Mahalaukun kiertymä

Luhta

Luin tästä ikävästä "sairaudesta". Sanotaan että koira ei saa syödä korotetulta kupilta ja nappuloita ei saa turvottaa.
Toiset sanoo että nimenomaan PITÄÄ korotetulta kupilta syöttää ja nappuloiden pitää olla turvotettuja.
Mitä tässä nyt uskois?
Itselläni on 12viikkonen valkoisenpaimenkoiran pentu. Ja pitääkö paikkaansa että kiertymän riski on minimaalinen pentukoirilla?
Ja te joilla on/ollu valkkari, niin onko ollut kiertymiä?

15

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+18

      Ohi aiheen mutta mä olen ollut siinä uskossa että kiertymän riski on suurin "syvärintakehäisillä" roduilla...tarkoittaa mitä tarkoittaa. En nyt osaa esimerkkejä antaa mutta myös niin kuullut että riski on nimenomaan suuremmilla roduilla. Joihin valkkari saattaa myös kuulua, en tiedä.

      Itse oon pyrkinyt välttelemään lenkitystä heti syönnin jälkeen ja myös hotkiminen lisää riskiä. Mulla on kolmas koira nyt menossa ja yhdelläkään ei ole kiertymää ollut mutten kyllä ole kokenut omistavani riskialttiita rotujakaan. Ollut pari reilu 20kiloista ja yksi muutaman kilon painoinen veijari.

      Kuulopuheiden perusteella olen vaan elänyt, kun en siitä kiertymästä henk.koht mitään tiedä.

      • 10+18

        Ainiin, ja mä olen aina turvottanut koirien nappulat ja ovat syöneet normaalista kiposta lattialta. Tai no turvottaminen on ollut lähinnä sitä että nappulat kippoon, vesi päälle ja heti syöntiin. Kai ne alimmat kerkeää vähän turpoamaankin:)
        Ja mulla yksi koira on hotkija, se pienin.

        Tuosta pentukoirien riskistä en tiedä.


      • Luhta
        10+18 kirjoitti:

        Ainiin, ja mä olen aina turvottanut koirien nappulat ja ovat syöneet normaalista kiposta lattialta. Tai no turvottaminen on ollut lähinnä sitä että nappulat kippoon, vesi päälle ja heti syöntiin. Kai ne alimmat kerkeää vähän turpoamaankin:)
        Ja mulla yksi koira on hotkija, se pienin.

        Tuosta pentukoirien riskistä en tiedä.

        Kiitos tosi paljon vastauksesta!
        Koska sakemanni on altis tälle "sairaudelle" vai miten se nyt luokitellaan ja valkkari on sakun "serkku" niin sen takia tulin utelemaan. Olen kuitenkin hankkinut korotetun ruokatelineen ja turvotan nappulat aina. Ja syvärintakehäisillä olen ymmärtänyt vinttikoiran tapaisia. Eli esim. irlanninsusikoirasta olen lukenut että on tapahtunut jonkun verran näitä ikäviä tapahtumia. Pistää huolettamaan tämmöset asiat. :(


      • Luhta
        10+18 kirjoitti:

        Ainiin, ja mä olen aina turvottanut koirien nappulat ja ovat syöneet normaalista kiposta lattialta. Tai no turvottaminen on ollut lähinnä sitä että nappulat kippoon, vesi päälle ja heti syöntiin. Kai ne alimmat kerkeää vähän turpoamaankin:)
        Ja mulla yksi koira on hotkija, se pienin.

        Tuosta pentukoirien riskistä en tiedä.

        Ja se piti vielä kysyä että minkä rotusia koiria sulla on/ollut?


      • 10+18
        Luhta kirjoitti:

        Ja se piti vielä kysyä että minkä rotusia koiria sulla on/ollut?

        Mulla ne 20kiloiset olleet ajokoira ja seropi (lapinkoiramix) ja se pikkuinen on australianterrierimix.
        Mä olen kanssa irliksistä kuullut että on yksi riskirotu. Tosin tunnen yhden seropin joka ko. asiaan kuoli, rotuja en tiedä mutta oli joku ruskea paksukarvainen ja pystykorvainen, joku alle 30kg.


    • vinkuva suoli

      Meillä oli yksi sellainen syvärintainen nuorikoira, lähes pentu joka söi ahmimalla ja sitten jopa kesken syönnin sai kohtauksen jolloin se vetäytyi kiireesti sängyn alle ja sitten sen molemmista suupielistä alkoi vuotamaan voimakkaasti limaa.
      Eläinlääkäri vanha sellainen totesi, että epilepsia ja ikävä, että se alkoi noin nuorena.
      Tapasin sitten yhden ihmislääkärin, koiraihminen hänkin.
      Kerroin koirani kohtauksista jolloin hän kysyi, että meneekö sillä pissat alle....No ei ole mennyt joten mistään epilepsiasta ei ole kyse.
      Koiran aikuistuessa kohtaukset jäivät kokonaan pois ja sitten jälkikäteen on selvinnyt, että kyse oli jonkin asteisesta suolenkiertymästä.

      Nyt esitänkin, että tarjoaisit koirallesi vaikkapa jotain lihapuuroa, jonka sekaan voisit lisätä hieman liotettuja papanoita.

      Ja sitten se tärkein: Jos suolenkiertymää pelkäät, niin anna pieniä ruoka-annoksia kerrallaan ja useampia kertoja päivässä.

      • 10+18

        Tuohon epilepsia-asiaan sen verran kommentoin, että aina ei epilepsiassa tule pissat alle eikä edes vaahtoa suusta. Minun yhdellä koirallani oli epilepsia ja sairauden kanssa elettiin noin 7v. Koira ei koskaan pissinyt, kakkinut, eikä vaahdonnut kohtauksen aikana. Lääkitys (barbivet) oli ja kohtaukset väheni ja lopulta loppuivat kokonaan. Koira vain vapisi, ei muita oireita.


      • Pukeli.
        10+18 kirjoitti:

        Tuohon epilepsia-asiaan sen verran kommentoin, että aina ei epilepsiassa tule pissat alle eikä edes vaahtoa suusta. Minun yhdellä koirallani oli epilepsia ja sairauden kanssa elettiin noin 7v. Koira ei koskaan pissinyt, kakkinut, eikä vaahdonnut kohtauksen aikana. Lääkitys (barbivet) oli ja kohtaukset väheni ja lopulta loppuivat kokonaan. Koira vain vapisi, ei muita oireita.

        Epilepsia ..Hmm...Näin maallikko lääkärinä:))) epäilen, että koirasi oli sittenkin "paukkuarka"., eli kuuli ihmisen korviin kuulumattomia ääniä. toisin sanoen jonkin asteista skitsofreniaa josta todellakin saattaa parantua.

        "Kaatumatauti" on ja pysyy, sekä oireilee heti jos lääkitys lopetetaan.


      • 10+18
        Pukeli. kirjoitti:

        Epilepsia ..Hmm...Näin maallikko lääkärinä:))) epäilen, että koirasi oli sittenkin "paukkuarka"., eli kuuli ihmisen korviin kuulumattomia ääniä. toisin sanoen jonkin asteista skitsofreniaa josta todellakin saattaa parantua.

        "Kaatumatauti" on ja pysyy, sekä oireilee heti jos lääkitys lopetetaan.

        No kuulehan pukeli, en minä nyt sentään kuitenkaan eläinlääkärin diagnoosia kyseenalaista, sanot mitä sanot, kun se ilmiselvästi ko. sairaus oli, että äläpäs yritä.
        Lääkityskin toimi, aivan oli oikea diagnoosi. Lääkitystäkin muokattiin ja aina kun pienennettiin annosta, kohtaukset lisääntyi, ja kun suurennettiin niin kohtaukset väheni ja lieveni.


    • molossi ei rek

      nimimerkki 10 18 mielestäni mainitsikin tuon olellisemman,että riskirodut on nimenomaan syvärintaiset,ja niissäkin lähinnä isot(tavalla tai toisella).

      Minulla ei ole ollut,eikä lähipiirissä onneksi tuota vaivaa.
      Ei myöskään siis näillä nimenomaan riskialtteilla.
      Teen niin,että meillä koirat syö korotetulta.Jotenkin jo omasta mielestäni asentokin on silloin parempi.
      Tärkeää on myös,että koiraa ei lenkkeilytä/voimakasta liikkumista ennen tai jälkeen ruokailun.Meillä on välit olleet puolin ja toisin väh. pari tuntia.Itse en myöskään anna safkaa heti,jos on jotain kierroksia keräävää,pitempiaikaista juuri ollut tai tulossa.
      Kannatan myös ruuan jakamista kahteen erään.Eli pienempi määrä kerralla.Eri asia on sitten ne koirat,jotka vaan haluaa syödä kerran päivässä.

      Tuota turvottaako nappulat vai ei,en osaa sanoa.Siksikin,että meillä syödään kotiruokaa.Toisaalta joskus olen ajatellut,onko ruualla myös osansa.Meillä siis kotiruualla ei ole koskaan ollut ongelmaa,enkä itseasiassa tiedä yhtään kotiruualla ruokkinutta,jolla ongelma ollut.Tosin tämä on vaan omaa spekulointiani.

      En myöskään minäkään ole kuullut ihan pentukoirista,joilla kiertymä ollut.Ja nehän nyt riehuu monet heti ruuan jälkeen ja saa hepuloita :D
      Mutta tuon tarkempaa en tiedä.
      Hotkimisesta sen verran,että minulla on ollut yhtä lukuunottamatta kaikki niitä...

      Minun tietääkseni valitettavasti valkkareilla on raportoitu myös vatsalaukunkiertymää.Mutta kannattaa ottaa yhdistyksestä selvää/harrastajilta,olisiko toivottavasti enemmänkin satunnaista,eikä niinkään "tyyppivikaa".Olettaisin,että enemmänkin satunnaista(toivottavasti).

    • perintötekijätkin vaikuttaa vatsalaukun kiertymään kun väärälainen ruoka. Itse kuulin tapauksen kun koira kuoli vatsalaukun kiertymään, Vatsalaukun kiertymään esiintyy valkkareilla kuin muillakin roduilakin vaikka yleisempää se on leveärintaisilla roduilla.

      Koiria ei kannata heti ruokailun jälkeen viedä ulkoilemaan vaan kannattaa pitää n. 2 tunnin varoaikaa sulaa ruoka kunnolla, Ketjussa kirjoitetaan ruokakupin korotuksesta. Ruokakupin korottaminen saattaa lisätä riskiä saada vatsalaukun kiertymää.

    • asdfdssd

      Isoilla koirilla ja leveärintaisilla koirilla se yleisintä on. En usko että nappuloiden turvotus mitenkään vaikuttaisi kiertymiseen vaan se ettei koira syö tai juo liikaa tai liiku liikaa syönnin jälkeen.
      Netistä löytää vaikka mitä uskomuksia esimerkiksi ettei koirien saisi antaa syödä jäätä ettei mahalaukku mene shokkiin ja kierry, vaikka iät ja ajat ovat koirat syöneet lunta ja jäätä.
      Tee pentusi kanssa siten miten tunnet itse parhaaksi jos huolestuttaa kysy eläinlääkäriltä asiasta rokotusten yhteydessä.

    • jeeri

      Minulla on ollut PK-rotuisia 30 vuotta. Yksi niistä sai kiertymän ja leikkauksesta huolimatta kuoli, vaikka se söi samaa ruokaa ja samalla rutiinilla kuin muutkin. On mahdotonta kertoa yksittäisiä vinkkejä, mitkä varmasti sitä ehkäisisivät.

      Rajumpi liikunta heti ruokailun jälkeen on yksi, mitä kannattaa välttää. Omat koirani syövät ns ahmijoiden kupista, eli ruokakupista, jossa on lokeroita tai raitoja estämään hotkimista. Yhdellä koirallani ruokakupin tyhjentäminen piteni 20 sekunnista 4 minuuttiin.

    • Älä anna riehua

      heti ruuan jälkeen. Itse pidän nyrkkisääntönä, että kaksi tuntia taukoa ihan kaikkeen ja vasta sitten saa luvan "vähän" kiivaampaan liikkumiseen. Jos koira olisi kovin aktiivinen, niin ainahan voi jotain keksiä millä aktivoi, vaikka kotioloissa etsintää. Siis piilottaa sitä mielilelua. Itse kyllä pallottelemme ja hypimme ennen ruokailua, mutta puolentunnin paussin pidän ennen kuin ruoan annan "pieni rauhoittumishetki". Toisella koirallani on epilepsia ja kohtauksia tulee silloin tällöin. Alkoivat vuoden iässä ja koira tulee kohtapuoleen seitsemän. Nämä pissat ja kakat kohtauksen aikana tulevat, jos on pitempi aika ulkoilutuksesta, mutta jos on ollut juuri ulkona niin ei tule. Kouristukset, silmät pyörii päässä jne. käydään läpi. Kohtaukset myös vähenivät steriloinnin jälkeen. Ei lääkitystä, koska niin harvoin enää kohtauksia. Pisin väli voi olla jopa 5 kk. Vetäytyy kohtauksen jälkeen parin viikon ajan pois esim. tv:n läheisyydestä. Pikatoiminnolla mainosten ohitus ja tv välkkyy, niin koira reagoi välittömästi ja poistuu. Juuri viime yönä oli kohtaus, johon tietty heräsin (herään aina), koska koira yrittää saada juuri kohtauksen alussa kontaktia minuun. Pidän koiraa rauhoittavasti paikalla ja juttelen, koska kouristukset ovat joskus aika rajun näköisiä. Koko kohtaus kestää kaikkinensa n. 10 minuuttia, jos sitäkään. Onnea aloittajalle ihanasta uudesta perheenjäsenestä. Se on hieno koira. Tutullani on ja todella tottelevainen ja ainakin tämä yksilö on helposti ohjattavissa. Valkoinen kaunotar.

    • Sakupoika1

      Nim.Älä anna riehua,kirjoitit edellä,kohtaukset myös vähenivät steriloinnin jälkeen.Itse omistin myös colliemixin,jolla epilepsia ja jolla tuli kasvain etutassuun,eläinlääkäri sanoi että olisi helpompi avata ja katsoa sitä,mutta epilepsian takia nukuttaminen olisi iso riski,koska voi olla että koira ei herää nukutuksesta enään??Jonkin ajan kuluttua kasvain muutti väriäkin violetintummaksi,ja ell.arvioi sen syöpäkasvaimeksi,koska se kasvoikin tosi isoksi.Sitten tyttö pääsi ikiuneen,olihan ikääkin 11 vuotta,mutta harmittaa kyllä,jos tietoja on monenlaisia.Mainittiinko sinulle mitään nukuttamisen vaarasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe