kameleontti? :)

Catcat-78

Heissuli vei!

Onko täällä kellään kameleonttia, olisi mukava tietää sen hoidosta ja kasvatuksesta ja nähdä vaikka kuviakin ja ootteko itse rakentaneet terraarion tai ostaneet ja miten ison ja minkälainen sisustus ym... Itse tässä harkitsen jonkinlaisen liskon ottamista, ja toi kameleontti näyttäis niin söpöltä.. Kovin paljon tietoa ei vaan tahdo löytyä :( Kauanko se elää ja uskaltaako sitä yhtään rapsuttaa ja pureeko ja paljonko syö päivässä ja minkälaista ruokaa? Sirkkoja, matoja vai salaattia ja hedelmiä? Kiitos jo etukäteen! :)

11

5281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pätkä

      Herppi.net :ssä on tietoa, kuvia ja voi löytyä vielä kasvattajalta kameleonttikin. Rekisteröidy sinne, niin voit kysyä ihan mitä vaan ja saat luotettavan vastauksen.

      • Agaman omistaja

        Itse harkitsin myös ensimmäiseksi liskoksi kameleonttia, mutta en uskaltanut ottaa sellaista kun kuulin kuinka vaativa se on hoidon suhteen. Suosittelen hankkimaan mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä lajista ja opiskelemaan kaiken tarpeellisen. Liskoja ei silleesti rapsutella, ne ei oo mitään sylivaavoja, jotkut vain sattuvat sietämään "pakollista" käsittelyä. Mieti ja harkitse kaikessa rauhassa uutta harrastustasi. Ja Onnea sen pariin! :) ps. kuvia löytyy herppi.netistä ja googlesta..


      • GreenBush
        Agaman omistaja kirjoitti:

        Itse harkitsin myös ensimmäiseksi liskoksi kameleonttia, mutta en uskaltanut ottaa sellaista kun kuulin kuinka vaativa se on hoidon suhteen. Suosittelen hankkimaan mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä lajista ja opiskelemaan kaiken tarpeellisen. Liskoja ei silleesti rapsutella, ne ei oo mitään sylivaavoja, jotkut vain sattuvat sietämään "pakollista" käsittelyä. Mieti ja harkitse kaikessa rauhassa uutta harrastustasi. Ja Onnea sen pariin! :) ps. kuvia löytyy herppi.netistä ja googlesta..

        Hei!
        Olen kutakuinkin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.
        Kameleontti on erittäin vaativa lajia, lähinnä siis stressi herkkyytensä tähden.
        Se saattaa kuolla stressiin pelkästään nähdessään oman kuvajaisensa terraarion lasista. ...Ja vielä kun ajattelee, että sitä tulisi kuitenkin hoitaakin jotenkin (poistaa ulosteet, siivota terraariota, ruokkia jne.). Mahdollisesti jopa lääkitä.

        Lisäksi kameleontti syö paljon. Voit joutua itse kasvattamaan sille sirkkoja ja muita hyönteisiä.

        Itse kuitenkin suhtaudun aina erittäin kriittisesti näihin "ei ensimmäiseksi liskoksi". Tämän ymmärrän hyvin esim. heloderma-suvun liskojen kohdalla, jotka ovat siis myrkyllisiä.
        Kameleontista saat aivan varmasti mitä loistavimman terraario-eläimen, kunhan ymmärrät sen, että kameleontti jos mikä on vain ja ainoastaan terraarion lasin takaa tarkkailtava otus.
        Jo pelkästään sen ihon lävistävät kynnet ja kova puristusvoima ovat yksistään käsittelyn estävä tekijä, puhumattakaan tuosta stressi herkkyydestä.

        Jatkuvan kosteuden ylläpito on myös vaikeaa, sekä juoma-astian järjestäminen. Kameleontti kun harvemmin suostuu juomaan kupista, vaan se tarvitsee pienen terraario-käyttöön rakennetun vesiputouksen tai jonkinlaisen juoma-automaatin.

        Lue aiheesta kaikki kirjallisuus, mitä löydät ja perehdy siihen huolella. Ja muista, että joku tietämätön tulee aivan varmasti sanomaan sinulle, ettei kameleontti sovellu ensimmäiseksi liskoksi...
        On totta että on paljon helpompiakin ensimmäisiä liskoja, mutta jos sinulla riittää sitkeyttä, intoa ja halua perehtyä ja omistautua kameleontille, se on silloin ehdottomasti sinun liskosi.

        nimim. "itsekin ei-aloittelijoille -liskolla harrastuksen aloittanut" =)


      • minä vaan
        GreenBush kirjoitti:

        Hei!
        Olen kutakuinkin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.
        Kameleontti on erittäin vaativa lajia, lähinnä siis stressi herkkyytensä tähden.
        Se saattaa kuolla stressiin pelkästään nähdessään oman kuvajaisensa terraarion lasista. ...Ja vielä kun ajattelee, että sitä tulisi kuitenkin hoitaakin jotenkin (poistaa ulosteet, siivota terraariota, ruokkia jne.). Mahdollisesti jopa lääkitä.

        Lisäksi kameleontti syö paljon. Voit joutua itse kasvattamaan sille sirkkoja ja muita hyönteisiä.

        Itse kuitenkin suhtaudun aina erittäin kriittisesti näihin "ei ensimmäiseksi liskoksi". Tämän ymmärrän hyvin esim. heloderma-suvun liskojen kohdalla, jotka ovat siis myrkyllisiä.
        Kameleontista saat aivan varmasti mitä loistavimman terraario-eläimen, kunhan ymmärrät sen, että kameleontti jos mikä on vain ja ainoastaan terraarion lasin takaa tarkkailtava otus.
        Jo pelkästään sen ihon lävistävät kynnet ja kova puristusvoima ovat yksistään käsittelyn estävä tekijä, puhumattakaan tuosta stressi herkkyydestä.

        Jatkuvan kosteuden ylläpito on myös vaikeaa, sekä juoma-astian järjestäminen. Kameleontti kun harvemmin suostuu juomaan kupista, vaan se tarvitsee pienen terraario-käyttöön rakennetun vesiputouksen tai jonkinlaisen juoma-automaatin.

        Lue aiheesta kaikki kirjallisuus, mitä löydät ja perehdy siihen huolella. Ja muista, että joku tietämätön tulee aivan varmasti sanomaan sinulle, ettei kameleontti sovellu ensimmäiseksi liskoksi...
        On totta että on paljon helpompiakin ensimmäisiä liskoja, mutta jos sinulla riittää sitkeyttä, intoa ja halua perehtyä ja omistautua kameleontille, se on silloin ehdottomasti sinun liskosi.

        nimim. "itsekin ei-aloittelijoille -liskolla harrastuksen aloittanut" =)

        juu kyllähän tuo kameleontti on työläs lisko.
        Itselläni on vuoden ikäinen Jemeninkameleontti ja hyvin olen sen kanssa pärjännyt. Tämä poika on kyllä kiltti ja joskus jopa seurallinenkin, se nimittäin yrittää usein tulla pois terraariostaan ja kiipeilee mielellään olkapäälleeni ja sieltä pään päälleni, se nimittäin rakastaa hiuksiani.. :) Joo ja kyllähän sen kynnet terävät on mutta eivät ne ihoa ainakaan lävistä..Liskon luonne riippuu myös siitä miten sitä käsittelee ja hoitaa..jos saat liskon joskus säikähtämään pahasti niin kestää aikansa ennen kuin se voi luottaa sinuun uudestaan..

        Mutta nyt kun on puhetta ensimmäisenä liskona kameleontista niin siinä täytyy ottaa huomioon kaikenlaisia asioita..

        - kameleontti stressaa erittäin helposti, raju stressi saattaa olla sille kohtalokas. terraario täytyy asettaa vähintään 1 metrin korkeuteen, koska kameleontti stressaa jos se on liian matalalla. Terraarion sumutus on erittäin tarkkaa, varsinkin nuoremman kameleontin kohdalla se täytyy sumuttaa ainakin 3 kertaa päivässä että ilmankosteus säilyisi.

        - Koskaan ei saa laittaa kameleonttia toisen liskon lähettyville koska se aiheuttaa sille stressiä. Silloin se tietenkin on aiheellista jos aikoo parittaa kameleontteja.

        - Ruokavaliosta sen verran että kameleontit syövät pääasiassa sirkkoja ja jauhomatoja sekä joitakin hedelmiä voi tarjota. Tämä minun omani ei slaateista eikä muista niin välitä, banaania saattaa joskus maistaa.
        Pitää myös muistaa että jauhomatoja ei saa pitää liskon ainoana ravintona, koska ne ovat niin rasvaisia ja haittaavat ruoansulatusta.
        Ruokaan pitää myös lisätä vitamiini jauhetta ja joskus myös kalkkia, koska se ei saa niitä muualta.

        Niin ja terraarion koko meillä on 100/90/50
        eli korkeus/pituus/leveys
        ja tilaa hänellä kyllä riittää :)

        että onnea nyt sopivan liskon hankintaan
        lisätietoja saat www.herpetomania.fi

        :)


      • Minä vaan
        minä vaan kirjoitti:

        juu kyllähän tuo kameleontti on työläs lisko.
        Itselläni on vuoden ikäinen Jemeninkameleontti ja hyvin olen sen kanssa pärjännyt. Tämä poika on kyllä kiltti ja joskus jopa seurallinenkin, se nimittäin yrittää usein tulla pois terraariostaan ja kiipeilee mielellään olkapäälleeni ja sieltä pään päälleni, se nimittäin rakastaa hiuksiani.. :) Joo ja kyllähän sen kynnet terävät on mutta eivät ne ihoa ainakaan lävistä..Liskon luonne riippuu myös siitä miten sitä käsittelee ja hoitaa..jos saat liskon joskus säikähtämään pahasti niin kestää aikansa ennen kuin se voi luottaa sinuun uudestaan..

        Mutta nyt kun on puhetta ensimmäisenä liskona kameleontista niin siinä täytyy ottaa huomioon kaikenlaisia asioita..

        - kameleontti stressaa erittäin helposti, raju stressi saattaa olla sille kohtalokas. terraario täytyy asettaa vähintään 1 metrin korkeuteen, koska kameleontti stressaa jos se on liian matalalla. Terraarion sumutus on erittäin tarkkaa, varsinkin nuoremman kameleontin kohdalla se täytyy sumuttaa ainakin 3 kertaa päivässä että ilmankosteus säilyisi.

        - Koskaan ei saa laittaa kameleonttia toisen liskon lähettyville koska se aiheuttaa sille stressiä. Silloin se tietenkin on aiheellista jos aikoo parittaa kameleontteja.

        - Ruokavaliosta sen verran että kameleontit syövät pääasiassa sirkkoja ja jauhomatoja sekä joitakin hedelmiä voi tarjota. Tämä minun omani ei slaateista eikä muista niin välitä, banaania saattaa joskus maistaa.
        Pitää myös muistaa että jauhomatoja ei saa pitää liskon ainoana ravintona, koska ne ovat niin rasvaisia ja haittaavat ruoansulatusta.
        Ruokaan pitää myös lisätä vitamiini jauhetta ja joskus myös kalkkia, koska se ei saa niitä muualta.

        Niin ja terraarion koko meillä on 100/90/50
        eli korkeus/pituus/leveys
        ja tilaa hänellä kyllä riittää :)

        että onnea nyt sopivan liskon hankintaan
        lisätietoja saat www.herpetomania.fi

        :)

        niin ja mailata voi tosiaan vapaasti ja kysellä lisää ja voin toki lähetellä tästä omasta kameleontistani kuvia :)

        [email protected]


      • Ingenjör
        Minä vaan kirjoitti:

        niin ja mailata voi tosiaan vapaasti ja kysellä lisää ja voin toki lähetellä tästä omasta kameleontistani kuvia :)

        [email protected]

        Kameleontin terraarion olosuhteiden järjestäminen saattaa olla työlästä ja vaatii kekseliäisyyttä.

        Lämpölamppu pitää olla hyvällä paikalla. Ei liian näkyvällä, koska ainakin Euroopankameleontti on hyvin arka eläin. Muuten se ei uskalla tulla lämmittelemään lampun alle.
        Seisovaa vettäkään ei kameleontti suostu juomaan. Terraarioon järjestin akvaariopumpun avulla lähteen lehden päälle, jota kameleontti kielellään lipoi. Samalla vesijärjestelmä ylläpitää kosteutta terraariossa.

        Euroopankameleontti ei ainakaan minulla suostunut syömään kuollutta ravintoa. Kameleontti on myöskin hyvin hidas elukka, eikä se pääse karkuun kotisirkkoja. Kotisirkat myös syövät lihaa, joten pitää olla varovainen, ettei ruokaeläimet syö kameleonttia. Tämän voi estää ottamalla sirkan takajalat irti, ettei se pääse hyppämään ruokakupista.

        Erilaisten ruokaeläinten kasvatus kuuluu kait liskojen ohella kasvatukseen. Jauhomatoja ja kotisirkkoja saa eläinkaupoista. Sauvasirkkojakin saa joskus..niitä voi kysellä alan harrastajilta. Torakoitakin Euroopankameleontti syö. Niiden kasvatus vain saattaa kaverit kaikkoamaan. Kärpäset ovat kameleonttien herkkua, ja saavat kameleonttiin eloa muuten tapahtumaköyhään terraarioon.

        Eikä pidä unohtaa antaa lisäravinteita, joita saa eläinkaupoista. Jauhomaiset ravinteen voi ripotella ruokaeläimen päälle ennen ruokintaa.


      • Mikey the lizard
        GreenBush kirjoitti:

        Hei!
        Olen kutakuinkin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.
        Kameleontti on erittäin vaativa lajia, lähinnä siis stressi herkkyytensä tähden.
        Se saattaa kuolla stressiin pelkästään nähdessään oman kuvajaisensa terraarion lasista. ...Ja vielä kun ajattelee, että sitä tulisi kuitenkin hoitaakin jotenkin (poistaa ulosteet, siivota terraariota, ruokkia jne.). Mahdollisesti jopa lääkitä.

        Lisäksi kameleontti syö paljon. Voit joutua itse kasvattamaan sille sirkkoja ja muita hyönteisiä.

        Itse kuitenkin suhtaudun aina erittäin kriittisesti näihin "ei ensimmäiseksi liskoksi". Tämän ymmärrän hyvin esim. heloderma-suvun liskojen kohdalla, jotka ovat siis myrkyllisiä.
        Kameleontista saat aivan varmasti mitä loistavimman terraario-eläimen, kunhan ymmärrät sen, että kameleontti jos mikä on vain ja ainoastaan terraarion lasin takaa tarkkailtava otus.
        Jo pelkästään sen ihon lävistävät kynnet ja kova puristusvoima ovat yksistään käsittelyn estävä tekijä, puhumattakaan tuosta stressi herkkyydestä.

        Jatkuvan kosteuden ylläpito on myös vaikeaa, sekä juoma-astian järjestäminen. Kameleontti kun harvemmin suostuu juomaan kupista, vaan se tarvitsee pienen terraario-käyttöön rakennetun vesiputouksen tai jonkinlaisen juoma-automaatin.

        Lue aiheesta kaikki kirjallisuus, mitä löydät ja perehdy siihen huolella. Ja muista, että joku tietämätön tulee aivan varmasti sanomaan sinulle, ettei kameleontti sovellu ensimmäiseksi liskoksi...
        On totta että on paljon helpompiakin ensimmäisiä liskoja, mutta jos sinulla riittää sitkeyttä, intoa ja halua perehtyä ja omistautua kameleontille, se on silloin ehdottomasti sinun liskosi.

        nimim. "itsekin ei-aloittelijoille -liskolla harrastuksen aloittanut" =)

        Mielestäni kameleontteja voi käsittelä kameleonttejen ehdolla, kuollut Jacksonin kameleonttini (Chamaeleo jacksonii)itse joskus jopa änkesi kädelle, hän taisi olla itse oma ihana persoona, niinkuin jokainen kameleontti onkin. Näin minä aina tein eli annoin kameleonttini kiipeillä huoneistossa tekokasvissa. Se on melko hyvä ratkaisu (ainakin omasta mielestä)


    • Rallatiaa....

      Kameleontit syövät usein heinäsirkkoja, rukoilijasirkkoja ja muita hyönteisiä. Suuremmat kameleontit syövät lintuja ja liskoja. Kameleontit pitävät vedestä

    • Nöpö.

      Vähän aiheen vierestä..
      Avarassa luonnossa sanottiiin,että ennen pitkää (sellaiset kameleontit mitkä otettu luonnosta) kuolevat terraariossa stressiin ja huonoon hoitoonkin.
      Niinikään huonoja eläintarhoja pitäisi maailmalla matkaillessaan boikotoida ettei kärsimys jatkuisi. Taitaa olla vain hyvin pieni osa maailmalla sellaisia mitkä Korkeasaari rankkaa kelvollisisksi.

    • josssssu

      Moi! Itsekin harkitsen sellaista (:... ensimmäisenä liskona siis. Googlesta saa paljon tietoa ja kuvia, jos vaan jaksaa surffailla. Monissa kuvissa ja videoissa olen kyllä nähnyt kameleontti pidettävän kädessä. Ps: On mulla sellaista kokemusta, että olen sisiliskoja ottanut "lemmikkisi", eli muutamaksi tunniksi. Siis maalla, sukulaisteni luona.

    • josssssu

      Oho, en ollut 2004 vielä syntynyt! Toi mun vastaus tais tulla vähän myöhässä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe