Digikuvan laiton käyttö mediassa

4334

10

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikuoioil

joka on niin lapsellisen tyhmä, että niitä laitta saa varautua samaa, kuin heittelisi 50 seteleitä kadulle.

• mäihämax

• 50 seteleitä

Jos en laita niitä niin mistä saan ne 50€ setelit?

• törkeästi

http://www.vauva.fi/keskustelu/4257218/ketju/sanom_at_viikki_varastaa_mun_kuvat:
      ”Onks tää laillista et mun tägäämät henk.koht. kuvat menee jonkun nettilehden sivuille??? Mun mielestä ei oo!!! Ne saa siitä rahaa, mä en”

Ihan turhaa kitinää. Eihän se Suomessa noin mene. Tekijä saa aina korvauksen. Jos ei pyynnöstä niin raastuvan kautta. Asiasta on runsaastiennakkopäätöksiä joten luvatta käyttäjä tuskin lähtee raastupaan vaan maksaa kiltisti jos tekijä sitä vaatii.

Oikeus valokuvaan on lailla suojattu.

• ...

Vanha ja helppo kikka kun laittaa siihen kuvaan näkyviin tekijänoikeustiedot eli vaikka oma nimi tms. niin ettei saa helposti editoimallakaan pois. Hyvänä mallina esim. nykyiset huutonet -kuvat...

Katsopa vaikka netistä noita "leima kuvaan"-ohjelmia

• 1 ilmoitus, 2 lasku
      • Super Major

Kuvaajan kannattaa katsoa julkaisemiaan kuvia yksityisyyden suojan kannalta, han varmuuden vuoksi. Kuvan vapaan käytön rajat ovat tässä suhteessa aika laveat. Periaatteessa tila, jonne voit vapaasti mennä, on kuvauksen kannalta vapaata aluetta, siis esimerkiksi ravintolat ja kaupat. Ja sitten vielä kuvan ja tekstin yhdistäminen: satunnainen kuva torilta ja teksti "Varo täällä varkaita".

• Super Major
        Super Major kirjoitti:

Kuvaajan kannattaa katsoa julkaisemiaan kuvia yksityisyyden suojan kannalta, han varmuuden vuoksi. Kuvan vapaan käytön rajat ovat tässä suhteessa aika laveat. Periaatteessa tila, jonne voit vapaasti mennä, on kuvauksen kannalta vapaata aluetta, siis esimerkiksi ravintolat ja kaupat. Ja sitten vielä kuvan ja tekstin yhdistäminen: satunnainen kuva torilta ja teksti "Varo täällä varkaita".

Tekijänoikeutta EI tarvitse suojata millään kuvaan liitetyllä copyright-merkinnällä. Se on aina lähtökohtaisesti kuvan ottajalla. Kuvan luovutus EI siirrä tekijänoikeuksia tai vapaata käyttöoikeutta jos niin ei erikseen sovita. Jatketaan vielä tätä sotkuista asiaa. On olemassa valokuvia ja valokuvateoksia, joiden ns. suoja-aika on eri pituinen. Tekijänoikeuslaissa (Finlex) lisää... Unohtamatta oikeuksia työsuhteessa otettuihin kuviin. Huomioitava myös julkisen median halu omia kaikki oikeudet kaikkiin kuviin, jotka ne käsiinsä saavat.

• Olen laittanut Picasa albumiini reilut 4000 kuvaa, olen kuitenkin yleensä rajoittanut niiden kokoa 1600 pikseliin pitkältä sivulta joskin joskus on livahtanut pienempiäkin. En ole rajoittanut niiden ladattavuutta jos joku sitä haluaa tehdä ja ainakin yhtä kuvaa on kopioitu runsaasti.

En ollut koskaan seurannut sitä moniko niitä kuviani katselee mutta kerran tyttäreni oli huomannut yhtä kuvaani jonka olin ottanut heidän mökkinsä pihalta katsotun tuhansia kertoja, yli 3000 muistaakseni. Siitä innostuin tutkimaan miten on muiden kuvien kanssa. Yleensä noita katsojia oli muutama sata korkeintaan mutta joissain tuhansia joka minua hieman ihmetytti. Todella ällistyin kun yhtä ihan tavallista kevätkuvaa takapihan krookuksesta oli käynyt katsomassa liki 200'000 henkilöä. Siinä riittä ihmettelemistä moneksi päiväksi. Tein kuvahaun Googlella ja löysin selityksen, venäläiset kontakti (?) sivustot olivat lainanneet kuvaa aika moneen yhteyteen. Osaamatta edes lukea venäjän aakkosia tuo päätelmä sivustojen laadusta on muodostunut vain niiden hahmotuksen perusteella.

Nuo lainatut kuvat oli pienennetty noin puoleen alkuperäisestä 1600 pitkällä sivulla ja siten laatu oli saatu pysymään kohtuullisena. En ole edes harkinnut vastalauseen tai laskun lähettämistä asiassa.

Tässä se kuva on, nyt jo 260'000 kävijää mitä ihmettelen ja mitä tekin tullette ihmettelemään:

https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/KevN2008Satoa#5198770596865448834

• Jäi tuossa sanomatta, erilaisissa tilaisuuksissa ottamiani henkilökuvia en suin surminkaan laita yleiseen jakoon vaan ainoastaan linkin saaneet pääsevät niille.

En myöskään ole naamakirjan asiakkaita enkä muiden juorupalstojen lankkua lukuun ottamatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3296
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1549
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe