
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      75
      1059
    Aihe