Saako ammattipätevyyden suoritettua 5 jatkopäivällä myös 10.9 jälkeen, vai pitääkö loppusyksyksystä käydä koko pitkä koulutus jos meinaa talvella hyppää kuorma-auton rattiin?
Ammattipätevyyden vanheneminen
19
10396
Vastaukset
- liian vanha
Sehän riippuu siitä oletko saanut ajokortin ennen 2009 vuotta.
Vanhoille jermuille riittää 5 x 7 tuntia. Nuoriso joutuu käymään
pidemmän kaavan kautta. Eiköhän ne tarkat tiedot löydy esimerkiksi
Trafin sivuilta. Heillä on myös ihan palvelua puhelimen välityksellä.
Jos haluat jutella asiasi selväksi. - remede
Kysehän on ammattipätevyyden voimassa pitämisestä.
Alalle tullessa ammattipätevyys on saatu joko:
a) siirtymäsäännön perusteella
b) lain 273/2007 voimaantulin jälkeen suorittamalla perustason ammattipätevyys
Jos ammattipätevyys on saatu siirtymäsäännön perusteella, vanhenee ammattipätevyys 10.9. ja sen saa voimaan suorittamalla ammattipätevyyden jatkokoulutukset (5 x 7 ot.).
Jos alalle on tultu suorittamalla perustason ammattipätevyys, on merkintä siitä jo nyt ajokortissa ja siitä selviää milloin ammattipätevyys päättyy. Tämän jälkeen ammattipätevyyden saa jälleen voimaan suorittamalla ammattipätevyyden jatkokoulutus (5 x 7 ot.). - Näin kertoivat
Kyselin tuota samaa konsultilta joka meitä koulutti. Hän sanoi että tämä on nyt juuri sitä ammattipätevyyden perustason ylläpitoa ja jos ei olle ylläpitänyt sitä viidellä koulutuspäivällä 10.9.2014 mennessä, sinulta katoaa tuo perustason pätevyys.
Kysyin mikä on se seuraava vaihtoehto, niin kertoi että nopeutettu perustason koulutus 140 tuntia, sillä irtoaa uudestaan tuo perustason pätevyys. Muitakin konsultteja jututin ja kehoittivat hankkimaan pätevyyden ennen 10.9.2014 koska sen jälkeen olisi pidempi koulutus tiedossa. - Yllätysten yllätys
Eli suomeksi. Olen lukion rehtori jään eläkkeelle 2015 tammikuussa.
Ajatus olisi kesäisin tuurata ajan kuluksi velipojan firmassa ja ajella soraa
kesällä 2015. Niin ei riitä että suoritan nämä 5 x 7 tuntia keväällä.
Vaan ne 5x7 olisi pitänyt suorittaa ennen 10.9.2014
Tämä esimerkki oli kuvitteellinen mutta jos näin on niin huonosti on informoitu
suomen kansaa. Valtaosalla ABC kortin omistajista on käsitys ,että jos sitten
joskus ajelen työkseni niin käynpä ne 5 x7 tuntia suorittamassa kun tulee
ajankohtaiseksi kun tuo ABC kortti on kuitenkin ollut taskussa yli 20 vuotta. - kuskikuski
Niin ja tietääkseni ei edes riitä että käyt ihan mitä vaan kursseja vaan pitää olla ennakoivan ja taloudellisen ajon koulutus käytynä.Itselle oli nää edellämainitut pakollisia ea1&2,tieturva,trukkikortti ja ADR-kappale ja säiliölupa.Ei muuten meinaa perse kestää tätä trafin harjoitamaa rosvousta.
- ölzfgnhmöltrjmö
taas on väärää tietoa liikkeellä ja paljon. ne koulutuspäivät VOI suorittaa myös myöhemmin ja siten päivittää pätevyys viidellä päivällä niinkuin nytkin. se perustason pätevyys ei häviä mihinkään, mutta ennen koulun penkin kuluttamista vaan ei voi ajella jos pätevyys vaaditaan. kuka muuta väittää niin puhuu täyttä sontaa ja ilmeisesti on jollain tavalla oma lehmä ojassa.
lukekaa virallisesta tekstistä kohta 7 § Jatkokoulutus jos ette usko.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070273 Jo hankittu perustason ammattipätevyys ei katoa mihinkään. Riippumatta onko se saatu siirtymäsäännön mukaan vai suoritettuna perustason ammattipätevyytenä.
Ammattipätevyys on vain "hyllyllä" sen aikaa, kun olet suorittanut ammattipätevyyden jatkokoulutukset. Aivan kuten edellinen vastaaja totesi.- Yllätysten yllätys
No näin minäkin vähän arvelinkin. Olisihan se nyt väärin jos kuski joka
on ajanut 35 vuotta ja vaikka sairastuisi vakavasti eikä pystyisi suorittamaan
kursseja määräaikaan mennessä menettäisi ajo-oikeuden ja joutuisi koulun
penkille 140 tunniksi tämän vuoksi. Eli lopullinen totuus on se,että vanhojen konkareiden ammattipätevyys ei katoa mihinkään,mutta nämä koulutuspäivät
7 h x5 pitää olla suoritettu ja kortti taskussa ennen kun lähtee leipää tienaamaan.
Onhan monia ihmisiä jotka ovat nyt muissa hommissa,mutta tulevaisuudessa
veri vetää mahdollisesti takaisin rattiin pitkänkin taon jälkeen.
Itse asiassa tunnen monia jopa lukeneita joilla toimistohommat ovat alkaneet
tympimään.- Liian vanha jo
Olisiko ollut iso panostus Trafille lähettää hyvissä ajoin kaikille suomalaisille
joilla on ABC,ABCE.ABCD ja ABCDE kattava tietopaketti kotiosoitteeseen.
Sen olisi voinut postittaa jo vaikka 3 vuotta sitten. Olisi ollut porukoilla aikaa
sulatella asiaa. Kansankielellä selkeästi koko koulutusdirektiivi. Kenen pitää käydä
ihan alakohtaisesti ja ja olisi kerrottu kaikki poikkeukset.
Se olisi ollut tosi pieni panostus ja nyt kaikki eivät olisi niin "pihalla" koko asiassa.
Onhan se Trafi muuten niin saakelin hanakka lähettelemään kaiken maailman
epämiellyttävää (laskuja) postia kylläkin.
- A-4 arkki
Vielä halvemmalla Trafi olisi päässyt jos olisi lähettänyt yhden A-4 arkin
jokaiselle kuorma- ,linja-auto kortin omistajalle jossa olisi mainittu nettisivu
jossa kerrotaan täydellisesti asia kenen pitää suorittaa ja mitä koulutusta.
ei olisi maksanut juuri mitään näin internet aikakaudella.
ei vaan nyt nyt tullut viranomaisille mieleen koko asia??????
Mitä sitä nyt turhaan tiedottamaan asiasta.- 9 + 1
Onko oikeasti totta, että koulutusta antavat "konsultit" ovat noin pihalla ampät-asioista? Luulisi, että ennen kuin koulutusoikeudet saavat, luettaisiin edes asiaa koskeva lainsäädäntö. Se kun ei ole edes vaikeaselkoinen hallituksen esityksineen.
- Pena Einari
Äiitii, saa tulla pyyhkimäääään!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! täääällä huutaa Peeenaaaaa.
- <döknmghöjh
9 + 1 kirjoitti:
Onko oikeasti totta, että koulutusta antavat "konsultit" ovat noin pihalla ampät-asioista? Luulisi, että ennen kuin koulutusoikeudet saavat, luettaisiin edes asiaa koskeva lainsäädäntö. Se kun ei ole edes vaikeaselkoinen hallituksen esityksineen.
kyllä se oikeasti on aivan näin. rahankeruu osalla niillä on vaan mielessä eikä sillä koulutuksen tasolla ole niin väliä kunhan vaan se trafin hyväksyntä ollaan saatu.
- puhutun ymmärtämistä
9 + 1 kirjoitti:
Onko oikeasti totta, että koulutusta antavat "konsultit" ovat noin pihalla ampät-asioista? Luulisi, että ennen kuin koulutusoikeudet saavat, luettaisiin edes asiaa koskeva lainsäädäntö. Se kun ei ole edes vaikeaselkoinen hallituksen esityksineen.
Tuskin ovat niin pihalla, mutta kun meillä on rikkinäinen puhelin-efekti tässä välissä. Joku kertoo, mitä muistaa luulleensa kouluttajan sanoneen.
- oikeaa tietoa on
Onko se ihan oikeasti niin ylivoimaista kirjoittaa selaimeen trafi.fi ja klikkailla sieltä:
tieliikenne > ammattiliikenne > kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyys > kuljettaja?
Saa kerralla oikean tiedon, eikä näitä suoli24 mutujuttuja. Jos tuo klikkailu tuntuu aivan ylivoimaiselta, niin tässä suora linkki:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/kuorma-_ja_linja-autonkuljettajien_ammattipatevyys/kuljettaja- oikeaa tietoa on
Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus ihan suoraan tuolta linkittämältäni TraFin sivulta:
"Jos ammattipätevyyttä ei ole pidetty voimassa jatkokoulutuksella, kuljettaja voi saattaa ammattipätevyyden uudelleen voimaan osallistumalla jatkokoulutukseen." - A-4 arkki
Oikeaa tietoa on! Hyvä veli. Meille ammatista kiinnostuneille kuljettajille tiedon
etsiminen internetistä ei ole ongelma. Mutta on olemassa se todella iso joukko
kuljettajia joita ei kiinnosta tai ei osaa etsiä itseänsä koskevia asioita internetin
ihmemaailmasta.Vaikka TV uutiset,radio ja lehdistö toitottaisi linjat punaisina
asiaa niin aina löytyy yllättävän suuri joukko ihmisiä jotka sanovat "enpä ole
asiasta koskaan mitään kuullut". Kunnollinen rehellinen työnantaja kyllä on
hoitanut omien työntekijöiden asiat ajan tasalle. Jos tällainen Trafi olisi ajoissa
ilmoittanut,että jos et suorita kursseja niin hommat loppuu syyskuussa 2014
niin kovinkin puupää olisi ehkä herännyt.
Näissä koulutusasioissa ei voi mennä asiasta kiinnostuneiden mukaan vaan
aina pitää mennä niiden hälläväliä ei paljon hotsita miesten mukaan
VALITETTAVASTI. - heikoin lenkki
A-4 arkki kirjoitti:
Oikeaa tietoa on! Hyvä veli. Meille ammatista kiinnostuneille kuljettajille tiedon
etsiminen internetistä ei ole ongelma. Mutta on olemassa se todella iso joukko
kuljettajia joita ei kiinnosta tai ei osaa etsiä itseänsä koskevia asioita internetin
ihmemaailmasta.Vaikka TV uutiset,radio ja lehdistö toitottaisi linjat punaisina
asiaa niin aina löytyy yllättävän suuri joukko ihmisiä jotka sanovat "enpä ole
asiasta koskaan mitään kuullut". Kunnollinen rehellinen työnantaja kyllä on
hoitanut omien työntekijöiden asiat ajan tasalle. Jos tällainen Trafi olisi ajoissa
ilmoittanut,että jos et suorita kursseja niin hommat loppuu syyskuussa 2014
niin kovinkin puupää olisi ehkä herännyt.
Näissä koulutusasioissa ei voi mennä asiasta kiinnostuneiden mukaan vaan
aina pitää mennä niiden hälläväliä ei paljon hotsita miesten mukaan
VALITETTAVASTI.A-4 arkki kiteytti asian todella nappiin! Aina pitäisi funtsia asiat sen
kaikkein heikomman lenkin mukaan. On se kuitenkin kaikkien etujen
mukaista,että ns "puupäätkin" pysyy työelämässä mukana.
Kaikissa muissakin asioissa joka ei edes liity tähän alaan on aina
sellainen joukko joka on ihan pihalla jos määräykset muuttuvat.
Tuntuu kuin he eläisivät jotain ihan omaa maailmaa yhteiskunnan ulkopuolella. - Akkaristakin vain kuvat
heikoin lenkki kirjoitti:
A-4 arkki kiteytti asian todella nappiin! Aina pitäisi funtsia asiat sen
kaikkein heikomman lenkin mukaan. On se kuitenkin kaikkien etujen
mukaista,että ns "puupäätkin" pysyy työelämässä mukana.
Kaikissa muissakin asioissa joka ei edes liity tähän alaan on aina
sellainen joukko joka on ihan pihalla jos määräykset muuttuvat.
Tuntuu kuin he eläisivät jotain ihan omaa maailmaa yhteiskunnan ulkopuolella.Näihin puupäihin ei vaan mitkään kirjeet auta. Jos luetunymmärtäminen ja lukuinto on tokaluokkalaisen tasoa, taitaa kirje lentää roskiin, kun on todettu sen verran, ettei kyseessä ole lasku. Kyllä näitä sen verran on jauhettu sanomalehdissä, alan ammattilehdissä ja jopa baaripöydissä, että jos vielä on jäänyt epäselväksi, ei asiaa millään kirjeillä korjata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841