Digikuvan laiton käyttö mediassa

4334

10

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikuoioil

      joka on niin lapsellisen tyhmä, että niitä laitta saa varautua samaa, kuin heittelisi 50 seteleitä kadulle.

      • mäihämax

      • 50 seteleitä

        Jos en laita niitä niin mistä saan ne 50€ setelit?


    • törkeästi

      http://www.vauva.fi/keskustelu/4257218/ketju/sanom_at_viikki_varastaa_mun_kuvat:
      ”Onks tää laillista et mun tägäämät henk.koht. kuvat menee jonkun nettilehden sivuille??? Mun mielestä ei oo!!! Ne saa siitä rahaa, mä en”

      Ihan turhaa kitinää. Eihän se Suomessa noin mene. Tekijä saa aina korvauksen. Jos ei pyynnöstä niin raastuvan kautta. Asiasta on runsaastiennakkopäätöksiä joten luvatta käyttäjä tuskin lähtee raastupaan vaan maksaa kiltisti jos tekijä sitä vaatii.

      Oikeus valokuvaan on lailla suojattu.

    • ...

      Vanha ja helppo kikka kun laittaa siihen kuvaan näkyviin tekijänoikeustiedot eli vaikka oma nimi tms. niin ettei saa helposti editoimallakaan pois. Hyvänä mallina esim. nykyiset huutonet -kuvat...

      Katsopa vaikka netistä noita "leima kuvaan"-ohjelmia

    • 1 ilmoitus, 2 lasku

      Valmiit ohjeet ja lomakkeet http://finnfoto.fi/tyokalut/

      • Super Major

        Kuvaajan kannattaa katsoa julkaisemiaan kuvia yksityisyyden suojan kannalta, han varmuuden vuoksi. Kuvan vapaan käytön rajat ovat tässä suhteessa aika laveat. Periaatteessa tila, jonne voit vapaasti mennä, on kuvauksen kannalta vapaata aluetta, siis esimerkiksi ravintolat ja kaupat. Ja sitten vielä kuvan ja tekstin yhdistäminen: satunnainen kuva torilta ja teksti "Varo täällä varkaita".


      • Super Major
        Super Major kirjoitti:

        Kuvaajan kannattaa katsoa julkaisemiaan kuvia yksityisyyden suojan kannalta, han varmuuden vuoksi. Kuvan vapaan käytön rajat ovat tässä suhteessa aika laveat. Periaatteessa tila, jonne voit vapaasti mennä, on kuvauksen kannalta vapaata aluetta, siis esimerkiksi ravintolat ja kaupat. Ja sitten vielä kuvan ja tekstin yhdistäminen: satunnainen kuva torilta ja teksti "Varo täällä varkaita".

        Tekijänoikeutta EI tarvitse suojata millään kuvaan liitetyllä copyright-merkinnällä. Se on aina lähtökohtaisesti kuvan ottajalla. Kuvan luovutus EI siirrä tekijänoikeuksia tai vapaata käyttöoikeutta jos niin ei erikseen sovita. Jatketaan vielä tätä sotkuista asiaa. On olemassa valokuvia ja valokuvateoksia, joiden ns. suoja-aika on eri pituinen. Tekijänoikeuslaissa (Finlex) lisää... Unohtamatta oikeuksia työsuhteessa otettuihin kuviin. Huomioitava myös julkisen median halu omia kaikki oikeudet kaikkiin kuviin, jotka ne käsiinsä saavat.


    • Olen laittanut Picasa albumiini reilut 4000 kuvaa, olen kuitenkin yleensä rajoittanut niiden kokoa 1600 pikseliin pitkältä sivulta joskin joskus on livahtanut pienempiäkin. En ole rajoittanut niiden ladattavuutta jos joku sitä haluaa tehdä ja ainakin yhtä kuvaa on kopioitu runsaasti.

      En ollut koskaan seurannut sitä moniko niitä kuviani katselee mutta kerran tyttäreni oli huomannut yhtä kuvaani jonka olin ottanut heidän mökkinsä pihalta katsotun tuhansia kertoja, yli 3000 muistaakseni. Siitä innostuin tutkimaan miten on muiden kuvien kanssa. Yleensä noita katsojia oli muutama sata korkeintaan mutta joissain tuhansia joka minua hieman ihmetytti. Todella ällistyin kun yhtä ihan tavallista kevätkuvaa takapihan krookuksesta oli käynyt katsomassa liki 200'000 henkilöä. Siinä riittä ihmettelemistä moneksi päiväksi. Tein kuvahaun Googlella ja löysin selityksen, venäläiset kontakti (?) sivustot olivat lainanneet kuvaa aika moneen yhteyteen. Osaamatta edes lukea venäjän aakkosia tuo päätelmä sivustojen laadusta on muodostunut vain niiden hahmotuksen perusteella.

      Nuo lainatut kuvat oli pienennetty noin puoleen alkuperäisestä 1600 pitkällä sivulla ja siten laatu oli saatu pysymään kohtuullisena. En ole edes harkinnut vastalauseen tai laskun lähettämistä asiassa.

      Tässä se kuva on, nyt jo 260'000 kävijää mitä ihmettelen ja mitä tekin tullette ihmettelemään:

      https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/KevN2008Satoa#5198770596865448834

      • Jäi tuossa sanomatta, erilaisissa tilaisuuksissa ottamiani henkilökuvia en suin surminkaan laita yleiseen jakoon vaan ainoastaan linkin saaneet pääsevät niille.

        En myöskään ole naamakirjan asiakkaita enkä muiden juorupalstojen lankkua lukuun ottamatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4588
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      4018
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2571
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      199
      1608
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1296
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1261
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1228
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1203
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1163
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1085
    Aihe