Veneessäni on vanha Seldenin puominkannatin, joku Racing-mallinen. En kuitenkaan ole ihan tyytyväinen sen toimintaan. Vehkeen on joku asentanut aikojen saatossa, ja itselläni on epäilys, että asennus ei ole ihan oikein suoritettu.
Miksikö?
Kun isopurje on skuutattu tiukkaan, alkaa kannatin kantaa jossain kohtaa. Mielestäni kannatin ei saisi kantaa missään vaiheessa, kun purje on ylhäällä. Eli kannatinta tulisi varmaan lyhentää siten, että outhaul kireällä, iso ylös asti nostettuna, skuutista vetämällä ei kannatin saisi kantaa missään tilanteessa.
Kun iso on laskettuna, puomin pää on aika alhaalla, eli kannattimeen olisi kiva saada jonkinlainen kaasujousi (vast), joka jaksaisi nostaa puomin ylös purjeen painon alla/kevyellä tuulella, kun purjeeseen halutaan tvistiä, mutta tuuli ei jaksa puomia nostaa.
Onko arvon porukoilla kokemusta tuollaisen kaasujousen lisäämisestä Seldenin vahnaan puominkannattimeen?
Onko ajatukseni kannattimen lyhentämisestä järkevä?
Puominkannattimen (rodkick) tuunauksesta
20
2577
Vastaukset
- onnistuu...
Minä olen lisännyt kaasujousen Seldenin halakisijaltaan kertaluokkaa viisisenttiseen rodkickiin. Porakone riitti työkaluksi ja kaasujouseksi ruostumaton samoilla spekseillä kuin Seldenin tarjoama.
Eikö olisi helpompaa siirtää kikin helaa puomissa kuin lyhentää kikkiä?- seppomartti
Miten valitsit kaasujousen pituuden ja miten kiinnitit sisempään putkeen ettei kiinnitys hankaa ulompaa putkea?
- onnistuu...
seppomartti kirjoitti:
Miten valitsit kaasujousen pituuden ja miten kiinnitit sisempään putkeen ettei kiinnitys hankaa ulompaa putkea?
Minulla oli vakaa aikomus dokumentoida projekti niin, että muutkin olisivat voineet tehdä saman, mutta se nyt vain jäi. Iskunpituuden mittasin veneellä tarpeen mukaiseksi. Niitä oli kuitenkin vain 50 mm välein saatavana, joten se ei ollut vaikea rasti. Tarvittavaa voimaa vakoilin Seldenin luettelosta, jonka mukaan "normaali" on 1200 N. Itse jousen taas löytää netistä jouset.com sivuilta. Taisi olla niitä harvoja paikkoja, josta löytyi ruostumattomana. Oma puomi on varsin pitkä, E-mitta vajaa 5 m. Tyhjä puomi singahtaa kevyesti yläasentoon, purje pumille laskotettuna lähes neutraali kannatus ja purjehtiessa kevyesti kikillä hallinnassa.
Lukitus sisäputkeen oli se ongelma, jonka takia toteutus odotti muutaman vuoden, mutta olikin lopulta helppo juttu. Sisäputken sivuissa olevissa urissa on purjeuran kaltaiset urat. Niihin voi siis pujottaa peltiliuskat, jotka tarvitsee vain lukita paikoilleen pienillä matalakantaisilla ruuveilla. Suurin työ oli mitata tapin reiälle oikea paikka. En tiedä, oliko välttämätöntä laittaa yläpäähän puslat, pitämään jousen pää paikallaan, mutta sellaiset kuitenkin tein. Tein myös asennustapin, joka mahtuu sisäputken sisään. Sen kanssa sai jousen puslineen vietyä putkeen ja oikealla tapilla työnnettyä asennustapin pois. Lukitus maston päässä onkin ilmiselvä. Yhdellä pultilla lukitsee putken päätyhelaan ja kaasujousen pään. Voimakin on suoraan päätyhelassa, ei putkessa.
Saman tien lisäsin kikin taljaan välitystä. Vaijeri pois ja dyneemaa, jonka päässä ploki tilalle. Toinen pätkä dyneemaa maston juuresta plokin kautta alkuperäiseen taljaan. Siis yhden kaskaditaljan verran lisää välitystä. - Rod Kicker
onnistuu... kirjoitti:
Minulla oli vakaa aikomus dokumentoida projekti niin, että muutkin olisivat voineet tehdä saman, mutta se nyt vain jäi. Iskunpituuden mittasin veneellä tarpeen mukaiseksi. Niitä oli kuitenkin vain 50 mm välein saatavana, joten se ei ollut vaikea rasti. Tarvittavaa voimaa vakoilin Seldenin luettelosta, jonka mukaan "normaali" on 1200 N. Itse jousen taas löytää netistä jouset.com sivuilta. Taisi olla niitä harvoja paikkoja, josta löytyi ruostumattomana. Oma puomi on varsin pitkä, E-mitta vajaa 5 m. Tyhjä puomi singahtaa kevyesti yläasentoon, purje pumille laskotettuna lähes neutraali kannatus ja purjehtiessa kevyesti kikillä hallinnassa.
Lukitus sisäputkeen oli se ongelma, jonka takia toteutus odotti muutaman vuoden, mutta olikin lopulta helppo juttu. Sisäputken sivuissa olevissa urissa on purjeuran kaltaiset urat. Niihin voi siis pujottaa peltiliuskat, jotka tarvitsee vain lukita paikoilleen pienillä matalakantaisilla ruuveilla. Suurin työ oli mitata tapin reiälle oikea paikka. En tiedä, oliko välttämätöntä laittaa yläpäähän puslat, pitämään jousen pää paikallaan, mutta sellaiset kuitenkin tein. Tein myös asennustapin, joka mahtuu sisäputken sisään. Sen kanssa sai jousen puslineen vietyä putkeen ja oikealla tapilla työnnettyä asennustapin pois. Lukitus maston päässä onkin ilmiselvä. Yhdellä pultilla lukitsee putken päätyhelaan ja kaasujousen pään. Voimakin on suoraan päätyhelassa, ei putkessa.
Saman tien lisäsin kikin taljaan välitystä. Vaijeri pois ja dyneemaa, jonka päässä ploki tilalle. Toinen pätkä dyneemaa maston juuresta plokin kautta alkuperäiseen taljaan. Siis yhden kaskaditaljan verran lisää välitystä.Nyt olisi kyllä kuvan paikka!
- onnistuu...
Rod Kicker kirjoitti:
Nyt olisi kyllä kuvan paikka!
Niitä kuvia olisi pitänyt ottaa siinä rakennusvaiheessa. Tai tehdä CAD-piirustukset, kun tarvittavat mitat olivat tiedossa, mutta kun hyväksi aikeeksi jäi. Purkamatta ei kuvaan saa kuin maston juuressa olevan pultin kannan. Jotain ajatuksesta ehkä selviää, kun tarkastelet lähemmin sitä sisäputken kyljessä olevaa uraa. Loppu selviää luultavasti, kun rodkick on sinulla palasina käsissä.
Olisi olettanut helan puomissa olevan parilla pultilla puomin urassa. Monella ruuvilla kiinnitettyä ei tosiaan kannata lähteä siirtelemään. Saatat selvitä ilman sahaakin, jos asennat sen kaasujousen. Pohjalla on monen sentin paksuinen pino kumilevyjä, jotka joka tapauksessa poistuvat kaasujousen tieltä. Loppu on sitten vain huolellista mitoitusta. - Rod Kicker
onnistuu... kirjoitti:
Niitä kuvia olisi pitänyt ottaa siinä rakennusvaiheessa. Tai tehdä CAD-piirustukset, kun tarvittavat mitat olivat tiedossa, mutta kun hyväksi aikeeksi jäi. Purkamatta ei kuvaan saa kuin maston juuressa olevan pultin kannan. Jotain ajatuksesta ehkä selviää, kun tarkastelet lähemmin sitä sisäputken kyljessä olevaa uraa. Loppu selviää luultavasti, kun rodkick on sinulla palasina käsissä.
Olisi olettanut helan puomissa olevan parilla pultilla puomin urassa. Monella ruuvilla kiinnitettyä ei tosiaan kannata lähteä siirtelemään. Saatat selvitä ilman sahaakin, jos asennat sen kaasujousen. Pohjalla on monen sentin paksuinen pino kumilevyjä, jotka joka tapauksessa poistuvat kaasujousen tieltä. Loppu on sitten vain huolellista mitoitusta.Pitää ottaa talven aikana tanko lähempään syyniin, niin ehkä ideasi valkenee. Kaasujousi olisi kiva lisäke.
Laskujeni mukaan 2 - 3 cm pitäisi minimissään nipsaista pituudesta, jotta kanto loppuisi.
Tuo puomipään hela ei ole Seldenin standardi, voipi olla vanha kikkataljan kiinnike. Luulen, että koko ongelma juontuu siitä, että rodkikki on jälkikäteen asennettu, ja tuon helan takia ei ole saatu oikeaa helaa oikeaan paikkaan (ei ole Seldenin takila), joten on laitettu siihen mihin saadaan, ja jätetty kantamaan.
- lycka till
"Kun isopurje on skuutattu tiukkaan, alkaa kannatin kantaa jossain kohtaa."
ja "Kun iso on laskettuna, puomin pää on aika alhaalla"
Nämä herättävät ajatuksen, että onko iso nostettu kunnolla kikki ja ison skuutti löysällä?
Jos puomi kuitenkin oikeasti kantaa, on kikin helan siirtäminen puomissa, kuten "onnistuu" jo sanoikin, tavanomainen tapa säätää alin asento puomille.- Rod Kicker
Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka laukoo itsevarmoja kommentteja aiheesta, josta eivät paljoakaan tiedä.
Haluan skuutata ison tiukkaan tyypillisesti silloin, kun tuulee kovempaa ja luovitaan. Tällöin saattaa olla jo reivikin pykälässä. Osatakilan mastoa on taivutettu ja barduuna on kireällä. Lisäksi mastossa on noin kolmen asteen rake. Ennen kun skuutti on kireällä ja purjeesta tvisti poissa, kantaa rodkickki, ja osa voimasta menee puomin taivuttamisen. Satamassa puomin ollessa tässä asennosa saattaapi siihen lyödä päänsä. Lisäksi kevyessä kelissä puomin paino on liikaa purjeen enempään tvistaamiseen.
Mitä tulee rodkickin lyhentämiseen vs. helan siirtämiseen puomissa, niin omasta mielestäni on helpompaa ottaa rautasaha käteen, pätkä pois rodista, ja porata kaksi reikää, popparit niihin asentaen, kuin ottaa auki 16 ruuvia puomista, porata niiden viereen 16 uutta reikää ja ruuvata ruuvit uudestaan kiinni. Ei tee myöskään hyvää puomin lujuudelle, kun se muuttuu reikäjuustoksi.
Tiedätkö itse kysymykseeni liittyen mitään kaasujousesta, vai oliko vaan tarve alkaa besservisseröidä? - lycka till
Rod Kicker kirjoitti:
Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka laukoo itsevarmoja kommentteja aiheesta, josta eivät paljoakaan tiedä.
Haluan skuutata ison tiukkaan tyypillisesti silloin, kun tuulee kovempaa ja luovitaan. Tällöin saattaa olla jo reivikin pykälässä. Osatakilan mastoa on taivutettu ja barduuna on kireällä. Lisäksi mastossa on noin kolmen asteen rake. Ennen kun skuutti on kireällä ja purjeesta tvisti poissa, kantaa rodkickki, ja osa voimasta menee puomin taivuttamisen. Satamassa puomin ollessa tässä asennosa saattaapi siihen lyödä päänsä. Lisäksi kevyessä kelissä puomin paino on liikaa purjeen enempään tvistaamiseen.
Mitä tulee rodkickin lyhentämiseen vs. helan siirtämiseen puomissa, niin omasta mielestäni on helpompaa ottaa rautasaha käteen, pätkä pois rodista, ja porata kaksi reikää, popparit niihin asentaen, kuin ottaa auki 16 ruuvia puomista, porata niiden viereen 16 uutta reikää ja ruuvata ruuvit uudestaan kiinni. Ei tee myöskään hyvää puomin lujuudelle, kun se muuttuu reikäjuustoksi.
Tiedätkö itse kysymykseeni liittyen mitään kaasujousesta, vai oliko vaan tarve alkaa besservisseröidä?Tämän antamasi lisätiedon valossa on selvää, että kannatin kantaa puomia. Kysyit kuitenkin "Onko ajatukseni kannattimen lyhentämisestä järkevä?", ja normaali tapa on puomin ala-asento säätää kikin helan paikalla. Kun tiedät, mitä teet, ja sinulla on siihen varma kanta, miksi edes kyselet.
Seldenin rod-kickin asennusohjeet ovat hyvin selvät ja yksikäsitteiset, on toki muitakin tapoja päästä haluaamaansa päämäärään. Minulla ei tuollaista kantamisongelmaa ole ollut, kun asensin niiden ohjeiden mukaan ja kaasujousikin oli kickissä valmiina.
"Onnistuu" on jo kertonut onnistuneesta kaasujousen jälkiasennuksesta. - applix
Rod Kicker kirjoitti:
Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka laukoo itsevarmoja kommentteja aiheesta, josta eivät paljoakaan tiedä.
Haluan skuutata ison tiukkaan tyypillisesti silloin, kun tuulee kovempaa ja luovitaan. Tällöin saattaa olla jo reivikin pykälässä. Osatakilan mastoa on taivutettu ja barduuna on kireällä. Lisäksi mastossa on noin kolmen asteen rake. Ennen kun skuutti on kireällä ja purjeesta tvisti poissa, kantaa rodkickki, ja osa voimasta menee puomin taivuttamisen. Satamassa puomin ollessa tässä asennosa saattaapi siihen lyödä päänsä. Lisäksi kevyessä kelissä puomin paino on liikaa purjeen enempään tvistaamiseen.
Mitä tulee rodkickin lyhentämiseen vs. helan siirtämiseen puomissa, niin omasta mielestäni on helpompaa ottaa rautasaha käteen, pätkä pois rodista, ja porata kaksi reikää, popparit niihin asentaen, kuin ottaa auki 16 ruuvia puomista, porata niiden viereen 16 uutta reikää ja ruuvata ruuvit uudestaan kiinni. Ei tee myöskään hyvää puomin lujuudelle, kun se muuttuu reikäjuustoksi.
Tiedätkö itse kysymykseeni liittyen mitään kaasujousesta, vai oliko vaan tarve alkaa besservisseröidä?Isopurjeen leikkaus, tarkemmin sanottuna masto- ja puomiliikin välinen kulma, voi aiheuttaa sen että rodkick alkaa kantamaan. Muistan hämärästi samanlaisen ongelman omassa veneessäni kun hankin uuden isopurjeen.
Ratkaisu oli joko rodkick- putken lyhentäminen tai isopurjeen takaliikin lyhentäminen, en muista enää.
Kun aloittaja ei mainitse mitään uudesta purjeesta, paras vaihtoehto lienee putken lyhentäminen.
Kannattaa muuten kokeilla tuo kiristämisvara, kun ottaa käyttöön uuden purjeen. Myös reivattuna. - Rod Kicker
applix kirjoitti:
Isopurjeen leikkaus, tarkemmin sanottuna masto- ja puomiliikin välinen kulma, voi aiheuttaa sen että rodkick alkaa kantamaan. Muistan hämärästi samanlaisen ongelman omassa veneessäni kun hankin uuden isopurjeen.
Ratkaisu oli joko rodkick- putken lyhentäminen tai isopurjeen takaliikin lyhentäminen, en muista enää.
Kun aloittaja ei mainitse mitään uudesta purjeesta, paras vaihtoehto lienee putken lyhentäminen.
Kannattaa muuten kokeilla tuo kiristämisvara, kun ottaa käyttöön uuden purjeen. Myös reivattuna.Hyvä pointti tuo uusi purje. Tässä tapauksessa iso on kuitenkin 10 vuotias, rodkikki varmaan parikymppinen. Edellinen omistaja on iloisesti ajellut vuosikaudet tvistatulla purjeella ja taivutellut rodkikillä puomia. Ei kuitenkaan saanut sitä väsytettyä poikki.
Esitän vaihtoehdon: Barton boomstrut. Ei liikkuvia osia, vain taipuisat lasikuitutangot. Mun mielestä aivan loistava puominkannatin. Taipuu tarvittaessa kanteen asti (vedän skuutilla alas esim purjetta viikatessa). Jaksaa nostaa puomin purjeineen ylös kun skuutin avaa. Yhteistyössä kikkataljan kanssa helppo säätää twistiä avotuulilla. Mulla E-mitta on 3,7 m. Paljon tätä isommalle ei ilmeisesti tarkoitettu. Benns ainakin myy.
- SW271
Itselläni oli Boomstrut vanhassa veneessä ja jossain vaiheessa nostokyky heikkeni. Olisi kai tarvinnut sinistä pilleriä, mutta puomi jäi vähän roikkumaan. Eli kestääkö boomstrut käyttöä vai antavatko lasikuitutangot ajan kanssa periksi? Dirkkiä ei silloin ollut, joten puomi oli aina kannattimen varassa.
- Joakim1
Samanlailla ovat toimineet Seldenin Rodkicker (E 4,95 m) ja Nordic Mastin vastaava (E 3,6 m). Ehkä nyt ei aivan kanteen asti saa vedettyä, mutta kuitenkin huomattavasti alle normaalin käyttöasennon.
Joakim1 kirjoitti:
Samanlailla ovat toimineet Seldenin Rodkicker (E 4,95 m) ja Nordic Mastin vastaava (E 3,6 m). Ehkä nyt ei aivan kanteen asti saa vedettyä, mutta kuitenkin huomattavasti alle normaalin käyttöasennon.
Jep, kyllä varmasti kaasujouselliset ajaa saman asian. Pidän silti Boomstrutia ylivertaisena yksinkertaisuuden ja/= edullisuuden takia. Hankintahinta on pieni ja huoltotarve nolla. Toisaalta mulla ei ole kokemuksia kuinka usein kaasujousi pitää vaihtaa.
- Joakim1
spkoo kirjoitti:
Jep, kyllä varmasti kaasujouselliset ajaa saman asian. Pidän silti Boomstrutia ylivertaisena yksinkertaisuuden ja/= edullisuuden takia. Hankintahinta on pieni ja huoltotarve nolla. Toisaalta mulla ei ole kokemuksia kuinka usein kaasujousi pitää vaihtaa.
Luulen, että Nordic Mastin tangossa oli mekaaninen jousi. Kumpikaan ei ole vielä vaatinut huoltoa. Hintoja en ole vertaillut, kun tulivat mukana.
SW271 kirjoitti:
Itselläni oli Boomstrut vanhassa veneessä ja jossain vaiheessa nostokyky heikkeni. Olisi kai tarvinnut sinistä pilleriä, mutta puomi jäi vähän roikkumaan. Eli kestääkö boomstrut käyttöä vai antavatko lasikuitutangot ajan kanssa periksi? Dirkkiä ei silloin ollut, joten puomi oli aina kannattimen varassa.
En ole havainnut boomstrutin väsymistä (7 vuotta?), enkä muista muidenkaan maininneen sellaisesta ominaisuudesta. Satamassa laitan aina ison nostimen puomipäätä kannattelemaan, mutta en nosta kuitenkaan niin ylös, että boomstrut saisi varsinaisesti lepäillä. Pieni jännnitys siinä on säilytyksessäkin. Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta onko sulla paino lisääntynyt puomilla, esim järeämpi purje, eli voisko roikkuminen johtua siitä?
- Purjehtija..
Lisäsin omaan Racing malliin kaasujouset ja lyhensin sitä toistakymmentä senttiä.
Oli ollut 37 jalkaisessa veneessä jolloin se oli liian pitkä mun 33 jalkaiseen homescandiin. Toiminut kymmenen vuotta.- seppomartti
"Lisäsin omaan Racing malliin kaasujouset ja lyhensin sitä toistakymmentä senttiä."
Enemmän kuin yksi kaasujousi, miten kiinnitit? - Purjehtija..
seppomartti kirjoitti:
"Lisäsin omaan Racing malliin kaasujouset ja lyhensin sitä toistakymmentä senttiä."
Enemmän kuin yksi kaasujousi, miten kiinnitit?Motonet oli lähin kauppa,jossa oli silloin vain 600N pitkiä kaasujousia.
Laitoin kaksi vierekkäin , molempiin päihin jonkinlaiset helat , jotka mahtuivat sopivasti putkien sisään. Toinen pää tukeutuu Rock kickin alapäänhelaan ja muistaakseni laitoin yläpäähän sopivan putkenpätkän kaasujousen yläpäänhelan ja Rock kickin yläpäänhelan väliin jolla sain säädettyä puomin sopivalle korkeudelle.
Kaasujousi hässäkkä ei ole mistään kiinni ainoastaan rock kickin päätyhelojen välissä puristuksissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458760Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde482558- 422359
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282357- 971807
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941803Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221680Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä331171Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61116